آریا جوان

آخرين مطالب

راز موفقیت در زندگی چیست؟ 16 راز مهم برای رسیدن موفقیت خواندنی

راز موفقیت در زندگی چیست؟ 16 راز مهم برای رسیدن موفقیت
  بزرگنمايي:

آریا جوان - راز موفقیت در زندگی چیست؟ پاسخ این سؤال واقعاً بستگی به خود شما دارد. موفقیت را برای خودتان چگونه تعریف می‌کنید؟ انجام چه کاری است که احساس موفقیت و خوشحالی به شما می‌دهد؟ شاید زمانی که به موفقیت شخصی فکر می‌کنید، فقط یک جنبه آن مانند موفقیت در کسب و کار، موفقیت در زندگی زناشویی، موفقیت مالی و یا رسیدن به یک نقطه عطف بزرگ در زندگی در ذهن‌تان شکل بگیرد، اما باید بدانید که موفقیت تنها یک جنبه ندارد. در حقیقت برای آنکه در تمام جوانب موفق باشید باید رازهای موفقیت را بدانید، پس با ما همراه باشید. در این مطلب 16 راز مهم برای موفقیت را بررسی می‌کنیم.
16 راز موفقیت در زندگی
1. متعهد باشید
چقدر به هدف خود و تلاش برای رسیدن به آن متعهد هستید؟ چقدر دست‌یابی به آن‌ برایتان مهم است و چقدر حاضرید فداکاری کنید؟ اگر به اندازه کافی متعهد باشید، انگیزه برای تلاش نیز به دنبال آن خواهد آمد. به علاوه، در مسیر رسیدن به اهداف به هیچ کس اعتماد نکنید. نباید مسئولیت کارهای خود را به عهده دیگران بگذارید. به یاد داشته باشید که دیگران نیز مشغول برآورده کردن نیازهای خود هستند و هیچ کس نمی‌تواند به اندازه خودتان به اهداف شما متعهد باشد.
2. به دنبال یادگیری باشید نه نتیجه
اگر به دنبال هیجان کشف، بهبود، کاوش و تحقیق باشید، قطعاً انگیزه برای موفقیت نیز خود به خود تقویت می‌شود. در مقابل اگر فقط به دنبال نتیجه باشید، انگیزه شما با اولین ناکامی نابود خواهد شد. بنابراین راز موفقیت این است که از مسیر لذت برده و بیش از حد به مقصد فکر نکنید. به چیزهایی که در مسیر یاد می‌گیرید و مسائلی که می‌توانید بهبود ببخشید، فکر کنید.
به علاوه، همیشه به یاد داشته باشید یادگیری هیچ پایانی ندارد. به جای اینکه فکر کنید با تمام مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت به دنیا آمده‌اید، به یاد داشته باشید که هر لحظه باید یاد گرفت و به دنبال کسب مهارت‌های جدید بود. این ذهنیت می‌تواند در رشد و توسعه فردی شما بسیار مؤثر باشد.

آریا جوان

از زندگی لذت ببرید
3. از زندگی لذت ببرید
زندگی را یک بازی سرگرم‌ کننده در نظر بگیرید و از آن لذت ببرید. در غیر این صورت احتمال اینکه زیر بار سنگین مسائل آن دچار مشکل شوید، زیاد است. بنابراین سعی نکنید با بیش از حد جدی گرفتن زندگی و مشکلاتش، خود را در سیاه‌چاله‌های افسردگی و بی‌انگیزگی گرفتار کنید.
البته این به معنای بی‌خیالی و سستی بیش از حد نیست، بنابراین بیش از اندازه با خود مهربان نباشید! حتی اگر شکستی را تجربه می‌کنید، دلیل بر این نیست که در آینده نیز شکست خواهید خورد. پس نباید گوشه گیر شده و تمایلی به تجربه چالش های جدید نداشته باشید. زیرا اگر منفعلانه منتظر زمان مناسب یا فرصت رویایی باشید، بیش از پیش خود را به سمت افسردگی و بی‌انگیزگی سوق داده‌اید.
پس از منطقه امن خارج شوید، خود را به چالش بکشید، رویاهای‌تان را به واقعیت تبدیل کرده و تلاش کنید حتی اگر می‌ترسید و از رشد و موفقیت لذت ببرید.
4. از افکار راکد خلاص شوید
همواره افکار بر احساسات انسان تأثیر فراوانی داشته‌اند. از طرفی احساسات نیز تعیین کننده نوع نگاه ما به کار، زندگی و موفقیت هستند. همه ما هزاران فکر در ذهن خود داریم و هر لحظه انتخاب می‌کنیم که به کدام یک از آن‌ها بیندیشیم، اما برای ایجاد شور و اشتیاق تلاش برای موفقیت و شادی، باید از شر افکار و باورهای محدود کننده و راکدی که ذهن‌تان را فاسد می‌کند، خلاص شوید. برای این کار می‌توانید از تخیلات خود استفاده کنید. زمانی که شرایط بر وفق مراد است، احتمالاً پر از انرژی مثبت هستید، اما اگر شرایط برعکس شده و مشکلاتی به وجود آمد اتفاقاً باید قوی‌تر بوده و با انرژی بیشتری ادامه دهید.
بنابراین مهم‌ترین راز موفقیت در زندگی این است که افکار خود را تغییر دهید. هنگام وقوع مشکلات به جای گفتن «من از زندگی متنفرم» بگویید «من قدرت حل مشکلاتم را دارم». ما یک تمرین عالی برای رهایی از افکار منفی و راکد پیشنهاد می‌کنیم، سعی کنید فقط به مدت سه روز افکار و حرف‌های‌تان تماماً مثبت باشد. سپس از نتیجه شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.
5. از انجام کارهای بیهوده اجتناب کنید
کارها و مسائل بی‌معنی همیشه در مسیر شما وجود خواهند داشت. به خصوص کارهای ساده و روتین که ترجیح می‌دهید به جای تجربه چالش‌های جدید، در منطقه امن خود انجام دهید. یاد بگیرید که همواره روی مهم‌ترین‌ها تمرکز کنید. برای اینکار لیستی از مسائل بیهوده که موجب تلف شدن زمان هستند را بنویسید. سپس خود را متعهد کنید که هیچ کدام از آن‌ها را انجام ندهید.

آریا جوان

برنامه ریزی مؤثر، راز موفقیت در زندگی
6. برنامه ریزی کنید
برای موفقیت کافی است سه قدم بعدی خود را بدانید، نیازی نیست بیش از این سخت بگیرید. پس سعی کنید همواره در زندگی هدف گذاری داشته باشید. به طور مثال تقویم هفتگی خود را پر کنید. تمام کارهایی که در طول هفته باید انجام دهید، حتی چگونگی و زمان انجام هر کدام را بنویسید. در انتهای هر روز ببینید چه چیزهای جدیدی یاد گرفتید و هر آنچه نیاز به بهبود دارد را دوباره در لیست قرار دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که از بین رفتن انگیزه بسیار ساده است. بنابراین در مسیر رسیدن به اهداف به نشانه‌های خستگی خود توجه و در مواقع لزوم استراحت کنید. پس در برنامه ریزی خود حتماً زمانی برای استراحت و تفریح نیز در نظر بگیرید. در این صورت هم بدن و هم مغزتان به خوبی ریکاوری می‌شوند.
سعی کنید کارهای متنوع انجام دهید، بین سرگرمی و کار و همچنین خواب و تلاش تعادل ایجاد کنید. هرازگاهی مدیتیشن و ورزش کنید، یا نفس‌های عمیق بکشید، چشمان خود را ببندید و کارهایی از این قبیل که می‌توانند در مواقع خستگی، آرامش‌تان را بازگردانند، انجام دهید.
7. پشتکار و استقامت داشته باشید
مؤثرترین راز موفقیت در زندگی داشتن پشتکار است. زیرا اهداف بزرگ نیازمند تلاش و استقامت بیشتری هستند. تحقیقات نشان داده است یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت افراد بزرگ و تأثیرگذار، تلاش فراوان و البته استقامت آن‌هاست. داشتن توانایی تلاش خستگی ناپذیر و بیشتر نسبت به سایرین می‌تواند شما را از آن‌ها متمایز کند. البته تلاش بیشتر به معنای تلاش شبانه‌روزی نیست! تلاش هوشمندانه برای موفقیت مؤثرتر است.
همچنین در مواقعی که با شکست یا مشکلاتی مواجه می‌شوید باید بتوانید با پشتکار و بردباری از پس آنها برآیید. اگر با یک شکست عقب‌نشینی کنید هیچ وقت قله موفقیت را لمس نخواهید کرد. گاهی اوقات لازم است با پشتکار و استقامت، به خود و دیگران ثابت کنید که توانایی تسلط و رفع مشکلات خود را دارید.
بنابراین هر روز به دنبال پیشرفت باشید، بر اهداف خود تمرکز کنید و برای اینکه توانایی دنبال کردن رویاهای‌تان را دارید شکرگذار باشید. هرگز دست از تلاش برای رسیدن به رویاهای خود برندارید، حتی اگر بزرگترین موانع در مسیرتان وجود داشته باشد.
8. به دیگران اهمیت دهید
اهمیت دادن به دیگران و احترام گذاشتن به آن‌ها یکی دیگر از رازهای موفقیت است. شما باید نسبت به مشکلات، علایق و خواسته‌های اطرافیان حساس باشید. درک نیازها و خواسته‌های دیگران و در صورت امکان رفع آن‌ها می‌تواند ارتباط خوبی بین شما و آنها ایجاد کند. این ارتباط بخشی مهم از موفقیت است.
البته اهمیت دادن به سایرین به این معنا نیست که باید کارهای دیگران را انجام دهید یا در هر صورت و به هر نحوی مشکلات آن‌ها را به دوش بکشید، بلکه یک درک کلی از اینکه آن‌ها چگونه فکر می‌کنند، چگونه می‌توان تأثیرگذار بود، چه مشکلاتی دارند و رفع نیازهای‌شان در صورت امکان، کافی است.
9. مشکلات را بپذیرید
می‌دانیم که وجود مشکلات و مسائلی متعدد در زندگی همه ما غیر قابل انکار است. آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نحوه مقابله با این چالش‌هاست. اگر خود را ناتوان و شکست‌خورده تصور کنید، احتمال موفقیت در آینده را نیز از دست خواهید داد. زیرا دیگر جسارت تلاش برای کارهای دیگر و تجربه چالش‌های جدید را ندارید.
سعی کنید به مغز خود بیاموزید فراتر از مشکلات بیندیشد. همچنین به یاد داشته باشید که تمام مشکلات و موانع موقتی هستند و هیچ گونه محدودیتی برای موفقیت‌های آینده ایجاد نمی کنند. در عوض تا جایی که می‌توانید از این چالش‌ها و شکست‌ها درس بگیرید و از آن‌ها در جهت ایجاد تغییرات مثبت در زندگی استفاده کنید.

آریا جوان

سرسخت و انعطاف پذیر باشید
10. انعطاف پذیر باشید
داشتن انعطاف پذیری و توانایی تغییر موضع، می‌تواند یک راز موفقیت بزرگ در زندگی هر کسی به شمار آید. این قابلیت می‌تواند در هنگام بروز فرصت‌ها یا مشکلات، بسیار کمک کننده باشد. در واقع فردی انعطاف پذیر، زمانی که مسائل بر وفق مراد‌ او پیش نرفت، می‌تواند به سرعت شرایط را به سمت منافع خود تغییر دهد.
اگر چه گاهی انعطاف پذیر بودن را یک ویژگی منفی جلوه می‌دهند، اما باید پذیرفت که انعطاف پذیری از کلیدی‌ترین ویژگی ‌های انسان موفق است. این افراد می‌توانند در صورت نیاز به راحتی مسیر خود را تغییر دهند و به جای گیر کردن در مرداب مسائل غیرقابل‌حل، راهی جدید پیدا می‌کنند.
11. اهداف خود را بنویسید
حتماً لیستی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود تهیه کنید. اگر این لیست را هر روز مرور کنید، در واقع دارید ذهنیتی قدرتمند و شکست‌ ناپذیر در راستای رسیدن به اهداف خود پرورش می‌دهید. افراد موفق می‌دانند که نوشتن اهداف نیازی ضروری برای رسیدن به آن‌هاست. طبق تحقیقات اخیر افرادی که می‌توانند اهداف خود را شرح دهند یا بنویسند، یک تا دو برابر موفق‌تر از سایرین هستند.
نوشتن اهداف علاوه بر تقویت انگیزه، می‌تواند تمرکز بر اهداف‌ را بیشتر کند. باید بتوانید تصمیمات حال خود را در جهت اهداف آینده‌تان مدیریت کنید. برای مدیریتی موفق نیز باید تمرکز کافی داشته باشید. بنابراین باید یاد بگیرید هر لحظه به دنبال یک هدف جدید نباشید و انرژی خود را فقط بر اهداف‌تان متمرکز کنید.
12. به خود اهمیت دهید
برای سلامت جسم و روح‌تان هزینه کنید. به طور مثال می‌توانید در باشگاه‌های بدنسازی ثبت نام کنید، غذاهای سالم و دلخواه خود را تهیه کنید، کتاب بخرید، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، یا هر کار دیگری که حال‌تان را خوب کند، انجام دهید. پس به کسب تجارب جدید ادامه دهید، مطالعه کنید و آنچه را که یاد می‌گیرید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود به کار بگیرید و آن‌ها را به یک عادت مثبت در خود تبدیل کنید. می‌توانید با وجود این عادات مثبت و سازنده، به موفقیت‌های چشم‌گیری در زندگی دست پیدا کنید.
هموراه به یاد داشته باشید نحوه رفتار دیگران با ما دقیقاً همان رفتاری است که ما با خودمان داریم. پس سعی کنید مراقب خودتان باشید، همیشه مهربانی و توجه کافی نسبت به خود داشته باشید و اشتباهات خود را ببخشید . تنها در این صورت است که احساس کنترل بیشتری بر زندگی داشته و به آرامش درونی خواهید رسید. نیازی نیست هزینه زیادی بپردازید، تنها کارهایی که بتواند منجر به سلامت جسم، احساس شادی، انگیزه و آرامش روحی شود، کافی است.
13. مدیریت مؤثر داشته باشید
اگر نتوانید به خوبی خود را مدیریت کنید، در مسیر اهداف موفق نخواهید بود. مدیریت خود شامل اولویت‌بندی اهداف و متعهد بودن به آن‌هاست. باید بدانید که چگونه زما‌ن‌تان را تنظیم کرده و چگونه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و مدیریت کنید. افراد موفق جهان می‌توانند در عین کنترل استرس‌های خود، زندگی‌شان را نیز به خوبی مدیریت کنند.
14. مسئولیت پذیر باشید
افراد موفق می‌دانند چگونه از قدرت‌شان استفاده کنند و چگونه از نظرات و انتقادات دیگران بهترین استفاده را ببرند. آن‌ها انگیزه‌ای بی‌پایان برای شکار فرصت‌ها، اتمام کارها و رسیدن به اهداف دارند. مهم‌تر از همه، آن‌ها همواره نسبت به کارهای خود مسئولیت پذیر هستند و عواقب اشتباهات‌شان را می‌پذیرند.
بنابراین سعی کنید به اهداف‌تان ایمان داشته باشید. حتی زمانی که با شکست مواجه شدید، به خود و اهداف‌تان افتخار کنید. مسیر خود را معنادار و باارزش بدانید و به یاد داشته باشید در هر صورت نتیجه تلاش‌های‌تان را خواهید دید.

آریا جوان

مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید
15. مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید
راز موفقیت در زندگی هر کسی، دانستن زمان مناسب حرف زدن یا سکوت و گوش دادن است. افراد باهوش و موفق می‌توانند با اطرافیان خود ارتباطی مؤثر برقرار کنند و وظایف و اهداف خود را به روشنی می‌شناسند. آن‌ها سعی می‌کنند مهارت‌های خوب گوش دادن و گفتگوی آزادانه را تقویت کنند.
16. در حال حضور داشته باشید
سعی کنید هیچ موقع با نگرانی برای آینده‌ای نامعلوم و فکر کردن به گذشته‌ای از دست رفته، حال خود را از بین نبرید. هر آنچه در حال حاضر اولویت دارد را انجام دهید و به هیچ چیز دیگری اهمیت ندهید. این دیدگاه موجب تمرکز بیشتر می‌شود که می‌تواند تا حدود زیادی اضطراب و حواس‌پرتی را از بین ببرد.
حرف آخر
در این مطلب سعی کردیم چندین راز موفقیت در زندگی را معرفی کنیم، نتیجه همه این نکات را می‌توان در خودباوری خلاصه کرد. به عبارتی با باور داشتن توانایی‌ها و قابلیت‌های خود می‌توان تمام این مهارت‌ها را در جهت اهداف بزرگ و کوچک، به طور مؤثر و هوشمندانه به کار گرفت. توصیه می‌کنیم برای افزایش خودباوری خود، مطلب روش‌های افزایش خودباوری و رسیدن به موفقیت را مطالعه کنید. در پایان لطفاً تجربیات و چالش‌های‌تان در مسیر موفقیت و مقابله با مشکلات را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/767673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

خاص‌ترین تمرین استقلال؛ یک فوتبال دستی واقعی

حزباوی و 24 ساعت تا قهرمانی در 20 سالگی!

دبل کاستیانوس، گل دوم لاتزیو به یوونتوس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی