آریا جوان

آخرين مطالب

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی هیچگونه درمانی دریافت نمی‌کنند اندیشه

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی هیچگونه درمانی دریافت نمی‌کنند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - بیماری افسردگی در بین نسل جدید شایع‌تر شده است. بسیاری از مبتلایان به افسردگی نه درمانی دریافت می‌کنند و نه از وضعیت خود مطلع هستند.

افسردگی هم‌‌اکنون به اولین علت از کار افتادگی در جهان تبدیل شده و هیچ نشانه‌ای از کاهش روند ابتلا به آن در بسیاری از کشورهای دنیا دیده نمی‌شود. طبق پیش‌بینی‌ سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 اختلال افسردگی از میان بیماری‌های دیگر بیشترین بار سلامتی را به سیستم بهداشتی جهانی تحمیل خواهد کرد. با این که در دهه‌ها‌ی اخیر روش‌های موثری برای درمان افسردگی از جمله درمان با دارو و روش‌های درمانی با جلسات مشاوره‌ی روان‌شناسی به‌صورت گسترده در‌ دسترس افراد جامعه قرار گرفته، اما وضعیت درمان این بیماری در سطح جهان أسفناک گزارش شده است. محققان با بررسی تعدادی از تحقیقات انجام‌گرفته در حوزه‌ی سلامت روان به این نتیجه رسیدند که در کشورهای با درآمد بالا، تنها 23 درصد افراد افسرده حداقل مقدار ممکن مراقبت‌های درمانی را دریافت می‌کنند. در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین این رقم حتی پایین‌تر است؛ تنها 3 درصد افراد افسرده برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه می‌کنند. این آمار با تحلیل 149 مطالعه‌ در 84 کشور دنیا که در بین سال‌های 2000 تا 2021 انجام گرفته به دست آمده است. با این که در مناطقی از جهان مانند آسیای جنوبی و کشورهای واقع در مناطق مرکزی و جنوبی آفریقا داده‌های کافی در زمینه‌ وضعیت بهداشت روان وجود ندارد؛ اما یافته‌های محققان تصویر دردناکی از وضعیت سلامت روانی مردم جهان ارائه می‌دهد. آلیز فراری ، اپیدمیولوژیست دانشگاه کوئینزلند استرالیا در این مورد می‌گوید: پوشش درمانی برای اختلالات افسردگی در سطح جهان بسیار پایین است و اکثر افراد حداقل مراقبت‌های لازم طبق دستورالعمل‌های توصیه‌شده را دریافت نمی‌کنند. این موضوع نیاز به بازبینی سطح دسترسی مناسب به امکانات بهداشتی و افراد متخصص در زمینه‌ی درمان را جهت مقابله با موج شیوع افسردگی در سطح جهان برجسته می‌کند. مطالعات پیشین از وجود شکاف‌ در آمار مراقبت‌های درمانی‌ دریافت‌‌شده برای افسردگی در مناطق مختلف جهان خبر می‌دهد، از 45 درصد در اروپا گرفته تا 67 درصد در آفریقا و 70 درصد در مناطق شرق مدیترانه. در مطالعه‌ی اخیر به تفاوت کیفیت مراقبت‌های روانی دریافت شده توسط افراد افسرده در کشورهای مختلف نیز اشاره شده است. همان‌طور که در مطالعات قبلی نشان داده شده بود، زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری برای مراجعه به روان‌پزشک و دریافت کمک پزشکی دارند، همچنین هرچه سن زنان مراجعه کننده بیشتر باشد احتمال ارائه‌ی مراقب‌های بهداشتی به آ‌ن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر احتمال این که بیماران مرد و جوان‌تر برای مشکلات روحی و احساسی خود به متخصص مراجعه کنند، کمتر است. مقاله‌ی مرتبط: افسردگی چیست؟ نشانه ها و راه‌های درمان
با این که سطح خدمات بهداشت روانی در بسیاری از کشورهای جهان رو به بهبود بوده و احساس شرمساری ناشی از اقرار به داشتن اختلالات روحی و روانی در افراد جامعه به مرور در حال کاهش است، اما بسیاری از کشورهای مطالعه‌شده در این تحقیق به منظور جهت‌دهی به متخصصان روان‌پزشکی و راهنمایی بیماران هیچ سیاست مشخصی اتخاد نکرده‌اند. به نظر می‌رسد سیاست‌مداران حوزه‌ی بهداشت در قبال موضوع سلامت روان افراد جامعه کم‌کاری کرده‌اند؛ چون هیچ اقدامی برای قانون‌گذاری در حوزه‌ی بهداشت روان و همچنین هیچ برنامه‌ی مشخصی برای اختصاص منابع مالی جداگانه برای این حوزه‌ی مهم از بهداشت جامعه ندارند. محققان در‌ مورد تخصیص بودجه در حوزه‌ی سلامت می‌گویند: از لحاظ تاریخی متولیان بهداشت جهانی هنگام اختصاص منابع مالی به بیماری‌هایی مانند مالاریا، HIV/ایدز و سل توجه ویژه داشته‌اند، چراکه این بیماری‌ها از اصلی‌ترین دلایل از کار افتادگی و مرگ‌و‌میر در کشورهای با درآمد کم و متوسط بوده‌اند؛ اما تخصیص منابع مالی برای حوزه‌ی بهداشت روان به هیچ‌وجه متناسب با تهدیدهای شیوع این بیماری نیست. در سال 2019 به‌صورت میانگین کم‌تر از 2 درصد از کمک‌های مالی برای توسعه‌ بهداشت جهانی به بیماری‌های غیرواگیرداری مانند افسردگی و سایر بیماری روانی اختصاص یافته بود. کاملاً واضح است که کشورها باید پوشش جمعیتی در زمینه‌ی درمان بیماری‌های روحی روانی مانند افسردگی و اختلالات پریشانی را گسترش دهند. در این صورت طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا سال 2030 علاوه بر صرفه‌جویی ده‌ها میلیارد دلاری می‌توان از ناتوانی 43 میلیون نفر در جهان به‌صورت سالانه جلوگیری خواهد شد. احساس ناامیدی مزمن و طولانی‌مدت، غم و اندوه و خودکم‌بینی به همراه احساس خستگی مستمر، مشکلات خواب و تغییر اشتها علاوه بر مشکلات روحی می‌تواند به بروز علائم جسمی مانند تغییر ضربان قلب و آریتمی، افزایش التهاب بدن، تغییرات متابولیک و افزایش هورمون‌های استرس نیز بینجامد. با این که تمام انواع افسردگی قابل درمان نیستند؛ اما این بیماری قابل درمان‌ترین اختلال از بین تمام اختلالات روانی شناخته شده است، به نحوی که 80 تا 90 درصد افراد پس از دریافت انواع مختلف مراقبت‌های پزشکی از جمله دارو، کمک روان‌شناسی یا الکتروشوک‌ درمانی علائم بهبودی از خود نشان می‌دهند. حتی قبل از شروع دنیاگیری کرونا در سال 2020 موارد جهانی ابتلا به افسردگی در حال افزایش بود و اکنون به نظر می‌رسد در اثر بار روانی این همه‌گیری شیب ابتلا به بیماری‌های روحی بیشتر شده است. برای مثال میزان موارد جدید ابتلا به افسردگی در ایالات متحده پس از اولین موج همه‌گیری سه برابر شده بود، آماری که پس از گذشت دو سال هنوز نشانی از کاهش در آن دیده نمی‌شود. طبق مطالعه‌ی انجام‌شده در سال 2021، محققان از میزان آمادگی پایین کشورها در‌ برابر موج ابتلا به افسردگی ابراز نگرانی کردند: وقوع این همه‌گیری فوریت نیاز به تقویت سیستم‌ بهداشت روان را خاطرنشان کرده است. اتخاذ استراتژی‌های کاهش شدت اثرات افسردگی به‌وسیله‌ی روش‌های ترویج سلامت روان و هدف قرار دادن عوامل دخیل در تضعیف سطح روحیه‌ی افراد جامعه به همراه درمان افراد مبتلا به اختلالات روحی روانی باید در اولویت نهاد‌های تصمیم‌گیرنده قرار گیرد. انفعال در زمینه‌ی انجام اقدامات متقابل به‌منظور کاهش تأثیر بار سنگین موج ابتلا به اختلالات مهم روانی بر سیستم درمانی به هیج‌وجه پیشنهاد نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/788241/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

سعدی‌خوانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

صحنه ای جالب از تخم گذاشتن شاهین پشت پنجره

ایده های جالب یک آدم خوش ذوق!

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد

تساوی افغانستان و کویت به سود ایران

اوسمار در انتظار دریافت پیشنهاد مالی باشگاه پرسپولیس

بارسلونا با ستاره اسپانیایی لایپزیگ وارد مذاکره شد

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم