آریا جوان

آخرين مطالب

جزئیات نشست امیرعبداللهیان و لاوروف؛ روسیه از ایده چین برای اوکراین حمایت کرد نگاه سیاسی

جزئیات نشست امیرعبداللهیان و لاوروف؛ روسیه از ایده چین برای اوکراین حمایت کرد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فارس / وزیر خارجه ایران در نشست خبری با لاوروف با بیان اینکه ایران از ایده رئیس جمهور چین در خصوص صلح و امنیت جهانی حمایت کرده است، گفت: از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم. وزیر خارجه روسیه هم با بیان اینکه ناتو در کنار اوکراین با مسکو می‌جنگد، گفت: ما باید مسئله اوکراین را از راه‌های سیاسی حل کنیم و بنابراین از ابتکار چین حمایت می‌کنیم.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) به همراه «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود که به مسکو سفر کرده، در نشست خبری مشترک حاضر شد.
مشروح اظهارات وزرای خارجه ایران و روسیه را در ادامه بخوانید:
بازار

آریا جوان

امیرعبداللهیان: از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم/ به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) نهم فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.
وی عنوان کرد: حمل و نقل و ترانزیت و تمرکز بر فعال سازی تردد سهل رانندگان ترانزیت از جمله موضوعات مورد توجه ما بود. 
وزیر خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که بزودی پذیرای لاوروف در تهران باشد.
امیرعبداللهیان ارسال تسلیحات غربی به اوکراین را باعث پیچیده شدن اوضاع خواند.
وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در چارچوب سیاست خارجی دولت جدید نگاه به آسیا روابط پیشرفته‌ای با چین پایه ریزی کردیم. ایران از ایده رئیس جمهور چین در خصوص صلح و امنیت جهانی حمایت کرده است. هر ابتکاری که به صلح وامنیت پایدار در منطقه و سطح جهانی منجر شود استقبال می‌کنیم. مهم اقدامی است که باید در این چارچوب انجام شود. از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: در سفر اخیرم به ترکیه و روسیه با مقامات این دو کشور در خصوص نشست چهارجانبه رایزنی داشتم. امروز هم با همکارم آقای لاوروف گفت‌وگو کردیم. این نشست قرار است هفته آینده در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. هدف اصلی آن نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است. ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت:اتفاقاتی در روزهای اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متاسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی‌ها ادعای بی اساسی را مطرح کرده و ادعای بی اساسی را مطرح می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها قبل از اینکه اسنادی را برای اثبات ادعای خود ارائه دهند قضاوت‌های عجولانه و رفتار شتاب زده‌ای را داشتند. ما به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم. ایران همواره نقش سازنده‌ای داشته است و پاسخ ما به طرف آمریکایی روشن و قاطع بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تحولات جاری در قفقاز نیز اظهار داشت: تمرکز ویژه‌ای را در گفت‌وگوهای امروز داشتیم. ما تداوم تنش در این منطقه را به هیچ یک از طرفین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نمی‌دانیم. امنیت در این منطقه را به نفع صلح، ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم.
وی گفت: مداخلات خارجی و تلاش برای تغییرات ژئوپلتیک منطقه را عاملی برای پیچیده‌تر شدن وضعیت در منطقه می‌دانیم. معتقدیم باید از طریق مکانیسم 3+3 و سایر مکانیسم‌های موجود و به دور از روش‌های توسل به زور، مسائل در این منطقه حل و فصل شود. با آقای لاوروف اتفاق نظر داریم این نشست در آینده در تهران برگزار شود و امیدوارم نتیجه این نشست و تلاش‌ها منجر به حل و فصل مسالمت آمیز مسائل شود.
وزیر خارجه تصریح کرد: ما هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه را با هر توجیهی که باشد مردود می‌دانیم و معتقد هستیم باید در مسیر گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی، طرف‌های مختلف در این موضوع قرار بگیرند.
لاوروف: روسیه و ایران از رویکرد غرب ناراضی هستند/ از ابتکار چین در زمینه امنیت جهانی حمایت می‌کنیم
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان گفت: «ما به توسعه پیشرفته روابط تجاری توجه ویژه‌ای داشتیم. ما پایه‌های حقوقی و اسناد روابط خود را تقویت کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا معاهده جدیدی بین دو کشور به جای معاهده قبلی منعقد شود».
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه حمل‌ونقل کالا غیرقانونی است، گفت: «درک اقدامات آمریکا در بسیاری از پرونده‌ها ممکن نیست».
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه از احیای روابط ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند، اظهار داشت: «[با امیرعبداللهیان] درباره سناریوهای حل بحران در سوریه، فلسطین، افغانستان و کشورهای قفقاز صحبت کردیم».
لاوروف با بیان اینکه ناتو در کنار اوکراین با مسکو می‌جنگد، گفت: «ما همچنین درباره مداخله غرب در جنگ اوکراین و حمایت آنها از کی‌یف رایزنی داشتیم. ما باید مسئله اوکراین را از راه‌های سیاسی حل کنیم و بنابراین از ابتکار چین حمایت می‌کنیم».
وی ضمن تاکید بر لزوم اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران، تصریح کرد: «روسیه و ایران در این نظر که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، اجماع دارند. ما خواستار از سرگیری قطعنامه سازمان ملل در مورد توافق هسته‌ای ایران هستیم و جهان منتظر بازگشت آمریکا به تعهداتش است».
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه خواستار تکمیل فوری عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای هستند، ادامه داد: «ما روابط قوی با چین داریم، آنها در مسیر درستی هستند و از ابتکار چین در زمینه امنیت جهانی حمایت می‌کنیم».
لاوروف همچنین افزود: «روسیه و ایران نارضایتی خود را از رویکرد غرب در برخورد با کشورهای جهان ابراز می‌کنند. ما بر نادرست بودن سیاست غیرسازنده غرب تاکید و به تشکیل گروه دوستان در سازمان ملل اشاره کردیم».
وی همچنین افزود: «ایالات متحده دائماً اصول و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و ما به منافع ایران در ابتکارات صلح‌آمیز در اوکراین احترام می‌گذاریم».

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/983280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی