آریا جوان

آخرين مطالب

انتقاد «نیکی هیلی» از سیاست بایدن در قبال روابط ایران و چین نگاه سیاسی

انتقاد «نیکی هیلی» از سیاست بایدن در قبال روابط ایران و چین
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ از سیاست دولت فعلی آمریکا در قبال صادرات نفت ایران به چین انتقاد کرده و خواستار ورود کنگره به این موضوع شد.
نیکی هیلی نماینده دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، از سیاست دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در قبال صادرات نفت ایران به چین انتقاد کرده و با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران نوشت: یک معما وجود دارد؛ ایران به سیستم بانکی بین المللی دسترسی ندارد. نمی تواند با شرکت هایی که می خواهند به بازارهای آمریکا دسترسی داشته باشند، تجارت کند. بیشتر دارایی آن بلوکه شده است.
وی با طرح این سوال که حکومت ایران چطور به آن چه تامین مالی گروه های تروریستی در خاورمیانه می‌خواند، ادامه می دهد؟ گفت: پاسخ آن، بیش از پیش، چین است. رئیس جمهور بایدن هم عمدتا انتخابش این بوده است در حالی که چین آرام و پیوسته میلیون ها بشکه نفت ایران را می خرد، از آن چشم پوشی کند. 
هیلی همچین در این یادداشت می نویسد: اواخر ماه گذشته، یک مقام ناشناس آمریکایی به رویترز گفت دلیل دولت آمریکا اتخاذ این دیپلماسی با چینی ها این بوده است که چنین روش «مسیر رو به جلوی موثر تری است». اما واقعا؟ ردیابی فروش نفت ایران به چین سخت است، چون قسمت بیشتر این تجارت مخفیانه است اما رصدکنندگان صنعت گزارش می دهند که چین در 2021 روزانه صدها هزار بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است. هر بشکه نفت ایران که در بنادر چین تخلیه می شود، تخطی از تحریم های آمریکاست که به منظور خشکاندن درآمد لازم برای تروریسم ایران و برنامه هسته ای آن اعمال شده است. با این وجود، دولت بایدن اجازه می دهد شرکت های چین به خاطر تجارت با ایران بدون تنبیه باقی بمانند. 
این مقام پیشین آمریکایی در مطلبی که نوشته است می افزاید: چرا بایدن اجازه می دهد این مقاومت گستاخانه ادامه پیدا کند؟ به دو دلیل، او درباره ایران گفته است، گفتمان و دیپلماسی راه پیشرفت هستند، به ویژه در زمینه احیای برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته ای ایران(برجام). دولت قبلی در سال 2018 از این توافق خارج شد. در باره چین هم سیاست بایدن نامنسجم است. او اغلب در انجام دادن اقداماتی که ممکن است در توان او برای مذاکره توافقی آب و هوایی خللی ایجاد کند، مردد به نظر می رسد. 
در ادامه یادداشت هیلی آمده است: حزب کمونیست چین و رئیس جمهور شی جین‌پینگ می دانند حمایت از ایران برای پکن خوب و برای آمریکا بد است. ایران بخش مهمی از طرح یک جاده-یک کمربند چین است که این کشور در ازای تامین مالی زیرساخت ها، دسترسی تجاری پیدا می کند. مداخله ی چین در خاورمیانه در هیچ جهانی آمریکا را امن تر نخواهد کرد. شراکت تقویت شده با ایران، همچنین برای منافع چین در زمینه انرژی مهم است. ایران با حرکت غیرقانونی نفتکش هایش که به «ناوگان نامرئی» معروف است، قادر است آزادانه از تحریم ها تخطی کند. بانک مرکزی سنت لویی تخمین می زند صادرات نفت خام ایران در سال بعد از 558 هزار بشکه در روز به 608 هزار بشکه برسد. ایران روی برخی از بزرگ ترین منابع نفت و گاز دنیا واقع شده است. چین می خواهد به این منابع دسترسی داشته باشد و دشمن آمریکا را هم سر پا نگه دارد، چه بهتر. 
این یادداشت می افزاید: ایران و چین اخیرا اتحادشان را یک گام به جلو برده اند. سال پیش یک «شراکت استراتژیک» را نهایی کردند که چین را ملزم به سرمایه گذاری مبلغ 400 میلیارد دلار در طی 25 سال در ایران می کند. در عوض، چین دسترسی طولانی مدتی به منابع نفت خام ایران خواهد داشت و حضورش در بنادر، راه آهن، مخابرات و جاهای دیگر ایران تعمیق خواهد شد. این توافق همچین توان نظامی آن ها را هم تقویت می کند. 
واشنگتن پست به نقل از این مقام دولت ترامپ مطرح می کند: هیچ یک از این ها خبر خوبی برای آمریکا نیست. اگر بایدن ایران و چین را پاسخگو نداند، کنگره باید این کار را بکند. برای شروع، کنگره می تواند تحریم هایی را علیه بانک مرکزی چین و دیگر بانک هایی که با بانک مرکزی ایران سر و کار دارند اعمال کند. آن ها باید از هر گونه کاهش و تخفیف در پاینبدی به تحریم های آمریکا علیه ایران جلوگیری کنند. قانون گذاران همچنین می توانند تحریم هایی را علیه نهادهای چینی که نفت ایران را انبار می کنند یا به فعالیت کشتی هایی که آن ها را منتقل می کنند، کمک کند. آمریکا تحریم های مشابهی را علیه کره شمالی اعمال کرده است که تا حد زیادی موفقت آمیز بوده است. 
هیلی در ادامه اظهار کرد: دولت بایدن به جای اعتماد غیر معقول به دیپلماسی، باید مسیر را برای رسیدن نفت ایران به چین سخت تر کند. این یعنی به وزارت خزانه داری دستور بدهد کشتی هایی را که نفت ایران را حمل می کنند، افراد مسئول در انبارداری و بنادر، نمایندگی های وارد کننده و کسان دیگری را که در امور کشتیرانی چین به این امر کمک می کنند، تحریم کند.
در پایان این یادداشت آمده است: این وضعیت غیر قابل تحمل است. ایران دارد پیروز می شود. حزب کمونیست چین دارد پیروز می شود. گروه های تروریستی در خاورمیانه و فراتر از آن دارند پیروز می شوند. آمریکا و متحدان آن دارند می بازند. ممکن است رئیس جمهور مذاکرات را ترجیح دهد، اما مذاکرات فقط باعث جسورتر شدن کسانی شده است که بدخواه آمریکا هستند امنیت ملی غیر قابل مذاکره است. 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/741325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس