آریا جوان

آخرين مطالب

روزگارانی در ابو زید آباد/ قصه قلعه کرشاهی گردشگری

روزگارانی در ابو زید آباد/ قصه قلعه کرشاهی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - توریسم آنلاین : زیبایی های کویر مرکزی ایران تمامی ندارد. در گوشه ای از این برهوت حیرت انگیز قلعه ای هست با ابهت که گرچه قامتش پیر و فرتوت شده اما تاریخی دارد پرفراز و نشیب و شاهد وقایع عجیبی بوده از روزگاران رفته .اینجا قلعه کرشاهی است ؛ قلعه ای که هم نشان افتخار شجاعت و ذکاوت سربازان ایرانی در مقابل بیگانگان بر جبینش است وهم دلی خون دارد از یاغی گری راهزنان کویر.
به گزارش توریسم آنلاین: قلعه کرشاهی در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل و مجاورت ابوزیدآباد واقع شده است. این قلعه که با نام قلعه دزدها نیز شناخته می‌شود مساحتش 4000 متر مربع است و قدمت آن به دوره‌های پیش از اسلام بازمی‌گردد. روزگارانی از این قلعه برای دفاع در برابر هجوم مغولان و دیگر دشمنان استفاده می‌کردند که متاسفانه بعدها به جولانگاه راهزنان و یاغیان تبدیل شد.
بعد از ارگ بم، قلعه کرشاهی بزرگ‌ترین بنای خشتی ایران به‌شمار می‌رود. این اثر تاریخی که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی آران و بیدگل شناخته می‌شود، در 25 خرداد 1381 با شماره‌ی ثبت 5891 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کرشاهی در دوره های پیشین با عنوان گهر شاهی یا قلعه دزد ها نیز خوانده شده است و امروزه مردم محلی آن را به نام قلعه کر می شناسند .بر اساس شواهد بصری و گفته های مردم بومی ، روزگاری در کنار این قلعه روستایی به همین نام وجود داشته است که در طول تاریخ چندین بار خالی از سکنه شده و امروزه به طور کامل متروک گشته است.
این بنای منحصر به فرد آخرین بار توسط یکی از یاغی های اواخر دوره ی قاجار به نام ” نائب حسین کاشی ” مرمت شده و به عنوان دژ دفاعی برای راهزنان مورد استفاده قرار گرفته است.

آریا جوان


دژی مستحکم در برابر مغولان
کرشاهی را می توان یکی از بناهای بازمانده از عهد مغول به حساب آورد که شاهد رشادت کویرنشینان در برابر هجوم لشگریان #مغول بوده است. سربازانی که در زمان یورش مغولان با آن ها می جنگیدند پس از جنگ طولانی و رشادت های فراوان به داخل قلعه می روند تا جنگ را از آنجا ادامه دهند .
مغول ها با این فکر که جنگجویان ایرانی پس از چند روز مقاومت و اتمام آب و غذا تسلیم می شوند ، دست به محاصره قلعه می زنند . اما دژ دفاعی کرشاهی با هوش و ذکاوت معماران ایرانی دقیقا در جایی از کویر بنا شده است که از سطح زمین کمترین فاصله را با سفره های آب زیر زمینی دارد . گفته می شود در آن زمان جنگجویان پس از حفر کمتر از 5 متر به آب رسیده اند . سپس پس از گذشت چندین روز از طریق تونل هایی که به خارج از قلعه حفر شده بود به دشمن شبیخون زده و مغولان را از پای در می آورند.
این قلعه پس از حمله مغولان بازسازی شده تا به عنوان دژی مستحکم برای مقابله با نفوذ دشمن از راه کویر استفاده شود . به خاطر استحکامات ، این قلعه در طول تاریخ بارها از سوی حاکمان و راهزنان مورد استفاده قرار گرفته است.
کرشاهی و عاشقی که یاغی شد
بر اساس کتب تاریخی و خاطرات مردم بومی ، نائب حسین مردی عاشق پیشه بوده که در سی سالگی ازدواج می کند اما همسرش تاج و فرزندش را در هنگام زایمان از دست می دهد . تراژدی مرگ همسر محبوبش باعث می شود سر به بیابان گذارده و با درویشی به نام مهدی قلی قوچانی آشنا شود و به سفر بپردازد. مدتی بعد مهدی قلی را در یک سفر از دست می دهد که این واقعه اثر عمیقی بر وی می گذارد .
او دوبار دیگر تن به ازدواج داد و پس از برومند شدن 9 پسرش به یاغی گری روی آورد و به ظلم و ستم پرداخت. او در 130 سال پیش، قلعه کرشاهی را مرمت و به عنوان پایگاه خود در زمان حمله دشمنانش از آن استفاده نمود.
حسین خان آن زمان بر کل منطقه کاشان از نطنز تا ساوه تسلط داشت و یاغی گری می کرد. نائب حسین پس از سه بار حمله ی نیروهای دولتی با توپ که اثر شلیک آن ها هنوز هم بر دیواره های قلعه قابل مشاهده است ، پا به فرار گذاشت. وی در نشلج کاشان دستگیر و به دستور رضا خان در تهران اعدام شد.
معماری منحصر به فرد
قلعه کرشاهی دارای معماری کاملا تدافعی و به همراه دیوارهای دفاعی دارای مساحتی بالغ بر 8000 متر مربع است . در ساخت آن از خاک شن دار دامنه کوه های اطراف استفاده شده است و هیچ نوع تزئینی به جز رج چینی خشتی برج و باروها در آن یافت نمی شود. بنای آن به شکل مربع و طول هر ضلع آن حدود 210 متر است.
ورودی و خروجی قلعه در قسمت جنوب آن است اما گریزگاهی نیز در قسمت شمالی آن وجود دارد. در قسمت ورودی یک هشتی با 4 اتاق زمستانی قرار دارد. همچنین 10 اتاق تابستانی نیز در بنا مشاهده می شود. مساحت هر یک از اتاق ها 10 متر مربع است و مجموعا با اتاق های غلامان 17 اتاق در قلعه کرشاهی وجود دارد.

آریا جوان


دورتا دور قلعه ، دو دیوار محکم با فاصله ی 5 متر از یکدیگر قرار دارد که حد فاصل آن ها خندقی نسبتا عمیق حفر شده است تا در هنگام هجوم دشمن و عبور از دیوار اول ،خندق پر از آب شده و مانعی برای پیشروی آنها به داخل قلعه شود. در دور تا دور خندق در فاصله ی هر 10 متر یک برجک وجود دارد که محل استقرار تیراندازها بوده است.
پس از دو دیوار دفاعی به دیوار اصلی قلعه می رسیم که پنج برج دور تا دور آن را فراگرفته است .ارتفاع آنها به جز یکی 9 متر و برج اصلی حدود 12 متر است .مجموعه ای از اصطبلها به مساحت 1360 متر مربع در دور تا دور قلعه وجود دارد. قلعه کرشاهی دارای دو حیاط یکی به عنوان حیاط مرکزی و دیگری به عنوان حیاط غلامان است که در وسط هر کدام حوض آبی قرار دارد. در حیاط غلامان گودال دایره ای شکلی وجود دارد که محل گردش شتر برای آسیاب کردن بوده است.
در حیاط وسط قلعه حوض بزرگی وجود دارد که ترکیب فضایی آن با اتاق های اطراف و برج های بلند و مستحکم ، طراحی خاصی به کرشاهی بخشیده است.
بطور کلی ساختار خشتی و منحصر به فرد معماری تدافعی قلعه سبب حفظ امنیت درون قلعه در برابر هجوم دشمنان می شده و از نظر سازماندهی و انسجام فضایی جزء کامل ترین قلعه های محدوده کاشان و شهر های اطراف محسوب می شود که امروزه با گذشت چندین سال هنوز هم سخت کوشی و درایت سازندگانش از نظر رعایت استحکامات و ملاحظات امنیتی و دفاعی بر کسی پوشیده نیست.
محل قرارگیری این قلعه و دسترسی آسان به آب در میان کویر ویژگی منحصر به فردی را برای آن ایجاد کرده است که حکایت از هوش و ذکاوت سازندگان شالوده آن دارد.
در بیرون قلعه آبگیری وجود دارد که با ذخیره آب ناشی از قنات کره شاهی ، آن را از قلعه عبور می دهد. آب مورد نیاز ساکنان کرشاهی نیز از طریق همین آبگیر تامین می شده است . به دلیل نوع خاک ، ضخامت کم پوسته زمین و نزدیکی به سفره های آب زیرزمینی حوض بزرگ میانی قلعه همیشه مرطوب است.
راه های دسترسی به منطقه کرشاهی
در اولین مسیر پس از گذشتن از شهر ابوزیدآباد از مسیر کاشان و گذر از روستای قاسم آباد و طی کردن مسافت 30 کیلومتری به قلعه می رسید .در مسیر دوم با گذشتن از مسیر شهرستان آران و بیدگل به دژ مرنجاب به سمت سفیدآب به تپه هایی می رسید که پس از گذر از آنها و ورود به رودخانه و پشت سر گذاشتن حاشیه غربی کوه های یخ آب می توانید قلعه را مشاهده نمایید . در این مسیر خودرو های 4WD توصیه می شود.
سومین مسیر که مناسبترین مسیر به حساب می آید حرکت از نزدیکترین آبادی ( متین آباد ) به سمت قلعه است . این مسیر تقریبا یک روز پیاده روی دارد اما می توان با وسیله نقلیه ،جاده ی خاکی آن را در 45 دقیقه طی نمود .در مسیر تهران – اصفهان ، در صورت وجود وقت ، بازدید از کرشاهی را در برنامه ی سفر خود بگنجانید . می توانید از مردم مهمان نواز ابوزید آباد کاشان و یا اهالی بادرود کمک بگیرید .
برای بازدید از قلعه کرشاهی ، حضور یک راهنمای محلی را فراموش نکنید.در صورت وجود راهنمای محلی و تجهیزات لازم می توانید شب مانی در کنار این قلعه منحصر به فرد را تجربه کنید و به تماشای ستارگان بنشینید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/832531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویت میل جنسی با 5 خوراکی پرطرفدار

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم