آریا جوان -
سردار تیمور حسینی امروز در حاشیه آیین تولید انبوه کشنده Gx560 با اشاره به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی کشور گفت: نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آن، یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. نوسازی این ناوگان، بهویژه در راستای ارتقای ایمنی حملونقل، اقدامی بسیار حیاتی و ضروری است.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر سهم ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر در تصادفات، حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات کشور را شامل میشود. اگر بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و مهمتر از آن، قابلیتهای نظارتی و کنترلی مانند سامانه «سپهتن» که در حوزه مسافری استفاده میشود را در ناوگان عمومی بار نیز اجرایی کنیم، میتوانیم تا ۲۰ درصد به کاهش تصادفات و جانباختگان کمک کنیم.
حسینی با تأکید بر اجرای دقیق قانون هوای پاک اظهار کرد: بخش مهمی از آلایندههای کشور مربوط به خودروهای دیزلی است؛ هم به دلیل فرسودگی ناوگان و هم به دلیل اینکه گازوئیل هنوز به سطح مطلوب کیفیت و استاندارد نرسیده است.
بر اساس قانون هوای پاک، هم وزارت نفت و هم وزارت صمت مکلف شدهاند نسبت به تولید خودرو و سوخت یورو ۶ اقدام کنند که تحقق این موضوع میتواند به بهبود وضعیت زیستمحیطی کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا کمک کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره کارنامه خودروسازان گفت: در حوزه تولید خودروهای سواری همچنان مشکلاتی بهویژه در زمینه ضربهپذیری و استحکام وجود دارد. راهاندازی مرکز آزمون و تصادف اقدام مثبتی است و از این پس با سختگیری بیشتری، استانداردهای لازم در زمینه ایمنی، استحکام و کیفیت خودرو با هدف حفظ جان راننده و سرنشینان دنبال خواهد شد.
رئیس پلیس راهور فراجا: در بخش تجاری و تولید ناوگان سنگین شامل کامیون و اتوبوس، وضعیت نسبتاً مطلوب است. این بخش از تجربه و پشتوانه همکاری با یک خودروساز مطرح برخوردار است و امیدواریم مسیر کیفی آن تداوم یافته و ارتقا پیدا کند، هرچند همچنان جای بهبود وجود دارد.
وی یکی از مشکلات مهم کامیونهای نسل قدیم را نبود حفاظهای جانبی، جلو و عقب عنوان کرد و گفت: این کامیونها در تصادفات، بهویژه برخورد با خودروهای سواری، خطر بسیار بالایی ایجاد میکنند و خودرو سواری به زیر کامیون میرود. به همین دلیل با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت، ابلاغ کردهایم که کامیونهای قدیمی باید به این حفاظها مجهز شوند. خوشبختانه این نقص در کامیونهای جدید برطرف شده و ارتفاع آنها بهگونهای است که خطر ورود خودرو سواری به زیر کامیون کاهش یافته است.
حسینی تأکید کرد: همانطور که در سالهای گذشته برخی خودروهای ناایمن سواری از خط تولید خارج شدند، در بخش تجاری نیز باید این اقدام انجام شود. کامیونهای نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع بیش از استاندارد، در صورت ناتوانی در رفع این نقص بدون نصب حفاظ، باید از خط تولید خارج شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع به سازمان استاندارد اعلام شده است، گفت: مکاتبات لازم با سازمان استاندارد و سازمان راهداری انجام شده، اما به دلیل مشکلات موجود در بخش خودروهای تجاری، این موضوع هنوز بهطور کامل اجرایی نشده است.
در همین زمینه، قائممقام شرکت زامیاد نیز تأکید کرد: هیچ خودرویی در حال حاضر بدون اخذ تمامی استانداردهای مورد نیاز سازمان استاندارد تولید نمیشود و اگر خودرویی استانداردها را دریافت نکند، اجازه تولید نخواهد داشت.
محمود سهیلنژاد، مدیرعامل سایپادیزل، در این مراسم با اشاره به سابقه ۶۳ ساله این شرکت در تولید خودروهای تجاری، گفت: سایپادیزل در طول فعالیت خود همواره نقش مؤثری در نوسازی ناوگان حملونقل و توسعه محصولات تجاری کشور ایفا کرده است. با وجود چالشهای ناشی از تحریمها و مسائل حقوقی سالهای گذشته، این شرکت با حمایت مدیران گروه سایپا و همراهی مسئولان توانسته به رشد قابل توجهی در تمامی حوزهها دست یابد.
وی افزود: عملکرد سایپادیزل در مقایسه با سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش یافته و امروز خط تولید کشنده GX560 بهصورت رسمی آغاز به کار میکند. همچنین در حوزه خودروهای تجاری سبک، نخستین محصول جدید اتوماتیک سایپادیزل نیز تا پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد.
مدیرعامل سایپادیزل درباره مشخصات کشنده جدید گفت: کشنده GX560 با توان موتور ۵۶۰ اسب بخار، کاهش ۸ درصدی مصرف سوخت نسبت به نسل قبل خود و برخورداری از استانداردهای روز، گزینهای مناسب برای ترانزیت بینالمللی و نوسازی ناوگان حملونقل کشور محسوب میشود. هدف ما قرار گرفتن در صدر جدول خودروهای تجاری ایران و افزایش سهم بازار است.
سهیلنژاد در پایان تأکید کرد: تمامی برنامههایی که در ابتدای سال اعلام شده بود، تا پایان سال بهصورت کامل محقق میشود و این نخستین بار در سالهای اخیر است که سایپادیزل به چنین سطحی از تحقق اهداف دست مییابد.