آریا جوان

آخرين مطالب

ابداع یک پنل جدید برای آزمایش ابتلای همزمان به چند ویروس دانش

ابداع یک پنل جدید برای آزمایش ابتلای همزمان به چند ویروس
  بزرگنمايي:

آریا جوان - با توجه به کاهش استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین آغاز فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا، پژوهشگران "دانشگاه آگوستا"(Augusta University)، یک پنل ویروسی ابداع کرده‌اند که آزمایش همزمان کروناویروس را به همراه چندین ویروس تنفسی شایع، امکان‌پذیر می‌کند و نشان می‌دهد که آیا در بدن بیمارانی که به کووید-19 شدید مبتلا شده‌اند، سایر ویروس‌ها نیز وجود دارند یا خیر.
دکتر "راویندرا کوله"(Ravindra Kolhe)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این ابزار جدید همه‌گیرشناسی ژنتیکی که اطلاعات ژنتیکی دقیقی را در مورد ویروس‌های موجود فراهم می‌کند، پژوهشگران را قادر می‌سازد تا انواع ویروسی جدید در حال گردش در یک ایالت و الگوهای انتشار آنها را با هدف کمک به پیش‌بینی شیوع در آینده، ارزیابی کنند.
کوله و همکارانش در این پژوهش که با پشتیبانی "موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی"(NIAID) آمریکا انجام شده است، نشان داده‌اند که نقص‌های موجود در بررسی کروناویروس و سایر ویروس‌های تنفسی، چالش‌های سلامت عمومی طی دوره همه‌گیری بوده‌اند.
کوله ادامه داد: با وجود این ویروس‌های تنفسی که ما ناخواسته به واسطه هوا و هنگام سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن انتقال می‌دهیم، ابتلا به چند ویروس یک واقعیت است؛ به ویژه زمانی که برای مدت طولانی در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و حتی محل کار خود هستیم.
وی افزود: واقعیت دیگر این است که ابتلای همزمان به چند ویروس می‌تواند اثر ترکیبی بدتر شدن نشانه‌ها و پیامدهای بیماری را داشته باشد؛ همان گونه که همزمان شدن بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا می‌تواند چنین شرایطی را پدید بیاورد.
کوله گفت: به ‌ویژه زمانی که بیماران وضعیت خوبی ندارند، جستجوی سایر ویروس‌های تنفسی با این پنل جدید می‌تواند به ارائه بینشی در مورد دلیل ابتلا و احتمالاً دستورالعمل‌های جدیدی برای نحوه کمک کردن بیانجامد. ارائه یک پنل گسترده‌تر، پرهزینه‌تر از آزمایش مستقیم کووید-19 است که آزمایش پیشرو طی دوره همه‌گیری باقی خواهد ماند.
اگرچه فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا در سال گذشته به دلیل اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک، با کمتر از یک درصد ابتلا به چند ویروسی در گروه مورد بررسی همراه بود اما کوله و همکارانش نگران هستند که فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا در حال حاضر حتی با وجود طرح‌های واکسیناسیون که هم برای کووید-19 و هم برای آنفلوانزا اجرا می‌شوند، بسیار متفاوت باشد.
کوله گفت: ما نگران این هستیم که چون برخی از افراد دیگر ماسک نمی‌زنند، فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود و بیشتر برنامه‌های عادی از سر گرفته‌ شده‌اند، پیامدهایی مانند ابتلا به چند ویروس افزایش یابد. ما احساس می‌کنیم که این پنل، ابزار خوبی باشد و به آماده‌سازی برای آغاز فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند.
این گروه پژوهشی با همکاری شرکت زیست‌فناوری "ایلومینا" (Illumina) در سن‌دیه‌گو، پنلی یا 41 ویروس ابداع کرده‌اند که چهار نوع متداول کروناویروس را در بر دارد. آنها 483 نمونه را که از سواب بینی و بزاق دهان بیماران با نتیجه مثبت کووید-19 به دست آمده بود، مورد بررسی قرار دادند.
آزمایش استاندارد کروناویروس، از "واکنش زنجیره‌ای پلیمراز"(PCR) استفاده می‌کند که می‌تواند نشان دهد که آیا ویروس وجود دارد یا خیر اما روشی که پژوهشگران دانشگاه آگوستا برای پنل خود استفاده کرده‌اند، ژنوم ویروسی را توالی‌بندی می‌کند تا امکان شناسایی انواع کروناویروس مانند نوع مرگبارتر دلتا که اخیرا خبرساز شده بود، فراهم شود.
روش مورد استفاده در این پژوهش، تغییراتی را که در ناحیه بزرگ‌تر و حفاظت شده ویروس پیش می‌آیند و هر بار هنگام تکثیر شدن اتفاق می‌افتند، شرح می‌دهد. تکثیر شدن ویروس نشان می‌دهد که ویروس موفق شده است یک ارگانیسم میزبان مانند انسان را پیدا کند. کوله گفت: اگرچه این تغییرات کوچک در ناحیه حفاظت‌شده، بر پیامدهای بالینی تأثیر نمی‌گذارد اما نوعی مهر ژنومی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد ویروس از کجا آمده است.
وی افزود: این روشی است برای شناسایی نقطه آغاز، تماشای اینکه چگونه حرکت مردم می‌تواند ویروس را منتقل کند و این که کدام شهرستان‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
این امضای مولکولی منحصر به فرد، روشی برای دانستن این موضوع است که کدام موارد به هم مرتبط نیستند. یکی از پرسش‌هایی که کوله می‌خواهد به آن پاسخ دهد، این است که وقتی تکثیر ویروس فرد دیگری را آلوده می‌کند، تغییرات بیشتری را پشت سر می‌گذارد یا خیر.
مدل تجسمی که پژوهشگران از آن برای تماشای انتشار ویروس استفاده می‌کنند، می‌تواند حرکت انواعی مانند دلتا را نیز ردیابی کند که پیامدهای بالینی مستقیمی مانند درجه مسری بودن و بیماری ناشی از آن را به همراه دارند.
کوله خاطرنشان کرد که برخی از حرکت‌های انسانی ممکن است پیش از این که شخص متوجه مثبت بودن بیماری خود شود، اتفاق بیفتند. وی افزود: دانستن این موضوع که کدام ویروس وجود دارد، مهم است زیرا اگرچه اشتراکاتی میان ویروس‌های تنفسی وجود دارد اما درمان‌ها متفاوت هستند. به عنوان نمونه، چه اتفاقی می‌افتد اگرچه اشتراکاتی میان ویروس‌های تنفسی وجود دارد اما درمان‌ها متفاوت هستند. به عنوان نمونه، چه اتفاقی می‌افتد اگر بیمار مبتلا به کووید-19 که همزمان به ویروس آنفلوآنزا نیز آلوده شده است، با پادتن‌های مونوکلونال که ویروس را هدف قرار می‌دهند یا کورتیکواستروئیدهایی که پاسخ بیش‌ایمنی مخرب ریه‌ها را کاهش می‌دهند، درمان شود؟
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پادتن‌های مونوکلونال و کورتیکواستروئیدها ممکن است برای درمان برخی از انواع آنفلوانزا موثر باشند اما پرسش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارند؛ از جمله این که وقتی پادتن‌های مونوکلونال به طور ویژه برای کروناویروس ساخته می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد. برخی از شواهد موجود نشان می‌دهند که به نظر نمی‌رسد واکسن‌های آنفلوانزا و کووید-19 در حفاظت، همپوشانی داشته باشند.
به گفته "مرکز کنترل و پیشگیری بیماری"(CDC) آمریکا، ویروس‌های تنفسی به صورت جفتی وجود دارند؛ برای نمونه، "ویروس سرماخوردگی انسانی" یا "راینو ویروس"(Rhinovirus) در صورت همراه شدن با یکی دیگر از عوامل بروز سرماخوردگی متداول می‌تواند پیامدهای مرتبط مانند آبریزش بینی، سردرد و سرفه را تشدید کند.
"دانشگاه استنفورد"(Stanford University) در مارس سال 2020 گزارش داد که از هر پنج بیمار مبتلا به کووید-19، یک نفر به سایر ویروس‌های تنفسی نیز مبتلا می‌شود و از هر 10 نفر مبتلا به نشانه‌های بیماری تنفسی، یک نفر به ویروس شایع تنفسی تشخیص داده می‌شود که به کووید-19 نیز مبتلا است. ابتلای همزمان، در مورد باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز رخ می‌دهد.
کوله گفت: اگرچه در دو سال گذشته، اطلاعات بسیاری در مورد کروناویروس به دست آمده است اما اسناد کافی در مورد تغییرات ژنوم ویروس که برخی از آنها به نحوه عملکرد ویروس کمک می‌کنند، وجود ندارد. همچنین، بینش کمی در مورد سایر ویروس‌هایی که عفونت همزمان ایجاد می‌کنند، وجود دارد.
به گفته پژوهشگران، این پروژه نشان می‌دهد که همه‌گیرشناسی ژنومی برای پیش‌بینی انتقال بیماری و الگوهای انتقال از جمله تشخیص احتمال تجدید فعالیت ویروس، ضروری است.
این پژوهش، در مجله "Viruses" به چاپ رسید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/749664/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

تغذیه چگونه به پاکسازی پوست کمک می‌کند؟

فال روزانه دوشنبه 27 فروردین 1403

فال حافظ دوشنبه 27 فروردین 1403