آریا جوان

آخرين مطالب

افتتاح بزرگترین موزه روباز جهان در مصر خواندنی

افتتاح بزرگترین موزه روباز جهان در مصر
  بزرگنمايي:

آریا جوان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

فارس / مسیری تاریخی در مصر با قدمت بیش از 3000 سال احیا شده است که قدیمی‌ترین جاده باستان‌شناسی جهان و بزرگترین موزه روباز دنیا محسوب می‌شود.

آریا جوان

افتتاح مسیر 2700 متری «الکباش» تحسین رسانه‌های داخلی و خارجی مصر را به همراه داشته، زیرا این جاده تجلی عظمت مصریان باستان است. مسیری تاریخی با قدمت بیش از 3000 سال احیا شده و معبد اقصر را به معبد کرناک پیوند زده است. این قدیمی‌ترین جاده باستان‌شناسی جهان و بزرگترین موزه روباز دنیاست که بیش از 100 هزار اثر باستانی در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.
در طول این مسیر، بیش از 1050 مجسمه ابوالهول و قوچ وجود دارد، به همین دلیل به مسیر «الکباش» (قوچ‌ها) نامگذاری شده است. مهمترین ویژگی این پروژه از زمان کشف آن یعنی حدود 70 سال پیش، این است که یک پروژه تماماً مصری بدون هر گونه مشارکت یا مداخله خارجی است.

آریا جوان

«موزه بزرگ مصر» پیش از این قرار بود در سال 2018 گشایش یابد اما به دلایل گوناگون از جمله شیوع ویروس کرونا، افتتاح آن به تأخیر افتاد. پس از پایان کار، موزه جدید مصر بزرگترین موزه جهان خواهد بود. پیش از این تصمیم بر این بود که موزه بزرگ به صورت تدریجی و در چندین مرحله آماده ورود مهمانان باشد؛ ولی اکنون مسئولین تصمیم گرفته اند که کل موزه را به یکباره در یک مراسم بزرگ افتتاح کنند.
موزه بزرگ مصر در نزدیکی هرم جیزه در حومه پایتخت مصر قرار گرفته است و قرار است که بیش از 100 هزار اثر باستانی در آن به نمایش گذاشته خواهد شود. بسیاری از این آثار باستانی پیش از این هرگز در معرض نمایش عمومی قرار نگرفته‌اند.

آریا جوان

* یک ابلیسک معلق 26 متری
اولین چیزی که بازدیدکننده با ورود به موزه می‌بیند، اُبِلیسک معلق رامسس کبیر (بزرگ‌ترین فرعون عصر پادشاهی نوین مصر) با 26 متر ارتفاع است که بیش از 3000 سال قدمت دارد. ابلیسک ستون سنگی چهارگوش و بلندی با نوک هرمی‌شکل است که جلوی هر معبد مصری معمولاً به صورت جفت قرار داده می‌شد. ابلیسک در قرون اخیر نمادی ماسونی و شیطانی محسوب می‌شود.
سپس سالن اصلی با مساحت 22 هزار متر مربع و شامل 12 هزار اثر باستانی است. این بخش همچنین شامل یک موزه کودکان است که تاریخ تمدن مصر را بیان می‌کند و شامل کارگاه‌های آموزشی برای کودکان در مورد تمدن مصر و آموزش در مورد تمدن مصر است.

آریا جوان

سمت راست ورودی هم شامل دو سالن به مساحت بیش از 7200 متر است که گنجینه‌های توت عنخ آمون (یازدهمین فرعون مصر) را برای اولین بار در طول تاریخ در خود جای داده است.
طریق الکباش (مسیر قوچ‌ها) در شب با چراغ‌های خیره‌کننده و زیبا، مسیر گردشگران را روشن می‌کند. در طول روز هم به هر گردشگری که تمایل داشته باشد، یک چتر اهدا می‌شود تا در برابر تابش مستقیم خورشید از او محافظت کند.

آریا جوان

* دلیل نامگذاری مسیر قوچ‌ها
در مراسم افتتاح این موزه، «عبدالفتاح سیسی» رییس‌جمهور مصر، «خالد عنانی» وزیر گردشگری وآثار باستانی این کشور، برخی سفیران کشورهای خارجی و شماری از چهره‌های فرهنگی و هنری مصری و غیر مصری حضور داشتند.
وزیر گردشگری مصر در مراسم افتتاحیه این موزه که بطور مستقیم از برخی شبکه های تلویزیونی و ماهواره‌ای پخش می‌شد، گفت: افتتاح این مسیر قدیمی و باستانی سبب خواهد شد تا شهر اقصر به یک موزه روباز تبدیل شود؛ شهری که در آن نزدیک به 2 میلیون نفر در بخش گردشگری مشغول به کار هستند و نزدیک به 10 درصد از در آمد ناخالص ملی با حضور گردشگران در آن تأمین می‌شود.

آریا جوان

«طریق الکباش» مسیری است که چند معبد از جمله معابد اقصر (لوکسور) و کرناک را به‌ هم متصل می‌کند و در دو طرف آن مجسمه‌هایی با بدن شیر و سر قوچ قرار دارد. به همین خاطر به «طریق الکباش» (مسیر قوچ ها) معروف شده است. البته به آن خیابان ابولهول هم گفته می‌شود.
* تکمیل اکتشاف پس از 70 سال
بخشی از خیابان ابوالهول در شهر اقصر در سال 1949 میلادی کشف شد. باستان‌شناسان در دهه‌های پس از آن نیز بخش‌های دیگری در ارتباط با این خیابان را کشف و با متصل کردن این بخش‌ها به یکدیگر طریق الکباش را ایجاد کردند.
بازسازی این مسیر باستانی در سال 2005 میلادی شروع شد اما به خاطر مشکلات مالی و همچنین ناآرامی‌های سیاسی در مصر بارها متوقف شد تا اینکه بالاخره بازسازی آن چند وقت پیش به پایان رسید و پنج شنبه شب مصادف با 25نوامبر 2021 این مسیر باستانی افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه که با هزینه بسیار و شکوه خاصی برگزار شد و صد‌ها هنرمند مصری به خدمت گرفته شدند. در این رویداد، از ارابه‌های فرعونی و دیگر نمادهای مصر باستان استفاده شد. همچنین موسیقی برنامه افتتاحیه بر اساس داستان‌های مکتوب به خط هیروگلیف بر دیوار‌های معبد تنظیم شده بود.

آریا جوان

* تلاش مصر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
دولت مصر و شخص رییس جمهور آن آقای سیسی در دور دوم ریاست جمهوری خود اهتمام خاصی به بپایان رساندن پروژه‌های نیمه تمامی که مرتبط با آثار باستانی مصر و جذب گردشگران است نشان داده و تاکنون نیز موفق عمل کرده است باید توجه داشت که بخش بزرگی از بودجه کشور مصر وابسته به صنعت گردشگری است و درآمد سالانه این کشور از محل گردشگری در 5 سال منتهی به 2018 میلادی به طور متوسط سالانه حدود 15 میلیارد دلار بوده است.
همچنین بر اساس برخی آمارهای ارائه شده در باره صنعت گردشگری مصر، مشاغل و محل درآمد بیش از 10 میلیون نفر مصری وابسته به رونق این صنعت در مصر است. این صنعت قبل از تحولات سال 2011 مسلادی و سقوط حسنی مبارک، رشد خوبی را نشان می‌داد اما در دو برهه زمانی «تحولات مصر در سال های 2011تا 2014» و «انتشار کرونا در سال 2019 و 2020 میلادی» این صنعت به شدت آسیب دید.

آریا جوان

در حال حاضر دولت مصر تلاش دارد تا با به پایان رساندن برخی پروژه‌های نیمه تمام مرتبط با آثار باستانی این کشور و سپس افتتاح با شکوه آنها همراه با پخش زنده مراسم افتتاح، بار دیگر توجه گردشگران را به خود جلب کند و درآمد دولت را از این مسیر افزایش دهد. دولت مصر با کنترل بسیار خوب بیماری کرونا توانسته است امنیت خاطر را از این جهت نیز برای گردشگران فراهم آورد.
مقامات مصر سال گذشته در همین راستا طی مراسمی که رژه طلایی فراعنه نام داشت، رژه مجللی برای انتقال اجساد 18 پادشاه و 4 ملکه را در مسیری 7 کیلومتری از موزه مصر (در نزدیک میدان التحریر قاهره) به موزه ملی تمدن تدارک دیدند. این مراسم به طور زنده از تلویزیون مصر پخش شد و بازتابی جهانی به همراه داشت. 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/766636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران