آریا جوان

آخرين مطالب

خروج بیشتر راننده‌ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه‌ها گردشگری

خروج بیشتر راننده‌ها از گردشگری ایران و افزایش نرخ کرایه‌ها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - رییس جامعه تورگردانان ایران از خروج تعداد قابل توجهی از رانندگان از صنعت گردشگری و افزایش نرخ کرایه روزانه وسایل نقلیه خبر می‌دهد و وضعیت حمل و نقل در گردشگری ایران را به‌هم‌ریخته توصیف می‌کند.
ایسنا: ابرهیم پورفرج گفت: تعداد راننده‌هایی که سال‌ها در گردشگری کار می‌کردند، باتجربه و آموزش‌دیده بودند خیلی کم شده است. رکود دوساله صنعت گردشگری، اجرای محدودیت‌های کرونا برای سفرهای داخلی و خارجی، بسته شدن مرزها و توقف صدور ویزا، باعث شد بیشتر آن‌ها از این حرفه خارج شده و در مشاغل دیگر مشغول شوند.
او ادامه می‌دهد: سال ها وقت صرف شد تا این راننده‌ها آموزش ببینند و تجربه کار در صنعت گردشگری را به‌دست آوردند، لازم است دوباره دوره آموزشی برگزار کنیم و رانندگان قدیمی را دعوت کنیم. باید سعی کنیم آن‌هایی را که از مدار خارج شده‌اند دوباره به این صنعت برگردانیم. البته باید به این هم فکر کنیم اگر تعداد تورها و گردشگران کم بود، چه کنیم که راننده‌ها بار دیگر با مشکل معیشت مواجه نشوند.
پورفرج همچنین می‌گوید: به جز راننده‌ها، راهنماهای گردشگری زیادی از این حرفه خارج شده‌اند، حتی نیروهای حرفه‌ای هتلداری به‌ویژه در بخش پذیرش که سال‌ها تجربه رفتار با گردشگر و مهمان‌داری را به دست آورده بودند، از دست داده‌ایم. این پیش‌بینی‌ها قبلا شده بود، حتی به مسؤولان برای حفظ نیروهای ماهر و متخصص گردشگری بارها هشدار داده بودیم، ولی متاسفانه اتفاقی که نباید رخ داده است.
رییس جامعه توگردانان اضافه می‌کند: فعلا که فصل کم‌کاری و خلوتی است و تا بهار و پاییز سال بعد که پیش‌بینی شده تعداد سفرها به ایران بیشتر شود، فرصت داریم تا به نقطه قبل برگردیم و خدمات از دست‌رفته را احیا کنیم. نیاز، سلیقه و رفتار گردشگران در این دو سال تغییر کرده باید آن‌ها را شناسایی کنیم و آموزش دهیم.
علاوه‌بر کمبود راننده ماهر و متخصص در گردشگری، بسیاری از تورگردانان مبلغ کرایه وسایل نقلیه را نیز عاملی برای گران‌تر شدن هزینه سفر در ایران می‌دانند. مهدی اشراقی که برای گردشگران ایرانی و خارجی‌ تور اجرا می‌کند، به ایسنا می‌گوید: سفر برای ایرانی‌ها خیلی گران شده است. ما تور داخلی هم اجرا می‌کنیم، اما با این قیمت‌ها نمی‌شود ادامه داد.
سال 95 هزینه کرایه یک دستگاه اتوبوس 25 نفره برای یک روز در تهران حدود 795 هزار تومان بود، این مبلغ برای اتوبوس 45 نفره روزانه 660 هزار تومان می‌شد. مبلغ کرایه اتوبوس 45 نفره یک سال بعد، یعنی 1396 به بیش از 720 هزار تومان می‌رسد و اتوبوس 25 نفره نیز حدود 870 هزار تومان روزانه کرایه داده می‌شد.
سال 97 به رغم سیر صعودی ورود گردشگر از بعضی کشورها، اما نرخ کرایه وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس با تغییر محسوس و قابل توجهی مواجه نشده است، ولی در سال 98 صاحبان خودروهای توریستی و شرکت‌های مربوطه نرخ کرایه‌ها را در چند مرحله تغییر داده‌اند و هر جدول نرخی با چند اصلاح به دست تورگردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی رسیده است، مثلا در نیمه نخست سال 98 نرخ کرایه روازنه یک دستگاه اتوبوس 45 نفره حدود 860 هزار تومان و اتوبوس 25 نفره حدود 970 هزار تومان بوده، اما در نیمه دوم سال نرخ‌ها به ترتیب به یک میلیون و 200 هزار و یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است که البته سن خودرو قیمت کرایه را بیشتر کرده است. این قیمت‌ها از نرخ‌نامه‌ شرکت‌های کرایه اتومبیل‌های توریستی استخراج شده است.
نرخ کرایه روازنه میدل‌باس 30 نفره هم که سال 95 حدود 450 هزار تومان بوده، در سال 98 به حدود 700 هزار تومان رسیده است. تعداد روز نیز در مبلغ کرایه اثرگذار است و در برخی مسیرها با توجه به شرایط جاده و جغرافیا این قیمت‌ها بیشتر هم شده است.
یکی از تورگردان‌ها به ایسنا می‌گوید: اتوبوس 25 نفره‌ای را که تا پیش از کرونا روازنه یک میلیون و 250 هزار تومان کرایه می‌کردیم حالا قیمتش به روزی سه میلیون تومان رسیده است و برای بهار سال آینده احتمال داده‌اند نرخ کرایه به چهار تا شش میلیون تومان در روز هم برسد.
او که ترجیح می‌دهد بدون اشاره به نامش گفت‌وگو کند، اظهار می‌کند: با رویه‌ای که بعضی راننده‌ها، شرکت‌های حمل و نقل توریستی و هتلدارها در پیش گرفته‌اند نمی‌توان مدعی شد هزینه سفر به ایران ارزان است. اعتراض هم می‌کنیم می‌گویند نرخ ارز سه چهار برابر شده است، چرا قیمت خدمات آن‌ها بیشتر نشود؟
این تورگردان با اعتقاد بر این‌که وضعیت موجود بحرانی بالقوه است که با افزایش سفر گردشگران به ایران در بهار و پاییز آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد، در ادامه می‌گوید: بعضی از راننده‌های ماهر و متخصص از این حرفه خارج شده‌ و راننده سرویس ادارات شده‌اند و تصمیمی برای بازگشت به حرفه قبلی ندارند. آن‌هایی هم که هستند نرخ‌های عجیب، سلیقه‌ای و بدون ثبات و غیرقابل برنامه‌ریزی می‌دهند. دلیل‌شان هم بی‌ثباتی نرخ‌ها، افزایش قیمت ارز، کمبود قطعات خودرو و تورم است و هیج نظارت و کنترلی هم وجود ندارد و متولی هم معلوم نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/777029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

اوسمار فصل بعد هم روی نیمکت خواهد بود؟