آریا جوان

آخرين مطالب

رستگاری کودکان با سواد رسانه‌ای دختران

رستگاری کودکان با سواد رسانه‌ای
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خراسان / استفاده زیاد کودکان از فضای‌مجازی آن‌ها را در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های در معرض خطر قرار داده، پدر و مادرها چطور آن‌ها را به مخاطبانی نکته‌سنج تبدیل کنند؟

آریا جوان


حواس پنج گانه آدمی به وی کمک می‌کند تا محیط اطراف خود را حس کند و آن را بشناسد. در مرحله پس از این شناخت او تمایل دارد تا قسمتی یا تمام آن چه را به ادراک او درآمده با دیگران به اشتراک بگذارد. در این مرحله به اشتراک‌گذاشتن، بستگی به هنر فردی دارد تا چگونه، با چه هدفی و ... پیام خود را به مخاطب یا مخاطبان مد نظرش منتقل کند. تا سالیانی نه چندان دور منظور از سواد تقریباً مترادف با توانایی خواندن و نوشتن بود اما امروزه با گسترش رسانه‌هایی از قبیل رادیو، تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ... ، تمام آحاد بشر اگر علم و دانش مناسب برخورداری و استفاده از رسانه‌ها را در خود ایجاد یا تقویت نکرده باشند، با آسیب‌های زیادی درگیر خواهند شد، به‌ ویژه کودکان که مرز واقعیت و خیال را درک نکردند، آسیب‌پذیرترین گروه‌های در معرض این مشکلات هستند. در ادامه، توصیه‌هایی به والدین برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان‌شان خواهیم داشت.
رسانه‌هایی که بچه‌ها 24ساعته با آن‌ها سروکار دارند
سواد رسانه‌ای یعنی توانایی شناسایی انواع مختلف رسانه‌ و درک انواع پیام‌هایشان. هر رسانه وسیله‌ای است که از طریق آن پیامی برای مخاطب ارسال می‌شود. این پیام ممکن است در قالب برنامه‌ای تلویزیونی ارائه شود یا حتی ممکن است تبلیغی ساده روی بیلبوردی در حاشیه بزرگراه باشد. انواع رسانه‌هایی که بچه‌ها روزانه با آن‌ها سروکار دارند، عبارت‌اند از: رسانه‌های سنتی مثل رادیو و تلویزیون، پیام‌های ساده متنی تلفن‌همراه، شبکه‌های اجتماعی و فضای‌مجازی، بازی‌های کامپیوتری، انواع تبلیغات در کوچه و خیابان.
چرا آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان مهم است؟
سواد رسانه‌ای به بچه‌ها کمک می‌کند که چند چیز را درک کنند: انواع مختلف رسانه‌ها، این که اشخاصی در رسانه‌ها سعی می‌کنند پیام‌های مختلفی را برای مخاطب ارسال کنند و دلایل و انگیز‌ه‌های صاحبان رسانه‌ها. این سواد می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به عبارت دیگر، سواد رسانه‌ای به مخاطب کمک می‌کند تا از سبد رسانه‌ها به شکلی درست و هوشمندانه استفاده کند.
آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند
همان‌طور که گفتیم، کودکان در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های در معرض رسانه‌ها هستند زیرا هنوز به مراحل رشد تشخیص و تفکیک این محتواها نرسیده‌اند. از آن جا که در ورای هرکدام از مطالب و مفاهیم انتقال یافته، منافع یا مطالبی نهفته است باید به کودکان خویش آموزش دهیم تا از این رسانه‌ها به نحو مطلوبی برخوردار شوند. امروزه با توسعه فضاهای مجازی، سهولت دسترسی به تمام محتوای تولید شده از طریق گوشی‌های هوشمند به‌ ویژه کودکان را در معرض آسیب‌های فراوان اخلاقی، رفتاری و حتی سوء استفاده‌های مادی قرار داده است.
وضع قوانین، اولین قدم آموزش سواد رسانه‌ای
در قدم اول برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان و رهایی از چنین خطرهایی بهتر است خانواده‌ها قوانین مدون و کاملاً روشنی را برای فرزندان خود در چگونگی استفاده از انواع رسانه‌ها وضع کنند. اطلاع‌رسانی مناسب و آگاهی دادن به کودکان برای نحوه مناسب روبه‌رو شدن با خطرهای احتمالی برخی از راه‌های کاهش آسیب‌ و بالا بردن سواد رسانه‌ای کودکان می‌شود.
3 توصیه برای آموزش سواد رسانه‌ای به‌کودکان
آموزش قبل از 4 سالگی| بیشتر مردم تصور می‌کنند آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان مربوط به زمانی است که آن‌ها اواخر دوره دبستان هستند اما این‌طور نیست. کارشناسان رسانه معتقدند سواد رسانه‌ای را باید خیلی زودتر از این‌ها به بچه‌ها آموزش داد چراکه بچه‌ها در سنین پایین‌تر در معرض رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرند. حتی برخی از پژوهش‌ها حاکی از این است که امروزه کودکان قبل از 4 سالگی استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند را یاد می‌گیرند.
آموزش مرزهای میان واقعیت و خیال| آموزش شناخت مرز میان واقعیت و خیال یکی از اصول اولیه است. مثلا والدین می‌توانند به بچه‌های کوچک‌تر خود توضیح بدهند افرادی که در آگهی‌های بازرگانی حضور دارند واقعا آن‌طوری نیستند و فقط نقش بازی می‌کنند. شاید مدتی طول بکشد، اما در نهایت بچه‌ها یاد می‌گیرند که هر چیزی در رسانه می‌بینند لزوما واقعی نیست.
کمک‌گرفتن از موضوعات روز| حواس‌تان به موضوعات روز باشد چراکه می‌تواند شروع گفت‌وگو با بچه‌ها درباره رسانه باشد. مثلا اگر در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات نادرستی مشاهده کردید، با فرزندتان راجع به آن صحبت و بعد با مشارکت او درباره آن موضوع تحقیق کنید. بچه‌ها را به این فکر بیندازید که ممکن است تیترهای خبری فریبنده باشند و گاهی فقط برای جلب‌توجه مخاطب نوشته می‌شوند. همچنین به آن ها کمک کنید قبل از آن که چیزی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، آن را دقیق بررسی کنند. با بچه‌ها درباره این که انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی چه معنایی دارد، صحبت کنید. اجازه دهید یاد بگیرند به جنبه‌ها ی مختلف فعالیت‌های آنلاین خود فکر کنند.
نویسنده : دکتر فریده ناصری| ‌ روان‌شناس کودک

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/823567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

نبرد سینوسی غول‌ها

جایی برای پیرمردها... هست!

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری