آریا جوان

آخرين مطالب

یک داستان‌نویس عنوان کرد:

داستان‌های بی‌شناسنامه اندیشه

داستان‌های بی‌شناسنامه
  بزرگنمايي:

آریا جوان - صمد طاهری درباره بومی‌نویسی و توجه به مسئله زیست‌بوم در داستان‌های ایرانی، اظهار کرد: هر نویسنده‌ زمانی‌که می‌نویسد به زادبوم خود توجه دارد زیرا زادبوم و فضا و مکان آن داستان، به نوعی شناسنامه و هویت داستان است؛ البته جز داستان‌ها و رمان‌هایی که فانتزی و علمی‌ و تخیلی هستند، آن‌ها ژانر جداگانه‌ای هستند و موضوع زیست‌بوم در آن‌ها مطرح نیست، این‌که در چه کشوری و سرزمینی داستان دارد اتفاق می‌افتد. طبعا هر نویسنده‌ای که می‌نویسد از زادبود خود می‌نویسد؛ تولستوی از روسیه قرن 19 می‌نویسد، آلن‌ پو ار آمریکا و یا نویسنده‌های دیگر به همین قیاس، اگر در هر اثری از هر نویسنده‌ای، نشانی از فضای بومی را نبینیم، آن اثر مانند یک آدم بی‌هویت و بی‌شناسنامه است.
او افزود: در نسل اول و دوم داستان‌نویسان و در آثار کسانی چون صادق هدایت، محمدعلی جمال‌زاده، غلامحسین ساعدی، جمال میرصادقی و صادق چوبک بوم ایرانی را بیشتر می‌بینیم. در نسل سوم مقداری کمرنگ‌تر می‌شود و در نسل چهارم زادبوم را کمتر در آثارشان می‌بینیم. فضا و مکان در آثار من حضور پررنگی دارد زیرا معتقدم فضا و مکان و زیست‌بومی که شخصیت‌های داستان در آن نفس می‌کشند، شناسنامه و هویت داستان و نویسنده هستند. امیدوارم در نسل چهارم و پنجم هم این ماجرا پررنگ‌تر شود.
طاهری درباره چرایی کمرنگ‌تر شدن زیست‌بوم در ادبیات داستانی اظهار کرد: شاید گسترش فضای مجازی به این وجه منفی ماجرا کمک کرده باشد. همچنین گسترش تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای هم می‌تواند یکی دیگر از این عوامل باشد. متأسفانه این موضوع را در چیزهای دیگر مانند معماری می‌بینیم؛ معماری گذشته ما هویت بومی خود را داشته است؛ مثلا خانه‌هایی که در یزد ساخته می‌شد، با خانه‌هایی که در تبریز ساخته می‌شد، متفاوت بود و هویت بومی خود را داشت اما در دروان معاصر این ماجرا کمرنگ‌تر شد. ما شاهد هستیم همان آپارتمانی که در اردبیل با آن آب و هوا ساخته می‌شود، عین همان آپارتمان را در بندرعباس می‌سازند در صورتی در گذشته این‌طور نبود و برای حفظ افراد ساکن در آن ساختمان‌ها، ساختمان را براساس جغرافیای منطقه می‌ساختند. البته بخشی از این اتفاق به پیشرفت صنعت و تکنولوژی برمی‌گردد؛ ممکن است کسی که در بندرعباس است، گرمش شود، کولر را روشن کند و یا در اردبیل باشد و سردش شود بخاری را روشن کند. البته در یکی دو دهه اخیر، رویکردی درباره بومی‌سازی فضاها، چه شهری و چه ساختمان‌سازی به وجود آمده است، این‌که به بوم بها بدهند و تکیه‌شان فقط به تکنولوژی و صنعت نباشد. این هویت بومی شهر، منطقه و آدم‌ها هم باید در معماری حفظ شود. در داستان هم به همین ترتیب است. در دوره‌ای در دهه 70 موضوعی رایج شد که اصطلاحا می‌گویند داستان‌های آپارتمانی؛ داستانی را می‌خوانید اما متوجه نمی‌شوید این داستان در اصفهان رخ می‌دهد یا در بابلسر. این به نظر من عیب و نقص است و ایجاد این فضاها و هویت‌بخشی به داستان موضوع مهمی است. در فضاسازی به صرف این‌که از خیابان‌ها و اماکن نام ببریم، کافی نیست؛ مثلا صرفا نام بردن از خیابان زند و دروازه کازرون برای داستانی که در شیراز می‌گذرد، کافی نیست و فضا ساخته نمی‌شود. باید فضا را به نحوی بسازیم که اگر مخاطب داستان را می‌خواند خود را در فضا و حال و هوای شیراز احساس کند و یا اگر شیراز را هم ندیده باشد، این تصور ذهنی به او دست بدهد. به هر حال باید هویت مشخص باشد، زیرا شناسنامه داستان است.
نویسنده «زخم شیر»، «برگ هیچ درختی» و «داستان شکار شبانه» همچنین درباره قومی‌نویسی بیان کرد: یک‌سری وجوه مشترک بین مردم هر سرزمینی وجود دارد، ما که ایرانی هستیم یک‌سری اشتراکات فرهنگی داریم که با اشتراکات فرهنگی مردم ترکیه و پاکستان فرق دارد و شاید بشود با تکیه بر این اشتراکات فرهنگی و روحی که در اقوام یک سرزمین وجود دارد، این فضا را ساخت. فکر نمی‌کنم حتما لازم باشد یک‌ کشور بخصوص مد نظر باشد، زمانی که داستان‌های مارکز را می‌خوانید، آن فضای امریکا لاتین را احساس می‌کنید زیرا هویت و شناسنامه آن منطقه را دارد، «صد سال‌ تنهایی» در یک روستای دورافتاده در کلمبیا اتفاق می‌افتد اما می‌توانست در برزیل، آرژانتین و یا اوروگوئه هم اتفاق بیفتد. بستگی به نوع داستان دارد، ممکن است داستانی بنویسید که فراملیتی باشد و یک مسئله عام انسانی در آن مطرح شده باشد، اما خارج از آن می‌شود به اشتراکات فرهنگی بین اقوام تکیه کرد. اقوام ایرانی در عین تفاوت‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد، اشتراکاتی هم از گذشته دارند. برای هر جای کشور که باشیم، «شاهنامه» یک نماد ملی برای ماست، اسامی، افسانه‌ها و روایت‌هایی وجود دارد که بین تمام اقوام مشترک است. در فولکلور این اشتراک را بیشتر می‌بینیم؛ قصه «هفت دختر پادشاه» در همه کشور ما وجود دارد و با تفاوت‌هایی جزئی روایت می‌شود. با تکیه بر این اشتراکات تاریخی و فرهنگی می‌توان این فضا را ایجاد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/742011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

با این تست 3٠ ثانیه‌ای سلامت قلب خود را چک کنید

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو/ تصاویر

فال حافظ جمعه 31 فروردین 1403

فال روزانه جمعه 31 فروردین 1403

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید