آریا جوان

آخرين مطالب

استقلال با استفاده از نوسان رقبا قهرمان شد ورزش

استقلال با استفاده از نوسان رقبا قهرمان شد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فرهیختگان / هواداران استقلال همیشه توقع بازی زیبا و پرگل دارند، امسال اما هواداران فقط به قهرمانی نیاز داشتند؛ چراکه سایه‌اش سنگین شده بود.
استقلال قهرمان لیگ برتر شد و بدون‌شک در این قهرمانی فاکتورهای زیادی دخیل بودند. عملکرد تیم استقلال درطول فصل با آن بردهای اقتصادی از مهم‌ترین فاکتورهای این قهرمانی بود که با هوش بازیکنان این تیم به توانایی‌های فرهاد مجیدی به‌شدت کمک کرد. هرچند استقلال در راه رسیدن به این قهرمانی حواشی زیادی را پشت‌سر گذاشت، ولی به‌واقع آرامش این فصل آبی‌ها بیشتر از هرسال دیگری بود و همین آرامش که حاصل تلاش مصطفی آجرلو است به مجیدی کمک کرد تا بی‌دغدغه‌تر از قبل برای رسیدن به اهدافش تلاش کند. با یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال که در دوران بازی زوج حمله طلایی استقلال را درکنار فرهاد مجیدی تشکیل می‌داد هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علی موسوی را در ادامهبخوانید.
آیا استقلال شایسته این قهرمانی زودهنگام بود؟
بله، استقلال با بازی خوبش مقابل فولاد لایق قهرمانی بود. تیمی که درطول فصل کمترین نوسان را نسبت به رقبا داشت و به بهترین شکل ممکن قهرمان شد. از تراکتور، پرسپولیس، سپاهان و فولاد که از فصل قبل رقیبان این تیم بودند به‌واسطه همین ثباتی که داشت، پیشی گرفت و قهرمانی لایق تیمی است که بهترین عملکرد را داشته باشد. استقلال از نوسان رقبا استفاده کرد، حتی معتقدم حق استقلال قهرمانی جام حذفی بود و اگر کمی حرفه‌ای‌تر عمل می‌کردیم هر دو جام از آن استقلال می‌شد.
عملکرد مدیران باشگاه را چقدر در این قهرمانی دخیل می‌دانید؟
از مدیرعامل این تیم باید تشکر کرد؛ چراکه آرامش خوبی به تیم تزریق کرد. به‌لطف آجرلو کشمکشی بین مدیریت و کادر فنی وجود نداشت و از حاشیه‌هایی ندیدیم که در سال‌های اخیر در استقلال وجود داشت و به تیم لطمه زد. این‌بار شرایط تغییر کرد و همین آرامش‌ استقلال را به قهرمانی رسید. این قهرمانی نیاز هواداران بود و برایشان خوشحالم.
رکوردهایی که در این فصل برای فرهاد مجیدی به‌دست آمد در عملکرد تیم تاثیر داشت؟
رکورد نباختن از نظر روحی در تیم تاثیر داشت و اگر تا آخر باقی بماند تاریخ‌ساز می‌شود. این رکورد نتیجه همان ثبات است که دیگر رقیبان نداشتند و با نوسان از رقابت با استقلال فاصله گرفتند. بدون‌شک دیگر رکوردها هم تاثیرگذار بود. شاید در ظاهر فرهاد به این رکوردها توجه نکرد، ولی بی‌تردید به او ‌انگیزه داد تا بیشتر تلاش کند.
قبول دارید بردهای اقتصادی هواداران این تیم را کلافه کرده بود؟
هواداران استقلال همیشه توقع بازی زیبا و پرگل دارند، امسال اما هواداران فقط به قهرمانی نیاز داشتند؛ چراکه سایه‌اش سنگین شده بود. از این رو بردهای اقتصادی مهم نیست و فقط برد مهم است. استقلال دونده و خوب در خط دفاعی ظاهر شد و در میانه میدان هم به همین شکل بود. می‌دانم که می‌توانستند در خط حمله بهتر عمل کنند و با نفراتی که در اختیار داشتند پرگل‌تر برنده شوند تا در جریان بازی استرسی وجود نداشته باشد، اما چیزی که مهم بود قهرمانی است که به‌دست آمد. این استقلال می‌تواند با رفع برخی نواقص قهرمانی را با گل‌های بیشتری تکرار کند.
استقلال با تفکر گل نخوردن و بعد گل زدن وارد مسابقات می‌شد و این از زمان حضور پین به تاکتیک قالب استقلال تبدیل شد. آیا رکورد نباختن‌ها حاصل همین تفکر است؟
می‌توانیم بگوییم با حضور پین و مشاوره‌هایی که این ایتالیایی می‌دهد این تاکتیک مورد بحث و همیشگی استقلال بود. آنها در نظر داشتند ابتدا ساختار دفاعی تیم را بسازند و بعد برای گل زدن برنامه داشتند. این تاکتیک جواب داد. هرچند در خیلی از بازی‌ها این عملکرد و نتایج حاصل از آن استرس زیادی به هواداران وارد کرد و تا آخرین دقیقه نگران نتیجه بودند، درنهایت اما جواب داد و حالا به قهرمانی ختم شده است.
نقطه قوت تیم فرهاد مجیدی چه بود؟
جنگنده بودن تیم در خط دفاعی، دروازه‌بان و حتی هافبک‌ها نقطه قوت بود. در خط حمله اما با خریدهایی که انجام شد، انتطارات بیشتر بود. توقع می‌رفت بازی‌های پرگلی ببینیم ولی این نقطه‌ضعف با توجه به خرید‌ها وجـود داشت.
چطور مجیدی که خود مهاجم بود به بردهای کم‌گل راضی می‌شود؟
فرهاد همیشه در زمانی که بازی می‌کردیم به بازی تهاجمی علاقه داشت. در استقلال فعلی اما او بازیکنی سرعتی و تکنیکی نداشت، به همین دلیل خط حمله زهرداری در اختیار نداشت، حتی تا روز بازی با فولاد نتوانست زوج تهاجمی خود را پیدا کند. فکر می‌کنم خودش این موضوع را به‌خوبی می‌داند و برای سال آینده مهاجم زهرداری به‌خدمت خواهد گرفت.
نبود یک طراح خلاق در میانه میدان در چنین تفکری تاثیر‌گذار بود؟
استقلال در میانه میدان می‌توانست بهتر از این باشد. یک بازیکن طراح لازم بود با این حال معتقدم این ترکیب برای لیگ ایران بد نیست و جواب می‌دهد. البته استقلال برای حضور در آسیا خرید کرده بود. از این رو اگر راهی آسیا می‌شدند، نمی‌توانستند به نتیجه برسند و در خطوط مختلف به مشکل برمی‌خوردند.
چطور نفرات جوانی که فرهاد جذب کرد و حتی مورد انتقاد قرار گرفت به بهترین مهره‌های این تیم تبدیل شدند؟
من از ابتدا انتقادی نکردم؛ چراکه می‌دیدم این نفرات در تیم‌شان خوب کار کردند. البته بازی در استقلال متفاوت است و بازیکن باید بتواند خود را با استقلال هماهنگ کنند. خدا را شکر که اغلب این انتخاب‌ها خود را با استقلال وقف دادند و به مهره‌ای تاثیرگذاری تبدیل شدند. از این جهت می‌توانیم خرید‌های استقلال را موفق دانست.
حواشی، قهرمانی را تحت‌تاثیر قرار داد؟
به‌نظر من نسبت به چندسال اخیر حواشی کمتری داشت. در سال‌های اخیر در باشگاه استقلال همه با هم درگیر بودند. امسال افراد حاشیه‌ساز کنار تیم نبودند و حواشی آنقدر بزرگ نبود که روی عملکرد استقلال تاثیر بگذارد.
جدایی مرادمند و یزدانی در عملکرد استقلال اخلال ایجاد کرد. چطور با چنین نقصی قهرمانی به‌دست آمد؟
جدایی این دو واقعا کار را سخت کرد؛ هم از نظر روحی و هم از نظر فنی نیاز به جذب بازیکن بود. استقلال در این مقطع خوب عمل کرد و با آمدن سیلوا خیلی زود نقص و جای خالی آنها پر شد تا صدمه‌ای به استقلال نرسد. اینجا باشگاه و کادر فنی باهوش عمل کردند و خرید خوبی داشتند. سال‌های قبل خیلی از بازیکنان جدا شدند و مدیران بی‌خیال بودند، ولی امسال کمی بهتر عمل کردند و هماهنگی موجود در تیم و باشگاه تاثیر‌گذار بود. نمی‌توانیم مهره خاصی را از بین بازیکنان به‌عنوان بازیکن شاخص جدا کنیم. همه نفرات یکدست و تاثیر‌گذار بودند.
در چند بازی باقی‌مانده رکورد شکست‌ناپذیری استقلال حفظ می‌شود؟
استقلال اگر بعد از قهرمانی رکورد می‌خواهد باید روند نباختن‌ها را حفظ کند. بازی‌های بعدی با توجه به مسجل شدن قهرمانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ممکن است ترکیب دستخوش تغییر شود. از این رو ‌انگیزه لازم وجود ندارد و شاید مشکل‌ساز شود. با این حال زمان مناسبی برای به‌دست‌آمدن این رکورد است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/805069/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک "I LOVE YOU"ی زیبا

صدای زمین را بشنوید

تلاش دیدنی یک لاکپشت برای همراهی با گربه

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار تراشیده شده است!

محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر

تا به حال زبان مورچه خوار را دیده اید؟

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

Astypalaia جزیره کوچکی در یونان

خواهرم رو بیشتر دوست داشتم

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

بغض لیلا حاتمی شکست

مهربانی همین قدر ساده است

چهره ها/ عکس متفاوت از بازیگر «خانه به دوش» در مزار شهدا

تصویر قدیمی از ترلان پروانه در کنار آقای سوپراستار

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

نیویورک‌تایمز: اسرائیل تصور نمی‌کرد پاسخ ایران تا این اندازه شدید باشد

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

یک گوزن در حال جویدن و بلعیدن یک مار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان