آریا جوان

آخرين مطالب

لطفا نگاه ملی به موزه ملی! گردشگری

لطفا نگاه ملی به موزه ملی!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - توریسم آنلاین : بازدید هفته گذشته وزیر میراث فرهنگی با حواشی زیادی همراه شد اما مهمتر از حواشی متنی است که ای کاش دوستداران میراث این سرزمین درمطالبه آن جدی باشند و آن مطالبه فضایی در خور این همه آثار ارزشمند است که در مخازن مانده و با نمایش آنها می توان موزه ای بزرگتر از لوور در تهران برپا کرد.
روزنامه توریسم: از میان 350 هزار قطعه و شیء تاریخی موجود در مخزن موزه ملی، کمتر از یک درصد در معرض نمایش است و آثاری مانند جام سفالین 4500 ساله کشف‌شده در شهرسوخته و هزاران اثر تاریخی باستانی دیگر، هیج فضایی برای نمایش عمومی ندارند.

آریا جوان


رضا دبیری‌نژاد رئیس موزه ملک در یادداشتی در این باره نوشت :« باید از حاشیه به متن برویم تا موزه ملی ما قامتی ملی بیابد و شاید مطالبه احیای طرح توسعه میدان مشق به موزه ملی که نزدیک به دو دهه در انتظار مانده است نیاز واجب‌تر موزه ملی باشد که بتواند پاسخی به نبود جای نگهداری و نمایش آثار دیده نشده موزه ملی باشد، موضوعی که در بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آن اشاره شد؛ اما مطالبه نشد.
اینکه موزه ملی توانسته چنین جایگاهی پیدا کند که حساسیت لازم را در سطح عمومی ایجاد کند و هر تصویر آن منشا مطالبه‌گری باشد که همه نگران آثار موجود در این موزه باشند، جای خوشحالی دارد.حالا می‌توان گفت موزه ملی به یک پدیده ملی تبدیل شده است که می‌تواند حساسیت‌های ملی را ایجاد کند و محدود به کارشناسان آن نباشد و هر شخصی از آحاد ملت نگران آن شود.

آریا جوان


بخشی از این اتفاق حاصل دسترسی‌های جدید و انتشار داده‌های جدید است، اما باید در نظر داشت که نباید این داده‌ها را به همین تصاویر محدود کرد و ساده از آن‌ها گذشت. در گزارش منتشر شده از بازدید وزیر همه توجه‌ها به تصویر معطوف شد و کمتر به متن منتشر شده در این بازدید توجهی شد.در حالی‌که وقتی از موزه ملی صحبت می‌کنیم باید به نیازهای ملی بیندیشیم، آن هم در روزگاری که موزه‌های بزرگ در آن سوی مرزهای ما و در کشورهای همسایه پدید می‌آید که ناخودآگاه یک فضای رقابتی را در حوزه موزه‌داری ایجاد می‌کند.
حالا ما می‌خواهیم در این فضای پدید آمده، ظهور و بروز داشته باشیم، پس باید مطالبه‌هایی در قد و قواره موزه ملی و توانایی ملی فرهنگ‌مان داشته باشیم. موزه ملی سال‌هاست در تنگناهای فضایی خود مانده و نتوانسته در قامت ملی خودنمایی کند، در حالی که این مهم، دغدغه همیشگی دوستداران میراث‌فرهنگی بوده است. اما شاید درگیری‌های روزمره و نیازهای جاری اجازه رسیدن به این آرزوی بزرگ را نداده است.به‌نظر می‌آید حالا ما از دوره دغدغه‌های اثبات وجودی گذشته‌ایم و بهتر است به جای درگیری‌های ظاهری به خواسته‌های عمیق‌تر بیندیشیم، دغدغه‌هایی که قطعا رافع دغدغه‌های کوچک‌تر نیز خواهد بود.

آریا جوان


پس شاید باید سطح توقعات و مطالبات را به قامت ظرفیت‌های‌مان تغییر دهیم تا به آن مقصد عالی برسیم. شاید حالا باید نوع مطالبات و مواجهه با میراث‌فرهنگی را از حادثه‌ها به رویدادها و بسترهای بزرگتر ارتقا دهیم، ولی در نظر داشته باشیم که در بزرگراه‌های خبرهای حادثه‌ای آرزوهای بزرگ و ماندگار ممکن است از دست برود.اینجاست که باید از حاشیه به متن برویم تا موزه ملی ما قامتی ملی بیابد و شاید مطالبه احیای طرح توسعه میدان مشق به موزه ملی که نزدیک به دو دهه در انتظار مانده است نیاز واجب‌تر موزه ملی باشد که بتواند پاسخی به نبود جای نگهداری و نمایش آثار دیده نشده موزه ملی باشد، موضوعی که در بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آن اشاره شده؛ اما مطالبه نشد.»
موزه ملی که یک دهه پیش‌تر انتشار تصاویر وضعیت نگهداری آثار در مخزن آن همه را متأسف کرد، در تصویر بازدید امسال وضعیت بهتری داشت؛ اما باید قامت پیدای آن را نیز وزین‌تر و وسیع‌تر کرد..»گفتنی است طرح گسترش موزه ملی ایران به اندازه میدان مشق که مصوب هیات وزیران است از سال 1382 مغفول مانده است، در این طرح ساختمان‌های وزارت امور خارجه در محدوده میدان مشق که در اختیار وزارت خارجه است به موزه ملی ایران واگذار می شود.احیای مجدد طرح توسعه موزه ملی ایران تا میدان مشق می‌تواند این موزه را قابل رقابت با موزه‌های بزرگ منطقه کند. به گفته کارشناسان اگراین اتفاق بیفتد ما می‌توانیم موزه لووری در حد ایران داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/800683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

دره ای زیبا در ایسلند

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!