آریا جوان

آخرين مطالب

مصوبات هشتاد و یکمین نشست شورای­‌عالی اشتغال اعلام شد؛

حمایت از فعالیت­‌های اقتصادی با بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال/ تهیه و اجرای دستورالعمل نظام مدیریت اورژانس اشتغال و کسب­ و کار/ داده‌ها و اطلاعات ثبتی سامانه (سماک) مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اشتغال وزارت رفاه

حمایت از فعالیت­‌های اقتصادی با بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال/ تهیه و اجرای دستورالعمل نظام مدیریت اورژانس اشتغال و کسب­ و کار/ داده‌ها و اطلاعات ثبتی سامانه (سماک) مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اشتغال
  بزرگنمايي:

آریا جوان - در هشتاد و یکمین نشست شورای­‌عالی اشتغال، مهمترین مصوبات و راهبردهای ایجاد و توسعه اشتغال در دولت سیزدهم اعلام شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، حمایت از فعالیت‌­های اقتصادی که بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال را به صورت همزمان دارا هستند با هماهنگی نقش‌آفرینان عرضه و تقاضای نیروی کار و به کارگیری ظرفیت­‌های منطقه‌ای و محلی از مصوبات این نشست بود که دستگاه‌­های اجرایی، بنیادها و نهادهای عمومی غیردولتی ملزم به رعایت آن هستند.
همچنین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف است با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط، دستورالعمل نظام مدیریت اورژانس اشتغال و کسب ­وکار را تهیه و اجرا کند.
در مصوبه دیگری تاکید شده است؛ وزارتخانه­‌های متولی کسب و کار در بخش­‌های صنعت، کشاورزی و خدمات (اعم از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ...) ضمن تاکید بر رسته­‌های بهره­‌ور و اشتغال­زا، نسبت به توسعه اشتغال در حوزه فعالیت خود اهتمام داشته و پشتیبانی‌­ها و مانع­‌زدایی­‌های لازم را پیگیری کنند.
همچنین، تاکید شده است؛ این دستگاه ها، گزارش عملکرد خود را هر سه­ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی اشتغال ارسال کنند.
بر اساس مصوبات هشتاد و یکمین جلسه شورای‌­عالی اشتغال، دستگاه‌­های فرهنگی و آموزشی علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی کار، کارآفرینی و تعاون، مکلف هستند؛ نسبت به توسعه آموزش‌­های عمومی و تخصصی و مهارت‌های لازم به مخاطبین خود، اقدام کنند.
نهادهای انقلاب اسلامی (از جمله بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و آستان قدس رضوی) موظف شدند؛ با پشتیبانی و راهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به اجرای برنامه ایجاد و تثبیت اشتغال موجود در مناطق مختلف کشور (با اولویت مناطق کمتر برخوردار) ، اقدام و گزارش عملکرد خود را به صورت برخط به دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال ارایه کنند.
بر اساس این گزارش، وزارت کشور، موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای مواد قانون تشکیل شورای­‌عالی اشتغال و ماده (16) قانون بهبود مستمر محیط کسب ­وکار، با تنظیم ابلاغیه‌های لازم و ایجاد هماهنگی با شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور، ضمن پشتیبانی از طرح های اشتغال­زا و توسعه کسب­ وکار نسبت به پشتیبانی‌­ها، مانع­‌زدایی و تسهیل مجوزهای حمایتی، تامین مکان کسب ­وکار، تامین مکان عرضه و فروش محصول و ... اقدام کند.
طبق مصوبات هشتاد و یکمین جلسه شورای­‌عالی اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید پس از هماهنگی با سایر دستگاه­‌ها و نهادهای زیست بوم ملی اشتغال، برش استانی برنامه اشتغال را تهیه کرده و به استانداران ابلاغ کند، مسئولیت اجرای برنامه­‌های استانی و حصول دستاوردها با استانداران خواهد بود.
در مصوبه دیگر این نشست، تصریح شده است؛ به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به تدوین ساز وکار تامین مالی ایجاد اشتغال پایدار اقدام کند.
همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌­های اجرایی ذیربط، موانع پیش‌روی توسعه رسته­‌های بهره‌ور و پراشتغال را به صورت ویژه شناسایی کرده و گزارش آن را با تایید هر دو وزارتخانه طی 3 ماه به دستگاه­‌های اجرایی مربوطه اعلام کند؛ دستگاه­‌های اجرایی ذیربط، مکلف‌ هستند برنامه اصلاح فضای کسب ­وکار اختصاصی 22 رسته در سطح ملی، 8 رسته در هر استان و 3 رسته در هر ناحیه را یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه اجرایی کنند.
همچنین تاکید شده است؛ از ابتدای سال 1401، داده‌ها و اطلاعات ثبتی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار (سماک) مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اشتغال خواهد بود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با ارتقاء و به روزرسانی این سامانه، امکان دسترسی را برای دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط به منظور بارگذاری داده‌ها و همچنین بهره برداری از آن سامانه فراهم کند.
از زمان ابلاغ این مصوبه، باید همه دستگاه‌ها و نهادها، داده‌های مورد نیاز را با اولویت از طریق اتصال برخط، در اختیار سماک قرار دهند.
در این نشست نیز تاکید شد: تمامی مصوبات، دستورالعمل­‌ها، بخشنامه­‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح­‌های اقتصادی و همچنین لوایح پیشنهادی مربوط به سال 1401 و بعد از آن، الزاماً باید دارای پیوست اشتغال باشند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این مصوبه، چارچوب کلی تدوین پیوست اشتغال را تهیه و به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فعال در زیست بوم ملی اشتغال ابلاغ کند.
در مصوبه دیگری اعلام شده است: بر اساس سند ملی مهارت‌آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، کلیه دستگاه ها و نهادهای ذیربط، مکلف هستند همکاری لازم را برای آموزش و اشتغال گروه هدف انجام دهند؛ به گونه‌ای که یک‌­سال پس از تصویب و ابلاغ این سند، حداقل 20 درصد از افراد، موفق به ایجاد کسب ­و کار و یا اشتغال در حوزه تخصصی آموزش یافته شوند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منابع لازم برای اجرای برنامه­های ذیل این سند را در بودجه سالانه پیش‌بینی کند.
در این نشست همچنین مصوب شد: به منظور هماهنگی بین ذینفعان زیست بوم ملی اشتغال، کارگروه‌های تخصصی، ذیل کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در دبیرخانه آن شورا تشکیل می شود.
تصمیمات و پیشنهادات این کارگروه‌­ها برای طرح در شورای عالی اشتغال به تصویب کمیسیون تخصصی می رسد.
این کارگروه‌ها شامل کارگروه "آموزش­‌های مهارتی" به ریاست رییس سازمان آموزش فنی و حرفه­‌ای کشور، کارگروه "توسعه بازار، بازاررسانی و فروش" به ریاست معاون مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه "فناوری و نوآوری" به ریاست معاون مربوطه در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، کارگروه "توسعه زیرساخت" به ریاست معاون مربوطه در وزارت کشور، کارگروه "حقوقی و فضای کسب‌­وکار" به ریاست معاونت مربوطه در وزارت امور اقتصادی و دارایی،کارگروه "اطلاع­‌رسانی، توسعه و ترویج فرهنگ کسب­ وکار" به ریاست معاونت مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه "تامین سرمایه" به ریاست معاونت مربوطه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
همچنین، طبق این مصوبات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش آخرین وضعیت ایجاد اشتغال را هر سه ماه یک­بار باید به ارکان نظام ارائه کند.
9 آذر 1400 12:48
کد خبر : 250,142
کلیدواژه ها: هشتاد و یکمین نشست شورای­‌عالی اشتغال,اشتغال,کسب­ و کار
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/765819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

مهدی طارمی شاهزاده شد!

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

فال روزانه شنبه یک اردیبهشت 1403

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

فال حافظ شنبه یک اردیبهشت 1403

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت