آریا جوان

آخرين مطالب

آداب تسلیت گفتن ؛ چگونه به فرد داغدار تسلیت بگوییم؟ دخترونه پسرونه

آداب تسلیت گفتن ؛ چگونه به فرد داغدار تسلیت بگوییم؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - تمام افراد، به طور متفاوتی نسبت به مرگ و از دست دادن عزیزان واکنش نشان می دهند و مکانیسم های مقابله شخصی را برای اندوه به کار می گیرند. تحقیقات نشان می دهند که در صورتی که آنها دارای حمایت اجتماعی و عادات سالمی باشند، اغلب می توانند از دست دادن را در گذر زمان، جبران کنند. این کار ممکن است ماه ها و یا یک سال طول بکشد. یک دوره عادی و طبیعی برای کسی که غصه بخورد وجود ندارد، اما برای کسی که می خواهد به آنها تسلیت بگوید یکسری اصول وجود دارد که لازم است مد نظر قرار دهید؛ در این مطلب آداب تسلیت گفتن صحیح را به شما خواهیم گفت؛ همراه ما باشید.
آداب تسلیت گفتن
1. در اولین فرصت عرض تسلیت داشته باشید
هر چه شما صمیمیت بیشتری با فرد عزادار داشته باشید باید زودتر با او تماس بگیرید، بهتر است قبل از شروع مراسم اگر امکان دیدار حضوری برایتان فراهم نیست حتما با هم گفت و گوی تلفنی داشته باشید. در مورد همکاران و آشنایان می توانیم در زمان شرکت در مراسم خاکسپاری و عزاداری به آنها تسلیت بگوییم.
اگر دوست دارید ابراز همدردیِ بیشتری داشته باشید، می‌توانید کارت تسلیت ارسال کنید. البته اگر یک کارت فیزیکی را با پست بفرستید، برای فرد ارزش بیشتری خواهد داشت؛ با این حال، از آنجا که در عصر دیجیتال هستیم، اگر از شیوه‌های مجازی هم برای این کار استفاده کنید، نمی‌توان به آن خرده‌ای گرفت. به هر حال فرد موردنظرتان احتمالا تعداد زیادی پیام‌ متنیِ مجازی دریافت خواهد کرد و به همین دلیل، کارت پستی برایش ارزشمندتر خواهد بود.
کارت تسلیت به دو شکل تایپ‌شدۀ آماده و نانوشته در بازار موجود است. یکی از آنها را تهیه کنید و با خط خودتان پیام محبت و دلگرمی‌تان را بنویسید یا اگر آماده است، فقط امضایش کنید. سپس آن را با پست ارسال کنید.
بیشتر بخوانید: 55 پیام تسلیت به دوست داغدار
.. آداب تسلیت گفتن ..

آریا جوان

آداب تسلیت گفتن و بایدها و نبایدها
2. از این جملات استفاده کنید
در آداب تسلیت گفتن، گاهی پیدا کردن جملات مناسب برای عرض تسلیت در شرایط خاص و حساس بسیار دشوار است. در ادامه برخی جملات و روش های ابراز همدردی با شخص عزادار را عنوان می کنیم.
بابت از دست دادن … بسیار متاسفم. اگر جملات زیادی به ذهن تان نمی رسد استفاده از این جمله ی کوتاه و کلیشه ای گزینه ی خوبی به نظر می رسد.
چه خاطره ها با هم داشتیم بهتر است خیلی از مواقع به جای دلداری دادن، خاطره ای از فرد متوفی را بازگو کنید. با این کار هم یاد او را زنده کرده اید و هم باعث شده اید فرد عزادار با یاد و خاطره ی عزیزش تسکین پیدا کند. اما بهتر است این خاطره خنده دار نباشد، چون توقع زیادی است که بخواهید فرد عزادار غم خود را فراموش کند و با شما بخندد.
تحمل این شرایط خیلی سخت هست اقرار به درد و رنج می تواند باعث آرامش شخص عزادار بشود. وقتی افراد شخص عزیزی را از دست می دهند شدیدا احساس تنهایی می کنند و این که شما بگویید سختی شرایط را درک می کنید باعث تسکین آنها خواهد شد.
او انسانی دوست داشتنی بود و جایش خالی است با این جمله باعث می شوید فرد داغ دیده شما را در غم خودش شریک بداند و راحت تر با شما صحبت کند.
.. آداب تسلیت گفتن ..

آریا جوان

آداب تسلیت گفتن صحیح به فرد داغدار
3. این جملات را نگویید
اما گاهی به سبب نبود آگاهی در لحظه امکان دارد جملاتی را بیان کنیم که نه تنها از غم فرد نکاهد بلکه موجب دلسردی و غم بیشتر او شود و یا امیدواری او را برای ادامه زندگی بدون فرد از دست رفته کم کند.
من نمی دانم اگر جای تو بودم چه کار می کردم شاید این جمله از لحاظ منطقی درست به نظر برسد، اما گفتنش کمکی به فرد عزادار نکرده و باعث می شود احساس تنهایی بیشتری بکند.
به آنها نگویید گریه نکنید برای اینکه فرد داغدیده کمی آرام شود واکنش هایی مانند گریه نشان می دهد تا از فشارهای روانی او کاسته شود . بنابراین بهتر است برای تسلای سوگواران آنها را از گریه منع نکنید که این کار از آداب تسلیت گفتن خارج است. تنها بهتر است زمانی که داغدیده واکنش هایی مانند داد و فریاد و واردکردن آسیب به خود نشان داد ، او را از این کار منع نمایید . حتی تشویق فرد مصیبت دیده و سوگوار، به ابراز احساسات و گریه، می تواند تاثیر زیادی در آرام شدن او بگذارد .
چه خبر؟ حالت چطور است؟ چه می کنی؟ برای کسانی که عزیز را ازدست داده اند پاسخ به این سوال این است: “خوب نیستم . ” شاید شما این سوال ها را می پرسید تا از حال فرد عزادار مطلع شوید. ولی جواب دادن به همین سوال های به ظاهر عادی هم برای او سخت است و مجبور است از روی ناچاری جواب بدهد.
به بیان غم خودتان نپردازید غم مشابهی را که داشته اید مختصرا باز گو کنید اما هیچ گاه درباره آن مفصل حرف نزنید زیرا گفتگو و بازگو کردن بیش از حد خاطراتتان بیشتر از آن که نشانگر هم دردی شما باشد نشان می دهد شما با تجارب فردی خودتان درگیر هستید.
نگران نباش، خیلی زود حالت بهتر می شود شاید با گفتن این جمله قصد کمک به فرد عزادار را داشته باشید ولی در حقیقت باید بدانید که او نیاز به گذراندن زمان برای گذراندن این مرحله را دارد. با این جمله او را تحت فشار قرار ندهید.
دیگر می توانی به زندگی خودت برسی این جمله خصوصا در مورد زمانی که فرد متوفی مدت زمان زیادی در بستر بیماری بوده است استفاده می شود. اما برای فرد عزادار شنیدن این جمله خیلی سخت هست و احساس می کند شما درکی از شرایط او ندارید.
من درک میکنم که تو چه احساسی داری اگرچه این جمله نهایت احساس هم دردی را نشان می دهد، اما در خیلی از موارد نتیجه ی عکس دارد. هر کس وقتی عزیزی را از دست می دهد حال و هوای خودش را دارد و احساس و سبک عزاداریش مختص به خود او است. شما باید درک کنید که او با سبک خودش عزاداری خواهد کرد و ممکن است از مقایسه ی شما ناراحت بشود.
این نیز بگذرد این جمله فقط وقتی خوب است که در مورد دیگران به کار رود. شما نباید احساسات فرد عزادار را نادیده بگیرید و به او بگویید به زودی احساس بهتری پیدا خواهد کرد و به چیزهای مثبت فکر کند و غیره. گذشت زمان را در پذیرش مرگ نادیده نگیرید.
همچنین از گفتن جملاتی مثل “خوب شد راحت شد.” و “مرگش سریع و بدون درد بود.” به افرادی که عزیزانشان را پس از دوره ی طولانی بیماری از دست داده اند پرهیز کنید چون با این کار احساسات آن ها نسبت به عزیزانشان را نادیده گرفته اید.
سخن آخر
چه بخواهیم چه نخواهیم مرگ حقیقت انکار ناپذیر زندگی است و البته تنها حقیقتی است که تمام افراد در مقابل آن برابر هستند. خوشبختانه این قابلیت در انسان وجود دارد که به کمک نعمت فراموشی در بیشتر مواقع از غم و اندوه تسکین می یابد و به جریان عادی زندگی برمی گردد.
حال که آداب تسلیت گفتن را آموختید، شما می توانید در این باره از مطلب « مجموعه پیام تسلیت صمیمانه برای اقوام، دوست و همکار » نیز بازدید بفرمایید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/710002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم