آریا جوان

آخرين مطالب

آیا انجام درمان های ارتودنسی در دوران بارداری بی خطر است؟ خواندنی

آیا انجام درمان های ارتودنسی در دوران بارداری بی خطر است؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ارتودنسی در بارداری در صورتی که مراحل عکس برداری را قبل از بارداری انجام داده باشید هیچ منعی ندارد ولی اگر نگران احتمال پوسیدگی دندان ها هستید می توانید از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید که قابل جابجایی است و می توانید به راحتی دندان ها را تمیز کنید.

اصلاح فرم دندان ها و ارتودنسی در دوران بارداری همیشه یک چالش است. شما ممکن است قبل از بارداری درمان ارتودنسی را شروع کرده باشید و سپس باردار شوید یا این که بعد از بارداری تصمیم به ارتودنسی گرفته باشید ، در هر دو صورت مشکلی برای ادامه درمان ارتودنسی در دوران بارداری وجود ندارد البته تغییرات هورمونی بدن و تغییرات جسمی در دوران بارداری می تواند روی دندان ها هم تاثیر بگذارد که قبل از تصمیم گرفتن برای ارتودنسی در دوران بارداری حتما باید آن ها را در نظر بگیرید. 
البته با توجه به لزوم عکسبرداری با اشعه ایکس برای ارتودنسی ، شروع درمان ارتودنسی در ماه اول بارداری یا سه ماه اول بارداری که تقسیم سلولی در جنین به شدت بالاست و احتمال جهش ژنتیکی و بروز نقایص مادرزادی وجود دارد ، به هیچ عنوان توصیه نمی شود .

آریا جوان

تاثیر بارداری بر دهان و دندان
تغییرات شدید هورمونی در دوران بارداری با طیف وسیعی از تغییرات ، مشکلات یا حتی اثرات منفی برای دهان و دندان زنان باردار همراه است و با وجودی که انجام ارتودنسی در زمان بارداری هیچ گونه محدودیتی ندارد ولی بهتر است که در این زمینه اقدامی انجام ندهید مگر این که درمان ارتودنسی را قبل از بارداری شروع کرده باشید که لازم است در این دوران ، درمانتان را ادامه دهید. 
تورم لثه ها در بارداری
ورم یا ادم بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بسیار رایج است که میتواند منجر به شکل گرفتن تومورهای بارداری شود که با زایمان از بین می روند . احتمال این که فضای بین دندان ها در این دوران متورم شده و لثه ها کمی متورم و دچار التهاب شوند وجود دارد. 
شل شدن لثه ها در بارداری
تغییرات هورمونی بارداری می تواند منجر به شل شدن دندان ها شود. البته خطر ریزش دندان ها را تهدید نمی کند و جای نگرانی ندارد. بعد از تولد نوزاد ، دندان های شما در جای خودشان محکم شده و دیگر حالت لق شدگی ندارند. 

آریا جوان

آیا ارتودنسی در بارداری ضرر دارد؟
با توجه به توضیحاتی که بالاتر ارائه دادیم در صورتی که بارداری شما همراه با لق شدن دندان باشد، نمی توانید درمان ارتودنسی را انجام دهید و ممکن است با شکست درمان مواجه شوید و حتی دندانی که لق شده است به دلیل فشار دستگاه ارتودنسی ، بیوفتد. 
البته همه خانم ها در بارداری لق شدن دندان را تجربه نمی کنند یا تجربه آنها بسیار جزئی و موقت است و میتوانند با رعایت نکات و توصیه های لازم از درمان ارتودنسی در زمان بارداری استفاده کنند. 
مثلا در حالت عادی حداکثر بعد از 8 هفته برای تنظیم مجدد سیم قوس دار و بریس ارتودنسی ، معاینه انجام می شود ولی یک خانم بارداری در این مدت باید چند بار برای معاینه به متخصص مراجعه کند. 
مشکل عکس برداری از دندان ها با اشعه ایکس
قبل از درمان ارتودنسی برای عکس گرفتن از دندان ها ، از اشعه ایکس استفاده می شود. به خانم های باردار توصیه می شودکه برای محافظت از سلامت جنین و پیشگیری از هر گونه جهش ژنتیکی در معرض کوچکترین تابش پرتوهای اشعه ایکس قرار نگیرند.
ولی خوشبختانه پزشک میتواند برای پیشگیری از برخورد اشعه ایکس به جنین از شیلدهای سربی و محافظ های اشعه برای شما و جنین استفاده کند که درمان ارتودنسی در زمان بارداری را تبدیل به یک روش بی ضرر و عادی می کند. 
با این وجود ارتودنسی در ماه اول بارداری یا به عبارتی 3 ماهه اول بارداری که احتمال جهش ژنتیکی و بوجود آمدن نقص مادرزادی در جنین بسیار بالا است بهتر است از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس جدا خودداری کنید. 
در صورتی که تصاویر لازم برای دندان ها و کس های رادیولوژی را قبل از بارداری گرفته باشید ، معمولا مشکلی برای استفاده از درمان ارتودنسی در باردرای وجود ندارد. 

آریا جوان

تاثیر ارتودنسی در بارداری و حفظ بهداشت دندان ها
شاید نگران تاثیر ارتودنسی در بارداری و حفظ بهداشت دندان ها باشید . رایج ترین مشکل ارتودنسی وجود بریس ها در دهان است که باعث دشواری مسواک زدن ، نخ کشیدن دندان و تمیز کردن دهان و دندان می شود و باید وقت و دقت بیشتری برای مسواک زدن بگذارید .
ارتودنسی و حالت تهوع در بارداری : از آنجا که خانم های باردار به خصوص در ماه های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ را به کرات تجربه میکنند ، رعایت بهداشت دهان و دندان در آن ها کار بسیار سخت تری است و بهتر است از نوع ارتودنسی متحرک استفاه نمایند که مشکلات کمتری از این نظر در پی داشته باشد. 
اسید معده قدرت بسیار بالایی دارد بنابراین در صورتی که به درستی بهداشت دهان را رعایت نکنید میتواند باعث تخریب دندان های سالم شما شود و از سویی دیگر باعث تخریب دستگاه های ارتودنسی استفاده شده در دهان شود ، بعد از استفراع شما باید بلافاصله دهان را بشویید و دندان ها را مسواک بزنید.
اگر بعد از استفراغ به دلیل وجود بریس در دهان ، نتوانید به درستی دهانتان را بشویید ، ارتودنسی در بارداری میتواند باعث تشدید پوسیدگی دندان های شما شود. 
در صورتی که از نظر پوسیدگی نگران دندان ها هستید و نمی توانید به خوبی دهان و دندان را تمیز کنید بهتر است از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید که قابلیت جا به جایی دارد و به شما این امکان را می دهد که در صورت استفراغ کردن و حالت تهوع بتوانید بریس را از روی دندان ها برداشته و فضای دهان و دندان را کاملا تمیز کنید. 
تداخل داروهای ارتودنسی با بارداری
خوشبختانه برای ارتودنسی از داروهایی استفاده نمی شود که با بارداری تداخل داشته باشد و صرفا مسکن هایی برایتان تجویز می شود که در صورت احساس درد می توانید آن ها را مصرف کنید. 
درد ارتودنسی و استفاده از داروهای مسکن در بارداری
استفاده از دستگاه ارتودنسی به خصوص بریس های فلزی یا سرامیکی باعث تجربه درد می شود که در شدت آن در افراد متفاوت است و گاهی بسیار کم خواهد بود. در هر صورت شدت درد ارتودنسی خیلی زیاد نیست و معمولا فقط زمانی کوتاه بعد از تنظیم مجدد سیم قوس و بریس ها ایجاد می شود.
از آنجا که خانم ها در دوران بارداری حساس تر هستند و تنش عصبی بیشتری تجربه می کنند ، تحملشان کم می شود و درد جزئی ناشی از ارتودنسی در زمان باردرای میتواند برایشان چالش برانگیز شود. 
رژیم غذایی مناسب برای ارتودنسی در بارداری
رژیم غذایی مناسب برای ارتودنسی در بارداری باید حاوی پروتئین بالا باشد که البته از فواید آن افزایش تولید شیر مادر است. 
البته از آنجا که جویدن گوشت به خصوص گوشت نیم پز و گوشت گاو و استیک برای کسی که ارتودنسی انجام شده ، کار سختی است و توصیه نمی شود بهتر است پروتئین خود را از طریق مصرف تخم مرغ ، سینه مرغ پخته شده و لبنیات استفاده کنید. 
توصیه می شود غذاهای زیر هنگام ارتودنسی در بارداری، اجتناب کنید:
- آجیل ها و چوب شور
- مواد غذایی سفت
- مواد غذایی چسبناک مثل تافی ، آب نبات یا میوه خشک ، چیپس و پاپ کورن و آب نبات های سفت 
- یخ

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/779102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس