آریا جوان

آخرين مطالب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

گفت‌وگو شاخصه‌ی شعر قیصر و معجزه‌ی زیباتر کردن جزیره کیش است منطقه آزاد کیش

گفت‌وگو شاخصه‌ی شعر قیصر و معجزه‌ی زیباتر کردن جزیره کیش است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به محور اصلی اشعار و شخصیت قیصر امین‌پور، "گفتگو" را معجزه‌ای برای زیباتر کردن جزیره دانست.

جعفر آهنگران در نشست "سه‌شنبه؛ پایتخت جهان" که به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، با ابراز علاقه‌مندی به شب‌هایی که در آن‌ها خاطراتی زنده می‌شود یا آغاز کارهایی بزرگ رقم می‌خورد، اظهار داشت: بعضی ابیات شاعران، تبدیل به ضرب‌المثل و نقل مجالس می‌شود و این حتی برای آنانکه به شعر هم علاقه‌ای نداشته باشند، اتفاق می‌افتد.
وی از اندیشیدن به ستاره‌ها در این محافل، با عنوان شیوه‌ای آموزنده گفت: هرآنچه که مایه‌ی نشاط در زندگی شود ارزشمند است و محور اشعار و شخصیت قیصر بر اساس پژوهش و تجربه‌‌ی همسر او، "گفت‌وگو" است که منجر به این زندگی شاد می‌شود.
آهنگران تصریح کرد: آن‌چه که جزیره را زیباتر، و این زیبایی را ماندنی می‌کند چیزی جز معجزه‌ی "گفت‌وگو" نیست.
زیبا اشراقی، همسر مرحوم امین‌پور، کیش را پاره‌ای جداگانه دانست که در بخش‌هایی از آن، هنرمندان صاحب عمل هستند و این امر را ستود.
او با بیان این مطلب که در دو ساحت می‌شود در مورد قیصر سخن گفت، ادامه داد: اولین ساحت آن است که با شاعر، با نگاهی کل‌نگر و آنچنان که در خور اوست برخورد شود و بوطیقای اثر شاعر بررسی شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید جانبی با پرداختن به جوانب دیگر، فرو گذاشته شود افزود: فرو گذاشتن معانی، بلاغت و بیان شاعر، جفا در حق وی، و بستری برای انتشار اشعار جعلی با الهام از احساس شعر قیصر می‌باشد.
اشراقی با اشاره به اینکه شاهد وسواس زبانی و هنری قیصر بوده است، ادامه داد: سلوک اجتماعی و جهانی‌ قیصر اینگونه بود که با مسلک و شیوه‌های زندگی و هنری‌اش بسیار وسواس‌گونه برخورد می‌کرد.
وی با نقل جمله‌ای از نزار قبانی مبنی بر "پیش از آنکه منتقدان چهره‌ی مرا بکشند، خودم آن را به تصویر می‌کشم"؛ قیصر را نیز نیز همین‌گونه انگاشت و گفت: قیصر در مقاله‌ای در سوگ سلمان هراتی نیز، شاعران را حساس‌ترین مردمان روی زمین عنوان کرده بود و این حساسیت در مورد هنر و شعر آنان، بیشتر دیده می‌شود.
اشراقی شاخصه‌های شعر قیصر را پیشنهادهای او برای زندگی دانست و یکی از مولفه‌های قیصر را در شعرهایش، منطق گفت‌وگو بیان کرد و افزود: قیصر در زندگی واقعی هم برای همه‌ی آدمیان، تجویز و رفتاری جز گفتگو نداشت و شیوه‌ی حل هر مسئله‌ای را در آن می‌دانست که این اولین آموزه‌ی شخصیت و شعر قیصر برای انسانی است که در فلسفه نیز، با عنوان "حیوان ناطق" مطرح شده است.
وی دومین شاخصه‌ی اشعار قیصر را "دردمندی و گفتن از دردها" دانست و تصریح کرد: دردواره‌ها حاصل همین دیدگاه بود چنانچه از نظر قیصر زیستن با درد و حل آن، شرافت بود و گریز از آن بی‌هنری.
اشراقی شکایت قیصر را از دردهایش به علت فاصله گرفتن از دردهای دیگران دانست و افزود: دردمندی که شاخصه‌ی هنرمندان است، در قیصر بسیار برجسته و مشهود بود.
همسر مرحوم امین‌پور "عشق" را شاخصه‌ی سوم شعر قیصر بیان کرد و ادامه داد: از زمانی که سایه‌ی شعار و حرف‌های سیاه‌وسفید در جامعه کاسته شد، شعار اصلی انسان، عشق و مهربانی شد که در تمام اشعار قیصر دیده می‌شود. 
وی آرزومندی برای همه‌ی جهان را آخرین مؤلفه‌ی اشعار و مسلک قیصر عنوان کرد و اشعاری از این قبیل را برای حاضرین خواند.
مهدیه نظری که از دوستان امین‌پور و مهمانان این نشست بود، با بیان ویژگی‌های بارز شعر قیصر، و دلایلی که وی محبوب مخاطبین بود، اظهار داشت: قیصر با زندگی‌ش سنجیده می‌شود نه‌تنها با متن‌ش،چراکه او به‌واقع خودش بود و شعرش فراتر از مرام او را در خود نداشت. 
وی مردمی بودن قیصر را از دلایل محبوبیت او دانست و با بیان این مطلب که پیش رفتن از دردهای پوستی و نیل به درد دوستی از دغدغه‌های او بود، افزود: سادگی زبان قیصر در عین نکته‌هایی که در دل دارد، از ویژگی‌های شعری اوست که در کنار مهارت‌های زبانی مانند ایهام‌ها، استفاده از معانی ضمنی کلمات و ارتباطات کلامی، اثر وی را برای مخاطب اهل فن، دلپذیرتر می‌کند گرچه بر پنهان بودن هنرش اصرار داشت.
نظری با تاکید بر ساده کردن مضامین بلند و پیچیده توسط قیصر برای مردم، ادامه داد: احترام به مخاطب باعث وسواس قیصر در شعر بود.
این دکتر فلسفه با اشاره به سخن بعضی منتقدین مبنی بر اینکه قیصر شاعر نوآوری نبود، ضمن رد این نظر گفت: قیصر همیشه پایبند به سنت و در عین‌حال پیش‌رو بود و نوآوری را سنت خدا می‌دانست اما معنایی پیچیده برای آن قائل بود.
نظری در پایان با تاکید بر حضور پنهان وزن در اشعار نو قیصر، گفت: امین‌پور شعر سپید ندارد و به نوعی شعر نیمایی را به کمال رسانده است.
فواد توحیدی، استاد و نوازنده‌ی موسیقی نیز با اشاره به آغاز موسیقی مذهبی در ایران از زمان زرتشت و مادها و بیان این مطلب که عده‌ای بر این عقیده‌اند که واژه‌ی گاه از گاد نشات گرفته و رفته‌رفته به موسیقی اضافه شده، به بیان سیر این هنر و تصنیف و ترانه در ایران پرداخت و گفت: در زمان هخامنشیان، مورخان یونانی اینچنین نگاشته‌اند که کوروش کبیر پیش از هر نبردی، با ترانه‌ای رجز می‌خوانده است.
وی فهلویات را اولین ترانه‌های ایرانی دانست و با اشاره به خسرونیات و پهلویات خسروانیات گفت:
خنیاگران با ساز، داستان‌سرایی می‌کردند.
توحیدی دور بودن از پیچیدگی‌های زبانی را از ویژگی‌های اصلی شهر قیصر دانست و با اشاره به اقلیم مشابه خوزستان و هرمزگان و رشد قیصر در این اقالیم بر گرمای زبان او تاکید و اظهار کرد: زبان ادبی و هنری افراد منحصر به فرد می‌باشد، روزمره بیان کردن پیچیدگی‌های روزمره‌ و زبانی در قالب تغزل از هنرهای امین‌پور بود که این روانی زبان را در آثار شاعران و نویسندگانی چون محمدعلی بهمنی، منوچهر آتشی، منیرو‌ روانی‌پور، و ابراهیم منصفی نیز شاهد هستیم.
توحیدی آشتی با ترانه‌سرایی را حاصل هنر قیصر عنوان کرد و گفت: تصنیف‌هایی از اشعار وی با صدا و هنر بزرگانی چون علیرضا افتخاری و سراج از این قبیل هستند که "نیلوفرانه" مشهورترین آن‌ها است.
در ادامه‌ی این نشست مسعود رهبری نیز در مقدمه‌ی خوانش شعری از قیصر، رابطه‌ی موجود مادی و محدود انسان با وجود فراانسانی و بی‌نهایت خدا را در تاریخ الهیات چندین‌گونه عنوان کرد و گفت: "خدا چونان هستی" در ادیان بودایی و سنت دنیای اسلام غرب، "خدا چنان ارباب" در ادیان امثال یهودیت و اسلام، "خدا چونان معامله‌گر و مشتری" و مدل بده‌بستان با او از این جمله است.
وی تصریح کرد: چهارمین نگاه "خدا چنان دوست" می‌باشد که محصول عرفان خراسانی است و رابطه‌ی انسان و خداوند در آن در عین این‌که وحدت وجود را ندارد، از سختی نگاه فقیهانه‌ نیز دور است.
بیان صحبت‌هایی در خصوص امین‌پور و شیوه‌ی زندگی و شعر او توسط سهیل محمودی و تقدیم شعری به قیصر توسط ساعد باقری از بخش‌های اصلی این برنامه بود که به‌شکل مجازی ارائه شد.
علی امینی‌فر از هنرمندان مجسمه‌ساز جزیره در رونمایی از سردیس قیصر امین‌پور که با دف‌نوازی شهاب‌قلی‌پور از هنرجویان نوجوان کیش، پایان‌بخش این محفل بود، از ساخت سردیسی برنزی جهت نصب در گذر هنرمندان خبر داد و در خصوص این سردیس که رونمایی شد گفت: این سردیس گچی و مختص فضای داخلی می‌باشد.
وی افزود: این سردیس به همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ساخته شده و مراحل ساخت آن حدود سه ماه به طول انجامیده است.
شعرخوانی "ساقی ملکیان فرزند مهدیه الهی‌قمشه‌ای" و شاعران جزیره "مریم اکبرپور"، "نازیلا نوبهاری" و "سعید یکه‌دهقان" و همچنین اهدای هدیه به مهمانان محفل توسط رئیس اداره امور زنان کیش از دیگر بخش‌های این محفل ادبی بود.
"سه‌شنبه؛ پایتخت جهان" با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، همسر قیصر امین‌پور، مهدیه نظری و تعدادی از معاونین و مدیران سازمان‌ و اهالی هنر با اجرای سعید رضادوست، یازدهم آبان‌ماه در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/749154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

تغذیه چگونه به پاکسازی پوست کمک می‌کند؟

فال روزانه دوشنبه 27 فروردین 1403

فال حافظ دوشنبه 27 فروردین 1403