آریا جوان

آخرين مطالب

نقد فیلم «کت چرمی»؛ راویتی درباره جبر اعتیاد و سفر یک قهرمان اجتماعی فرهنگی

نقد فیلم «کت چرمی»؛ راویتی درباره جبر اعتیاد و سفر یک قهرمان
  بزرگنمايي:

آریا جوان - همشهری آنلاین / کت چرمی عصر امروز 16 بهمن و راس ساعت 19 در پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود. فیلمی که به باور کارگردان با نگاهی نو چه در نوشتن فیلمنامه چه در ساخت و پرهیز از پرداختن به کلیشه‌های رایج به موضوع اعتیاد ساخته شده است.
چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را باید جشنواره فیلم اولی‌ها دانست، زیرا اغلب فیلم‌های راه یافته به این رویداد فرهنگی توسط کارگردانانی ساخته شده که تاکنون تجربه ساخت فیلم بلند را نداشته اند، حسین میرزاخانی از همین دست کارگردانانی است که امسال با نخستین تجربه بلند سینمایی خود یعنی فیلم سینمایی کت چرمی با به این دوره از رقابت‌ها گذاشته‌است.
کارگردان کت چرمی اظهار کرد: سال 99 روی یک پروژه فیلم کوتاه کار می‌کردم که موضوع آن درباره آسیب‌های کودکان و نوجوانان به ویژه در رابطه با اعتیاد، کارتخوابی و مکان‌هایی تحت عنوان خانه‌های سلامت بوده که این قشر آسیب دیده در آن زندگی می‌کردند.

آریا جوان

موضوع اصلی کت چرمی فقط اعتیاد نیست، آسیب‌های پیش از گرفتار شدن در دام اعتیاد و آسیب‌های پس از آن است. درواقع اساس فیلمنامه و فیلم درباره جبر اعتیاد است.
 ساخت این گونه فیلم‌ها از آنجاکه با موضوعاتی چون کشف حقیقت، عدالت و حق‌خواهی سروکار دارد همیشه با حساسیت‌ها و چالش‌هایی روبه رو می‌شود که خوشبختانه سازمان بهزیستی در این رابطه همکاری خوبی با ما داشته و اطلاعات خوبی در اختیار ما گذاشته است. درواقع قهرمان ما از دل بهزیستی پا به درون فیلم گذاشته است.
میرزاخانی افزود: گروه ما با همدلی و یک وفاق و رفاقت کار را آغاز کرد و تهیه کننده هم به عنوان لیدر گروه در این هماهنگی بسیار نقش داشته است.
میرزاخانی درباره نحوه انتخاب لوکیشن ها و زمان بندی ساخت کت چرمی بیان کرد: فیلمبرداری از از کت چرمی در 44 لوکشین صورت گرفته که این لوکیشن‌ها از فرمانیه شروع می شوند و تا اسلامشهر و مناطق محرومی دیگر ادامه پیدا می‌کنند که بیشترین زمان ساخت فیلم مربوط به خانه قهرمان قصه بوده که نقش آن را جواد عزتی بازی می‌کند.
اگر شروع نوشتن فیلنامه را بخشی از زمان ساخت و شروع کار به حساب آوریم؛ باید بگویم که از سال 99 تا 1401 ساخت این فیلم زمان برده است.
میرزا خانی کت چرمی را در ژانر اجتماعی و با موضوعی معمایی معرفی کرد و افزود: از ابتدای نوشتن فیلنامه تا پایان ساخت آن سعی بر این بوده که از کلیشه‌های رایج در ساخت فیلم‌هایی با چنین موضوعاتی پرهیز شود و فیلم متفاوت‌تر باشد.
این کارگردان در جواب این پرسش که شما در جایی در معرفی فیلم نوشته‌اید که «گاهی وقت‌ها باید بین موندن و رفتن، مردن رو انتخاب کرد…» حال با توجه به این معرفی کوتاه آیا فکر نمی‌کنید نوعی سانتی مانتالیزم گرایی را در ذهن مخاطب ایجاد نمی‌کند؟ پاسخ داد: گمان نکنم! در ابتدا باید بگویم که من این جمله را همینگونه دلی نوشتم و معرف کامل فیلم نیست. در ادامه هم باید بگویم که سعی کرده‌ام در کت چرمی از قالب‌های رایج و کلیشه‌ها دوری کنم. زیرا معتقدم در طول این سال‌ها برخی قالب‌ها حقیقت را آن طور که باید به مخاطب نشان نداده‌اند. مثلا مردم تصوری از جنوب شهر دارند که به نظرم اینگونه نیست.
میرزاخانی تصریح کرد: مردم در جنوب شهر همانطور زندگی می‌کنند که باقی مردم در نقاط مختلف شهر. اما وقتی یک موضوع تکراری می‌شود، بعدها می‌بینیم، همان موضوع کلیشه‌ای در ذهن مخاطب نهادینه می‌شود. امروزه موضوع مردم جنوب شهر در سینما شبیه کاریکاتور است.
 در جنوب شهر محرومیت‌ها و بزه‌ها بیشتر است، اما این موضوعات همه ابعاد جنوب شهر را در بر نمی‌گیرد. در جایی به من ایراد گرفته شده که چرا برخی شخصیت‌های جنوب شهری در کت چرمی متفاوت هستند که در پاسخ گفتم من واقعیت‌ها را نشان دادم و آنچه در تصور شماست به واقعیت نزدیک نیست.

آریا جوان

میرزاخانی در پاسخ به این سوال که آیا نشانی از عربده که در این چند سال در این نوع فیلم‌ها مد شده خبری نیست یا سکانس‌های اکشن و این دست موارد؟ جواب داد: کت چرمی بر پایه سفر قهرمان استوار است و در طول نوشتن فیلنامه و ساخت فیلم سعی شده یک روایت شبیه یکی بود و یکی نبود ارائه شود به همین دلیل از عربده کشیدن و ایجاد صحنه‌های اکشن اجتناب و دوری شد. و این به معنای آن نیست که کت چرمی صحنه‌های مهیج و پر سرو صدا نداشته باشد. اما دوربین در این فیلم نقش مهمی دارد و سعی شده روایتی که دوربین در توصیف آن است از تحرک دوربماند و به دام کلیشه‌ها نیفتد.
میرزا خانی همچنین گفت: کت چرمی یکی از پربازیگرترین فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر است که جواد عزتی (کاراکتر عیسی فرهمند) نقش محوری را دارد و پس از او صابر ابر، گلاره عباسی، با هنرمندی پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، سارا حاتمی، رویا تیموریان و سیامک احصایی دیگر بازیگران «کت چرمی» را تشکیل می‌دهند.
کامران حجازی تهیه کننده کت چرمی است که بنیاد سینمایی فارابی تولید آن را بر عهده داشته است.
دیگر عوامل مفیلم عبارتند از؛ مجری طرح: پیمان حجازی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، مدیرتولید: پیمان حمیدی، مدیر صدابرداری: محمد شاهوردی، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه: بهزاد جعفری طادی، طراح لباس: آرتا ماهان، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، برنامه‌ریز: افشین رضائی، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری و عکاس کت چرمی هم : امید صالحی.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/875498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات