آریا جوان

آخرين مطالب

چند قدم مانده به فیتور؟ گردشگری

چند قدم مانده به فیتور؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - توریسم آنلاین: بزرگترین رویداد گردشگری و صنایع دستی کشور طبق ادعای وزیر گردشگری و دیگر مسئولان کشور تا چه حد به فیتور اسپانیا یا نمایشگاه گردشگری برلین آلمان و کشورهای دیگر نزدیک شده است؟
هما حاصلی : شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از 18ام بهمن ماه (سه شنبه) آغاز شده و تا 21ام بهمن ماه (جمعه) میزبان مدیران ،فعالان و علاقمندان صنعت گردشگری خواهد بود.
به گزارش توریسم ، سال گذشته عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه ،پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را هم پای نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا دانسته و گفته بود که ما هیچ چیزی از آنها کم نداریم. پیش از این نیز مدیرکل اسبق بازاریابی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی در هتل لاله تهران گفته بود که این نمایشگاه تا چند سال دیگر می‌تواند هم رده نمایشگاه گردشگری برلین آلمان و کشورهای دیگر باشد. اما چنین چشم اندازی تا چه سالی محقق خواهد شد و مدیران و مسئولان این حوزه چه گامی برای رسیدن به این برداشته اند ؟
آیا نمایشگاه شانزدهم رضایت بخش تر از سال های گذشته خواهد بود؟ در شرایطی که صنعت زمینگیر شده گردشگری آخرین بارقه های امیدش را به چنین رویدادهایی گره زده آیا حضور شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف مرتبط با این حوزه در این نمایشگاه، فرصتی برای گردهمایی دوباره بازوهای گردشگری و دستاوردهای چشمگیر برای رونق دوباره این صنعت رقم خواهد زد؟
در خوشبینانه ترین حالت در صورتی که حداقل کاستی های دوره گذشته برطرف شده باشد می توان امید داشت که با گام های رو به جلو حالا در حد نمایشگاه فیتور و برلین هم نشد حداقل نمایشگاه شانزدهم جرقه ای برای تحریک تقاضای سفر در این روزگار نامراد صنعت به گل نشسته گردشگری شود.
در سال های گذشته هدفمند نبودن نمایشگاه و بی برنامگی در لایه های مختلف برگزاری آن انتقادهای قابل توجهی از سوی صاحب نظران را متوجه خود می کرد.
در نمایشگاه های دوره های قبل آنچه ارائه می شد واقعیت سفر نبود ضمن آنکه نیاز سنجی مخاطب نیز هرگز در نظر گرفته نمی شد. باید به این موضوع تامل کرد که نمایشگاه گردشگری تا چه اندازه می‌تواند نیاز مخاطب را پاسخگو باشد؟ اصلاً بازدیدکننده آن چه کسانی هستند آیا مردمی هستند که به دنبال سرگرمی می‌گردند یا مردمی که واقعاً می‌خواهند با ورود به نمایشگاه گردشگری برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند؟ تا چه حد غرفه ها می توانند مخاطبان را ترغیب به سفر کنند ؟ اصولاً این نمایشگاه چقدر می‌تواند برای بازدیدکننده دستاورد داشته و تقاضای سفر را تحریک کند؟ از آن سو غرفه داری که با صرف وقت و هزینه در چنین رویدادی شرکت کرده است چه چیزی عایدش خواهد شد ؟
آیا متولیان سفر و صنایع دستی استانهایی که در این گردهمایی جمع شده اند می تواند به بازدیدکننده بگویند چطور و کجا سفر کند.
آیا در دوره های گذشته نظرسنجی از مخاطبان انجام شده تا با دانستن ذائقه آنها متولیان بدانند این نمایشگاه چطور می‌تواند به مردم در حوزه سفر کمک کند؟
عدم وجود نقشه راه برای دیدن همه غرفه‌ها و سالن‌ها مراجعین را سردر گم می کرد چرا که به قول یکی از منتقدان نمایشگاه سال گذشته« برنامه ریزی برای بازدیدکنندگان نباید تنها به دادن نقشه نمایشگاه معطوف شود. بلکه منظور این است اگر کسی به نمایشگاه می‌رود، باید بداند درهر سالن چه چیزی را خواهد دید. بنابراین صرفاً دانستن نام شرکت‌ها یا استان‌ها برای راهنمایی بازدیدکننده ها کافی نیست. »
در روره قبل از ساعت بازدید از نمایشگاه گرفته که امکان حضور در ساعات اداری را برای شرکت کنندگان دشوار ساخته و ترافیک نیز مزید علت می شد بی نظمی در برنامه های نمایشگاه از جمله سر و صدای زیاد برنامه‌های آئینی و رقص‌ها گفتگو بین غرفه داران و مخاطبان را دشوار ساخته و امکان کارهای تخصصی و مذاکرات تخصصی را محدود می ساخت. متاسفانه نشست‌های تخصصی نیز تحت شعاع بی برنامگی ها هدفمند نبودن قرار گرفته و نمی توانست آن طور که باید و شاید مثمر ثمر واقع شود.
در خصوص غرفه های صنایع دستی و غذای محلی نیز مخاطب بیشتر شاهد حضور در بازارچه ای بود که اصولا برنامه ای برای معرفی خود ندارند و به فروش اسنک و آجیل و محصولاتی نازل محدود می شدند. حضور خوراکی های بومی و نیز صنایع دستی اصیل و شناسنامه دار بسیار کمرنگ بود و مخاطب تنها گشتی بین غرفه ها زده و آن طور که باید و شاید ارتباطی بین متولیان و مخاطبان این حوزه صورت نمی گرفت.
به هر تقدیر انتظار می رود که نمایشگاه امسال چه از لحاظ کیفی و چه کمی در طرازی بالاتر از سال گذشته بوده و متولیان با برنامه ریزی های منسجم و جدی تر گام هایی رو به جلو در جهت رسیدن به سطح نمایشگاههای گردشگری بین المللی جهان برداشته باشند.
چنانچه علاقمند به حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران هستید می توانید از روز سه شنبه 18 الی 21 بهمن ماه از ساعت 9 الی 17 به محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران مراجعه و به دورهمی خانواده بزرگ گردشگری ایران بپیوندید!
گفتنی است سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران نیز با حضور فعالان صنایع‌دستی، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، پیشکسوتان و دانشجویان از 18 تا 21 بهمن ماه 1401 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/875046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

طبیعت زیبای لرستان

اگر 7 ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

مهدی طارمی شاهزاده شد!

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

فال روزانه شنبه یک اردیبهشت 1403

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!