آریا جوان
تاملی برعلل حوادث مرگبار گردشگری چهارمحال و بختیاری در چند روز اخیر
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 09:41:59
آریا جوان - توریسم آنلاین: با فراگیر شدن انتشارعکس و ویدیو از مناطق بکر و ناشناخته کشور و میل افزوده به طبیعتگردی جوانان بسیاری به دل طبیعت و کوهستان می زنند برخی آموزش دیده اند و در مواقع بسیار تجربه اندکی از عبور و مرور در چنین مسیرهایی دارند.
به گزارش توریسم آنلاین : همه روزه اخبار تلخی از حوادث ناگواری می شنویم که برای گردشگران رخ می دهد. گرچه وقوع حوادث اجتناب ناپذیر است اما با آموزش و ایمن کردن زیرساخت های گردشگری مناطق مختلف می توان تا حد زیادی وقوع آنها را کاهش داد.روز گذشته طبق اعلام مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری دره نورد خانمی در دره گردشگری بارز لردگان سقوط کرد و از نایه کمر به شدت آسیب دید. همچنین در همین زمان 3 حادثه کوهستان در این منطقه رخ داده که منجر به فوت 2 نفر شد.
محمد منظرنژاد؛ مدرس و فعال گردشگری و نویسنده‌ی کتاب «راهنمایی تور و قوانین و مقررات» در خصوص حوادث این چنینی می نویسد:گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی دارای اهمیت بسیاری است. شاید شنیده باشید که در یک کشور، یک منطقه قطب گردشگری است. با کمی تامل بر مناطق هدف گردشگری می‌­توان به نقش مدیریت و ایجاد زیرساخت‌های استاندارد در توسعه و پایداری گردشگری مقصد (توسعه‌ی پایدار) پی برد. باید این سوال را مورد بررسی قرار دهیم که در سال‌های قبل تا چه میزان در توسعه‌ی پایدار موفق بودیم؟
آموزش صحیح منابع انسانی فعال در حوزه‌ی گردشگری
زمانی که از مدیریت زیرساخت­‌های گردشگری صحبت می‌­شود، آموزش صحیح منابع انسانی فعال در حوزه‌ی گردشگری جزو اصلی و ابتدایی یک مدیریت راهبردی است؛ چرا که دانش، آگاهی و آموزش نیروهای متخصص در گردشگری باعث پیش‌برد اهداف توسعه خواهد بود. آن‌چه در توسعه و پایداری منطقه‌ی هدف برای گردشگری دارای اهمیت است، ایجاد امنیت و ایمنی در زیرساخت‌های گردشگری است. این‌که ما تا چه میزان بتوانیم رفتارهایی امن و ایمن در ارتباط با گردشگران، جامعه‌ی میزبان، آثار تاریخی و طبیعت داشته باشیم نیز از اهداف مهمی است که در آموزش‌ها می‌توان به آن دست یافت.
امنیت و آرامش، اصول اولیه در انتخاب مقصد است و مطمئنا در سفر سعی بر انتخاب مقاصدی می­‌کنیم که زیرساخت‌های لازم در امنیت و آرامش گردشگر را داشته باشد. مثلا از زیرساخت‌های گردشگری دارای مجوز استفاده می‌کنم. در اجرای سفر از فعالان مجاز و باسابقه بهره‌مند می­‌شویم. مطمئنا برای همه‌ی ما بسیار مهم است که راننده‌ی وسیله‌ی نقلیه، مجوزها و گواهی لازم برای رانندگی را داشته باشد.
آیا واقعا سفر و فعالیت گردشگری نیاز به تخصص و مهارت دارد؟
برای ما مهم است که پزشک و درمانگری که به او مراجعه می­‌کنیم، تخصص و مهارت کافی را در درمان بیماری ما داشته باشد. برای مشکل درمان دندان به یک دندانپزشک ماهر مراجعه می­‌کنیم و از چند نفر در خصوص مهارت پزشک می‌پرسیم. حال تا چه میزان در انتخاب سفر و مقصد به دنبال مهارت و تخصص هستیم؟ آیا واقعا سفر و فعالیت گردشگری نیاز به تخصص و مهارت دارد؟ تا چه میزان معتقد هستید که در اجرای یک سفر گردشگری مهارت و تخصص یک اصل است؟
اگر تا امروز شاهد برخی حوادث در گردشگری هستیم باید بکوشیم تا ریشه‌ای در مورد آن تحقیق کنیم. باید مشکلات را ریشه‌یابی کرد و درصدد مدیریت آن برآمد. زمانی که برای بازدید به یک منطقه طبیعی می‌رویم باید بدانیم که طبیعت یک روی خشن هم دارد که می‌تواند خاطرات بدی را در ذهن‌مان به یاد آورد. در نتیجه باید در طبیعت احتیاط کرد. رفتار روزمره‌ی ما که برخی مواقع متاثر از هیجان‌زدگی است خود می‌تواند باعث بروز خطراتی باشد که هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌­توان کرد. حال باید پرسید چگونه می‌توان رفتار هیجانی را مدیریت کرد؟
چرا باید کاری کرد که برای سلامت خطرساز باشد؟
در هر کار و فعالیت و حرفه‌ای، افراد شاغل با بایدها و نبایدهای زیادی سروکار دارند که می‌توان به آن اصطلاح قانون را داد. ریشه‌ی تمام بایدها و نبایدها در هر فعالیت، خود یک تخصص و مهارت است. در سفر به نقاط مختلف با اهداف گوناگون نیاز به این مهارت دیده می‌شود. چرا باید کاری کرد که برای سلامت خطرساز باشد؟ در این میان به جایگاه مدیریت زیرساخت‌ها هم می‌توان اشاره کرد. برای مثال این موضوع را بررسی کنیم که چه اقداماتی برای کنترل گردشگری و فعالان گردشگری برای رعایت قوانین انجام داده‌ایم؟ آیا در منطقه‌ی هدف گردشگری زیرساخت‌های ایمن و امنی برای حضور گردشگر فراهم کرده‌ایم؟
من زمانی که برای یک مقصد به منظور طبیعت‌گردی برنامه‌ریزی گردشگری انجام می‌­دهم، یکی از موضوعاتی که بررسی می‌­کنم فاصله زمانی و دسترسی به اولین پایگاه اورژانس و امداد است. آیا درصورت بروز حادثه امکانات امدادی و اورژانس در دسترس است؟ از ‌آن‌جا که مناطق بکر زیادی در طبیعت این سرزمین وجود دارد، هر کدام می‌تواند به عنوان یک مقصد معرفی شود، ولی آیا در معرفی مقصد مهارت لازم را داریم؟ مهارت و تخصص در معرفی مقصد از نظر بنده، بررسی اولیه برای وجود امنیت و ایمنی گردشگر است. حال به نظر شما آیا می‌توان هر جایی از طبیعت را به عنوان مقصد معرفی کرد؟
آیا متولی گردشگری نیازهای لازم برای ایجاد زیرساخت­‌های ایمن را فراهم کرده؟
به واسطه‌ی حضور گردشگر در یک منطقه مطمئنا نیاز به ایجاد زیرساخت دیده می­‌شود. آیا متولی گردشگری نیازهای لازم برای ایجاد زیرساخت­‌های ایمن را فراهم کرده؟ مطمئنا نمی‌توان انتظار داشت که ابتدا زیرساخت‌ها فراهم شود و بعد شروع به پذیرش و میزبانی گردشگر کرد؛ لذا در زمان مشاهده حضور و وجود گردشگر در یک منطقه و به واسطه‌ی دانش آگاهی ما نسبت به افزایش گردشگر به واسطه‌ی تبلیغات در شبکه‌های مجازی، باید اقدامات راهبردی برای پیش‌برد اهداف مدیریتی انجام دهیم.
برای مثال با آموزش راهنمایان بومی در مناطق هدف اقدام به مدیریت و کنترل گردشگر کنیم. هم‌چنین می‌توانیم با قرار دادن تابلوهای احتیاط و تابلوهای اخطار در مناطق مختلف که به واسطه‌ی حضور گردشگر شناسایی شده اقدام به اطلاع‌رسانی کنیم.
اگر نگاهی به جاده‌های کشور کنیم می‌­بینیم که تابلوهای احتیاط در بسیاری از جاده‌­ها به منظور اطلاع‌رسانی راننده­‌ها قرار داده شده و یا در بیمه‌نامه‌ی اجباری وسیله‌ی نقلیه موارد تحت پوشش و استثنائاتی برای راننده نوشته شده که به راننده هشدارهای لازم را در رفتارهای غیرقانونی در رانندگی و رفتارهای هیجانی که می­‌تواند حادثه‌ساز باشد و خارج از پوشش‌های بیمه‌ای را می‌دهد.
برخی از رفتارهای ما می­‌تواند حادثه‌ساز باشد
باید توجه داشت که حادثه همیشه وجود دارد و رفتار ما در بروز حادثه می­‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. برخی از رفتارهای ما می‌­تواند مانع از بروز حادثه شود و برخی دیگر می­‌تواند حادثه‌ساز باشد؛ لذا رفتار مدیریت‌شده برای استفاده و پیاده سازی یک تخصص و مهارت یک اصل است. یک شخص ماهر و متخصص رفتاری مسؤولانه، منطقی و مدیریت‌شده دارد. لذا انتظار می­‌رود حداقل در معرفی مناطق هدف گردشگری ناشناخته، هشدارها و موارد احتیاط توسط فعالان گردشگری اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود و نیز متولی با نصب تابلوهای احتیاط در ابتدای مسیرهای هدف گردشگری و یا در برخی از مناطق، که حضور گردشگر مشاهده می‌شود اقدام کند.
زمانی که قانون مدنی را بررسی می‌کنیم می­‌توان به وضوح میزان مسئولیت را برای ارائه‌دهنده‌ی خدمات متوجه شد. لذا توصیه می‌کنیم در استفاده از مهارت و تخصص، مسئولیت مدنی خود را بررسی کنید و با شناخت کامل به ایجاد زیرساخت­‌های مدیریت‌شده برای امنیت و آسایش و آرامش گروه مخاطب اقدام کنید.
مسؤولیت بر عهده کیست؟
زمانی که ما به عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات و مجری برنامه اقدام به قراردادن تابلوهای احتیاط در مسیرهای هدف گردشگری کنیم، زمانی که احتیاط‌­ها و هشدارهای لازم را به گردشگران از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی اعلام کنیم. در صورت بروز هر گونه حادثه بر اثر بی‌احتیاطی، بی‌توجهی به علائم و یا انجام رفتارهای هیجانی مسؤولیت بر عهده کیست؟
زمانی که بیمه‌گر در ارائه‌ی خدمات اقدام به بیمه مسئولیت مدنی می‌­کند و یا در خصوص بیمه‌ی شخص ثالث وسیله‌ی نقلیه، میزان پوشش و پرداخت خسارت را به احراز مسئولیت بیمه‌­گذار منوط کرده و در استثنائات پوشش بیم‌ه­ایی در خصوص حوادث ناشی از عدم رعایت قوانین، قصد و عمد بیمه‌‌گذار در حادثه، بالابودن ریسک رفتار بیمه­‌گذار و مواردی از این دست هشدارهای لازم را ارائه می­‌کند لذا مدیریت زیرساخت و ایجاد استاندارد در توسعه و پایداری هر فعالیت بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
“بارز” منطقه ای ست در جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری و حد واسط سه استان” خوزستان، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد”. به وسیله ی رودخانه ی خرسان از استان چهار محال و بختیاری جدا می شود ولی جزء روستاهای شهرستان لردگان محسوب می شود. بارز یکی از مهم ترین و زیباترین مناطق گردشگری استان محسوب می شود و در حافظه ی مردم استان با عنوان “بارز و شوار” شهرت پیدا کرده است.

http://www.javanannews.ir/Fa/News/800682/تاملی-برعلل-حوادث-مرگبار-گردشگری-چهارمحال-و-بختیاری-در-چند-روز-اخیر
بستن   چاپ