آریا جوان

آخرين مطالب

پاک کردن حافظه و فضای اشغال شده در واتساپ (اندروید و iOS) فناوری

پاک کردن حافظه و فضای اشغال شده در واتساپ (اندروید و iOS)
  بزرگنمايي:

آریا جوان - اگر واتساپ بخش زیادی از حافظه گوشی شما را اشغال کرده است، در این مقاله راهکارهای کاهش حجم مصرف‌شده توسط این پیام‌رسان را به شما آموزش خواهیم داد.

واتساپ این‌روزها پلتفرم ارتباطی شماره یک اکثر کاربران ایرانی و سایر کاربران دنیا محسوب می‌شود و طبیعتاً بیشترین حجم مبادله پیام را در آن شاهد هستیم. این پیام‌رسان نه‌تنها نقش ارتباطی بلکه در بین بسیاری از افراد نقش یک رسانه‌ی اجتماعی را نیز ایفا می‌کند. گروه‌های واتساپی بسیاری وجود دارد که روزانه انواع رسانه‌های صوتی و تصویری در آن به‌اشتراک گذاشته می‌شود. این حجم مبادلات داده بین افراد خصوصاً در گروه‌ها معضلی به‌نام «پرشدن حافظه» را به وجود می‌آورد و کم نیستند کاربرانی که با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده باشند. بنابراین دیدن این پیام‌رسان در فهرست عوامل اشغال‌کننده‌ی فضای ذخیره‌سازی گوشی اکثریت کاربران تعجب‌آور نیست و شاید بتوان آن را اصلی‌ترین عامل پرشدن بخش عمده‌ای از حافظه گوشی‌های هوشمند تلقی کرد. مبتنی نبودن واتساپ بر فضای ابری نیز این مشکل را دوچندان می‌کند چراکه کاربران در پیام‌رسان‌های مبتنی بر کلاد مانند تلگرام می‌توانند تصمیم بگیرند که کل فضای درگیرشده از آن را تخلیه کنند و بدون نگرانی به چت‌ها و داده‌های مهم خود در هرزمانی دسترسی داشته باشند. اما در مورد واتساپ چنین موضوعی صادق نیست. اتکای این پیام‌رسان به فضای ذخیره‌سازی گوشی ایجاب می‌کند که به‌صورت دوره‌ای روی میزان حافظه اشغال‌شده نظارت داشته باشید و داده‌های غیرضروری را حذف کنید. واتساپ همچنین به‌صورت خودکار از چت‌ها پشتیبان‌گیری می‌کند که این ممکن است باعث افزایش فضای اشغال‌شده توسط این اپلیکیشن شود. در این آموزش قصد داریم روش پاک‌سازی چت‌ها از داده‌های غیرلازم و همچنین حذف و جلوگیری از ایجاد بکاپ‌های دوره‌ای توسط واتساپ را به شما آموزش دهیم. پاک کردن حافظه اشغال‌شده واتساپ
واتساپ بخشی را به‌منظور راحتی کاربران برای مشاهده فایل‌های پرحجم و میزان فضای اشغال‌شده توسط هر چت در این اپلیکیشن تعبیه کرده است که ازطریق آن می‌توانید مقدار زیادی از حافظه اشغال‌شده را آزاد کنید. برای رسیدن به این بخش: در گوشی‌های آیفون: روی Settings در نوار پایینی ضربه بزنید، به قسمت Storage and data بروید و روی Manage storage ضربه بزنید.

آریا جوان

1. در ابتدای صفحه نموداری از حافظه گوشی شما شامل فضای آزاد و مقداری که توسط واتساپ و سایر برنامه‌ها و فایل‌ها اشغال شده است، نشان داده می‌شود. 2. در قسمت میانی دو بخش زیر را مشاهده خواهید کرد که به شما کمک می‌کنند تا حجم زیادی از حافظه اشغال‌شده را آزاد کنید.

آریا جوان

اگر می‌خواهید تمامی فایل‌هایی که اندازه آن‌ها بیشتر از 5 مگابایت بوده یا همه‌ی پیام‌هایی را که حداقل دو نسخه از آن‌ها در چت‌های مختلف وجود دارد حذف کنید گزینه‌ی Select all را انتخاب و روی آیکون سطل زباله ضربه زده و در پیام نمایش داده‌شده روی Delete ضربه بزنید. 3. در بخش بعدی چت‌ها به تفکیک حجم اشغال‌شده توسط هریک به شما نشان داده می‌شود و با ضربه روی هر چت می‌توانید همانند دو قسمت بالا، فایل‌های اشتراک‌گذاری‌شده را به‌ترتیب حجم آن‌ها مشاهده و آن‌ها را حذف کنید. با انتخاب Select all هم می‌توان کلیه فایل‌های یک چت را (به‌جز پیام‌ها) حذف کرد. مشاهده و حذف داده‌های هر چت براساس نوع فایل
گاهی به‌دنبال یک فایل خاص می‌گردید و فایل‌های موجود در یک چت آنقدر زیاد است که آن‌ را پیدا نمی‌کنید. در چنین شرایطی می‌توانید وارد چت موردنظر شوید، روی نام مخاطب یا گروه ضربه زده و Media, links and docs را انتخاب کنید. کلیه محتواهای اشتراک‌گذاری‌شده در سه دسته‌ی MEDIA (عکس و فیلم)، DOCS (فایل‌ها) و LINKS (لینک‌ها) تقسیم می‌شوند.

آریا جوان

توجه داشته باشید که تیک گزینه‌ی Also delete media recieved in this chat from the phone gallery فعال بماند تا فضا آزاد شود، در غیر این‌ صورت آیتم انتخابی تنها از چت حذف شده اما در حافظه باقی می‌ماند. در انتها گزینه‌ی Delete یا Delete for me را انتخاب کنید. پاک‌سازی چت‌ها
مقاله‌ی مرتبط:
ریکاوری پیام های پاک شده واتساپ
اگر می‌خواهید کل محتواهای یک چت را پاک کنید مراحل زیر را دنبال کنید؛ دقت داشته باشید که با این عمل علاوه‌بر پاک‌شدن عکس، ویدئو یا هر فایل دیگر، مکالمات آن چت نیز به‌طور کامل پاک می‌شود. در گوشی‌های آیفون در صفحه‌ی اصلی واتساپ روی چت موردنظر به سمت چپ یا راست سوایپ کنید. روی More ضربه زده و سپس Clear chat را انتخاب کنید. در پیام بعدی اگر می‌خواهید همه موارد به جز پیام‌های ستاره‌دار حذف شوند گزینه‌ی Delete all except starred و در غیر این‌ صورت گزینه‌ی Delete all messages را انتخاب کنید.

آریا جوان

در گوشی‌های اندروید در صفحه‌ی اصلی وارد چت موردنظر شده، گزینه سه نقطه در نوار بالا را انتخاب و به قسمت More بروید. روی Clear chat ضربه بزنید. تیک Also delete media recieved in this chat from the phone gallery را بزنید و اگر تمایل دارید پیام‌های ستاره‌دار حذف شوند، گزینه‌ی delete starred messages را نیز علامت بزنید. در انتها Clear chat را انتخاب کنید.

آریا جوان

در انتهای صفحه Chat history را انتخاب و روی Clear all chats ضربه بزنید. تیک Also delete media recieved in this chat from the phone gallery را بزنید و اگر تمایل دارید پیام‌های ستاره‌دار نیز حذف شوند، گزینه‌ی delete starred messages را نیز علامت بزنید. در انتها Clear chats را انتخاب کنید.

آریا جوان

مقاله‌ی مرتبط:
چگونه از واتساپ بکاپ بگیریم؟
واتساپ هر روز از چت‌ها نسخه‌ی پشتیبان می‌گیرد تا هنگام مهاجرت به گوشی دیگر یا در صورت پاک‌شدن آن بتوانید چت‌ها را بازیابی کنید. این پیام‌رسان به دو شیوه از پیام‌ها بکاپ می‌گیرد؛ محلی و ابری. برخلاف بکاپ ابری واتساپ که می‌توان آن‌ را خاموش کرد یا فواصل زمانی بکاپ خودکار را تغییر داد، در مورد بکاپ‌های محلی که در حافظه گوشی ذخیره می‌شود این امر ممکن نیست. گرچه این بکاپ‌ها هرچندروز یک‌بار با نسخه‌ی جدیدتر جایگزین می‌شوند و این امر موجب نمی‌شود که فضای ذخیره‌سازی به‌سرعت پر شود اما اگر حجیم باشند، از آن‌جایی که چندین نسخه پشتیبان تولید و در حافظه تا چندروز نگه داشته می‌شود برای کاربرانی که نیاز به بکاپ ندارند و ترجیح می‌دهند حافظه‌ی خلوت‌‌تری داشته باشند، غیرفعال کردن بکاپ‌ها منطقی به‌نظر می‌رسد. حذف و غیرفعال کردن بکاپ خودکار واتساپ در گوشی های اندروید
درحال‌حاضر گزینه‌ای برای خاموش کردن بکاپ‌های محلی وجود ندارد اما با استفاده از ترفندی می‌توان جلوی این کار را در گوشی‌های اندرویدی گرفت. برای این کار: وارد فایل منیجر گوشی خود شوید. به مسیر پوشه واتساپ در حافظه داخلی بروید؛ اگر گوشی شما مجهز به اندروید 11 و بالاتر است، پوشه‌ی واتساپ در مسیر Android/media/com.whatsapp قرار داشته و در اندروید‌های پایین‌تر از 11 در مسیر اصلی حافظه داخلی قرار دارد. پس از ورود به پوشه‌ی WhatsApp، پوشه‌ی Database را که محل تولید فایل‌های بکاپ است، انتخاب و حذف کنید.

آریا جوان

پوشه‌ی جدید را با انتخاب گزینه‌ی Compress یا Add to zip فشرده کنید.

آریا جوان

پس از این کار پشتیبان‌گیری خودکار واتساپ از کار می‌افتد. در انتها می‌توانید فولدر ایجادشده را نیز پاک کنید. حذف و غیرفعال کردن بکاپ خودکار واتساپ در گوشی‌های آیفون
در نسخه iOS واتساپ، بکاپ از چت‌ها تنها به‌صورت ابری است بنابراین در گام اول باید بکاپ ابری ازطریق آیکلاد را غیرفعال کرده، سپس بکاپ‌های قبلی را از آیکلاد حذف کنید: در صفحه اصلی واتساپ روی Settings در نوار پایینی ضربه بزنید. به بخش Chats و سپس Chats backup رفته، وارد بخش Auto Backup شده و Off را انتخاب کنید.

آریا جوان

در ابتدای همین صفحه، جایی که میزان فضای اشغال‌شده از آیکلاد را نمایش می‌دهد، روی Manage Storage ضربه بزنید، در صفحه‌ی بعد WhatsApp را انتخاب کرده و از صفحه بعد گزینه‌ی Delete Data را انتخاب کنید.

آریا جوان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/812579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

خاص‌ترین تمرین استقلال؛ یک فوتبال دستی واقعی

حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی