آریا جوان

آخرين مطالب

این مرد فراری مردم را در سینما میخکوب کرد! اجتماعی فرهنگی

این مرد فراری مردم را در سینما میخکوب کرد!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / «آزادگان جنگ تحمیلی حق بسیاری بر گردن ما دارند و فیلم سینمایی "شماره 10" تا حدودی توانست آنها را از گمنامی و مجاهدتی که داشته‌اند در آورد. مسأله‌ای که در این فیلم وجود داشت معماری مخوف اردوگاهی است که اسرا در آن زندانی بودند شاید برای افرادی که اسیر بوده‌اند این اردوگاه با واقعیت تفاوت داشته باشد.»
 شهر جدید "پرند" که به قطب مسکن مهر ایران لقب گرفته است به تازگی داری یک پردیس سینمایی با چهار سالن نمایش شده است. این پردیس سینمایی که در آستانه دهه فجر امسال به بهره برداری رسید اکنون برای چندمین روز متوالی آثار سینمایی چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را اکران می‌کند.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که این سینما علی‌رغم اینکه فقط چند روز از افتتاح آن می‌گذرد توانسته محلی برای گرد هم آمدن اهالی فرهنگ و هنر در پرند باشد. اگرچه فقط یکی از سالن‌های آن با ظرفیت 183 صندلی میزبان مخاطبان خود است، اما بیشتر سانس‌های آن با استقبال قابل قبولی از سوی مردم و به طور ویژه خانواده‌ها رو برو شده است.
دسترسی آسان به پردیس سینمایی "پرند"، فراهم بودن امکانات رفاهی مناسب، رسیدگی به نظافت سالن و نظارت سفت و سخت بر اکران با کیفیت آثار بخشی از ویژگی‌های این سالن تازه تأسیس سینمایی است. نو بودن پرده سینما، صندلی‌ها، سیستم صوت و تصویر و دیوارها این حس را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند که گویا یک لباس نو یا کالای فرهنگی آکبند که هنوز آهارش نشکسته‌ است به تن کرده‌اند. حتی افرادی که دارای معلولیت جسمی هم هستند مجال تماشای فیلم‌ها را دارند.
شب گذشته فیلم سینمایی «شماره 10» یکی از آثاری بود که در پردیس سینمای پرند به نمایش در آمد. این فیلم که مضمونی حماسی دارد و به فرار موفق یک اسیر جنگی ایران از اسارتگاه‌های مخوف عراق می‌پردازد با اسقبال خوب تماشاگران روبرو بود. نکته قابل توجه این است که در هیچ بخشی از جریان نمایش فیلم هشدار محدودیت سنی به دلیل وجود تصاویر خشن به چشم نمی‌خورد.
در میان بینندگان حاضر در این سینما از هر قشری و سنی دیده می‌شد. در کنار برخی از نقدها، اما بیشتر تماشاگران رضایت بالای از فیلم «شماره10» داشتند و به گفته آنها در چند سکانس نفسشان در سینه حبس شد.
اما مادری که همراه با دو فرزند خردسالش به تماشای این فیلم نشسته بود اعتقاد دارد:« این فیلم به بخش مهمی از تاریخ کشورمان اختصاص دارد که موجب سربلندی ما را فراهم کرده است. تنوع فرهنگی و ظاهری بینندگان در این سینمای نشان می‌دهد داستان‌هایی که به معرفی قهرمانان حقیقی ما می‌پردازند مورد قبول همه اقشار ایران است. همچنین دفاع مقدس بخشی از تاریخ معاصر ما را تشکیل داده است که باید به شیوه‌های گوناگون مضامین فرهنگی و حماسی را برای جامعه بازگو کنیم.»
این مادر با اشاره به نمایش تصاویر خشونت بار فیلم «شماره 10» توضیح داد: در چند سکانس متوجه شدم که همراهانم میخکوب شده‌اند. اگرچه به تصویر کشیدن صحنه‌های شکنجه یا اعدام و ضرب و شتم رزمندگان در این فیلم تعدیل یافته بود و بخشی از حقیقیت تلخ زندگی در اسارتگاه است، اما توصیه می‌کنم چنانچه خانواده‌ها تصمیم دارند همراه کودکانشان به تماشای این فیلم بپردازند کمی دقت داشته باشند چون ممکن است چند سکانس برای کودکان ترسناک باشد.»
بییننده دیگر فیلم سینمایی «شماره 10» که خودش سابقه حضور در جبهه را داشته است با بیان اینکه بخشی از دوران جوانی خود را در جبهه گذرانده‌ام، توضیح داد:« این فیلم من را به گذشته برد؛ به آن زمان که به عنوان یک جوان وظیفه دفاع از میهن را احساس می‌کردم و در جبهه حاضر شدم. برخی از دوستانم به شهادت رسیدند که سکانس‌هایی از این فیلم من را به یاد آنها انداخت. آزادگان جنگ تحمیلی حق بسیاری بر گردن ما دارند و این فیلم تا حدودی توانست آنها را از گمنامی و مجاهدتی که داشته‌اند در آورد. مسأله‌ای که در این فیلم وجود داشت معماری مخوف اردوگاهی است که اسرا در آن زندانی بودند شاید برای افرادی که اسیر بوده‌اند این اردوگاه با واقعیت تفاوت داشته باشد.»
مخاطب دیگری که حدودا 60 سال سن دارد با انتقاد از این که چرا سینماگران کمی دیر به فکر بیان نقشی که منافقین در جذب اسرای ایرانی داشتند افتاده‌اند؟ یادآور شد: «اقدامات جنایت‌کارانه و جاسوسی‌های منافقین هیچ گاه از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود. اگرچه سینما در چند دوره گذشته در جشنواره فجر به این مقوله پرداخته است ولی همچنان جای کار بیشتری دارد. نباید فراموش کنیم، وطن فروشی آنها و تلاش برای جذب اسرا، یکی از وقایع تاریخی جنگ تحمیلی است که کمتر به آن پرداخته‌اند. خوشبختانه فیلم «شماره 10» کمی در باور پذیر بودن جذب برخی از اسرا توسط سازمان مجاهدین خلق موفق بوده است.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/875486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس