آریا جوان

آخرين مطالب

چیکو ؛شکلات شفابخش تولید عشایر سنگسر گردشگری

چیکو ؛شکلات شفابخش تولید عشایر سنگسر
  بزرگنمايي:

آریا جوان - توریسم آنلاین : «چیکو» شکلات طبیعی سنگسر، سوغات شیرین وخوشمزه که خاصیت درمانی دارد.
زینب حیدری : سنگسر یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان سمنان است که همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی به آنجا سفر می کنند. در اینگونه مسافرت ها، همه‌ی ما دلمان می خواهد هدیه ای به رسم یادبود برای عزیزانمان بیاوریم و خریدن سوغات از لذت بخش‌ترین قسمت های سفر است که باید با دقت و حوصله صورت گیرد. با وجود اینکه خرید سوغاتی یادگاری می‌ماند، اما خرید سوغاتی‌های خوراکی خوشمزه و لذیذ از یادگاری، بیشتر در ذهن عزیزانمان باقی می‌ماند.
عشایر ایل سنگسر سوغاتی‌های متنوعی از انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و لبنی و نان‌های محلی دارند که از محصولات لبنیشان شکلاتی درست می‌کنند که یکی از سوغاتی‌های خوراکی پرطرفدار برای گردشگران است.
این شکلات خوشمزه و خانگی یکی از بهترین تنقلات مردم سنگسر برای پذیرایی از مهمانان است که مورد توجه بسیاری از مناطق استان قرار گرفته است.چیکو، شکلاتی از محصول لبنی عشایر سنگسر است که از ترکیب عسل، شاهدانه، کنجد و آب پنیر درست می‌شود ومعمولا باچای صرف می‌شود.
درست کردن شکلات چیکو عشق می‌خواهد چرا که این شکلات از ماده‌ای به نام لور عین تهیه می‌شود. لورعین همان آب اضافه لور (پنیر) است که آن را می‌جوشانند تا غلیظ شود و سپس آن را خشک می‌کنند و نگه می‌دارند تا هر وقت که نیاز شد از آن «چیکو» درست کنند.
چیکو سوغاتی محبوب عشایر سنگسر
برای تهیه «چیکو»، مقداری از لورعین خشک شده را در ظرفی ریخته و بر روی آن آب می‌ریزند تا خوب خیس بخورد. وقتی لورعین خوب خیس خورد شیر و آب را هر کدام به یک اندازه به علاوه شکر به ماده لورعین اضافه کرده و بر روی اجاق با حرارت پایین می‌گذارند تا کم کم به جوش آید. ضمن حرارت دادن مواد باید آن مرتبا به هم زد تا ته نگیرد.
2 الی 2 ساعت و نیم زمان نیاز است تا مواد حاصله به مرحله چیکو برسد نشانه آن همین است که مقداری از مواد را در ظرف آب سرد می‌ریزند که اگر ماده در آب سفت و شکننده شد مشخص می‌شود که چیکو آماده شده است.
وقتی ماده چیکو آماده شد در مرحله بعد نیاز است که آن را به قطعات کوچک و شکلات مانند درآورند.در این مرحله به علت چسبندگی زیاد ماده چیکو ابتدا ظرف سینی را چرب کرده و سپس مواد داخل شکلات چیکو که شامل کنجد، گردوی خرد شده و شاه دانه است و برای خوشمزه‌تر و مقوی‌تر شدن شکلات چیکو به کار می‌رود را در کف سینی می‌پاشند و سپس مواد داغ چیکو را روی آن ریخته و خوب باهم مخلوط می‌کنند تا این افزودنی‌ها در تمام مواد چیکو پخش شود.
ترکیباتی برای تهیه شکلات چیکو
باید توجه کرد که این افزودنی‌های داخل چیکو سلیقه‌ای است و هر کس به سلیقه خود این مواد را کم و زیاد می‌کند و بعضی‌ها هم به آن پسته و بادام می‌افزایند.بانوان عشایر سنگسری که کدبانوگری آنان زبانزد است شکلات چیکو را به سلیقه خود به اشکال مختلف درمی آوردند یکی از مهمترین اشکالی که از چیکو درست می کردند «گیژ گیژو» نوعی از وسیله بازی برای بچه ها یا همان «فرفره» بود که بدین وسیله کودکان بسیار شادمان می شدند و به بازی می پرداختند.
در ادامه برای فرم دادن شکلات، تکه‌ای از مواد حاصله از چیکو را که همچنان گرم و انعطاف پذیر است جدا کرده و برای روشن‌تر و خوش رنگ‌تر شدن به صورت مداوم با دست آن را می‌کشند و سپس به شکل لوله‌های نازک مداد مانند باطول 50 تا 70 سانت و قطر 1 تا 2 سانت در می‌آورند و می‌گذارند تا سرد شود و بعد از سرد و سفت شدن با انبر به تکه‌های کوچک شکلات تقسیم می‌کنند.
نکته‌ای که در تهیه چیکو بسیار مهم است گرم نگه داشتن مواد چیکو تا قبل از فرم دادن و شکل دادن آن است چرا که تا زمانی که مواد حاصله چیکو گرم است می‌توان با دست آن را فرم و شکل داد و به محض اینکه مواد سرد شد سفت و سخت می‌شود و دیگر قابلیت فرم دادن را ندارد بنابراین اگر در هر مرحله‌ای از کار مواد حاصله چیکو سرد شد آن را دوباره در همان ظرفی که قرار دارد روی اجاق گذاشته و گرم می‌کنند تا به همان حالت اولیه درآید.
ایل عشایر سنگسر زنان ماهر و زبردستی دارد که کدبانو‌های خبره وخوش سلیقه‌ای هستند که حتی شکلات چیکو را به سلیقه خود به اشکال مختلف درمی آوردند و یکی از مهمترین اشکالی که از این شکلات درست می‌کنند «گیژ گیژو» یا همان «فرفره» نوعی از وسیله‌های بازی برای بچه ها است.
از فواید این شکلات می‌توان گفت که چیکو سرشار از کلسیم و دارای خاصیت ملین بوده که برای معده نیز مفید است.این طلای قهوه‌ای ناب طبیعی، علاوه بر خوشمزه بودن، از نظر اقتصادی به صرفه وبرای پذیرایی عید نیز، شکلات مناسبی است که هرساله قبل عید بانوان بسیاری را مشغول به کار می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/812728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

خاص‌ترین تمرین استقلال؛ یک فوتبال دستی واقعی

حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی