آریا جوان

آخرين مطالب

برای تقویت هوش کودکان زیر 4 سال با زبان اشاره حرف بزنید! دانش

برای تقویت هوش کودکان زیر 4 سال با زبان اشاره حرف بزنید!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خراسان /این که شما به عنوان والدین از خودتان بپرسید آیا تمام تلاش تان را برای رشد ذهن و تفکر کودکان تان می کنید یا نه و این موضوع برای تان مهم باشد، کاملا طبیعی است. آن چه بهتر است درباره این موضوع بدانید این است که بسیاری از عوامل مانند تغذیه، تجارب روزانه، فعالیت بدنی و مورد ابراز عشق و محبت قرار گرفتن از عوامل رشد اولیه مغز در کودکان است. افزون بر این ها شما می توانید زمینه فعالیت های گوناگون را برای فرزندان تان فراهم و با این کار علاوه بر رشد ذهنی آن ها، ارتباطات عاطفی بین خود و فرزندان تان را نیز تقویت کنید. اگر از کسانی هستید که می خواهید بدانید آیا اسباب بازی هایی که برای کودک تان می خرید یا بازی هایی که با او می کنید و رفتارهایی که با او دارید برای رشد ذهنی او مناسب هستند یا نه، ادامه این مطلب را بخوانید. در این مطلب نکاتی مطرح می شود که در رشد ذهن و تفکر فرزندان تان به شما کمک خواهد کرد.
از زبان اشاره کمک بگیرید
یک راه بسیار خوب برای برقراری ارتباط با کودکان قبل از این که آن ها حتی شروع به صحبت کنند، استفاده از زبان اشاره است. یک مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد نوزادانی که والدین شان با حرکات و علایم دست با آن ها صحبت می کردند، زودتر صحبت کردن را شروع کردند و نسبت به کسانی که از حرکات دست برای صحبت با آن ها استفاده نشده بود، IQ بالاتری داشتند. سعی کنید در هنگام صحبت کردن با کودکان تا حد ممکن از حرکات دست استفاده کنید. اشاره به اشیا یا استفاده از دست ها برای کمک به تجسم چیزهایی که درباره آن ها صحبت می کنید، باعث می شود کودک تان بیاموزد که چگونه می تواند بهتر و سریع تر ارتباط برقرار کند.
خواندن کتاب داستان روال همیشگی شود
شاید فکرکنید نوزادان چیزهایی را که در اطراف شان گفته می شود، درک نمی کنند اما کارشناسان می گویند داشتن یک روال همیشگی خواندن داستان برای نوزادان و کودکان نوپا به عنوان مثال در ساعات قبل از خواب، یک عامل بسیار مهم در رشد ذهنی آن هاست. کتاب خواندن برای نوزاد، او را با مفهوم داستان ها، اعداد، حروف، رنگ ها و شکل ها آشنا می کند و اطلاعاتی درباره جهان اطراف به او می دهد. این کار همچنین حافظه و مهارت های گفتاری نوزاد را تقویت می کند.
برایش حریم شخصی در نظر بگیرید
شاید تصور بسیاری از ما این باشد که باید بچه های کوچک را در همه ساعات بیداری شان سرگرم نگه داریم اما حقیقت این است که کودکان هم نیاز به زمانی دارند که خودشان بتوانند خود را در آن ساعت ها مشغول بسازند. سعی کنید یک زمان آزاد و یک فضای امن که کودک بتواند در آن به تنهایی بازی کند و خودش چیزهایی را زیر نظر شما یاد بگیرد، در اختیار او قرار دهید. بهتر است نقطه خاصی از خانه را برای این کار مشخص کنید؛ مطمئن شوید که جسم نوک تیز یا سنگینی در آن نقطه وجود ندارد، سپس اجازه دهید کودک با ساعت ها، کتاب ها، عروسک ها و اسباب بازی های مناسب سن خود بازی کند. اگر اجازه بدهید کودک آزادانه در این فضا حرکت کند و خود را با اشیای متنوع جدیدی مشغول سازد به او کمک کرده اید دامنه توجهش را افزایش دهد. این کار پیشرفت های تحصیلی او در آینده را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. علاوه بر این، این بازی ها باعث می شود اتصالات سلولی بیشتری در مغز کودک ایجاد شود.
از روابط عاطفی سالم غافل نشوید
مطالعات زیادی ارتباط مستقیم میان روابط گرم و همکاری با کودک را با تقویت هوش او ثابت کرده اند. علاوه بر این، مشخص شده است نوزادانی که توجه والدین شان را در اشکالی مثل لمس های عاطفی، به کار بردن کلمات محبت آمیز یا بازی کردن والدین با آن ها دریافت نکرده اند، پیشرفت کاملی از نظر رشد مغزی ندارند و کودکانی که از دوری، جدایی و بیگانگی شدید با والدین شان رنج می برند، تاخیر عمده ای را در رشد عاطفی و رشد مغزی تجربه می کنند.

آریا جوان

اسباب بازی های چالش زا بخرید
اسباب بازی هایی که برای کودک خود انتخاب می کنید نه تنها باید برای او خوشایند باشند بلکه باید کودک را به چالش بکشند. اسباب بازی های کلاسیک مانند بلوک های ساختمان می تواند به تقویت تخیل فرزند شما کمک کند. بعضی دیگر از انواع اسباب بازی ها هم کودک را با رابطه علت و معلولی آشنا می کنند. به عنوان مثال کودک متوجه این رابطه علت و معلولی می شود که اگر دکمه ای را فشار دهد صدایی از اسباب بازی شنیده می شود؛ علاوه بر این توصیه می شود کودکان را تشویق به بازی با جعبه های مقوایی یا هر چیز دیگری کنید که می توانند تخیل و خلاقیت آن ها را تقویت کنند.
در آشپزخانه با آن ها همکاری کنید
ما معمولا دوست داریم کودکان را از آشپزخانه دور نگه داریم چون فکر می کنیم آن ها بیشتر از آن که بتوانند کمکی به ما کنند، باعث به هم ریختگی آشپزخانه می شوند. اما واقعیت این است که همکاری هرچند مختصر کودکان در کارهای آشپزخانه توانایی های ریاضی آن ها را تقویت می کند. به عنوان مثال شما می توانید از کودک تان بخواهید سه عدد سیب زمینی به شما بدهد یا یک لیوان آب به ظرف اضافه کند. با این کارها علاوه بر این که زمان مفیدتری را با کودک تان سپری می کنید، توانایی واقعی مغز و قدرت محاسبه و اندازه گیری را در فرزندتان افزایش می دهید.
یاسمین مشرف

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/821370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس