آریا جوان

آخرين مطالب

یک استاد دانشگاه:

سخن سعدی در عشق اخلاقانه و در اخلاق عاشقانه است اندیشه

سخن سعدی در عشق اخلاقانه و در اخلاق عاشقانه است
  بزرگنمايي:

آریا جوان-یک استاد دانشگاه، غزلیات سعدی را مجموعه ای منسجم دانست که می توان آن را زایا و نو به شمار آورد و خاطرنشان کرد که سخن سعدی در عشق اخلاقانه و در اخلاق عاشقانه است.

دکتر عبدالرضا مدرس زاده، نویسنده و استاد دانشگاه در هفتمین شب از برنامه علمی بزرگداشت سعدی با تمرکز بر مبحث نویسنده آشکار و پنهان در متن ، غزلیات سعدی را مجموعه ای منسجم دانست که می توان آن را زایا و نو به شمار آورد.

این استاد دانشگاه در ادامه به تفسیر مبحث نویسنده پنهان و آشکار پرداخت و گفت:پذیرفتن انسجام غزلیات سعدی به این معنی است که این مجموعه روایت سعدی از عشق است و وقتی می گوییم روایت سعدی از عشق، آنها که بیرون از حوزه ادبیات و زبان فارسی هستند می گویند روایت یک نویسنده آشکار دارد یک نویسنده پنهان یک خواننده آشکار دارد و یک خواننده پنهان یعنی از دیرباز این گونه بود که مثلا خاقانی فلان قصیده را تحت تاثیر فلان شخصیت یا فلان اتقاق سروده، بنابراین آن شخصیت یا اتفاق تبدیل به نویسنده پنهان آن قصیده می شود یا در بحث خواننده پنهان تعبیری داریم به نام به درگفتن و دیوارشنیدن در غزل سعدی  نیز که مجموعه ای روایی  وگزارشی هنری و ارزشمند از سخن سعدی هست ، خوانندگان  آشکار آن که مشخص است و پنهانش هم قابل شناسایی است.

مدرس زاده با برشمردن نمونه های گوناگون از غزلیات شیخ اجل از ناصرخسرو،سنایی،علمای اخلاق،سنت شکنان و شاعران پیشینبه عنوان نویسندگان پنهان غزلیات سعدی نام برد و گفت:شیخ اجل شخصیتها، دیدگاهها و رفتارهای گوناگون را در نظر داشته همچنان که اگر ما بخواهیم کاری تحقیقی انجام دهیم و مقاله یا کتابی بنویسیم جستجو می کنیم تا ببینیم در آن موضوع قبل از ما کاری انجام شده یا خیر، پیداست که سعدی هم به عنوان شاعری که مقلد نیست و صاحب سبک است و سخن او دست اول و تاثیرگذار است با مرور دیوانهای پیش از خود به این تازگی و طراوت رسیده و به عنوان گزارشگر و راوی  داستان همیشه مکرر و همیشه تازه عشق ،کوشش کرده است که روایتهایش بر اساس منویات و دیدگاهها و کسانی باشد که می داند توجه کردن به آن آدمها، رفتارها و باورها می تواند غزل شیخ را برجسته کند و ارتقا دهد و ظرفیت معنایی غزل شیخ را افزونتر از شاعران همروزگار او و کسانی که فکر می کنند به صرف سرودن غزل عاشقانه می توانند پیامی ماندگار داشته باشند،کند و از آنها نیز عبور کرده و ماندگار شده و تاثیرگذار بوده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که امکان توسع و گسترده کردن متندر غزلیات سعدی یکی از ویژگی های بارز آثار این سخنور بزرگ است گفت:نحوه روایت در غزلیات سعدی نه به صورت خطی بلکه به صورت مدور است همان گونه که به تعبیر فرنگی ها این نوع روایت مدور را ما در نحوه پیام رسانی قرآن کریم شاهد هستیم یعنی اگر هرجای قرآن را باز کنید و به خواندن ادامه دهید پیامهای ناب قرآنی پشت سر هم آمده و گسستی در آن احساس نمی شود، در غزلیات سعدی هم هر غزلی را که از هر قسمت انتخاب کنید با پیام دوست و عشق و ویژگی های عاشق و معشوق و صفات عشق مواجه می شوید  و با توجه به اینکه شیخ اجل معتقد بوده و اصرار داشته است که در گلستان و بوستان از عشق سخن بگوید در حالی که آنها متنهای اخلاقی هستند و در غزلهای عاشقانه از اخلاق بگوید در حالی که مجال بر سر عشق حاکمیت دارد.

مدرس زاده گفت: نتیجه می گیریم که سعدی در اخلاق عاشقانه صحبت می کند و در عشق اخلاقی صحبت کرده است و اگر به یاد بیاوریم که همه عارفان صالح و صالحان عارف در پی رسیدن به استان پاک و ملکوتی حضرت دوست بوده اند و سعدی شاعر دوست و دوستی است پیداست که چه اتفاقی در غزلهای سعدی افتاده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجعفرجعفری لنگرودی نیز در این شب، طی سخنانی به مقایسه آثار سعدی و مولوی پرداخت.

این شاعر و حقوقدان در ابتدا به تعداد لغات به کارگرفته شده توسط این دو شاعر اشاره و اضافه کرد: مولوی با 5هزار کلمه در مثنوی سخن می گوید حال آن که سعدی در کلیات خود از 15هزار لغت بهره می جوید.

وی از تعادل لفظ معنا به عنوان دومین مورد مقایسه ای نام برد و گفت: سعدی یکی از نادر گویندگان بزرگی است که الفاظ او در کلیات با معانی برابر است اما در مثنوی این گونه نیست و اطاله کلام وجود دارد و حتی در منطق الطیر هم این موضوع مشاهده می شود که الفاظ زیاد و معانی کم است.

لنگرودی سست نظمی را یکی دیگر از مواردی دانست که در مثنوی معنوی به چشم می خورد در حالی که در اشعار سعدی این موضوع منتفی است.

وی ابتذال را نمونه دیگری برای مقایسه میان آثار این دو شاعر برجسته عنوان و اضافه کرد: در قصه های بوستان ابتذالی دیده نمی شود در حالی که در مثنوی ابتذال به چشم می آید چنانچه معاصران مولوی نیز با طرح همین ابتذالها به وی اعتراض کرده اند.همچنین مورد دیگری که موجب اعتراض عامه مردم بوده غم انگیز بودن قصه ها در مثنوی بوده است تا جایی که مولوی هرچقدر تلاش کرد نتوانست جوابی به این اعتراض ها بدهد.

لنگرودی همچنین به تفاوت میان نی نامه مولوی و سعدی پرداخت و گفت:نی نامه مولوی که از اشعار خوب این شاعر و پیرامون وصال به حضرت حق است جنبه لاهوتی دارد در حالی که نی نامه شیخ اجل جنبه ناسوتی دارد و به همین عالم محسوسات ما مربوط می شود.


لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/801601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم