آریا جوان - هیچ چیز به اندازه چرخاندن کلید استارت و مواجه نشدن با صدای همیشگی و آهنگین دور موتور، آزاردهنده نیست.
از هر ده بار، نه بار چنین مشکلی نتیجه یک نقص الکتریکی است که پیدا کردن مقصر آن میتواند بسیار دشوار باشد. با این حال، همیشه یک جا برای شروع تحقیقات شما وجود دارد: باتری ماشین.
برای خودروها، باتری از اهمیت حیاتی برخوردار است و قلب و روح ماشین محبوب شما محسوب میشود. باتری به کولرها، چراغها، برفپاککنها و همچنین جلسات موسیقی جمعی (یا انفرادی) شما نیرو میدهد. بنابراین، اگر خودروی شما هنگام روشن شدن موتور صدای قارقار میدهد یا کاملاً بیپاسخ است، در اینجا چند روش وجود دارد که میتوانید برای بررسی اینکه آیا باتری ماشین شما هنوز کار میکند یا کاملاً از کار افتاده است، استفاده کنید.
با نشانگرها شروع کنید
از آنجایی که امروزه خودروها دارای سیستمهای خودآزمایی هوشمند هستند، احتمالاً نشانگر باتری داشبورد شما در اعتراض به سهلانگاری شما در حال چشمک زدن است. اگر چراغ هشدار چشمک میزند یا همیشه روشن میماند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کاپوت را باز کنید و باتری خود را از نظر فیزیکی بررسی کنید.
باتریهای جدید ژلهای اغلب یک نشانگر گیج یکپارچه دارند که بسته به توان الکتریکی خروجی تولید شده، رنگ آن تغییر میکند. نمودار تفسیر رنگ معمولاً روی خود باتریها ارائه میشود.
ولتمتر را بیرون بیاورید
پس از باز کردن کاپوت، مجموعه داخل آن میتواند برای چشم غیرمتخصص بسیار گیجکننده باشد. نگران نباشید، باتری خودرو معمولاً آسانترین وسیله برای پیدا کردن است. پس از پیدا کردن باتری و آماده کردن مولتیمتر، پوشش روی ترمینالهای باتری را بردارید و مطمئن شوید که تمام لوازم جانبی خودرو که باتری را تخلیه میکنند خاموش هستند.

سر مثبت ولتمتر را به ترمینال قرمز باتری و سر منفی را به ترمینال آبی وصل کنید. اعداد را بررسی کنید. یک باتری سالم باید مقداری بین 12.4 ولت تا 12.7 ولت را نشان دهد. به عنوان یک قاعده کلی، هر مقداری بالاتر از 12.5 ولت نشان دهنده این است که همه چیز خوب است، در حالی که هر مقداری کمتر از 11.8 ولت نشانه شارژ کم است.
همچنین، در اینجا چند مقدار معمول وجود دارد که مربوط به درصد ثابت باتری هستند: اگر ولتمتر شما مقدار 12.3 ولت را ثبت کند، 75٪ شارژ دارد. از طرف دیگر، مقدار 11.8 ولت مربوط به حالت شارژ 25٪ است.
تست هیدرومتر و چراغ جلو
از آنجایی که احتمال وجود ولتمتر در گاراژ شما بسیار کم است، ممکن است به یک روش شهودی برای بررسی باتری ماشین خود نیاز داشته باشید. انجام تست چراغ جلو در چنین شرایطی بسیار مفید است و اطلاعات کافی در مورد وضعیت منبع تغذیه ماشین شما ارائه میدهد. این شامل روشن کردن چراغهای جلو هنگام روشن کردن سوئیچ خودرو میشود. اگر شدت نور کمتر از حد معمول باشد، ممکن است نشانهای از باتری کم باشد.
اگر چراغهای جلو به مرور زمان روشنتر شوند، دینام شما جریان کافی برای شارژ باتری را فراهم نمیکند.
در صورت وجود هیدرومتر، میتوانید نتایج نسبتاً دقیقی نسبت به تست چراغهای جلو به دست آورید. از آنجایی که باتری ماشین شما به دلیل یونهای موجود در الکترولیت، معمولاً یک اسید، شارژ میشود، سطح اسیدیته پایین ممکن است به معنای کمبود یونها و در نتیجه باتری ضعیفتر باشد.
اما قبل از اینکه به آزمایش قدرت اسید بپردازید، حتماً دستکش بپوشید، زیرا اسید بسیار مضر است. با پایین آوردن هیدرومتر در سلول باتری و فشار دادن لامپ شروع کنید. وقتی به اندازه کافی در آب فرو رفتید، حباب هیدرومتر را رها کنید و جریان الکترولیت را به داخل دستگاه مشاهده کنید.
به اعداد توجه کنید. اگر غلظت اسید بین 1.265 تا 1.299 باشد، نشانه خوبی است. اگر اندازهگیریها کمتر از مقادیر توصیهشده باشند، ممکن است نشاندهنده شارژ کم یا در بدترین حالت، سولفاته شدن باشد.
تست بار
تست بار مشابه تست ولتمتر است، البته با اعمال بار اضافی به موتور.
سادهترین راه برای انجام تست بار، روشن کردن وسیله نقلیه در حالی است که ولتمتر خود را برای اندازهگیری ولتاژ "حداقل/حداکثر" تنظیم میکنید. وقتی موتور روشن میشود، استارت انرژی زیادی از باتری میکشد، بنابراین باتری تا حدودی تخلیه میشود. اگر حداقل ولتاژ 9.6 ولت حداقل به مدت 15 ثانیه حفظ شود، باتری شما تست را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در غیر این صورت، ممکن است به تعویض باتری یا کمک یک متخصص باتری خودرو نیاز داشته باشید.