آریا جوان

آخرين مطالب

کیوان ساکت آهنگ‌ساز و نوازنده برجسته مطرح کرد:

صداوسیما در بسیاری موارد انتظارات حوزه‌ی موسیقی را پایمال می‌کند/ «عود» ساز ایرانی است که اعراب از آن خود کردند خواندنی

صداوسیما در بسیاری موارد انتظارات حوزه‌ی موسیقی را پایمال می‌کند/ «عود» ساز ایرانی است که اعراب از آن خود کردند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - کیوان ساکت با بیان این نکته که هنرمندان خود به تنهایی نمی‌توانند به معرفی ساز خود بپردازند، گفت: صدا و سیما به عنوان اشاعه‌ی دهنده‌ی بخش مهم فرهنگ ملی هر کشوری می‌تواند نقشی مهم داشته باشد. اما امروزه ما می‌بینیم نهادی است که انتظارات حوزه‌ی موسیقی را نه تنها برآورده نمی‌کند، بلکه در بسیاری موارد پایمال هم می‌کند.

ساز عود از جمله سازهایی است که در طول تاریخ فراز و نشیب بسیاری داشته است. اما امروزه جوانان علاقمند به این ساز روی خوش نشان داده‌اند و در حال یادگیری این ساز هستند. هرچند تلاش‌ها اندک است. هر چند قرن‌هاست که جا مانده‌ایم، اما می‌شود این راه برای علاقمندان هموار کرد؛ اگر دستگاه‌های متولی امر همت گمارند. بر این اساس با کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده‌ی تار به گفتگو پرداخته‌ام.
کیوان ساکت با اشاره به تاریخچه‌ی ساز عود، گفت: بر پایه کنکاش‌های تاریخی که غربی‌ها انجام دادند، این ساز ریشه‌ی کاملا ایرانی دارد. وقتی عرب‌ها، ایران را گرفتند، ساز بربت که صدایی بم داشت و مورد علاقه‌ی آنها واقع شد را همراه خود به کشورهایی که فتح می‌کردند، بردند. از آنجایی که این ساز تمام‌اش از چوب ساخته شده است و پوست ندارد؛ نام عود را که به معنای چوب است، بر آن نهادند. وقتی به اندلس یورش بردند، این ساز هم در میان مردم آنجا مقبول واقع شد و از آنجا کم کم به باقی اروپا برده شد.
این آهنگساز با بیان اینکه در دوره‌ای از تاریخ، به ویژه در دوران باروک، داشتن عود را که در آن زمان به آن لوت می‌گفتند، نشانه‌ی فخر می‌دانستند، افزود: حتی کشیدن تصویری از اشراف زمانی که ساز لوت کنارشان بود، نشانه‌ی تشخص به شمار می‌رفت.
این نوازنده‌ی تار در ادامه چنین گفت: بر پایه‌ی تحقیقات و کاوش‌های محققان غربی ساز عود پدر خانواده‌ی ویولن و همچنین پدر خانواده‌ی گیتار به شمار می‌رود که گواه آن، آن چیزی است که در موزه‌های مهم موسیقی جهان نمایان است و چگونگی تکامل این ساز و زاده شدن سازهای دیگر با الهام از ساختمان عود را می‌توان به روشنی دید. من بیشتر آنها را دیده‌ام و در جای خود می‌توانم از آن سخن بگویم.
کیوان ساکت اظهار داشت: شما را به خواندن کتاب با ارزش تاریخ 5 هزار ساله‌ی عود نوشته‌ی هنرمند گرامی مجید ناظم پور سفارش می‌کنم که در آن به درستی و روشنی از این مهم سخن رفته است. اما در ایران به دلیل بی مهری به موسیقی طی قرن‌ها و فراز و نشیب آن طی دوران‌های مختلف این ساز هم به محاق فراموشی سپرده شده است.
وی با بیان اینکه عود دارای صدای بمی است و به مذاق عرب‌ها خوشایند بوده و همین موجب شد به اشاعه و گسترش آن بیش از ایران بپردازند، تا جایی‌که همگان گمان‌شان بر این است که عود، سازی عربی است، افزود: در حال حاضر عودنوازان جوان زیادی در ایران هستند که از این ساز استقبال می‌کنند. همچنین کتاب‌های چندی برای آموزش ایرانی این ساز نوشته شده است. به ویژه دفتری که یک بانوی عود نواز برای آموزش نوشته که از آن بسیار استقبال شده است. خوشبختانه نوازندگان جوان با تلاش فراوان کوشش می‌کنند تا به گونه‌ای خلأ تاریخی این کمبود را جبران کنند. ولی هنوز فاصله‌ی زیادی با نوازندگان خوب عرب چون نصیر شمه یا منیر بشیر یا حسین سبسبی و ... داریم.
این نوازنده‌ی تار با تأکید بر این نکته که کشورهای عرب در نوازندگی عود تکامل پیدا کرده‌اند، افزود: حتی هنوز عودسازان ما توان رقابت با عودسازان عرب را ندارند که امیدوارم با کوشش فراوانی که در حال انجام است، این ضعف نیز هموار شود.
ساکت گفت: اینجا سهم ما در زمینه‌ی مالکیت معنوی ساز عود پشت پرده قرار گرفته. گویا یا تلاش‌ها در حال انجام نیست یا بسیار کم است.

آریا جوان


این آهنگساز تفاوت ساز عود عربی و عود ایرانی را بیشتر در شکل ظاهری ساز دانست و اظهار داشت: عود عربی اکشن بالاتری نسبت به عود ایرانی و ترکی دارد و روی صفحه‌ی آن بر خلاف عود ایرانی شبکه نمی‌گذارند و نیز عود ترکی اکشن پایین‌تری دارد؛ یعنی سیم‌ها به دسته نزدیک‌ترند و صدای ویژه‌ای نسبت به عودهای دیگر دارد. همچنین خرک عودهای عربی ثابت نیست که در نتیجه پل گذاری زیر صفحه به کلی چیز دیگری می‌شود. ولی خرک عودهای ایرانی ثابت است. در واقع می‌توان گفت که در ایران ساز عود قالب‌های متفاوتی با ساز عود عربی دارد. در نواختن دستگاه‌ها و گام‌ها تفاوتی نداریم؛ اما تکنیک‌ها متفاوت است وعرب‌ها بیشتر بهره برده‌اند.
وی با اشاره به ثبت میراث فرهنگی ملل در یونسکو افزود: یونسکو قانونی دارد که برای حمایت از فرهنگ و گنجینه‌ی معنوی کشورها در نگاه‌داشت فرهنگ‌های گوناگون و در آموزش آن هزینه می‌کند. اما نمایندگان ما در یونسکو آن‌گونه که باید و شاید دلسوز نیستند و اینگونه حقوق میراث معنوی ایران فراموش می‌شود.
ساکت با اشاره به ثبت میراث فرهنگی ملل در یونسکو افزود: یونسکو قانونی دارد که برای حمایت از فرهنگ و گنجینه‌ی معنوی کشورها در نگاه‌داشت فرهنگ‌های گوناگون، در آموزش آن هزینه می‌کند. اما نمایندگان ما در یونسکو گویا به دنبال آن نیستند یا اقدام‌شان کافی نیست.
کیوان ساکت با بیان این نکته که امروزه برخی از اساتید سه تار و تار به آموزش عود روی آورده‌اند، گفت: امروزه استقبال به خصوص نوازندگان جوان از این ساز بیشتر شده است. اما هنوز کم است.
وی راهکار معرفی ساز عود را استفاده از این ساز در اجراهای گوناگون و کنسرت‌های مختلف بیان کرد و گفت: در تمام دنیا شبکه‌های تصویری گوناگونی برای گسترش و آشنایی مردم با هنر انسان ساز موسیقی دارند که شوربختانه ما نداریم . از این رو بسیاری از مردم حتی شکل ساز را هم نمی‌شناسند.
این نوازنده با اشاره به اینکه هنرمندان خود به تنهایی نمی‌توانند به معرفی ساز خود بپردازند، گفت: صدا سیما به عنوان اشاعه‌ی دهنده‌ی بخش مهم فرهنگ ملی هر کشوری می‌تواند نقشی مهم داشته باشد. اما امروزه ما می‌بینیم نهادی است که انتظارات حوزه‌ی موسیقی را نه تنها برآورده نمی‌کند، بلکه در بسیاری موارد پایمال هم می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/868137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظر جالب حسین ماهینی راجع به BCAaA

آندو: سردار و طارمی اسلحه پنهان تیم ملی هستند

رجائیان: کسر امتیاز در کار نیست

این گوشی تاشو چیدمان دوربین بسیار عجیبی دارد

معرکه ژاکا پس از گل دیدنی

دردسر جالب ژابی آلونسو

پاسخ منفی مسعود شجاعی به نامه رسمی پرسپولیس

گزارشگر بازی خیریه پس از گلزنی دروگبا؛ نیکلاس جکسون، ببین و یاد بگیر!

حرکت تیمی زیبا و گلزنی دیدیه دروگبا در جریان دیدار خیریه در کشور قطر

گل تیمی بازیکنان رئال مادرید در تمرینات

احتمال یک هایجک دیگر در ساعات پایانی نقل و انتقالات

تمرینات آماده سازی باریکنان تاتنهام

کارشناسی داوری بازی نفت آبادان و فولاد

کارشناسی داوری دیدار هوادار - شمس آذر

نادری: امیدواریم در مقابل برزیل بهترین نتیجه را کسب کنیم

پسر اسطوره رئال، هم‌تیمی جدید مسی شد

حرکات تکنیکی و گل زیبای ادن هازارد در جریان دیدار خیریه در کشور قطر

وقتی اسپید سعی می‌کند به آرسن ونگر توصیه‌های تاکتیکی بدهد!

گل انفرادی و زیبای کاکا در جریان دیدار خیریه در کشور قطر

قطبی: آماده کمک به قلعه‌نویی هستم

از بهترین مربی تاریخ فوتبال تقلید نکنید

واکنش توتی به قرعه جذاب رم در لیگ اروپا

اقدام عجیب مدیرعامل سپاهان در ورزشگاه الهلال؛ فیلم‌برداری با گوشی موبایل!

پاسخ مثبت علیپور به پیشنهاد پرسپولیس

اولین واکنش قطبی به شایعه پرسپولیس

سیاهه 25 نفره شمسایی برای جام ملت‌های آسیا

بسته‌ی الحاقی الدن رینگ تیر ماه عرضه می‌شود؛ تریلر آن را تماشا کنید

خبر کلاهبرداری کوروش کمپانی، جهانی شد

گوشی تاشو هواوی Pocket 2 با 4 دوربین در پشت و طراحی جذاب معرفی شد

چهره ها/ چهره شکسته منوچهر هادی در عکس جدیدش

کارشناسی داوری بازی ملوان و استقلال

علی علیپور: کمترین حق من این است در تیم ملی حضور داشته باشم

حواشی جنجالی بازی پرسپولیس و تراکتور

کارشناسی داوری دیدار نساجی - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار الهلال - سپاهان

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - پیکان

آخرین وضعیت سرخابی ها در کسب مجوز حرفه ای

کارشناسی داوری دیدار استقلال خوزستان - آلومینیوم

بازی/ Hole.io؛ همه چیز را ببلعید تا بزرگ شوید

افشای تخلف جدید در پرونده کوروش کمپانی

تریلر جدید Rise of the Ronin به جهان بازی می‌پردازد

کتابخانه استارفیلد در سئول، کره جنوبی

مه غروب در جنگل عرفانی کانادا

اینجوری کار تیمی رو‌ آموزش می دن!

ترامپ ویدیویی ساختگی از ورود بایدن و پلوسی به خانه سالمندان منتشر کرد

بوی این کتلت هنوز تازه است

فرار از زندان به سبک احمد سرخ‌‌پوست

پسرم دهنتو ببند مادر!

سوژه داغ هفته/از درگذشت پردیس افکاری تا کاندیدا شدن ایرج ملکی

این دنیا شاید تموم بشه، اما اون دنیا هست