آریا جوان

آخرين مطالب

نشست مشترک رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق؛ از توافق اقتصادی تا همکاری امنیتی نگاه سیاسی

نشست مشترک رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق؛ از توافق اقتصادی تا همکاری امنیتی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - آخرین خبر / السودانی که پس از روی کار آمدنش در مقام نخست‌وزیری عراق برای نخستین بار به یک کشور غیرعربی سفر کرده است، پس از استقبال رئیس جمهور ایران و گفتگوهای دوجانبه با رئیسی، در نشست خبری مشترک شرکت کرد و از توافق اقتصادی و رایزنی در مورد همکاری های امنیتی گفت.
جزئیات نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و عراق به شرح زیر است:
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران:
روابط ایران و عراق ریشه در باورهای عمیق مشترک دارد

توضیح ویدیو
* اوج ارتباطات ایران و عراق را می توان در اربعین مشاهده کرد.
* عراقی ها میزبانی شایسته‌ای از زائران اربعین دارند؛ از آنها تشکر و قدردانی می کنم.
دولت جدید عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است
توضیح ویدیو
* امیدواریم در دولت جدید عراق روابط ایران و عراق ارتقا پیدا کند.
* امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد.
* مبارزه با گروه های تروریستی و جرایم سازمان یافته و مواد مخدر و هر چیزی که امنیت منطقه را تهدید بکند جزو توافقات و اراده مشترک ایران و عراق است.
امنیت و صلح و ثبات منطقه باید توسط مسئولان و نیروها در منطقه انجام شود
توضیح ویدیو
* حضور بیگانگان در این منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست.
* حضور آمریکایی ها در افغانستان و عراق و سایر مناطق امنیت ساز نیست.
* حضور نخست وزیر عراق در ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق:
ملت و دولت عراق هرگز کمک ها و حمایت های ایران در مبارزه با داعش را فراموش نخواهد کرد
توضیح ویدیو
* هرگز فداکاری مستشاران ایرانی که در جنگ داعش در عراق حضور یافتند و جان خود را فدا کردند را فراموش نخواهیم کرد.
* باید نقاط مشترک دو کشور را تقویت کنیم.
* هرگز فداکاری مستشاران ایرانی که در جنگ داعش در عراق حضور یافتند و جان خود را فدا کردند را فراموش نخواهیم کرد.
* پرونده اقتصادی نزد دولت جدید عراق خیلی اهمیت دارد و به آن خواهیم پرداخت.
* موضع ایران در حمایت از عراق با صادرات گاز و برق را ارج می نهیم.
* تلاش های خود برای پرداخت طلب های ایران را ادامه خواهیم داد.
* ما با آقای رئیس جمهور به توافق رسیدیم تا نشست های اقتصادی مشترک دو کشور فعال شده و زودتر جلسات خود را آغاز کنند.
* در خصوص همکاری های امنیتی رایزنی کردیم.
* امنیت ایران و عراق تکمیل کننده هم بوده و جدایی ناپذیر است و تکمیل کننده امنیت منطقه به حساب می آید.
* سیاست عراق این است که این سرزمین یک نقطه شروع برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد.
* اجازه نخواهیم داد گروه هایی امنیت کشورهای دیگر را مورد هدف قرار دهند.
مشروح نشست مشترک رئیسی و السوانی به نقل از تسنیم به شرح زیر است:
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری پس از دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر جدید عراق اظهار داشت: از اینکه نخست‌وزیر کشور دوست و برادر عراق دعوت ما را پذیرفته و به کشور خودشان سفر کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم.
وی افزود: روابط ما با عراق روابط معمولی نیست و ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد؛ این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت و دولت را در کنار همدیگر قرار داده است.
رئیس‌جمهور گفت: اوج این ارتباط در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام و به‌ویژه ملت عاشق اهل‌بیت(ع) ایران در سرزمین عراق است و دولت و ملت عراق به‌خاطر میزبانی بسیار عالی که از همه زائران به‌ویژه ایرانیان دارند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.
رئیسی عنوان کرد: دولت عراق و آغاز بکار جناب آقای السودانی نخست‌وزیر محترم حاصل توافق گروه‌های سیاسی در عراق است و امیدواریم با تدبیر آقای نخست‌وزیر و همکاری‌ همه گروه‌های سیاسی و همه بخش‌ها در عراق بتواند خدمتی متفاوت را برای مردم عزیز عراق رقم بزند و موجب رفع مشکلات مردم و خدمتگزاری خاصلانه به آنان و همکاری با کشورهای همسایه شود.
وی ادامه داد: امیدواریم در دولت جدید عراق، همکاری‌های بین دو کشور ارتقا یابد و ما امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری همکاری داریم.
رئیس‌جمهور بیان کرد: از نظر ما و دولت عراق، امنیت و صلح و ثبت در منطقه اهمیت بسیاری دارد و مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرائم سازمان‌یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.
رئیسی تصریح کرد: امنیت، صلح و ثبات منطقه باید توسط نیروهای منطقه ایجاد شود و حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و بلکه خود مشکلی بر مشکلات ماست؛ همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت‌ساز نبوده، در دیگر نقاط منطقه هم امنیت‌ساز نیست و خروج آنان از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی کند.
وی خاطر نشان کرد: حضور نخست‌وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و مذاکرات بین ما می‌تواند گام بلندی در ارتقای روابط باشد که مسائل قبل در حوزه اقتصادی، تجاری، مسائل پولی و بانکی مورد مذاکره است و هم‌چنین بر صادرات برق و گاز تأکید داریم. این سفر و گفت‌وگوهای بین دو هیات ایرانی و عراقی در جهت حل و فصل مسائل فی‌مابین موثر است. امیدواریم دولت جدید عراق در جهت حسن روابط بین دو کشور گام‌های بلندی بردارد.
رئیس‌جمهور در پایان عنوان کرد: ما دو کشور دیدگاه‌های مشترکی در روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داریم و حتما این حسن روابط به ارتقای روابط در سطح منطقه و بین‌المللی منجر خواهد شد و امید است در این سفر و با مذاکرات، گام‌های ماندگاری برداشته شود.
** اجازه نخواهیم داد از خاک عراق برای آسیب‌رساندن به کشوری استفاده شود
محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق هم‌چنین اظهار داشت: ما امروز با دعوت جمهوری اسلامی ایران در تهران هستیم تا در روابط دوجانبه بین دو کشورِ برادر در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی مذاکره کرده و آخرین تحولات منطقه و بین الملل را مورد بررسی قرار دهیم.
وی افزود: سفر امروز به‌منظور تقویت روابط تاریخی بین دو کشور و نقاط مشترک در زمینه‌های مختلف است و بر ما حتمی است که برای تقویت این نقاط مشترک تلاش کنیم.
نخست‌وزیر عراق گفت: ملت و دولت عراق ابدا حمایت ایران در سالیان گذشته به‌ویژه از سال 2003 و از زمان آغاز جنگ علیه تروریست‌های داعش را فراموش نخواهند کرد و این حمایت‌ها در زمینه‌های مخلتف متجلی شد و مستشاران و برادران ما در این جنگ حاضر شده و جان خود را در کنار برادران عراقی خود در نبرد حق علیه باطل تقدیم کردند.
السودانی بیان کرد: هم‌چنین بر اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک برای مقابله با چالش‌های تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر که امنیت ملت‌های منطقه را به خطر می‌اندازد، تأکید داریم.
وی گفت: این دیدارهای ضروری موجب تشکیل پایه محکمی بین ما خواهد شد تا بهتر آن‌چه در موارد مورد توافق را عملیاتی کنیم. پرونده اقتصادی دو کشور اهمیت زیادی نزد دولت جدید عراق دارد و طی این سفر به آن پرداخته خواهد شد و همه می‌دانیم امور اقتصادی تأثیر مهمی بر امنیت دارد.
نخست‌وزیر عراق بیان کرد: ما با رئیس‌جمهور ایران توافق کردیم تا نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شده و نتایج آن به کمیته عالی دو کشور که در عراق نخست‌وزیر و در ایران معاون اول رئیس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارند، ارائه شود.
السودانی تصریح کرد: ما موضع ایران در حمایت از عراق در زمینه صادرات گاز و برق را ارج می‌نهیم و امروز بر این مسئله و استمرار آن تا تکمیل پروژه‌های ما در تولید گاز و گازرسانی به نیروگاه‌های برق تأکید کردیم. عراق تمامی تلاش‌های خود را درباره مکانیزم خاص برای پرداخت طلب‌های ایران دنبال می‌کند و این مسئله از طریق کمیته‌های دوجانبه دنبال خواهد شد و امروز درباره این مسئله نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هم‌چنین در این سفر بین بین وزرای نفت دو کشور درباره پروژه‌های انتقال نفت خام و تصفیه در پالایشگاه‌ها گفت‌وگو می‌شود.
نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: امنیت دو کشور یک امنیت واحد، مکمل یکدیگر و جدایی‌ناپذیر بوده و بخشی از امنیت کل منطقه است. دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و به هیچ گروه و یا طرفی اجازه ندهد که از اراضی عراق برای آسیب‌رساندن و اخلال امنیت به هر طرفی استفاده کند. این سیاست حکومت عراق است که این زمین و این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه نباشد.
السودانی ادامه داد: ما این سیاست را در روابط خود با کشورهای دوست و برادر بر اساس اجترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی دیگری و عدم اجازه به هر طرف و گروهی که امنیت سایر کشورها را مورد اخلال قرار دهند، دنبال می‌کنیم.
وی عنوان کرد: درباره مسائل امنیتی مذاکره خواهیم کرد تا به تفاهمی در این‌باره برسیم و دبیر شورای امنیت ملی ما در این با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به مکانیزم کاری و همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری شود. از نظر ما گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است. بر التزام حکومت جمهوری عراق برای همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها که منسجم با عمق روابط و منافع مشترک تأکید می‌کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/844177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

ستاره بایرن: برای بازی برابر رئال لحظه‌شماری می‌کنم

شاگردان نکونام میزبان یک استقلالی متفاوت

گل اول العین به الهلال توسط اریک

ترکیب آرسنال-چلسی؛ پوچتینو علیه صدرنشین

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

اگر اینکارها رو انجام میدی بدون که آبرسان برای پوستت ضرر داره

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟