آریا جوان

آخرين مطالب

پشت صحنه نمایش آمریکا در مذاکرات برجام نگاه سیاسی

پشت صحنه نمایش آمریکا در مذاکرات برجام
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایران / «جو بایدن» اعلام کرده که میزان ذخایر نفت موجود از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای است که بتوان خریداری نفت از ایران را کاهش داد.
انتظار می‌‌رفت موجی که با بالا گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین و در نهایت حمله نظامی مسکو به کی یف بلند شد، مذاکرات احیای برجام در وین را درنوردد. چه آنکه روسیه و امریکا به عنوان دو کشوری که باید در یک روند مشارکتی پیرامون احیای توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کنند، در پی بروز بحران اوکراین در مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا معادله حل برجام از آنچه که هست، پیچیده‌تر شود.
درست در بحبوحه سفر «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ کننده برجام به تهران با هدف بن‌بست شکنی از وقفه جاری در مذاکرات که منابع آگاه آن را مثبت ارزیابی کردند، خبر رسید که «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که میزان ذخایر نفت موجود از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای است که بتوان خریداری نفت از ایران را کاهش داد. بیانیه «بایدن» که در حقیقت رونوشتی از بیانیه‌های رؤسای جمهور پیشین امریکا از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین این کشور است، در چهارچوب قانونی صادر شده که رؤسای کاخ سفید را موظف می‌‌کند هر شش ماه یکبار تأیید کند که عرضه نفت کافی در سطح بازار جهانی برای حفظ تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در سال 2012 در دوران دولت باراک اوباما وجود دارد. این در حالی است که امریکا به موجب یکی از بندهای برجام موظف شده بود از تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند، جلوگیری کرده و اجرای تحریم‌ها را متوقف کند. در حالی که ترامپ با خروج یکجانبه از برجام به طور تام و تمام برای اجرای اهداف این قانون تحریمی ایران همت گذاشت، «بایدن» نیز در هنگامه تشدید تلاش‌ها برای احیای برجام، راه او را درپیش گرفته و از تلاش دولتش برای افزایش عرضه نفت جهت محدود کردن امکان فروش نفت ایران خبر می‌‌دهد؛ تصمیمی که می‌‌توان آن را ذیل بروز یک دوگانه در رویکرد دولت او نسبت به توافق هسته‌ای ارزیابی کرد.
تعارض در رویکرد برجامی
با تداوم تردید امریکا درباره برجام این روزها این فرضیه در حال شکل‌گیری است که افزایش سطح تنش مرزی میان روسیه و اوکراین که کرملین و کی‌یف را به یک رویارویی نظامی کشانده، فرصت‌سازی برای عرض اندام امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و حذف روسیه و ایران از بازار نفتی و افزودن بر درآمدهای اقتصادی خود از قبال این بحران است. دولت امریکا تا اینجای کار کوشیده با ترغیب اروپایی‌ها برای کاهش واردات نفت و گاز از روسیه و خرید بیشتر این دو کالای استراتژیک از امریکا از آب گل آلود به سود خود ماهی بگیرد. بایدن پیش‌تر از مقام‌های دولتش خواسته بود که به اندازه کافی نفت به بازار جهانی عرضه شود تا امکان کاهش چشمگیر خرید نفت از ایران توسط کشورهای دیگر فراهم شود. اقدامی که او حالا با تلاش برای ترغیب اروپا به تحریم خرید نفت از روسیه نسبت به این کشور نیز در پیش گرفته است تا حاصل اقتصادی تحریم نفتی ایران و روسیه که با بالا رفتن بی سابقه قیمت نفت همراه شده، مستقیماً به جیب کمپانی‌های نفتی ایالات متحده سرازیر شود. از این رو به نظر می‌آید از منظر اقتصادی، امریکا تاکنون تمایل چندانی به بازگشت به برجام و برداشته شدن تحریم‌های ایران نداشته باشد. در این میان تلاش‌هایی که مقام‌های رژیم صهیونیستی به عنوان همپیمان استراتژیک امریکا در مسیر کارشکنی در مسیر احیای برجام داشته‌اند، نشان می‌‌دهد که بی میلی امریکا برای بازگشت به برجام منطبق با خواسته نهایی این رژیم یعنی فروپاشی برجام رخ داده است؛رویدادی که می‌‌تواند سبب پیگیری استراتژی‌های امنیتی مشترک میان اسرائیل و امریکا و توجیهی برای دریافت کمک‌های هنگفت نظامی و مالی از سوی تل‌آویو باشد.
نگرانی اروپا
نقطه مقابل روندی که امریکا در دوری گزینی از توافق احیای برجام می‌‌پیماید، نگرانی ادعایی این کشور نسبت به روند رو به پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نگرانی همپیمانان اروپایی آن از تحریم‌های نفتی ایران است. به موازاتی که به تردید امریکا برای تعیین تکلیف مذاکرات وین افزوده می‌‌شود، خبرها از روند رو به پیشرفت فعالیت هسته‌ای ایران و یافتن امکان دور زدن تحریم‌ها و بی اثرکردن تحریم‌های اقتصادی امریکا توسط ایران حکایت می‌‌کند. این در حالی است که اروپایی‌ها از یک سو وضعیت اقتصادی خود را از تبعات جنگ اوکراین در امان نمی‌دانند و از سوی دیگر با نگرانی از پیامدهای جبران ناپذیر فروپاشی برجام و تهدیداتی که می‌‌تواند از سوی تهران متوجه آنها شود، دست و پنجه نرم می‌‌کنند. چه آنکه بعد از تحریم‌، روسیه قیمت نفت را به بشکه‌ای بیش از 100 دلار رساند. اقدام امریکا برای ممنوع کردن واردات انرژی از روسیه به نگرانی از بی‌‌ثباتی بلندمدت بازار انرژی اضافه کرده است. از این رو محدود شدن عرضه کنندگان نفتی و بالا رفتن قیمت نفت برای اروپایی‌ها کار را به جایی رساند که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای برجام از نیاز اروپا به نفت ایران نیز سخن بگوید و عملاً نشان دهد منافع حاصل از اجرای این توافق فارغ از بعد امنیتی و سیاسی آن، نفع اقتصادی هم برای این کشورها در پی دارد.
در چنین شرایطی است که واشنگتن ادامه وقفه مذاکرات را از منظر اقتصادی به سود خود می‌‌بیند اما در سوی دیگر در تنگنای سیاسی حاصل از تبعات فروپاشی برجام قرار گرفته است. به نظر می‌‌رسد کشورهای اروپایی طرف برجام که بیش از هر وقت دیگری در اضطرار تصمیم‌گیری پیرامون این توافق قرار گرفته‌اند باید قدم پیش بگذارند و با یافتن نسخه‌ای برای ضمانت هر تفاهم احتمالی، برای یک بار هم که شده پیرامون برجام از جیب خود هزینه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/804957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی