آریا جوان

آخرين مطالب

داستان تراژیک آلودگی پلاستیک؛ بازیافت راه نجات نیست دانش

داستان تراژیک آلودگی پلاستیک؛ بازیافت راه نجات نیست
  بزرگنمايي:

آریا جوان - این چیزی‌ است که صنایع پتروشیمی به شما نمی‌گویند: بازیافت پروژه‌ای شکست‌خورده است؛ پس بر سر تمام این 8 میلیارد تن پلاستیکی که بشر در 70 سال گذشته تولید کرده، چه خواهد آمد؟

تا همین چند سال پیش، این‌طور به‌نظر می‌رسید که بازیافت قرار است راه نجات بشر از گنداب زباله‌هایی باشد که دارد کل کره‌ی زمین را در خود غرق می‌کند؛ اما بعد قیمت سوخت فسیلی سقوط کرد و باعث شد ساخت مواد پلاستیکی جدید به‌قدری ارزان شود که حتی دغدغه‌های اقتصادی هم نتواند انگیزه‌ای برای بازیافت باشد. بعد از آن هم، چین واردات پلاستیک‌های بازیافت‌شدنی را متوقف کرد و با این کار، تمام نقشه‌های جوامع برای ترویج فرهنگ بازیافت نقش بر آب شد و بهترین چیزی که حالا می‌شود در وصف اکثر محصولات پلاستیکی گفت، این است کربنی که از آن ساخته شده‌اند، در خود به‌دام می‌اندازند و در هوا آزاد نمی‌کنند. بزرگ‌ترین نقطه قوت پلاستیک هم بزرگ‌ترین عیبش است: چندین سال طول می‌کشد تا تجزیه شود. البته اجزای آن از هم جدا و به ذرات کوچک‌ و کوچک‌تری در ابعاد میکرو و نانو تقسیم می‌شود؛ اما برخلاف مواد طبیعی مانند چوب و شیشه، پلاستیک به مواد شیمیایی سازنده‌اش تجزیه نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر، آن ذرات بسیار کوچک میکرو و نانویی هنوزهم پلاستیک هستند، اگرچه دیگر هیچ شباهتی به آنچه قبلا بودند، ندارند و به‌سختی به‌چشم می‌آیند.

آریا جوان

نکته‌ی منفی دیگری که درمورد پلاستیک وجود دارد، تفاوت زمانی‌ای است که این وسایل پلاستیکی برای ما کاربرد دارند و زمانی که در طبیعت بدون استفاده باقی می‌مانند. بسیاری از اقلام یک‌بار‌مصرف مانند نی و کارد و چنگال، تنها برای چند دقیقه کاربرد دارند و بعد کاملا بی‌مصرف می‌شوند. کیسه‌های پلاستیکی میوه و تقریبا همه چیزهایی که آنلاین سفارش می‌دهیم، بدون هیچ کاربردی بلافاصله دور ریخته می‌شوند. این پلاستیک نازک از پلی‌اتیلن سبک ساخته شده که سخت‌ترین نوع برای بازیافت است و درمعرض نور خورشید، نسبت به سایر انواع پلاستیک سخت‌تر متان و اتیلن بیشتری آزاد می‌کند که باعث گرمایش زمین می‌شوند. بدتر از همه اینکه این مدل پلاستیک پرمصرف‌ترین نوع پلاستیک در دنیا است. سوپی از زباله‌های پلاستیکی

آریا جوان

زباله‌های پلاستیکی در معده‌ی جوجه‌ی مرغ دریایی علاوه‌بر مواد شیمیایی و افزودنی‌های سمی تولیدی که بخش ذاتی پلاستیک هستند، این ذرات همچنین به‌عنوان حاملی برای سایر مواد سمی نظیر آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین، باکتری‌های بیماری‌زا و ویروس‌ها عمل می‌کنند که روی سطوح ناهموار آن‌ها می‌چسبند. علاوه‌براین، دراثر برخورد مداوم باد و امواج با پلاستیک که آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند، گاز متان آزاد می‌شود که در 20 سال اولی که به جوّ می‌رسد، 80 بار بیشتر از دی‌اکسیدکربن باعث گرمایش زمین می‌شود. درضمن، تمام این ذرات در آب شیرین هم یافت می‌شوند و ما آن را بی‌خبر از خطراتش می‌نوشیم. بازیافت راه نجات‌ نیست

آریا جوان

بازیافت هم که متأسفانه در حد شوخی است. ما هیچ زیرساختی برای بازیافت اصولی پلاستیک نداریم. چین تا سه دهه، نزدیک به نیمی از زباله‌های پلاستیکی بازیافت‌شدنی دنیا را وارد می‌کرد؛ اما در سال 2018 جلوِ این واردات را گرفت. کشورهای دیگر هنوز زباله‌های بازیافتی را قبول می‌کنند؛ اما در بیشتر موارد به‌جای بازیافت، آن‌ها را می‌سوزانند که طبیعتا این اقدام باعث آلودگی شدید هوا می‌شود. وقتی پلاستیک برای بازیافت ذوب می‌شود، بسیاری از ویژگی‌های مطلوب خود از‌جمله سختی و انعطاف‌پذیریش را از دست می‌دهد؛ به‌همین‌خاطر، از بازیافت چیزهای سخت مانند بطری‌ها اغلب محصولات نرم‌تری مانند ژاکت‌های الیاف مصنوعی و شلوار اسپندکس و فرش‌های پلی‌استری تولید می‌شود و کارخانه‌ها همچنان باید برای بطری، پلاستیک جدید تولید کنند.

آریا جوان

در مطالعه‌ای که مارس 2016 منتشر شد، گروهی از دانشمندان ژاپنی به یافته‌ی خارق‌العاده‌ای رسیدند. آن‌ها پس از جمع‌آوری مقداری لجن از محیط اطراف مرکز بازیافت بطری در شهر اوساکا، باکتری‌هایی را کشف کردند که توانایی تجزیه یا به‌اصطلاح «خوردن» پلاستیک را در خود پرورش داده بودند. � مقاله‌ی مرتبط: اگر کمتر از 40 سال سن دارید، بلایای اقلیمی وحشتناکی را تجربه خواهید کرد
این باکتری که «ایدئونلا ساکااینسیس» (Ideonella sakaiensis) نام دارد، تنها قادر است نوع خاصی پلاستیک موسوم به PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) را که اغلب ظروف مایعات از آن ساخته می‌شود، تجزیه کند و البته این کار را به‌قدر کافی سریع انجام نمی‌دهد تا بتواند برای کاهش ده‌ها میلیون تن زباله پلاستیکی که سالانه وارد محیط‌زیست می‌شود، تأثیر معناداری داشته باشد. با‌این‌حال، از این یافته و نتایج چند مطالعه‌ی دیگر در سال‌های اخیر می‌توان امیدوار بود که روزی تأسیساتی در مقیاس صنعتی ساخته شود که در آن آنزیم‌ها به تجزیه‌ی انبوهی از پلاستیک‌هایی که قرار بود به محل دفن زباله برده شوند، مشغول شوند یا حتی شرایطی مهیا شود تا این آنزیم‌ها را بتوان روی کوهی از زباله‌های پلاستیکی که در اقیانوس‌ها یا رودخانه‌ها انباشته شده‌اند، پاشید و منتظر ماند تا فرایند تجزیه به‌طور طبیعی کامل شود.

آریا جوان

آزادکردن این باکتری‌ها در محیط‌زیست حتی اگر عملی باشد، ممکن است بیشتر از سودی که می‌رساند، آسیب‌های بیشتری به محیط وارد کند. تجزیه‌ی پلیمرهای حاوی پلاستیک باعث می‌شود افزودنی‌های شیمیایی که در حالت عادی در محفظه‌ی امن و تجزیه‌ناپذیر پلاستیک به‌دام افتاده‌اند، در هوا آزاد شوند. علاوه‌بر‌این، آزادسازی میکروارگانیسم‌های دست‌کاری ژنتیکی‌شده در طبیعت، ممکن است عوارض جانبی ناشناخته‌ای به‌همراه داشته باشد. از نظر کارشناسان، در‌حال‌حاضر بهترین راه برای غلبه بر بحران زباله‌های پلاستیکی، استفاده از مواد زیست تخریب‌پذیر مانند Notpla است که از جلبک دریایی و گیاهان دیگر تولید شده است. در نگاهی خوش‌بینانه هم می‌توان پلاستیک را آخرین ضجه‌های صنعت نفت رو‌به‌مرگ دانست که با کاهش تقاضای سوخت فسیلی، برای حفظ سرمایه و قدرت به تبلیغ پلاستیک به‌عنوان محصول نهایی نفت روی آورده است. به‌هرحال، تاریخ نشان داده است که تغییرات فرهنگی اتفاقی غیرممکن نیست و حتی شرکت‌های قدرتمند نیز ممکن است روزی سرنگون شوند. به‌نظر شما بهترین راه مقابله با زباله‌های پلاستیکی چیست؟ آیا بشر می‌تواند پیش از دفن‌شدن زیر کوهی از ضایعات پلاستیک، برای نجات خود و محیط‌زیست کاری کند؟

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/749118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت