آریا جوان

آخرين مطالب

بررسی ویژگی‌های مهم‌ترین سند مالی پایتخت/ آیا با بودجه امسال، شهرداری می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد؟ شهرداری تهران

بررسی ویژگی‌های مهم‌ترین سند مالی پایتخت/ آیا با بودجه امسال، شهرداری می‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - رسیدگی به هزینه‌های بودجه امسال شهرداری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، اما باید دید خروجی کار تا چه اندازه می‌تواند رضایت شهروندان را فراهم کند.

به گزارش شهر ، مهم‌ترین سند مالی پایتخت روز سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه تقدیم پارلمان شهری شد؛ سندی که پس از چکش‌کاری در صحن شورا، 75 هزار و 800 میلیارد تومان قیمت خورد. رقمی که همین حالا بیش از 50 درصد بیشتر از مجموع مصوب بودجه 1401 است. شهردار تهران ، اما معتقد است با جلوگیری از «ریخت‌وپاش‌ها» می‌توان به تحقق بودجه سال آینده امیدوار بود.
علیرضا زاکانی شهردار تهران به تحقق بالای 100 درصدی بودجه سال‌جاری خوش‌بین است، او بر این باور است که اگرچه مصوب امسال 50 هزار میلیارد تومان است، ولی امیدواریم تا 60 هزار میلیارد تومان عملکرد داشته و رکورد تحصیل 120 درصدی منابع را محقق کنیم، وی هم‌چنین از کاهش 5 درصدی مجموع اعتبارات هزینه‌ای در بودجه 1402 خبر داده است اما مهم ترین ویژگی‌های بودجه سال آینده پایتخت، کدام است؟

آریا جوان


اول/ رشد بی‌سابقه اعتبارات مأموریت‌های مرتبط با حمل‌ونقل
ام‌المصائب تهرانی‌ها، عقب‌ماندگی حمل‌ونقل عمومی است. نه ناوگان اتوبوس‌رانی، نه مترو و نه حتی تاکسیرانی تهران به‌سامان نیست. البته که فراهم نبودن زیرساخت‌های جمعی نقل‌وانتقال درون‌شهری ، شهروندان را ناگزیر از استفاده از اتومبیل‌های شخصی می‌کند. اتفاقی که ثمره‌ای جز افزایش مزمن ترافیک، آلودگی هوا و گسترش نارضایتی نخواهد داشت. برای همین توسعه این عقب‌ماندگی اوجب واجبات است.
ششمین دوره مدیریت تهران اولویت خود را برای بودجه سال آینده «جهش» در حوزه حمل‌ونقل ترافیک قرار داد. جایی که با اختصاص 10000000000000 تومان بیشتر نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری، سرجمع اعتبارات مربوطه را به حدود 35 هزار میلیارد تومان افزایش داد؛ یعنی بالغ بر 100 درصد رشد! البته از این مقدار حدود 8 همت صرف حقوق و دستمزد خواهد شد؛ می‌توان، اما امیدوار بود باقی اعداد و ارقام به رشد وسایط نقلیه عمومی منجر شود.
البته که توسعه هرکدام از مُدهای حمل‌ونقل، بسیار هزینه‌بر است. برای مثال تکمیل و توسعه تنها یک کیلومتر متروی جدید رقمی قریب به 45 میلیون دلار (حدوداً 2 همت با دلار 45 هزار تومانی) خرج روی دست مدیران شهری خواهد گذاشت. قیمت هر دستگاه اتوبوس جدید نیز کمتر از 5 میلیارد تومان نیست.

آریا جوان


دوم/ توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD)
تلاش مدیریت شهری برای توسعه ناوگان مسافربری پایتخت تنها منحصر در افزایش تاریخی اعتبارات مربوطه نیست. بدیهی است که با اوضاع جاری، عدد و رقم‌های مندرج در بودجه شهرداری هیچ‌گاه تکافوی تأمین اعتبار برای خطوط جدید مترو را نخواهد داد؛ بنابراین برخی مدیران مدت‌ها قبل به‌دنبال روش‌های جدیدی در راستای تأمین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل خاصه مترو بوده‌اند.
تبصره چهارم بودجه سال آینده شهرداری تهران به همین موضوع اختصاص دارد؛ «توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی». به این ترتیب بناست محدوده‌های اطراف ایستگاه‌های مترو را با تعریف پهنه جدیدی در طرح تفصیلی باعنوان T مشخص شود. بارگذاری این پهنه‌های جدید با کاربری‌هایی متناسب با مجموعه‌های ایستگاهی (از قبیل مرکز تجاری، پارکینگ و ...) انجام خواهد شد.
همچنین عواید حاصل از وصول عوارض این بارگذاری‌ها، مستقیماً در توسعه و تکمیل خطوط جدید مترو هزینه خواهد شد. به‌زبان ساده این‌که پولِ لازم برای توسعه خطوط جدید مترو را از فروش عوارض مجتمع‌های ایستگاهی جدید تأمین خواهد کرد. البته اجرای چنین طرحی مستلزم مقدمات فراوانی است؛ با این همه ورود آن به بودجه 1402 می‌تواند امیدها را در راستای اجرایی شدن آن افزایش دهد.

آریا جوان


سوم/ تحقق بودجه‌ریزی مشارکتی
مدتی قبل ایده «من شهردارم» پیاده‌سازی شد؛ سامانه‌ای که بیش از 2500 عنوان پروژه کوچک‌مقیاس محله‌ای را برای عملیاتی شدن به آرای عمومی گذاشت. هر شهروند می‌توانست اولویت‌های خود را برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح محل کار یا زندگی خود انتخاب کند، مثلاً آیا بهسازی جدول‌های کنار خیابان اهمیت دارد یا توسعه پارک‌ها و فضای سبز محل؟ بالغ بر 500 هزار شهروند تهرانی در پویش «من شهردارم» مشارکت کرد. همچنین شهرداری تهران نیز برای اجرایی شدن خواست شهروندان اعتباری بالغ بر 4000000000000 تومان را در راستای عملیاتی شدن پروژه‌های کوچک‌مقیاس منتخب در بودجه سال آینده کنار گذاشته است. ماهیت خُرد این پروژه‌ها و اجرایی شدن سریع آن‌ها درست مقابل منازل شهروندان می‌تواند موجب افزایش سرمایه اجتماعی مدیریت شهری شود.

آریا جوان


چهارم/ بودجه در اتاق شیشه‌ای
مجید باقری معاون شهردار تهران معتقد است « شفافیت » و «انضباط مالی» مهم‌ترین ارکان بودجه سال آینده است.
وی می‌گوید: «تمام ردیف‌ها شفاف و بدون کمترین ابهامی است؛ هم‌چنین هزاران ردیف زائد عمدتاً مرتبط با حقوق و دستمزد حذف و تجمیع شدند. حالا می‌توان ادعا کرد بودجه در یک اتاق شیشه‌ای قرار گرفته است. هم‌چنین متن کامل لایحه بودجه برای اطلاع عموم در سامانه شفافیت بارگذاری خواهد شد.»
علاوه بر این احکام سفت‌وسختی برای انضباط مالی در لایحه پیش‌بینی شده است. مثلاً اینکه هزینه‌کرد از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای پرداخت حقوق پرسنل ممنوع است. اینکه هرگونه کمک‌های نقد یا غیرنقد شهرداری تهران به اشخاص یا مؤسسات مختلف به‌صورت منظم می‌باید به اطلاع نمایندگان مردم در شورای شهر برسد. اینکه ایجاد هرگونه بدهی جدید بدون مجوز برای همه رده‌ها ممنوع است.

آریا جوان


پنجم/ رسیدگی به افراد دارای معلولیت
بررسی‌ها نشان می‌دهد اعتبارات پیشنهادی شهرداری تهران برای رسیدگی به افراد دارای معلولیت در سال آینده نیز از رشد مناسبی برخوردار است؛ اعتباری بالغ بر 182000000000 تومان که نسبت به سال‌جاری (1401) حدوداً 75 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین افزایش بودجه تنها 50 درصد است. مثلاً تنها در یک تبصره آن برای ورزش معلولان و جانبازان 15 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 125 درصد رشد داشته است.
در حوزه بهسازی، نوسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روها ویژه افراد دارای معلولیت نیز رقم 62 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال 1401 حدوداً 41 درصد افزایشی است. هم‌چنین امسال برای نخستین بار در حوزه ارتقای کیفیت محیطی و معماری با محوریت مناسب‌سازی، مبلغ چهار میلیارد تومان در بودجه سال 1402 شهرداری تهران پیش‌بینی شده است.
کار بودجه 1402 شهرداری تهران هم‌چنان باقی است؛ اگرچه نمایندگان مردم در شورای شهر کلیات و منابع آن‌را هفته گذشته تصویب کردند. رسیدگی به اعتبارات و هزینه‌ها نیز در دستور کار جلسات آتی اعضا قرار دارد. باید منتظر ماند و دید درنهایت خروجی کار تا چه اندازه می‌تواند رضایت شهروندان پایتخت را فراهم کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/875018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

با این تست 3٠ ثانیه‌ای سلامت قلب خود را چک کنید

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو/ تصاویر

فال حافظ جمعه 31 فروردین 1403

فال روزانه جمعه 31 فروردین 1403

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1