آریا جوان

آخرين مطالب

برای خودتان گردونه آسمان بسازید و با صورت‌های فلکی آشنا شوید فناوری

برای خودتان گردونه آسمان بسازید و با صورت‌های فلکی آشنا شوید
  بزرگنمايي:

آریا جوان - در این مطلب، با گردونه‌های آسمان آشنا می‌شوید و به‌کمک طرح‌های ارائه‌شده، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای خود بسازید.

حرکت ستارگان از دیرباز ذهن بشر را به تفکر واداشته است؛ از بابلیان باستان که در تلاش برای پیش‌بینی رویداد‌های آسمانی بودند یا فلاسفه‌ی یونان که با کشف ساختار‌های جهان دست‌وپنجه نرم می‌کردند تا رصدگران تازه‌کاری که امروزه در تلاش برای یافتن مکان کهکشان آندرومدا در آسمان هستند. گردش کره‌ی آسمان ممکن است در ابتدا برای هرکسی گیج‌کننده باشد؛ ولی دیر یا زود تصویر آن در ذهنتان نقش می‌بندد و کل این دستگاه برایتان بدیهی خواهد شد. بااین‌حال، توضیح حرکت آسمان برای فرد تازه‌کار ممکن است دشوار باشد: اینکه چرا ستارگان مسیر‌های منحنی متفاوتی را با سرعت‌های متفاوت در آسمان می‌پیمایند؟ چرا بعضی از ستاره‌ها از غرب به شرق حرکت می‌کنند؛ درحالی‌که باقی ستاره‌ها از شرق به غرب در حرکت هستند؟ چرا بعضی از صورت‌های فلکی در طول شب در آسمان وارونه می‌شوند؛ درحالی‌که بعضی دیگر فقط از یک پهلو به پهلوی دیگر منحرف می‌شوند؟ برای ساده‌سازی فهم گردش آسمان، ستاره‌شناسان قرن‌ها برای ساخت مدل‌های کوچکی از آن تلاش کرده‌اند. مدل کارآمد نه‌تنها چگونگی گردش آسمان را نمایش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند جایگاه اجرام آسمانی در زمان دلخواه را پیش‌بینی کند. ساده‌ترین مدل از آسمان، «گردونه‌ی آسمان» است. گردونه آسمان چیست؟
گردونه‌ی آسمان نقشه‌ای دایره‌ای‌شکل است که می‌تواند صورت‌های فلکی و ستاره‌های قابل‌مشاهده در ساعت و روز مدنظر از سال را نمایش دهد. گردونه‌ی آسمان را می‌توان اسطرلابی ساده‌شده دانست که به‌جای حک‌شدن روی صفحات فلزی، روی کاغذ چاپ می‌شود.

آریا جوان

کاستی‌های گردونه‌های آسمان
گردونه‌های آسمان دو کاستی دارند: به‌دلیل تصویر‌کردن سطح کره‌ی آسمان روی صفحه‌ای مسطح، شکل صورت‌های فلکی یا فاصله‌ی آن‌ها در گردونه‌ی آسمان دچار اعوجاج می‌شود و هنگام استفاده باید این نکته را به‌خاطر سپرد. صورت‌های فلکی دور‌تر از مرکز گردونه بیشترین تغییر شکل را دارند. با‌‌‌‌‌توجه‌‌‌‌‌‌به اینکه آسمان قابل‌مشاهده در عرض‌های جغرافیایی مختلف زمین متفاوت هستند، هر گردونه‌ی آسمان فقط برای عرض‌های جغرافیایی مشخصی کاربردی است و باید گردونه‌ی مناسبی برای مکان رصد خود را تهیه کنید. هرچه بازه‌ی عرض‌های جغرافیایی گردونه محدود‌تر باشد، گردونه شبیه‌سازی دقیق‌تری از آسمان مکان رصد ارائه می‌دهد. چرا با وجود اپلیکیشن‌ها، استفاده از گردونه آسمان همچنان مفید است؟
امروزه، به‌کمک اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و حسگر‌های به‌کاررفته در آن‌ها می‌توان در آسمان به‌دنبال اهداف رصدی دلخواه گشت یا صورت‌های فلکی را یاد گرفت؛ ولی استفاده از این ابزار‌ها سه کاستی مهم دارد: این گجت‌ها با انرژی الکتریکی فعال هستند و درصورت اتمام شارژ باتریِ دستگاه، ممکن است در زمان رصد منبعی برای شارژ مجدد دردسترس نباشد. نمایشگر این ابزار‌ها از خود نور منتشر می‌کنند که به هماهنگی چشم‌های شما با تاریکی لطمه می‌زند و توانایی شما در دیدن اهداف کم‌نور را کاهش می‌دهد. ابعاد نمایشگر گوشی‌های هوشمند کوچک است و یافتن جزئیات در آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. علاوه‌بر‌این‌، گردونه‌ی آسمان سازوکار گردش آسمان را بهتر از هر ابزاری نشان می‌دهد. با استفاده از گردونه، یاد می‌گیرید ستارگانی که امشب و در این ساعت در آسمان می‌بینید، در ماه‌های آینده، چند ساعت زودتر در همین جایگاه در آسمان دیده می‌شوند یا برای دیدن صورت‌های فلکی تابستانی نیازی نیست تا تابستان منتظر بمانید؛ زیرا در میانه‌ی زمستان هم می‌توانید آن‌ها را ببینید، فقط باید چند ساعت دیرتر برای رصد اقدام کنید. گردونه آسمان خودتان را بسازید
گردونه‌های آسمان را می‌توانید در شکل‌های مختلف بخرید؛ ولی ساخت آن‌ها می‌تواند کم‌هزینه‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. در‌ادامه، مراحل ساخت گردونه‌ی آسمان را به‌همراه فایل‌های مورد‌نیاز آموزش می‌دهیم. گردونه‌ی استفاده‌شده در این آموزش را دومینیک فورد ، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار و ستاره‌شناس انگلیسی، طراحی و زومیت در شرایط مدنظر او، گردونه را ترجمه و باز‌طراحی کرده است.
فایل‌های موردنیاز
عرض جغرافیایی نسخه‌ی رنگی نسخه‌ی سیاه‌وسفید خطوط راهنمای سمت و ارتفاع (اختیاری)
25 درجه‌ی شمالی (22٫5° تا °27٫5)

آریا جوان


آریا جوان

آریا جوان

30 درجه‌ی شمالی (27٫5° تا °32٫5)

آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

35 درجه‌ی شمالی (32٫5° تا °37٫5)

آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

40 درجه‌ی شمالی (37٫5° تا °42٫5)

آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

لوازم موردنیاز
دو برگه کاغذ (ترجیحاً مقوای مناسب چاپ) در اندازه‌ی A3 یا A4 قیچی دکمه‌ی فشاری (قابلمه‌ای) سوزن یا سنجاق اختیاری: یک برگه کاغذ ترَنسپَرِنت (صفحه‌ی پلاستیکی شفاف چاپ‌شدنی) اختیاری: چسب

آریا جوان

گام اول: فایل گردونه‌ی آسمان مناسب عرض جغرافیایی خود را از جدول بالا دانلود کنید. گام دوم: نقشه‌ی دایره‌ای ستارگان و بدنه‌ی گردونه را روی دو کاغذ مجزا (درصورت امکان مقوای مناسب) چاپ کنید. برای کارکرد درست گردونه، نسبت ابعاد نقشه دایره‌ای و بدنه باید دقیقاً مطابق فایل ارائه شده باشد. در‌صورتی‌که می‌خواهید ابعاد گردونه‌ی خود را افزایش دهید، باید بزرگ‌نمایی هر دو طرح به یک اندازه باشد. برای چاپ باکیفیت جزئیات و رنگ‌ها، در زمان چاپ از تنظیمات مخصوص چاپ عکس استفاده کنید. اگر برگه‌ی شفافِ مناسب چاپ (کاغذ ترنسپرنت) دردسترس دارید، خطوط راهنمای سمت و ارتفاع را می‌توانید روی آن چاپ کنید. بعضی از برگه‌های شفاف موجود در بازار، در یک طرف خود چسب دارند که برای استفاده در این گردونه مناسب نیستند. البته گردونه‌ی آسمان شما بدون این خطوط هم به‌خوبی کار می‌کند و اگر به برگه‌ی شفاف دسترسی ندارید، جای نگرانی نیست. گام سوم: نقشه‌ی دایره‌ای و بدنه‌ی گردونه را با دقت بِبُرید. قسمت سایه‌خورده‌ی بیضی‌شکل در بدنه‌ی گردونه را نیز با قیچی بِبُرید و خارج کنید. اگر خطوط سمت-ارتفاع را چاپ کرده‌اید، دور آن را نیز بِبُرید.

آریا جوان


آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

گام چهارم: بدنه‌ی گردونه را از محل خطی که در میان آن است، تا کنید. برای اینکه خط تای تمیزی داشته باشید (به‌ویژه اگر از مقوا استفاده می‌کنید)، پیش از تا‌کردن، با نوک ابزاری تیز روی این خط رد کم‌رنگی بیندازید.

آریا جوان


آریا جوان

آریا جوان

گام ششم (اختیاری): اگر خطوط سمت-ارتفاع را روی برگه‌ی شفاف چاپ کرده‌اید، با استفاده از چسب، آن را پشت فضای بیضی‌شکلِ خالی‌شده از بدنه‌ی گردونه بچسبانید.

آریا جوان

آریا جوان

گام هفتم: زبانه‌ی دکمه فشاری را به‌ترتیب از میان بدنه‌ی گردونه و نقشه‌ی دایره‌ای (برگه‌ی شفاف خطوط سمت-ارتفاع) عبور دهید. سپس سمت دیگر دکمه‌ی فشاری را روی آن محکم کنید.

آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

آریا جوان

نقشه‌ی دایره‌ای را بچرخانید تا خط نشان‌دهنده‌ی تاریخ امروز را ببینید. سپس با چرخاندن نقشه‌ی دایره‌ای، این خط را با ساعت فعلی هم‌راستا کنید. در این شرایط، قاب بیضی‌شکل صورت‌های فلکی‌ مشاهده‌پذیر در آسمان را نمایش می‌دهد.

آریا جوان

اگر خطوط راهنمای سمت و ارتفاع را چاپ کرده باشید، این خطوط به شما در تشخیص جهت و ارتفاع اجرام آسمانی از افق کمک می‌کنند. دایره‌ها برای ارتفاع‌های 10، 20، 30، ... و 80 درجه از افق رسم شده‌اند. زاویه‌ی 10 درجه در آسمان تقریباً برابر پهنای دست مشت‌شده در فاصله بازوی کاملاً کشیده است. خطوط منحنی‌شکل خطوط عمودی هستند که افق را از جهت‌های مختلف به سَرسو (بالای سر) متصل می‌کنند. این خطوط در جهت‌های جنوب، جنوب جنوب‌شرقی، جنوب‌شرقی، شرق جنوب‌شرقی، شرق و... ترسیم شده‌اند. حالا که گردونه آسمان را ساخته‌اید و روش استفاده از آن را می‌دانید، به‌کمک آن می‌توانید ستارگان و صورت‌های فلکی را در آسمان بیابید و با ویژگی‌های کره‌ی آسمان آشنا شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/811854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

خیابان‌های دبی رودخانه شدند!

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

تصاویری از سیل مرگبار در عمان

گوناگون/ روایتی از قرینه ترین کوچه پایتخت

بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا