آریا جوان

آخرين مطالب

نفت 100 دلاری؟ وزارت نفت

نفت 100 دلاری؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان -

چشم‌انداز قیمت نفت همچنان بسیار غبارآلود و به‌شدت تحت تأثیر شیوع سویه‌های جدید کرونا در جهان است، اما روندی که سبب عبور قیمت نفت خام برنت از مرز 86 دلار در هر بشکه، به‌عنوان رکود هفت ساله شده، این احتمال را تقویت کرده که سویه اومیکرون کرونا تأثیر معناداری را بر روند شتابان احیای اقتصاد جهان نخواهد داشت و انتظار کسری عرضه نفت در سال 2022 به‌شدت تقویت شده است.
سطح ذخیره‌سازی نفت جهان در سال 2021 به‌شدت کاهش یافت و در پایان سال 2021 کمتر از متوسط پنج‌ ساله پیش از شیوع کرونا (2019-2015) است. بسیاری از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس به حداکثر ظرفیت تولید خود رسیده‌اند؛ شتاب رشد تولید نفت شیل در صورت تغییر برنامه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بهره‌بردار حداقل 6 تا 9 ماه طول خواهد کشید. به این ترتیب نگاه‌ها به قیمت‌های 100 دلار در هر بشکه دوخته شده است.
آمارهای موجود حاکی از آن است که هنوز هیچ منبعی قیمت نفت 100 دلار در هر بشکه را برای سال 2022 پیش‌بینی نکرده است. تنها بانک آمریکا (مریل لینچ) پیش‌بینی کرده که قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم به 95 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.
افزون بر این حجم مبادلات برای قراردادهای اختیار خرید 100 دلار در هر بشکه در ماه گذشته به‌شدت افزایش یافته است. تعداد قراردادهای فعال در بازار مشتقات برای خرید آتی‌های نفت خام برنت با سررسید ژوئن در قیمت 100 دلار در هر بشکه از میانه دسامبر 2021 تا 15 ژانویه دو برابر شده و در این فاصله قیمت آتی‌های ژوئن 2022 بیش از 10 دلار در هر بشکه رشد داشته است. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد در بازار نفت انتظارات برای قیمت نفت 100 دلار در هر بشکه به‌تدریج در حال تقویت است.
مرز 100 دلار در هر بشکه در بازار نفت همواره یک نقطه اوج روانی بزرگ بوده است. قیمت نفت برای یک دوره چهار ساله پس از بحران مالی سال 2008 جهان بالاتر از 100 دلار در هر بشکه معامله می‌شد، سطحی که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی «منطقه خطر» نامید.
سرانجام این قیمت‌ها به لطف نوآوری جدید برای تولید نفت شیل و جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های جدید کاهش یافت و از مرز 100 دلار سقوط کرد، البته کشورهای تولیدکننده نفت نیز قیمت‌های 100 دلار در هر بشکه را نمی‌خواهند و این موضوعی بوده که اخیراً وزیر نفت عمان به‌صراحت عنوان کرده است. به تعبیری جهان برای چنین قیمت‌های نفتی آمادگی ندارد و می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت‌های سوخت، تورم و معیشت مردم در کشورهای واردکننده نفت وارد کند.
شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا اخیراً به بالاترین سطح هفت ساله خود رسیده و مقام‌های فدرال رزرو برای سه مرحله افزایش نرخ بهره برنامه‌ریزی کرده‌اند. مصرف‌کنندگان اروپایی همچنان با قیمت بالای گاز طبیعی درگیر هستند، حتی کشورهای تولیدکننده نفت از این مشکلات مصون نبوده‌اند و قزاقستان با ناآرامی‌های داخلی ناشی از افزایش قیمت گاز مایع درگیر شده است.
البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که قیمت‌های نفت سه رقمی می‌تواند فشار بزرگ‌تری را بر اقتصادهای غیردلاری به‌دلیل تقویت ارزش دلار در مقایسه با 10 سال قبل وارد کند. ارزش دلار آمریکا در برابر سبد مرجع ارزهای بین‌المللی هم‌اکنون 25 درصد بالاتر از آخرین باری است که قیمت نفت از مرز 100 دلار در هر بشکه عبور کرد و این موضوع هزینه‌های واقعی مصرف یا واردات نفت را برای چین، اروپا و دیگر کشورهای واردکننده غیردلاری افزایش می‌دهد. افزایش انتظاری نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سبب می‌شود ارزش دلار در برابر دیگر اسعار حتی بیشتر نیز شود.
امکان دارد قیمت نفت به این زودی به 100 دلار در هر بشکه نرسد، اما بی‌تردید احتمال آن افزایش یافته است. علائمی در حال ظهور است که تقاضا در حال تقویت شدن است. سود پالایشی برای سوخت جت، به‌عنوان آخرین بازاری که پس از سقوط سال 2020 در فرآیند احیا است، از ماه نوامبر تاکنون دو برابر شده است؛ تولیدکنندگان نفت شیل با احتیاط بیشتری به قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه واکنش نشان می‌دهند؛ عملکرد اوپک پلاس تاکنون نیز نشان می‌دهد که اعضا به سیاست‌های توافقی بیشتر علاقه‌مندند تا واکنش متناسب به تحولات جاری بازار، البته اگر توان واکنشی داشته باشند. اگر عرضه همچنان بدون کشش بماند، باید قیمت‌ها برای مهار رشد تقاضا افزایش یابد، شاید فراتر از 100 دلار در هر بشکه.

آریا جوان


منبع: مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/779117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

اُبهت دیدنی شیر در برابر دسته ای از کفتارها

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

استرس را چگونه مدیریت کنیم؟

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

ستاره آرسنال: خبری از تمدید نیست

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!