آریا جوان

آخرين مطالب

آیا موادی که در تاریکی می‌درخشند، روزی شهرهای ما را روشن خواهند کرد؟ فناوری

آیا موادی که در تاریکی می‌درخشند، روزی شهرهای ما را روشن خواهند کرد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مواد نورتابناک را می‌توان در پیاده‌روها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها به کار برد تا در مصرف انرژی برای روشنایی صرفه‌جویی کرد و شهرها را نیز خنک نگه داشت.

حدود سال 1603، وینچنزو کاسیارولو، کفاش و کیمیاگر غیرحرفه‌ای ایتالیایی، سعی کرد سنگ متراکمی را که در دامنه کوه پادرنو در نزدیکی بولونیا پیدا کرده بود، حرارت داده و گدازگری کند (گدازگری: حرارت‌دادن سنگ معدنی با هدف ذوب‌کردن فلز پایه). هیچ طلا، نقره یا فلز گران‌بهای دیگری که او امیدوار بود، به دست نیامد؛ اما پس از سردشدن سنگ، کاسیارولو موضوع جالبی را کشف کرد: اگر آن را درمعرض نور خورشید قرار می‌داد و سپس آن را به اتاقی تاریک می‌برد، سنگ می‌درخشید. آن «سنگ بولونیا»، اولین ماده نورتابناک (فوتولومینسنت) دائمی بود که به‌طور مصنوعی تهیه شده بود. مواد نورتابناک دیگری نیز به‌مرورزمان کشف شدند. امروزه، از مواد نورتابناک برای تزیینات، روشنایی اضطراری، خط‌کشی‌های پیاده‌رو و تصویربرداری پزشکی استفاده می‌شود. آن‌ها ممکن است روزی به شهرهای ما روشنی ببخشند و درعین‌حال به خنک‌ماندن شهر و کاهش مصرف برق کمک کنند. نسل جدید مواد نورتابناک می‌توانند با انتشار مجدد نوری که درغیراین‌صورت به گرما تبدیل می‌شود، به خنک‌ماندن شهرها کمک کنند. آن‌ها همچنین ممکن است مصرف انرژی را کاهش دهند؛ زیرا پیاده‌روهای نورتابناک، علامت‌های درخشان جاده‌ها یا حتی ساختمان‌های درخشان می‌‌توانند جایگزین بخشی از روشنایی خیابان شوند. درحال‌حاضر، شهرهایی در اروپا برای مشخص‌کردن مسیر دوچرخه‌سواری از این مواد استفاده می‌کنند و برخی پژوهشگران استفاده از رنگ‌های نورتابناک را برای خط‌کشی جاده‌ها مورد مطالعه قرار می‌دهند.

آریا جوان

انواع مواد نورتابناک: بیش از 250 نوع ماده نورتابناک شناسایی شده است. این مواد در شکل بالا براساس «a: مواد کم‌مقداری که به‌عنوان مرکز نورتاب عمل می‌کنند»، «b: ترکیب میزبان» و «c:رنگی که ماده ساطع می‌کند»، گروه‌بندی شده‌اند. مواد نورتابناک دائمی که ساعت‌ها با قدرت می‌درخشند، ممکن است به ساختن شهرهایی که با سنگفرش‌ها و ساختمان‌های نورتابناک روشن می‌شوند، کمک کنند. آنا لورا پیسلو، مهندس ساختمان و همکارانش در مقاله‌ی سال 2021 خود در مجله‌ی Annual Review of Materials Research می‌نویسند: «ازآنجاکه 19 درصد از کل مصرف انرژی جهان مربوط به روشنایی است و در اروپا حدود 1/6 درصد به‌طورخاص برای روشنایی خیابان به‌کار می‌رود، پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار بالا است.» یکی از مشکلات رویکرد فوق آن است که بیشتر مواد نورتابناک در تمام طول شب نمی‌درخشند. پیسلو از دانشگاه پروجا در ایتالیا که مصالح ساختمانی با بهره‌وری انرژی بالا را مطالعه می‌کند، می‌گوید مواد بهتر می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند. در همین حین، مواد موجود را می‌توان با روشنایی موجود ترکیب کرد تا در طول شب، درخشش خط‌کشی‌های جاده قطع نشود. رنگ نورتابناک می‌تواند به روشنایی فضا نیز کمک کند. آزمایشگاه پیسلو چنین رنگ درخشان در تاریکی را ساخته است. آن‌ها در گزارشی در سال 2019، این شرایط را شبیه‌سازی کردند که اگر مسیر عمومی نزدیک ایستگاه راه‌آهن را با رنگ خود نقاشی کنند، چه اتفاقی می‌افتد. دانشمندان دریافتند که با درخشش در کل شب، نقاشی مذکور انرژی موردنیاز برای روشنایی را در ناحیه‌ی نزدیک حدود 27 درصد کاهش می‌داد. پیسلو می‌گوید بعید است این رویکرد نگرانی در زمینه‌ی ایجاد آلودگی نوری مضر به‌همراه داشته باشد. مواد نورتابناک به‌احتمال زیاد جایگزین روشنایی موجود می‌شوند، نه اینکه به آن اضافه شوند. در انتخاب رنگ مواد نورتابناک نیز می‌توان دقت و از فرکانس‌های آبی مضر برای حیات‌وحش مضر اجتناب کرد. مواد نورتابناک همچین می‌توانند به مبارزه با «اثر جزیره گرمایی شهری» کمک کنند. پشت‌بام‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها انرژی خورشید را جذب و آن را به شکل گرما ساطع می‌کنند و دمای تابستان شهرها را به 7/7 درجه بالاتر از حومه شهر می‌رسانند. دمای بالا خطر بالقوه‌ای برای سلامتی است و موجب می‌شود برای خنک‌کردن ساختمان‌ها انرژی بیشتری مصرف شود. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از مواد خنک برای بازتابش نور است، مانند آسفالت‌های دارای رنگ سفید و روشن. افزودن مواد نورتابناک به آن‌ها ممکن است کارکرد را افزایش دهد.

آریا جوان

در آزمایشگاه لارنس برکلی، بردال و تیمش یاقوت مصنوعی را آزمایش کردند تا پوشش‌های رنگی بسازند که خنک بماند. یاقوت مصنوعی درحالی‌که زیر نور خورشید است، خاصیت نورتابناکی دارد. آن‌ها طبق نتایج در آزمایش اولیه‌ب خود گزارش کردند سطحی که رنگدانه‌های یاقوت داشت، از سطحی که به‌شکل مشابه رنگ شده بود؛ اما رنگدانه خاصی نداشت، زیر نور خورشید خنک‌تر ماند. آزمایشگاه پیسلو قدمی جلوتر رفت و چند ماده‌ی نورتابناک دائمی را به بتن اضافه کرد. این مواد انرژی خورشید را ذخیره و آن را به‌آرامی منتشر می‌کردند. بهترین نمونه‌ی موردآزمایش، درمقایسه‌با سطوح دارای همان رنگ که نورتابناک نبودند، دمای اطراف را در روزهای آفتابی تا 3/3 درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش می‌داد. پاتریک ای فلان، مهندس مکانیک در دانشگاه ایالتی آریزونا و از نویسندگان مقاله‌ای درمورد اثر جزیره‌ی گرمایی شهری است که در مجله‌ی Annual Review of Environment and Resources منتشر شده. او می‌گوید: می‌توانید سطحی را تا بیشترین حد ممکن بازتابنده کنید؛ اما آیا می‌توانید فراتر از آن بروید؟ ایده‌ی دیگری که می‌توانید دنبال کنید، این است که از ماده‌ی نورتابناک پایدار به‌عنوان روش دیگری برای انتقال انرژی به بیرون استفاده کنید. 250 ماده نورتابناک شناخته‌شده وجود دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز برای کاربردهای عملی مطالعه نشده‌اند. پیسلو می‌گوید می‌توان نقاشی‌ها و سنگفرش‌های درخشانی را ساخت که درخشش آن‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشد و به رنگ‌های بیشتری بدرخشند. او می‌گوید: در کوتاه‌مدت، بهترین و راحت‌ترین راه این است که آنچه داریم، بهبود ببخشیم. این شامل تغییردادن مواد به‌گونه‌ای است که نور را به‌مدت طولانی‌تر، با شدت بیشتر و به رنگ‌های مختلف بدرخشند و اطمینان از اینکه در محیط دنیای واقعی کارکرد خود را حفظ می‌کنند. در بلندمدت، مواد مهندسی‌شده جدید می‌توانند حتی بهتر عمل کنند. برای مثال، می‌توان به نقاط کوانتومی (ذرات ریز نیمه‌رسانا که می‌توانند بدرخشند و در تصویربرداری زیستی از آن‌ها استفاده می‌شود) روی آورد یا از پروسکایت‌ها استفاده کرد. پروسکایت‌ها موادی هستند که در سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شوند و برای ویژگی‌های نورتابناکی نیز در حال بررسی‌شدن هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/764643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس