آریا جوان

آخرين مطالب

نگاهی به سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران اندیشه

نگاهی به سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران
  بزرگنمايي:

آریا جوان - اسماعیل بنی‌اردلان در کتاب «سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران» رد پاها، سنگ‌راه‌ها و نقاط برجسته در تاریخ نگارگری ایران را با نمونه‌هایی در مواجه با غرب بررسی کرده است.

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران» شامل بخش‌های «هنر و اصل جعل»، «دو وجه بود و نمود»، «نخستین آشنایی‌ها»، «کسب فضائل جدید»، «افق‌های باز شده»، «مزیت‌های جاده ابریشم»، «یک رباعی و دو سفرنامه»، «زیبایی‌شناسی و سبز خط»، «میراث دوران امنیت و رفاه»، «یک کاشی شوخ و هزال دیگر»، «سنت، همچون سکوی پرش» و «بازنگری سرفرسنگ‌ها» است. مقدمه، پی‌نوشت‌ها، گزیده کتاب‌شناسی و فهرست نگاره‌ها: یک بازنگری، ضمیمه اثرست.
بر پیشانی کتاب، نویسنده توضیح داده است: «نقاشی ایرانی پا به پای تحولات تاریخی این سرزمین دگرگون شده است. اعتقاد بر این است که این نقاشی، به‌رغم تحولات چشمگیر، عنصر ایرانی را که مشخصه بارز آن است از دست نداده. به این عنصر صفات متعددی را بازبسته‌اند، بدون آنکه دقیقا بیانش کرده باشند. قاضی میراحمد قمی از آن به «قوت مخیله و نزاکت طبع» نام می‌برد. به اعتقاد او این طایفه، یعنی هنروران، «سوی آفرینش نظر داشتند» و «سواد از اصل» برمی‌داشتند. بازیل گری «رنگ و تقارن» را جزو غریزه زیبایی‌شناسانه ایرانی قلمداد می‌کند که با آن به نقاشی تعالی می‌بخشد. به نظر او، چه در امور ساده و چه در ترکیب‌بندی‌های پیچیده، این غریزه تداوم دارد؛ «هیچ یک از یورش‌هایی که در خشونت و سهمناکی همتا نداشته‌اند، از جمله حمله اعراب، مغول‌ها و تیموریان، نتوانست این غریزه را نابود سازد».
اسماعیل بنی‌اردلان در نوشتاری با عنوان «بازنگری سرفرسنگ‌ها» در انتهای این اثر، مروری کوتاه به مباحث مطرح شده کتاب دارد و نتیجه گرفته است:
1-رابطه هزاروهشتصد ساله ایران و چین که از طریق جاده ابریشم صورت می‌گرفت به نیازهای مکمل دو جامعه متمدن آن روزی پاسخ فراخور می‌داد. نقوش چینی تصویر شده بر پارچه‌های ابریشمی از قرن دوم میلادی راه به این سرزمین یافت و همواره مورد تحسین ایرانیان بود. ادبیات ایران پر است از ستایش‌های اعجاب‌گونه نسبت به فراورده‌های ختا و ختن.
2-تاثیر این فراورده‌ها با حمله ویرانگر مغول شکل تازه‌ای یافت. هولاکو سلسله‌ای را در نیمه قرن هفتم بنیاد گذاشت که اسما تابع خان بزرگ، قوبیلای، فرمانروای چین و مغولستان بود. با این‌همه، به‌خاطر روح بیابانگرد ایلخانیان دهه‌ها وقت گرفت تا تاثیرات فرهنگی این تغییرات خود را نشان دهد. بیابانگردهای که به سلک اسلام درآمدند عملا در فرهنگ ایرانی ذوب شدند و عنصر ایرانی، همچون آتش خفته در خاکستر، بار دیگر سر برداشت.
3-در آستانه تاسیس صفویه شاه اسماعیل به دستچین هنروران و اسکان آن‌ها در تبریز پرداخت. شکست او در جنگ چالدران، 920ه.ق، با آنکه قزلباشان مجهز به تبرزین با سپاه توپ‌دار عثمانی مصاف دلاورانه دادند، پای تکنولوژی آتشین را که محصول غرب بود به میان کشید.
4-سفیران اروپایی راه به دربار صفوی می‌جستند تا متحد بالقوه‌ای در برابر عثمانی‌ها بیابند که آن روزها اروپا را تهدید می‌کردند. به‌همراه این سفیران فراورده‌های فرهنگی نیز راه خود را باز کرد- گاه به‌صورت پیشکشی و گاه به‌صورت باسمه‌های فریبنده.
این فراورده‌ها هوش از سر بزرگان ایرانی می‌ربود. نیاز به شبیه‌کشی قوت گرفت. تمثال‌های مثالی جای خود را به کوشش نقاشان برای شبیه‌سازی داد. همچنان که فناوری تازه به آموختن علم تازه داشت، فنون نقاشی واقعیت‌ساز اروپایی نیز نیازمند آموختن علم آن بود.
5-این کوشش چهارصد سال ادامه یافت. نامه‌های بسیاری در این سلسله طولانی سهم دارند. از محمد زمان که از اولین نسخه‌برداران نقاشی غرب بود تا آخرین حلقه آن کمال‌الملک. حتی عباس میرزا و امیرنظام که دو تن از اولین دانشجوهای اعزامی به انگلیس فرستادند یکی از آن دو قرار بود نقاشی تحصیل کند، با استعداد بود اما جوان از دنیا رفت.
6-نقاش ایرانی در طول این کوشش چهارصد ساله بر آن بود که رازهای فنون غربی را بیاموزد اما هویت ایرانی خود را حفظ کند. سازش میان فنون بیگانه و مایه‌های خودی دل‌مشغولی همیشگی او بود. گاه از مایه می‌زد و بر فن می‌افزود و گاه از فن می‌کاست و مایه را پر می‌گرفت.
7-همان‌گونه که نگارگری ایرانی توانست هنر چینی را در خود مستحیل کند و از آن یک عنصر ایرانی تحویل دهد، در مورد هنر اروپایی نیز انتظار می‌رفت تاثیرپذیری به‌چنان نتیجه‌ای بینجامد. نقاشان دو قرن دوازده و سیزده هجری کوشیدند به این تاثیرپذیری رنگ و جلوه ایرانی بدهند و در این کار پشتوانه آن‌ها سنت نقاشی اصیل ایرانی بود.
8-در این مایه حاصل حیات دو تن از هنروران، صنیع‌الملک و محمودخان، برجسته است. هر دو تن به‌شیوه جداگانه‌ای، چرا که خاستگاه‌شان و هدف‌هاشان متفاوت بود، نگارگری ایرانی را نمونه شدند. اولی در غرب تحصیل فنون کرده بود و دومی هرگز از ایران جدا نشده بود.
9-سئوال اکنون این است: آیا راه را باید از جایی شروع کرد که با سرفرسنگ‌های کسانی چون صنیع‌الملک و محمودخان ملک‌الشعرا نشاندار شده است؟
شاید اولین قدم برای رسیدن به آن موقعیت از کف رفته این باشد که بپذیریم جهانی بودن همانا بومی‌بودن است. تجربه‌هایی که امروزه ستوده جهانیان است این را به هزار دهن فریاد می‌کنند.
کتاب «سرفرسنگ‌های تحول در مسیر نگارگری ایران» نوشته اسماعیل بنی‌اردلان نخستین بار در سال 1387 توسط انتشارات دانشگاه هنر منتشر شده است. این اثر مزین به تصاویر رنگی متعددی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/843644/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

اُبهت دیدنی شیر در برابر دسته ای از کفتارها

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

استرس را چگونه مدیریت کنیم؟

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد