آریا جوان

آخرين مطالب

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر + همه چیز درباره این رشته پسران

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر + همه چیز درباره این رشته
  بزرگنمايي:

آریا جوان - بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چطور است؟ آیا مهندسین کامپیوتر درآمد خوبی دارند؟ برای تحصیل در این رشته چه پیش نیازهایی وجود دارد؟ این سوال‌ها را کسانی که می‌خواهند در رشته کامپیوتر تحصیل کنند می‌پرسند. برای این که کامپیوتر بخوانید، باید همه چیز را درباره این رشته بدانید. در این مقاله از انگیزه رشته مهندسی کامپیوتر را به همراه تمام گرایش‌ها و بازار کار آن معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
مهندسی به معنی ساختن است. مهندسین کامپیوتر از رایانه‌ها برای ساختن نرم افزارهای جدید استفاده می‌کنند. حتی خود ساختن کامپیوترهای جدید و به هم پیوند زدن سخت افزارها هم خودش یک مدل مهندسی کامپیوتر است.
در رشته مهندسی کامپیوتر می‌توانید وارد حیطه شبیه سازی شوید. در این حالت می‌توانید آنچه که در دنیای واقعی قابل پیاده سازی نیست را با کمک کامپیوترها سر و شکل دهید و شبیه سازی کنید.
از ساختن ربات‌ها تا پردازش تصاویر، نوشتن مقاله آموزش‌های صوتی و تصویری و … همه و همه را می‌توانید با کمک این رشته تحصیلی انجام دهید. در حقیقت مهندسی کامپیوتر آمده تا راه‌های حل مسئله و رسیدن به نتیجه را برای تمام شاخه‌ها و رشته‌ها هموارتر کند.
1) بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی
بازار کار رشته کامپیوتر نسبت به سایر رشته‌های تحصیلی گسترده‌تر است. علاقه‌مندان به برنامه نویسی می‌توانند این شاخه را در پیش بگیرند و به درآمدهای قابل توجه دست پیدا کنند. درآمد یک برنامه نویس را نمی‌توان تخمین زد. هر چقدر در این راه تجربه بیشتری کسب کنید و توانمندتر شوید، به مراتب درآمد بیشتری خواهید داشت.
البته که در هر کسب و کاری جای یک مهندس کامپیوتر خالی است. شما می‌توانید به عنوان یک متخصص طراحی سایت وارد بازار کار شوید یا این که وارد حوزه مونتاژ یا تعمیر و عیب یابی کامپیوترهای مختلف شوید.
2) بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد
در مقطع ارشد و دکتری بازار کار رشته کامپیوتر گسترده‌تر از مقطع کارشناسی است. در مقطع ارشد دانشجویان نحوه تحقیق کردن درباره مسائل روز دنیا را یاد می‌گیرند. به همین دلیل بیشتر افرادی که در این مقطع ادامه تحصیل می‌دهند به فکر راه انداختن کسب و کار خودشان هستند.
دانشجویان ارشد راهشان باز است که تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. این افراد می‌توانند نرم افزارهای جدید بسازند یا جاهای خالی را در علم کامپیوتر پر کنند. چرا که راه و رسم خوب تحقیق کردن، این راه را برایشان هموار کرده است. بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد در ایران خوب است.
3) بازار کار مهندسی کامپیوتر در مقطع دکترا
در مقطع دکتری هم دانشگاه از شما یک مدرس توانمند می‌سازد. پس از اتمام مقطع دکتری می‌توانید هم در حیطه‌های مختلف رشته نرم افزار و سخت افزار مشغول باشید و هم ساعت‌هایی را به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی اختصاص دهید.
گرایش‌های مقطع کارشناسی کامپیوتر
مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دو گرایش دارد. گرایش نرم افزار و گرایش سخت افزار. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره این دو گرایش ارائه کرده‌ایم.
1. گرایش نرم افزار کامپیوتر
عمده تمرکز گرایش نرم افزار روی یادگیری زبان‌های برنامه نویسی و راهکارهای حل مسئله است. در این گرایش شما یاد می‌آموزید که چگونه می‌توانید کامپیوتر را در راستای رسیدن به اهدافتان به کار بگیرید. در کارشناسی نرم افزار با سیستم عامل‌های مختلف آشنا می‌شوید. بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار بهتر از گرایش سخت افزار است.
2. گرایش سخت افزار کامپیوتر
گرایش سخت افزار همان­طور که از اسمش پیداست به سازوکار قطعات کامپیوتر مربوط می‌شود. در این رشته تجهیزات کامپیوتر را می‌شناسید و می‌فهمید که هر بخش چه کاری را بر عهده دارد. کلیه قطعات و عملکردی که کامپیوترهای مختلف دارند در کارشناسی سخت افزار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. تحقیقات این گرایش بیشتر روی بهبود سخت افزار برای کارآمدی بیشتر کامپیوترهاست.

آریا جوان


گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد کامپیوتر
مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر نسبت به مقطع لیسانس این رشته گسترده‌تر است. در ادامه گرایش‌های ارشد کامپیوتر را معرفی کرده‌ایم.
1. گرایش مهندسی نرم‌افزار
دانشجویان مقطع ارشد رشته نرم افزار توانایی تحلیل الگوریتم‌های پیچیده و طراحی پایگاه داده‌های پیشرفته را دارند. در این مقطع یاد می‌گیرید که چگونه یک نرم افزار را به نحوی که بیشترین سازگاری را با سیستم عامل داشته باشد طراحی کنید. فازهای توسعه نرم افزار و عیب یابی و نگهداری از آن نیز در این مقطع آموزش داده می‌شود.
تمام سازو کارها و زیر و بم سیستم عامل های مختلف در ارشد نرم افزار گنجانده شده است. دانشجو با کامپایلرها و الگوریتم‌های موازی آشنا می‌شود و شبیه سازی سیستم‌های مختلف و گرافیک کامپیوتری را در حد قابل قبولی آموزش می‌بینید.
2. گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری
روش طراحی و ساخت کامپیوترها و مدارهای کامپیوتری در این مقطع تحصیلی آموزش داده می‌شود. یک دانشجوی ارشد معماری با معماری پیشرفته و ابر رایانه‌ها آشنا می‌شود و سازوکار اجزای درونی کامپیوتر مانند بردهای الکترونیکی، میکروپروسسورها و … را مورد بررسی قرار می‌دهد.
بررسی معماری اجزای مختلف کامپیوتر در این مقطع جایگاه خاصی دارد. دانشجویان سعی می‌کنند تا با اتصال بردها و اجزای الکترونیکی به هم سیستم‌های بهینه‌تری برای برآورده کردن نیاز انسان‌ها بسازند. طراحی و ساختن مدارهای واسط (مدارهایی که سیستم‌های مختلف مانند کامپیوتر و گوشی را به هم وصل می‌کنند)، طراحی سیستم‌های بلادرنگ و ساختن آن‌ها و طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال تنها بخشی از کارهای دانشجویان معماری کامپیوتر است.
3. گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
دانشجویان هوش مصنوعی تلاش می‌کنند که کامپیوتر را بیشتر و بیشتر شبیه موجودات زنده کنند. کامپیوترهایی که می‌توانند مانند موجودات زنده فکر کنند و عمل کنند. یادگیری ماشین و داده کاوی بخشی از فعالیت‌هایی است که مهندسین این گرایش روی آن تمرکز دارند. در این روش داده‌های به دست آمده از عملکرد ماشین مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا خطاهای بعدی کمتر شود.
شبکه‌های عصبی به کامپیوتر ماهیتی زنده می‌دهند و پردازش‌های تکاملی هر مرحله از کار را بررسی کرده و جوابی که نسبت به سایر جواب‌ها بهینه‌تر است را به دست می‌آورند.
ربات هایی که قدرت پردازش تصویر و درک گفته و نوشته‌ها را دارند نیز حاصل این گرایش هستند. هوش مصنوعی به کامپیوتر کمک می‌کند تا بتواند زبان طبیعی موجودات را پردازش کند و به وقتش مانند یک فرد خبره به جراحی و… بپردازد. بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش هوش مصنوعی این روزها سر و صدای زیادی برپا کرده و رشد صعودی داشته است.

آریا جوان


4. گرایش مهندسی الگوریتم‌ها و محاسبات
دانشجویان گرایش مهندسی الگوریتم‌ها و محاسبات، الگوریتم‌های سخت و ساده را با هم مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در این شاخه دانشجو هم با علم کامپیوتر سر و کار دارد و هم با علم ریاضی. دانشجویان این گرایش با الگوریتم‌هایی مانند نظریه بازی‌ها که رسیدن به نتیجه دلخواه در آن‌ها فوت و فن خاصی دارد را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
5. گرایش رایانش امن
برقراری امنیت در دنیای کامپیوترها ضروری است. در این گرایش روش‌های نفوذ هکرها به سیستم‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. امنیت کاران پس از شناسایی راه‌های نفوذ، آن‌ها را روی نفوذگرها می­‌بندند تا سیستم برای دیگران بستری امن باشد. سیستم‌های پالایش، تشخیص نفوذ، کنترل نفوذ و دیواره آتش بخشی از موارد مورد توجه در این گرایش است.
برای درک اهمیت این گرایش تنها باید نگاهی به سیستم‌های بانکی بیندازید. تمام بانک‌ها به اینترنت وصل هستند و اغلب افراد کارهای بانکی‌شان مانند خرید و … را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. بدون وجود امنیت کافی، بستر اینترنت فقط برای سوءاستفاده گران مناسب خواهد بود نه همگان.
6. گرایش شبکه
کامپیوترهای جدا از هم، عملاً کارایی چندانی نخواهند داشت. برای ارتباط بین آن‌ها روشی به نام شبکه کردن کامپیوترها وجود دارد. در این روش بستر امنی برای برقراری ارتباط بین کامپیوترها فراهم می‌شود. هر شخص در شبکه می‌تواند به اطلاعاتی که اجازه دارد دسترسی داشته باشد. با وجود شبکه‌های کامپیوتری، نیازی نیست که برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازتان به اداره بروید. در هر زمان و در هر مکان اطلاعات در اختیار شما هستند.
دانشجویان و فارغ التحصیلان این گرایش روش‌های ارتباط دادن بین کامپیوترها را خوب می‌دانند. در این گرایش روش‌های ارتباط بین سیستم‌های کامپیوتری مختلف مانند لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و … آموزش داده می‌شود. مهندسین شبکه به خوبی می‌دانند که چه دستگاهی برای ارتباط بین چه سیستم‌هایی نیاز است و چگونه می‌توان امنیت را در سیستم‌ها برقرار کرد. نظارت به شبکه و رویدادهای آن بخشی از وظایف این افراد است.
بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکه هم خوب است و کسانی که این رشته را خوانده‌اند در شرکت‌های معتبر مشغول به کار هستند.
گرایش‌های مقطع دکتری کامپیوتر
گرایش‌های مقطع دکتری کامپیوتر با گرایش‌های ارشد این رشته یکسان هستند. دانشجو در هر گرایشی که ارشد گرفته باشد می‌تواند در کتری نیز ادامه تحصیل دهد. در مقطع دکتری بنیادی‌تر به موضوعات مختلف پرداخته می‌شود. دانشجو در این مقطع روش‌های مختلف را برای بهبود علم یا صنعت مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد.
لیست دروس مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر
مقطع کارشناسی کامپیوتر شامل درس‌های عمومی،اصلی، اختیاری و تخصصی است. مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار و سخت افزار دارای 141 واحد درسی است. این واحدهای درسی شامل 21 واحد درس عمومی، 55 واحد درس اصلی، 29واحد درس تخصصی و 21 واحد درس پایه است. در ادامه تعداد واحدهای این دروس و کل واحدهای کارشناسی را برای هر مقطع ارائه داده‌ایم.
1. گرایش نرم افزار
دروس اصلی آز کامپیوتر مبانی کامپیوتر و برنامه سازی برنامه سازی پیشرفته ساختمان داده ­ها زبان تخصصی زبان ماشین و اسمبلی ساختمان­ گسسته ریاضی مهندسی مبانی الکترونیک دیجیتال نظریه زبان­ها و ماشین­ها مدار منطقی شیوه ارائه مطالب علمی و فنی طراحی الگوریتم­ها طراح و پیاده ­سازی زبانهای برنامه سازی معماری کامپیوتر آز مدار منطقی سیستم ­های عامل آز معماری شبکه­ های کامپیوتری ریزپردازنده آز شبکه­ های کامپیوتری آز ریزپردازنده

دروس پایه
آمار و احتمالات مهندسی کارگاه عمومی ریاضی 2 ریاضی1 فیزیک 1 آز فیزیک 1 فیزیک 2 آز فیزیک2 معادلات دیفرانسیل

دروس عمومی اندیشه اسلامی 1 اندیشه اسلامی 2 اخلاق اسلامی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی انقلاب اسلامی تاریخ تحلیل صدر اسلام فارسی زبان خارجه جمعیت و تنظیم خانواده تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2 انسان در اسلام حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام فلسفه اخلاق آیین زندگی (اخلاق کاربردی) عرفان عملی اسلام آشنایی با قانون اسلامی جمهوری اسلامی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) تاریخ امامت تفسیر موضوعی قرآن تفسیر موضوعی نهج البلاغه

دروس تخصصی دخیره و بازیابی اطلاعات مهندسی نرم افزار 1 هوش مصنوعی آز مهندسی نرم افزار 1 پایگاه داده ها مهندسی نرم افزار 2 طراحی کامپایلر آز سیستم عامل کارآموزی پروژه کارشناسی آز پایگاه داده ها مهندسی اینترنت
2. گرایش سخت افزار
مهندسی سخت افزار در درس های اصلی، پایه و عمومی با مهندسی نرم افزار مشترک است.
دروس تخصصی آز مدار الکتریکی 1 مدار الکتریکی 2 آز مدار الکترونیکی طراحی خودکار مدارهای دیجیتال سیگنال و سیستم­ها انتقال داده ­ها الکترونیک دیجیتال سیستم ­های کنترل خطی کارآموزی پروژه کارشناسی آز الکترونیک دیجیتال طراحی VLSI

لیست دروس مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
دانشجویان مقطع ارشد مهندسی کامپیوتر درس‌های تخصصی‌تری دارند در این مقطع دانشجویان باید 32 واحد درسی را که شامل دروس اصلی و تخصصی، سمینار و پایان نامه است بگذرانند. برای کسانی که تغییر رشته داشته‌اند، گذراندن حداکثر 12 واحد جبرانی الزامی خواهد بود. در اینجا لیست درس‌های ارشد کامپیوتر را طبق رشته‌های مختلف ارائه کرده‌ایم.
1. گرایش مهندسی نرم‌افزار
دروس اصلی سیستم عامل پیشرفته تحلیل و طراحی الگوریتمهای پیشرفته پایگاه داده پیشرفته مهندسی نرم‌افزار پیشرفته طراحی نرم‌افزارهای مطمئن معماری نرم‌افزار توصیف و وارسی نرم‌افزار تست نرم افزار

دروس تخصصی مدل‌سازی و ارزیابی سیستم‌های نرم‌افزاری کامپایلر پیشرفته شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته توسعه سیستم‌های اطلاعاتی بزرگ سیستم‌های پایگاهی نامتمرکز تئوری زبان‌های برنامه‌سازی معماری سازمانی فناوری اطلاعات ریاضیات مهندسی پیشرفته مباحث پیشرفته در مهندسی کامپیوتر روش‌های صوری در تولید برنامه(معادل با توصیف و وارسی نرم‌افزار) آزمون اشکال زدایی و ترمیم نرم افزار پیشرفته الگوریتم های موازی پردازش فراگیر سیستم های توزیع شده پایگاه داده توزیع شده پردازش تکاملی

2. گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
دروس اصلی شناسایی الگو شبکه های عصبی پردازش تکاملی مهندسی دانش و هستان شناسی یادگیری ماشین پردازش تصویر

دروس تخصصی برنامه ریزی هوشمند الگوریتم های هوش جمعی مجموعه و سیستم های فازی یادگیری تقویتی نظریه یادگیری آماری مدل های گرافی احتمالاتی تصویرپردازی رقمی بینائی کامپیوتر پنهان سازی اطلاعات سنجش از دور پردازش زبان های طبیعی پردازش آماری زبان های طبیعی ترجمه ماشینی فهم زبان پردازش سیگنالهای رقمی گفتار پردازی رقمی شناسائی گفتار و گوینده تبدیل متن به گفتار رویکردهای هوش مصنوعی در بازی ها رفتار های هوشمند جمعی در بازی ها تصمیم گیری، استراتژی و مسیر یابی در بازی ها معماری بازی های رایانه ای طراحی و توسعه بازی های رایانه ای سیستم های چند رباتی یادگیری تقویتی و کنترل ربات رباتیکز شناختی ریاضیات برای رباتیکز فیزیولوژی و آناتومی سیستم اعصاب علم اعصاب سلولی علوم شناختی پردازش سلولی و مولکولی مدل های رایانشی در سیستم های جمعی نظریه بازی ها بهینه سازی داده کاوی پیشرفته پردازش سیگنال آماری تحلیل و پردازش زمان – فرکانس شناسائی مقاوم و بهسازی گفتار قرآن کاوی رایانشی تصویر برداری پزشکی هوش مصنوعی پیشرفته بازیابی پیشرفته اطلاعات سیستم های هوشمند چند عاملی حسابگری زیستی فرآیندهای تصادفی ربات های متحرک خود گردان

3. گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری
دروس اصلی معماری کامپیوتر پیشرفته شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته سیستم های عامل پیشرفته طراحی مدارهای پرتراکم پیشرفته (VLSI پیشرفته) آزمون و طراحی آزمون‌پذیر مدل‌سازی سخت‌افزار و متدهای طراحی آن طراحی سیستم‌های مطمئن پردازنده‌های حسابی(حساب کامپیوتری)

دروس تخصصی ریاضیات مهندسی پیشرفته شبکه‌های میان ارتباطی سنتز سیستم‌های دیجیتال ارزیابی کارآیی شبکه‌های کامپیوتری طراحی ریزپردازنده‌های ویژه الگوریتم های طراحی مدارهای پرتراکم پردازش سیگنال‌های دیجیتال پردازش تصاویر دیجیتال تئوری رمز کردن اطلاعات مباحث پیشرفته در مهندسی کامپیوتر طراحی سیستم‌های نهفته حساب کامپیوتری پیشرفته حساب مانده ای سامانه های حسگر هوشمند حسابگری زیستی امنیت سخت افزاری

4- گرایش مهندسی الگوریتم‌ها و محاسبات
دروس اصلی الگوریتم های پیشرفته پیچیدگی الگوریتم ها نظریه محاسبات پیشرفته محاسبات موازی الگوریتم های تصادفی سیستم های توزیع شده توصیف و وارسی سیستم ها

دروس تخصصی الگوریتم های موازی روش های رسمی برای سیستم های واکنشی بهینه سازی ترکیباتی الگوریتم های گراف و شبکه جنبه های محاسباتی مدارهای مجتمع پرتراکم نظریه پایگاه های داده الگوریتم های یادگیری جنبه های محاسباتی رباتیک هندسه محاسباتی الگوریتم های تپنده الگوریتم های حسابی اتوماتان های سلول

5. گرایش شبکه
دروس اصلی شبکه های کامپیوتری پیشرفته سیستم های توزیعی امنیت شبکه مدیریت شبکه های کامپیوتری و مخابراتی ارزیابی شبکه های کامپیوتری روش تحقیق و سمینار

دروس اختیاری شبکه های با پهنای باند بالا شبکه های بی سیم شبکه های نوری تأمین کیفیت در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری معماری شبکه های ذخیره سازی پردازنده های شبکه ای مباحث ویژه در شبکه های کامپیوتری

6. گرایش رایانش امن
دروس اصلی رمزنگاری کاربردی امنیت شبکه پیشرفته امنیت پایگاه داده توسعه امن نرم افزار مدیریت امنیت اطلاعات روش های صوری در امنیت اطلاعات ریاضیات رمزنگاری پروتکل های امنیتی مفاهیم پیشرفته در رایانش امن امنیت و اعتماد سخت افزار

دروس اختیاری امنیت تجارت الکترونیک نهان سازی اطلاعات امنیت سیستم های نوین ارتباطی نظریه الگوریتمی بازی ها نظریه پیچیدگی تئوری اطلاعات و کدینگ درستی یابی سیستم های واکنشی شبکه های کامپیوتری پیشرفته سیستم های عامل پیشرفته

لیست دروس مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر
دانشجویان مقطع دکتری کامپیوتر ملزم هستند که 12 تا 18 واحد درسی را از سرفصل در نظر گرفته شده توسط دانشگاه بگذرانند. پس از کسب نمره در این مرحله، دانشجو می‌تواند در امتحان جامع شرکت کرده و در صورت قبولی وارد مرحله پروپوزال نویسی و نگارش پایان نامه شود. لیست درس‌های گرایش‌های دکتری کامپیوتر به تفکیک در ادامه ارائه شده است.
1. گرایش مهندسی نرم‌افزار
دروس ارائه شده سیستم عامل پیشرفته سیستم های بی درنگ طراحی نرم افزارهای مطمئن کامپایلر پیشرفته پایگاه داده پیشرفته مهندسی دانش و سیستم های خبره مدلسازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری تحلیل و طراحی الگوریستم های پیشرفته تحلیل و طراحی الگوریتم های موازی مهندسی نرم افزار پیشرفته حفاظت داده ها طراحی سیستم های پایگاه داده خیلی بزرگ سیستم های تصمیم یار امنیت سیستم های نرم افزاری برنامه نویسی موازی سیستم های مبتنی بر دانش طراحی واسط کاربر فرآیندهای اتفاقی سوپر کامپایلر پایگاه داده توزیع شده سیستم های عامل توزیع شده پایگاه داده استنتاجی طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای زبان های برنامه نویسی تابعی طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای زبان های برنامه نویسی منطقی مباحث پیشرفته در سیستم عامل مباحث پیشرفته در سیستم های بلادرنگ مباحث پیشرفته در نرم افزارهای شبکه مباحث پیشرفته در محاسبات تحمل پذیر خطا مباحث پیشرفته در کامپایلر مباحث پیشرفته در پایگاه داده مباحث پیشرفته در ساختمان داده مباحث پیشرفته در مهندسی نرم افزار مباحث پیشرفته در حفاظت داده ها مباحث پیشرفته در زبانهای برنامه نویسی موازی مباحث پیشرفته در الگوریتم مباحث پیشرفته در روش های صوری حل مسائل مباحث پیشرفته در طراحی واسط کاربر مباحث پیشرفته در امنیت سیستم های نرم افزاری مباحث پیشرفته در سیستم های تصمیم یار مباحث پیشرفته در مهندسی دانش و سیستم های خبره

2. گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
لیست دروس ارائه شده شناسایی آماری الگو شناسایی ساختاری الگو شناسایی نوری الگو پردازش تصویر بینایی ماشین بینایی سه بعدی ماشین سنجش از دور هوش ماشین هوش مصنوعی توزیع شده پردازش مورفولوژیکی تصاویر مهندسی دانش و سیستم های خبره منطق ریاضی منطق فازی پردازش سیگنال های رقمی پردازش سیگنال های رقمی چند بعدی پردازش و شناسایی گفتار تئوری اطلاعات و کدگذاری رباتیک 1 رباتیک 2 شبکه های عصبی پردازش تکاملی علوم شناختی نظریه یادگیری پردازش زبانهای طبیعی شیوه های اخذ دانش اثبات قضایا به صورت اتوماتیک ترجمه ماشینی مدل های آتوماتا برای یادگیری طراحی و مدلسازی هندسی مدل سازی و تعبیر سه بعدی زبانهای برنامه سازی توصیفی روش های محاسبه نمادی مباحث پیشرفته در هوش مصنوعی مباحث پیشرفته در در شبکه عصبی مباحث پیشرفته در بینایی کامپیوتر مباحث پیشرفته در نظریه یادگیری مباحث پیشرفته در رباتیک مباحث پیشرفته در علوم شناختی مباحث پیشرفته در پردازش تکاملی مباحث پیشرفته در شناسایی الگو مباحث پیشرفته در پردازش تصاویر مباحث پیشرفته در مهندسی دانش مباحث پیشرفته در پردازش و شناسایی گفتار مباحث پیشرفته در مدلسازی هندسی مباحث پیشرفته در پردازش زبانهای طبیعی مباحث پیشرفته در تئوری اطلاعات مباحث پیشرفته در منطق مباحث پیشرفته در اثبات اتوماتیک قضایا

3. گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری
دروس ارائه شده معماری کامپیوتر پیشرفته معماری شبکه های کامپیوتری طراحی سیستم های مطمئن معماری کامپیوترهای توزیع شده طراحی مدارهای مجتمع پر تراکم پیشرفته آزمون سیستم ها و طراحی آزمون پذیر طراحی ریز پردازنده های پیشرفته سیتم های بی درنگ ریاضیات پیشرفته در مهندسی کامپیوتر طراحی پردازنده های IRSC مدلسازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری معماری پردازنده های آرایه ای معماری چند پردازنده ای ها پردازش موازی معماری کامپیوترهای پردازش سیگنال سیستم عامل پیشرفته معماری پردانده های آسنکرون معماری سیستم های هوشمند فرآیندهای اتفاقی معماری کامپیوترهای عصبی معماری ماشین های پایگاه داده امنیت شبکه های کامپیوتری طراحی مدارهای BICMOS آنالیر و مدلسازی توسط زبانهای توصیف سخت افزار سنتز سیتم های رقمی الگوریتم برای طراحی خودکار VLSI مدلسازی و ارزیابی سیستم های موازی مدلسازی و ارزیابی سیستم های توزیع شده آنالیز و مدلسازی سیتم های رقمی شبکه انتقال داده سریع مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری مباحث پیشرفته در طراحی سیستم های مطمئن مباحث پیشرفته در معماری کامپیوترهای توزیع شده مباحث پیشرفته در سیتم های بی درنگ مباحث پیشرفته در سیستم عامل مباحث پیشرفته در پردازش موازی مباحث پیشرفته در ریز پردازنده ها مباحث پیشرفته در مدارهای مجتمع پرتراکم مباحث پیشرفته در معماری کامپیوترهای موازی مباحث پیشرفته در معماری کامپیوتر مباحث پیشرفته در پردازش سیگنال دیجیتال مباحث پیشرفته در مدلسازی و ارزیابی سیستم های کامپیوتری

4- گرایش الگوریتم‌ها و محاسبات
لیست دروس ارائه شده تحلیل و طراحی الگوریتم های پیشرفته نظریه زبانها و ماشین های پیشرفته تحلیل و طراحی الگوریتم های موازی پیچیدگی محاسبات روش های محاسبات عددی پیشرفته منطق ریاضی تئوری ماشین های متناهی تئوری گراف روش های محاسبه نمادی ریاضیات پیشرفته در مهندسی کامپیوتر فرآیندهای اتفاقی جنبه های محاسباتی مدارهای مجتمع پر تراکم محاسبه پذیری الگوریتم های هندسی محاسباتی الگوریتم های گراف الگوریتم های ترکیبی الگوریتم های نیمه عددی الگوریتم های ژنتیکی تحقیق در عملیات پیشرفته مباحث پیشرفته در تحقیق در عملیات مباحث پیشرفته در نظریه زبانها و ماشین ها مباحث پیشرفته در الگوریتم های موازی مباحث پیشرفته در مدل های محاسباتی موازی مباحث پیشرفته در تئوری گراف مباحث پیشرفته در محاسبات نمادی مباحث پیشرفته در هندسه محاسباتی مباحث پیشرفته در محاسبه پذیری مباحث پیشرفته در محاسبات عددی مباحث پیشرفته در پیچیدگی محاسبات مباحث پیشرفته در تحلیل و طراحی الگوریتم ها مباحث پیشرفته در نظریه محاسبات

5. گرایش شبکه
دروس ارائه شده شبکه های کامپیوتری پیشرفته مدیریت شبکه های کامپیوتری و مخابراتی امنیت شبکه ارزیابی کارایی شبکه های کامپیوتری سیستم های توزیعی سیستم های سیار و بی سیم طراحی شبکه های کامپیوتری شبکه های کامپیوتری سرعت بالا شبکه های چند رسانه ای شبکه های ذخیره سازی پردازنده های شبکه ای سیستم های کامپوتری امن محاسبات توری شبکه های حسگر بی سیم شبکه های میان ارتباطی مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری پیشرفته مباحث پیشرفته در امنیت شبکه مباحث پیشرفته در مدیریت شبکه های کامپیوتری و مخابراتی مباحث پیشرفته در ارزیابی کارایی شبکه های کامیپوتری مباحث پیشرفته در سیستم های توزیعی مباحث پیشرفته در شبکه های سیار و بی سیم مباحث پیشرفته در طراحی شبکه های کامپیوتری مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری سرعت بالا مباحث پیشرفته در شبکه های ذخیره سازی مباحث پیشرفته در شبکه های ذخیره سازی مباحث پیشرفته در پردازنده های شبکه ای مباحث پیشرفته در شبکه های دسترسی مباحث پیشرفته در شبکه های اصلی مباحث پیشرفته در مدیریت شبکه های ارتباطی مباحث پیشرفته در شبکه های با پهنای باند بالا مباحث پیشرفته در شبکه های نوری مباحث پیشرفته در سیستم های نهفته مباحث پیشرفته در شبکه های حسگر بی سیم مباحث ویژه(1) مباحث ویژه(2)

6. دکتری مهندسی کامپیوتر- گرایش رایانش امن
دروس ارائه شده امنیت شبکه معما شناسی کاربردی سیستم های کامپیوتری امن امنیت پایگاه داده ها پروتکل های امنیتی معماری امنیتی مدل های فورمال و امنیت اطلاعات امنیت و سیستم های پرداخت الکترونیکی امنیت تجارت الکترونیک اختفا اطلاعات سیستم های ارتباطی امن مدیریت سیستم های امن نبرد اطلاعاتی تئوری اعداد مقدماتی تئوری اطلاعات و کدینگ نظریه بازی ها محاسبات زیستی تست و نگهداری نرم افزار محاسبات فراگیر محاسبات توری وارسی پروتکل های امنیتی وارسی به کمک کامپیوتر تئوری محاسبات الگوریتم های موازی پیشرفته پیچیدگی الگوریتم ها محاسبه پذیری الگوریتم های تصادفی شناسایی آماری الگو مباحث پیشرفته در معما شناسی مباحث پیشرفته در امنیت شبکه مباحث پیشرفته در سیستم های کامپیوتری امن مباحث پیشرفته در امنیت پایگاه داده ها مباحث پیشرفته در پرتکل های امنیتی مباحث پیشرفته در امنیت اطلاعات مباحث پیشرفته در پیچیدگی الگوریتم ها مباحث پیشرفته در شناسایی آماری الگو مباحث پیشرفته در معماری امنیتی مباحث ویژه(1) مباحث ویژه(2)

کدام دانشگاه‌ها این رشته را ارائه می‌دهند؟
دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و… رشته کامپیوتر را در مقاطع مختلف ارائه می‌کنند. از جمله مشهورترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته کامپیوتر می‌توان به دانشگاه‌های زیر اشاره کرد.
دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه تهران دانشگاه علم و صنعت دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی دانشگاه شاهرود دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه اصفهان دانشگاه بوعلی سینا همدان دانشگاه تبریز دانشگاه شیراز دانشگاه یزد دانشگاه شهید باهنر کرمان دانشگاه سمنان دانشگاه اراک دانشگاه زنجان دانشگاه ارومیه
کلام آخر
در این مقاله اطلاعات جامعی درباره بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های آن در مقاطع مختلف ارائه شد. بهترین فرصت‌های پیش روی مهندسین کامپیوتر وارد شدن به حوزه نرم افزار و هوش مصنوعی است. هر چند سایر گرایش‌های این رشته نیز فعال هستند و فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف کامپیوتر بیکار نخواهند ماند. با توجه به هدف و علاقه‌ای که دارید یکی از گرایش‌های کامپیوتر را انتخاب کنید. می‌توانید با تلاش در طول تحصیل و پس از آن به درآمد و تخصص قابل توجهی در شاخه تحصیلی‌تان دست پیدا کنید.
برای آشنایی با دیگر رشته‌های تحصیلی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های همه چیز درباره رشته جهانگردی + بازار کار رشته جهانگردی و بازار کار رشته اقتصاد و گرایش‌های آن را در انگیزه مطالعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/677579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

اسب آبی سرگردان در خیابان‌های این شهر

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

دستورکار هفته جاری مجلس

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی