آریا جوان

آخرين مطالب

در تعطیلات نوروز چطور درس بچه‌ها را مدیریت کنیم؟ اندیشه

در تعطیلات نوروز چطور درس بچه‌ها را مدیریت کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - فارس / خیلی از والدین هر ساله در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز نگران وضعیت درسی فرزندانشان می‌شوند چرا که تفریح، گردش و تعطیلات مدت دار باعث دور شدن بچه‌ها از درس و کتاب و مدرسه است. اما تجربه دو ساله آموزش مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث شد تا پدر و مادر‌ها نسبت به قبل با ذهن بازتر و فعال‌تر در منازل بتوانند به وضعیت درسی بچه‌ها رسیدگی کنند.
امسال هم، چون پارسال آموزش و پرورش اعلام کرد که بچه‌ها در ایام نوروز پیک شادی و تکلیف خاصی ندارند تا بتوانند با فراغت به تعطیلات و استراحت برسند، اما یک تکلیف هنری و خلاقانه برای بچه‌ها گذاشته شد تا براساس علاقه شان به داستان پردازی و کار‌های هنری با موضوعات مختلف عید و کرونا بپردازند و براساس آن هم عکس، فیلم، نقاشی و کار ادبی تولید کنند.
با این همه برخی والدین انتظار دارند که بچه هایشان در تعطیلات نوروز بتوانند بخشی از عقب ماندگی‌های سالانه را جبران کرده و یا محتوای درسی گذشته یا آینده را مرور کنند. این دسته از والدین می‌توانند با یک برنامه ریزی دقیق هم به عقب ماندگی‌های درسی بچه‌ها برسند و هم تفریح و استراحت آن‌ها را در نظر بگیرند تا توازن هیچکدام برهم نخورد.
*ریتم خواب و بیداری بچه‌ها را از نظم خارج نکنید
برخی خانواده در ایام تعطیلات بدون در نظر گرفتن نظم خواب و بیداری بچه‌ها به میهمانی‌های شبانه طولانی یا سفر‌هایی می‌روند که هیچ چیز در آن نظم و ترتیب مشخص ندارد، بچه‌ها تا نیمه‌های شب بیدار و تا ظهر هنگام در خواب هستند، همین باعث می‌شود که ریتم خواب شبانه و بیداری روزانه بچه‌ها از نظم خارج شده و امسال هم که قرار است همه بچه‌ها پس از تعطیلات نوروز حضوری به مدرسه بروند، دچار مشکل شوند؛ بنابراین چه در خانه هستید و چه در مسافرت، شرایطی را فراهم کنید تا بچه‌ها نظم خواب و بیداری شان بهم نریزد و یا حداقل کمتر بهم بریزد. این مقررات را در تعطیلات وضع کنید که در هر شرایطی حدود یک ساعت مشخص بچه‌ها شب هنگام به خواب بروند و روز هم در یک حدود ساعت مشخص بیدار شوند. البته اینطور هم نباشد که با سختگیری زیاد، استرس و ناراحتی برای بچه‌ها ایجاد کنید، در هر حال تعطیلات برای استراحت و تفریح بچه‌ها است.
*بچه‌ها را مسئولیت پذیر تربیت کنید
در ایام مدرسه رفتن مجازی بچه‌ها زیاد شنیده می‌شد که والدین به ویژه مادر‌ها به جای بچه هایشان تکالیف را انجام می‌دهند و یا در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند. حتی اگر تا به حال از این دست والدین یا مادر‌ها بودید، چنین رفتار اشتباهی را کنار بگذارید و بچه‌ها را مسئولیت پذیر بار بیاورید. اگر معلم و مدرسه فرزند شما تکلیف خاص یا فعالیت هنری برایشان مشخص کرده، آن را به خود فرزندتان بسپرید، اما اگر آن‌ها به کمک شما نیاز داشتند، دریغ نکنید و بچه‌ها را راهنمایی کنید. روز‌های خاص یا ساعت‌هایی را هم برای آن‌ها مشخص کنید تا کارهایشان را انجام دهند و درس هایشان را مرور کنند. مثلا بگویید در فلان روز به دروسش رسیدگی می‌کنید.
در منزل یا سفر هم شرایط اقامتی را به گونه‌ای فراهم کنید که بچه‌ها در آن محیط بتوانند به درس و مشقشان در زمانی غیر از تفریح بپردازند. منتها اگر فرزندانتان در مسافرت نمی‌توانند به مرور دروسشان بپردازند، حتما روز‌هایی برای سفر انتخاب کنید که بعد یا قبل از آن به دروسشان هم رسیدگی کنند.
*والدین سختگیری نباشید
حال که خود سیستم آموزشی و معلمان برای تکلیف نوروزی اجباری ندارند و آن را به خلاقیت بچه‌ها واگذار کرده اند، شما هم اگر فرزندتان نیازی ندارد که جبران عقب ماندگی خاصی را داشته باشد، در تعطیلات نوروز سخت گیر نباشید و تفریح بچه‌ها را به کامشان تلخ نکنید.
اینطور هم نباشد که کاملا بچه‌ها را به حال خودشان رها کنید و کاری به کار درس هایشان نداشته باشید. حتی اگر هم نیازی به جبران عقب ماندگی درسی یا چیز دیگری ندارند، زمان‌هایی را برای مرور درس هایشان به صورت خلاقیتی مثل کار هنری، کاردستی، قرآن خواندن، ورزش یا هر چیز دیگری قرار دهید تا آن‌ها از فضای درس و مدرسه خیلی دور نشوند.

می‌توانید مطالعه کتب غیر درسی را در برنامه نوروز بچه‌ها بگنجانید تا اگر نیاز درسی هم ندارند در این زمینه تشویق و ترغیب شوند و تجربه جدیدی در تعطیلات کسب کنند.
*برنامه ریزی کنید
اگر تا به حال که نزدیک به نیمی از تعطیلات گذشته برنامه ریزی برای دروس بچه‌ها نداشتید لطفا همین الان شروع به برنامه ریزی منسجم کنید که اگر سفر رفته اید حال به برخی درس‌های بچه‌ها سرکی بکشید و مطلع شوید که آیا مشکل خاصی دارند یا خیر. ساعاتی را هم به تکالیف خلاقانه و هنری آن‌ها بپردازید تا بعد تعطیلات دچار شوک و استرس نشوند.
بچه‌ها را برای مرور درس هایشان تشویق کنید مثلا به فرزندتان بگویید امروز فلان درس را با هم مرور کنیم بعد از آن یک سفر یک روزه هیجان انگیز یا پارک و سینما خواهیم داشت.
*پایان سفر را همراه پایان تعطیلات نکنید
برخی خانواده‌ها عادت دارند که تا لحظه آخر تعطیلات به سفر یا میهمانی یا هر جای دیگری بروند. همین باعث می‌شود بچه‌ها پس از تعطیلات دچار استرس آماده نبودن درسی و مدرسه شوند. حتما یک تا دو روز زودتر به خانه برگردید و بچه‌ها را به لحاظ درسی آماده کنید، کتاب و دفتر و لباس هایشان را چک کنید و سپس با آرامش آن‌ها را به مدرسه بفرستید.
امسال هم که قرار است همه دانش آموزان به مدارس حضوری پس از تعطیلات بروند این نکته خیلی مهم است که تکالیفشان در منزل جمع بندی شود و برنامه ریزی درستی برای دروسشان داشته باشند تا با آرامش و خیال راحت صبح اولین روز پس از تعطیلات به مدرسه بروند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/796023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس