آریا جوان

آخرين مطالب

هشدار امیرعبداللهیان به کشورهای منطقه: پای صهیونیست‌ها را در قفقاز باز نکنید گفتگو

هشدار امیرعبداللهیان به کشورهای منطقه: پای صهیونیست‌ها را در قفقاز باز نکنید
  بزرگنمايي:

آریا جوان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

آخرین خبر / وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای با بیان اینکه حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه می‌دانیم، گفت: ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد نسبت به رفتار این رژیم جعلی هوشمندانه رفتار کنند و پای رژیم صهیونیستی را در قفقاز باز نکنند. 
مهمترین بخش اظهارات وزرای خارجه ایران و ترکیه در نشست خبری مشترک به شرح زیر است:
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران:
زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه ماهستند
توضیح ویدیو
* از ساعات اولیه وقوع زلزله در ترکیه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستور کمک دادند و هلال احمر و ارتش و سپاه پاسداران ایران اسلامی وارد مناطق زلزله زده شدند.
تاکید برشراکت منطقه ای بجای رقابت منطقه ای داریم
بازار

آریا جوان

توضیح ویدیو
* افزایش حجم موارد تجاری بین دوکشور را در دستور کار داریم و رفع موانع موجود را بررسی کردیم.
* مسائل زیست محیطی و مسئله آب ارس از موارد مهم گفت و گوها بود.
* در خصوص مبارزه با تروریست که نگرانی مشترک ماست صحبت کردیم.
* درمورد همکاری های استانی گفت و گوشد بازارچه های مرزی باید فعالیت بهتری بگیرند.
افغانستان نیازمند یک دولت فراگیر است
توضیح ویدیو
* تروریسم از مبدا کرستان عراق و داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست.
* همکاری‌های امنیتی سطح بالا بین دو کشور در مبازه با تروریسم قرار دارد.
حضور صهیونیست‌ها را تهدید جدی علیه صلح و ثبات منطقه می‌دانیم
توضیح ویدیو
* حق ایران و ترکیه برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و توسط هر گروه را محفوظ می‌داریم.
* ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد نسبت به رفتار این رژیم جعلی هوشمندانه رفتار کنند و پای رژیم صهیونیستی را در قفقاز باز نکنند. 
* موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است.
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه:
تا حد ممکن از سوریه حمایت کردیم
* 475 تریلر کمک به سوریه فرستادیم.
* حریم هوایی خود را برای کمک به سوریه باز کردیم.
* گذرگاه مرزی خود را آماده کمک گذاشتیم تا سازمان ملل بتواند کمک به آنجا ارسال کند.
* تا حد ممکن از سوریه حمایت کردیم و دچار سوء استفاده سیاسی شدیم.
مشروح اظهارات امیرعبداللهیان و چاووش اوغلو به نقل از فارس را در ادامه بخوانید:
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) 17 اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی افزود: مراتب همدردی و همبستگی خودمان را با مردم عزیز زلزله زده در ترکیه با دولت و ملت کشور دوست و برادر جمهوری ترکیه اعلام کنیم. روز جهانی زن را به همه بانوان و خواهرانم در سراسر جهان و به ویژه در ترکیه و جمع حاضر تبریک می‌گویم. ما در ایران به درستی روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) که بانوی نور و رحمت است روز زن نام نهادیم و در هفته‌های گذشته این مناسبت را بانوان ایرانی جشن گرفتند و روز جهانی زن را به همه بانوان جهان، ترکیه و ایرانی در هر کجای جهان تبریک می‌گویم. زنان در ایران نیرومندترین بخش جامعه ما هستند همانگونه که در ترکیه چنین نقشی را ایفا می‌کنند.
امیرعبداللهیان گفت: از ساعات اولیه وقوع زلزله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستورات اکیدی را برای همبستگی و کمک به مردم مسلمان ترکیه صادر کردند و در شرایطی که دستگاه‌های ذیربط در ایران درگیر کمک رسانی به زلزله خوی بودند، به طور همزمان در این جبهه هم هلال احمر ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران با هماهنگی با برادرم مولود چاووش اوغلو داشتند و وارد مناطق زلزله زده شدند و خدمات رسانی خود را از تفحص تا ارائه خدمات مربوط به اسکان، پزشکی و سایر پشتیبانی‌ها به عمل آوردند.
وزیر خارجه بیان کرد: داغ ترکیه را در این فاجعه انسانی داغ ایران می‌دانیم و خود را در این حادثه تلخ داغدار می‌دانیم. برای جان باختگان این حادثه تلخ علو درجات را از خدا مسئلت داریم و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امروز درباره موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردیم در خصوص اهمیت توسعه مراودات اقتصادی و تجاری گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور از موضوعاتی است که در یک سال و نیم گذشته بیش از هر زمانی تحقق یافته است. این ناشی از اراده رهبران دو کشور به ویژه دولت جدید ایران است. همچنین چگونگی رفع موانع موجود را بررسی کردیم.
وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص روابط گمرکی و ترانزیتی دو کشور گفت‌وگو کردیم. تأکید داریم بر شراکت منطقه‌ای به جای رقابت منطقه‌ای در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای از جمله کریدورها بین ایران و ترکیه. یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل زیست محیطی و موضوع آب است و در خصوص اهمیت تداوم دسترسی ایران و مردم مناطق غربی کشور به رودخانه ارس اتفاق نظر داریم. کارگروه مشترک یک سال پیش تشکیل شده و معتقدیم باید به همکاری‌ها ادامه دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در خصوص مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم. تروریسم از مبدا اقلیم کرستان عراق و داعش از مبدا افغانستان از نگرانی‌های مشترک ماست. همکاری‌های امنیتی سطح بالا بین دو کشور در مبازه با تروریسم قرار دارد. حق ایران و ترکیه در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع مشروع در مقابله با هرگونه اقدام تروریستی از هر جهت و توسط هر گروه را محفوظ می‌داریم و معتقدیم تروریسم خوب و بد نیست و تروریسم پدیده شومی است در هر لباس و شمایلی.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم، اظهار داشت: درباره تجارت مرزی و همکاری‌های استانی با هم گفت‌وگو کردیم.
وی گفت: در خصوص بازراچه‌های مرزی آنگونه که انتظار مقامات دو کشور است امور پیش نمی‌رود. خواستار گشایش در این حوزه هستیم.
امیرعبداللهیان همچنین به وضعیت افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌های ذی‌نفوذ و درای بافت جمعیتی در این کشور است.
وی گفت که چاووش اوغلو بزودی به تهران سفر می‌کند و افزود: درباره سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه نیز گفت‌وگو کردیم. 
وزیر خارجه همچنین با اشاره به باز شدن پای صهیونیست‌ها در قفقاز گفت: حضور صهیونیست‌ها در منطقه را تهدید جدی علیه ثبات و صلح در منطقه می‌دانیم.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز بعد از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، در نشست خبری مشترک با وی گفت ایران بعد از زلزله‌های ترکیه با اعزام تیم‌های امدادی به سرعت وارد عمل شد. 
وی افزود: آن‌ها کمک و چادر فرستاده‌اند و بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کرده‌اند. از ایران و مردم آن برای حمایت مداوشان تشکر می‌کنیم. 
چاووش‌اوغلو در ادامه گفت که در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، دو طرف درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.
وی افزود: ما همچنین درباره انرژی، تجارت، حمل و نقل و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم. در حال گفت‌وگو برای تقویت روابط و همکاری با ایران هستیم. 
به گفته وزیر خارجه ترکیه، آنکارا در حال تقویت همکاری با تهران در زمینه تامین گاز ایران به ترکیه است. 
مولود چاووش‌اوغلو همچنین گفت: درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم. (توافق) باید فوراً امضا شود. 
او همچنین در اشاره به جنگ اوکراین گفت که برای توقف جنگ در این کشور باید هر کاری انجام داد و افزود: ما به دنبال تمدید قرارداد صادرات غلات از اوکراین هستیم.
وزیر خارجه ترکیه در خصوص سوریه هم گفت که ایران تمایل خود برای شرکت در نشست سه‌جانبه با طرف سوری را داده و ترکیه هم از آن استقبال کرده است.
وی افزود: طرف روس پیشنهاد برگزاری نشست مقدماتی برای نشست چهارجانبه بین ترکیه و سوریه با حضور ایران را داد. 
به گزارش اسپوتنیک، چاووش‌اوغلو گفت که نشست وزرای خارجه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در حال آماده‌سازی است و طرف روس پیشنهاد برگزاری نشست فنی در هفته آینده را داده است. 
ارزیابی موثر وزرای خارجه ایران و ترکیه از همکاری مشترک در مبارزه تروریسم

آریا جوان


وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور دیدار با همتای ترکیه ای و ابراز همدردی و همبستگی با دولت و مردم ترکیه به مناسبت وقوع زلزله به این کشور سفر کرده است صبح امروز (چهارشنبه) با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کرد.
حسین امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن ابلاغ مجدد همدردی و تسلیت جمهوری اسلامی ایران به دولت و ملت ترکیه به خاطر جان باختگان زمین لرزه اخیر این کشور، اظهار داشت: از ساعات اولیه انتشار خبر زلزله در ترکیه و سوریه، مقام معظم رهبری و جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید جدی بر کمک رسانی و ارائه امداد به مردم مصیبت دیده در این حادثه داشتند و دولت و تمامی ملت ایران برای کمک به مردم دوست و برادر ترکیه متحد شدند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود با توجه به قرار گرفتن دو کشور در منطقه زلزله خیز، همکاری و تبادل دانش و تجربه بین مراکز ذیربط علمی دو کشور مفید خواهد بود و نهادهای تخصصی در زمینه زلزله شناسی و سازه شناسی و مهندسی دو کشور می‌توانند تبادل بازدید داشته باشند.
در این دیدار وزیر امور خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان و اظهار همدردی ایشان و دولت و ملت ایران، از ارسال سریع کمک ها و اقلام امدادی جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده ترکیه در همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه تقدیر و تشکر به عمل آورد و افزود: این ابراز همبستگی و کمک ها نشان داد که ایران علاوه بر یک دوست و همسایه خوب، برادر خوب ترکیه است.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در جریان این دیدار همچنین در خصوص گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه گفتگو نمودند.
آنها همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی را مهم و موثر ارزیابی کردند.
دو وزیر همچنین در خصوص روابط دوجانبه تبادل نظر نمودند. فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تسهیل در ترانزیت و حمل و نقل، انرژی ، بازارچه های مرزی و تسهیل در تجارت مرزی را از موضوعات مهم برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ارزیابی کردند. فعال شدن کمیته مشترک همکاری های آب و محیط زیست بخشی از مذاکرات دو وزیر را تشکیل داد.
تاکید بر همکاری های پارلمانی نیز از جمله دیگر زمینه های مورد گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و ترکیه بود.
در این دیدار تحولات منطقه ای از جمله سوریه، افغانستان و قفقاز و موضوعات بین المللی نیز مورد گفت و گو و تبادل قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/934386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس