آریا جوان

آخرين مطالب

گلاره ناظمی: دوست دارم دربی را قضاوت کنم ورزش

گلاره ناظمی: دوست دارم دربی را قضاوت کنم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مردم سالاری / بانوی داور بین المللی فوتبال ایران گفت:دربی آقایان مهم ترین مسابقه فوتبال ایران است و قضاوت آن جذابیت زیادی دارد اما خب فعلا برای داوران خانم قضاوت در دربی آقایان شدنی نیست.
 از 17 سالگی با حمایت خانواده و بخصوص برادرش داوری را از فوتبال شروع کرد و از سال 1393 در لیست داوران بین المللی فوتسال حضور دارد. گلاره ناظمی داور 40 ساله ایرانی است که در مهر 1397 توانست بالاتر از داوران مشهور دیگر، قضاوت فینال فوتسال المپیک جوانان بین تیم های ژاپن و پرتغال را داوری کند. اوج کار این بانوی ایرانی مهر 1400 در فینال جام جهانی فوتسال «مردان» در لیتوانی بعنوان وقت نگهدار بازی بود که تاریخ ساز شد. ناظمی در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های جهان مردان 2019 در تایلند به عنوان داور اول مسابقه تیم‌های بارسلونا برابر شنزن چین، نماینده تایلند در برابر تیم بوکاجونیورز آرژانتین، شنزن چین در برابر منگوس برزیل و دیدار پایانی مسابقات را قضاوت کرد. در تیر 1400، فیفا اعلام کرد، گلاره ناظمی در رقابت‌های جام جهانی فوتسال 2021 لیتوانی به عنوان داور حضور داشت و برای نخستین بار یک داور زن ایرانی رقابت‌های جام جهانی مردان را سوت زد و فینال این رقابت ها را قضاوت کرد. خبرنگار ورزشی منیبان گفتگویی با این داور خانم داشته که در ادامه می خوانید.
*سال 1401 چطور سپری شد؟
هرسالی اتفاقات بد و خوب منحصر به فرد خود را دارد اما مصدومیتی که برایم رخ داد اتفاق خوشایندی نبود اما در مجموع سال خوبی را سپری کردم. در حوزه داوری و برگزاری لیگ فوتسال بانوان اتفاقات خوبی برایم رخ داد و امیدوارم باشگاه های فوتبال بتوانند با قدرت بیشتری در این مسابقات شرکت کنند. البته یکی از مشکلات عمده تیم های بانوان مسایل مالی است که امیدوارم در سال جدید شرایط بهتری برای فوتسال بانوان ایجاد شود.
*دستمزد بانوان داور؟
بازار

آریا جوان

کلا دستمزد داوران در ایران پایین است و برای بانوان خیلی پایین تر!دستمزد داوران مرد با داوران زن اصلا قابل قیاس نیست و با توجه به افزایش هزینه ها و مصدومیت هایی که برای داوران پیش می آید دستمزد داوران زن اصلا منصفانه نیست و کفاف خرج آنها را نمی دهد و همین باعث می شود شرایط برای داوران زن سخت تر باشد. البته قصد من مقایسه دستمزد داوران در فوتبال و فوتسال نیست چون می پذیرم که این دو رشته متفاوت هستند و درآمدزایی در فوتبال بیشتر از فوتسال است اما باید اختلافات کمتر شود و به حق الزحمه داوران فوتسال هم توجه بیشتری شود. درواقع داورانی که الان در فوتسال قضاوت می کنند فقط به خاطر عشق و علاقه این کار را انجام می دهند.
*قضاوت در دربی آقایان؟
دربی آقایان مهم ترین مسابقه فوتبال ایران است و قضاوت آن جذابیت زیادی دارد اما خب فعلا برای داوران خانم قضاوت در دربی آقایان شدنی نیست. من هم قضاوت در این بازی را دوست دارم اما باید شرایط و بستر لازم برای این امر مهیا شود مهمتر از هر چیزی فرهنگ سازی لازم برای قضاوت بانوان در فوتبال آقایان است و تا وقتی فرهنگ سازی انجام نشود نمی شود به این موضوع فکر کرد. 
*اشتباه گرفتن برادر و خواهر با همدیگر؟
بله اتفاق چندوقت پیش این اتفاق رخ داد و در دیداری که برادرم کوپال ناظمی قضاوت آن را برعهده داشت و سوت های آن به مذاق هواداران یک تیم خوش نیامد در اینستاگرام به من حمله شد!
*هجمه ها علیه داوران؟
داوران همواره قشر مظلوم هستند. چون خودم در بازی‌های مختلف قضاوت می‌کنم، شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌ام. در هر مسابقه‌ای ممکن است تیمی از نتیجه حاصل شده رضایت نداشته باشد. بازی برد و باخت دارد و همواره اشک‌ها و لبخندها در کنار هم بوده‌اند. در نهایت ما داوران در پایان مسابقات مورد هجوم قرار می‌گیریم و وضعیت همواره بر همین منوال بوده است. متاسفانه در کشور ما مرسوم شده به بدترین روش اعتراض کنیم. این اخلاقیات و ادبیات پسندیده نیست.
*چطور داور شدید؟
حقیقت ماجرا این بود که من علاقه‌ای به داوری نداشتم و می‌خواستم فوتسالم را ادامه بدهم، ولی وقتی شدت علاقه شدید کوپال به داوری را دیدم کمی دودل شدم تا این‌که او اسم من را در کلاس داوری نوشت و وارد این وادی شدم.
*سختی های داوری؟
برادرم کوپال شخصیت صبور و مقاومی دارد هیچ وقت در شروع کارش از سختی‌ها به من نمی‌گفت، ولی به مرور خودم با این سختی‌ها و ناملایمتی‌ها آشنا شدم و حتی چند بار تصمیم گرفتم تا داوری را کنار بگذارم، ولی هربار کوپال مانع شد و تشویقم می کرد تا این راه را ادامه بدم.
*دنبال کردن قضاون خواهر و برادر توسط همدیگر؟
برای برادرم که میسر نیست فیلم تمام قضاوت های من را ببیند ولی من حتما بازی‌هایی که کوپال داوری می‌کند دنبال می‌کنم و بعد از هر بازی بار‌ها سر صحنه‌های مختلف با هم بحث می‌کنیم.
*اهداف مهم در داوری؟
بابت تمام سختی هایی که کشیده ام به خودم خسته نباشید می گویم و این شاید تنها جمله ای باشد که بتوانم در مورد خودم بگویم چون می دانم چه مسیری را طی کرده امبه همه اهدافم در داوری رسیده و میادین مختلف را دیده ام ، مهمترین اتفاقی که در پروژه داوری های من افتاد این بود که سراسر دنیا داوری خانم ایرانی را دیدنددیگر بدهکار خودم نیستم ، امیدوارم تا زمانی که در داوری هستم ، بتوانم نماینده خوبی برای ایران باشم ، اگر هم نبودم امیدوارم برای جوان ترها راهنمای خوبی باشم.
*آرزو در سال جدید؟
برای همه مردم ایران آرامش و حال خوب آرروز می کنم و اینکه بتوانیم لیگ فوتسال را با کیفیت بالاتری برگزار کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/985294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران