آریا جوان - مهر / فرزاد هوشیار مدیر سینما فرهنگ با اشاره به اینکه فعالیت سینماها در زمان جنگ نشانی از جریان زندگی بود، گفت که تولیدات دفاع مقدسی نیاز به حمایت جدی دارند.
فرزاد هوشیار مدیر سینما فرهنگ در گفتگو با خبرنگار درباره شرایط سینماها در زمان حمله رژیم صهیونیستی به کشور عنوان کرد: یکی از ویژگیهای جنگهای نوین، عملیات روانی است. در جنگهای نوین، هدف عملیات روانی این است که مردم بترسند و شهرها تخلیه شوند اما در این شرایط، بخش عمدهای از مردم، بهویژه در کلانشهرهایی مانند تهران، شهر را ترک نکردند و ماندند. یکی از زیباترین صحنهها، ادامه زندگی روزمره مردم بدون تکلف در سطح شهر بود. البته دستگاههای امنیتی توصیه میکردند که در ساعات پایانی شب، پس از غروب آفتاب، به دلیل حضور احتمالی عوامل موساد در شهر، تردد کمتر باشد، اما در طول روز زندگی عادی جریان داشت.
وی با اشاره به فعالیت سینماها در زمان حمله رژیم صهیونیستی گفت: یکی از مصادیق عادی بودن زندگی، فعالیت سینماها بود. از یک سو، وزارت فرهنگ تلاش کرد سینماها را باز نگه دارد و از سوی دیگر، مردم با اشتیاق به سینماها میآمدند. برای مثال، در روزی که دشمن صهیونیستی اعلام کرده بود صداوسیما را هدف قرار داده و مردم منطقه 3 باید تخلیه شوند، سالن سینما فرهنگ در خیابان شریعتی که نزدیک به محل موشکباران بود، تقریباً پر از جمعیت بود. همه در حال تماشای فیلم بودند، در حالی که پیامکهای هشدار را دریافت کرده و از موضوع اطلاع داشتند. حدود 20 درصد از جمعیت سالن را ترک کردند، اما بقیه تا پایان فیلم ماندند. حتی در سانس بعدی نیز چند نفر بلیت خریده بودند و زمانی که ما با آنها تماس گرفتیم، گفتند که از شرایط اطلاع دارند اما قصد دارند که فیلمشان را تماشا کنند.
مدیر سینما فرهنگ تصریح کرد: این مساله نشاندهنده مقاومت و ادامه زندگی روزمره در مقابل دشمن اشغالگر است. در مقایسه با شهرهای رژیم اشغالگر که با صدای آژیر خالی از سکنه میشدند، فعالیت سینماها در این چند روز اخیر بسیار معنادار بود.
هوشیار در پاسخ به این پرسش که کدام فیلمهای سینما فرهنگ در این چندروز پرمخاطب بوده اند ، گفت: فیلمهایی مانند «اسفند» درباره داستان زندگی شهید علی هاشمی « پیرپسر » و انیمیشن « رویاشهر » با استقبال خوبی روبهرو شدند.
این مدیر سینما با اشاره به لزوم اکران فیلمهایی در راستای تقویت فرهنگ حماسه و روحیه ملی عنوان کرد: ما در حوزه مقاومت، فیلمهایی داریم که هم فرهنگ حماسه را گسترش میدهند، هم درباره دشمنان چندلایه ایران آگاهیبخش هستند و هم حس مقاومت را در شهروندان تقویت میکنند. به عنوان مثال فیلم «خدای جنگ» که قرار بود در سینما اکران شود، به دلیل کیفیت بالا و موضوعیت آن در شرایط خاص کشور، در تلویزیون پخش شد و این ایثار را انجام دادند که فیلمشان بدون اکران سینمایی چندبار از تلویزیون پخش شود. نکته جالب این فیلم، حضور شهید امیرعلی حاجیزاده فرمانده وقت هوافضا در پشت صحنه بود که در تیتراژ «خدای جنگ» گنجانده شد و حس غرور و بغضی در گلو ایجاد میکرد.
هوشیار ادامه داد: همچنین فیلمهایی مانند «آسمان غرب» (درباره زندگی شهید خلبان علی اکبر شیرودی)، «اسفند» و چند فیلم دیگر در این حوزه داریم که یا بیوگرافی شهدا هستند یا داستان مقاومت مردم را روایت میکنند. چند فیلم دیگر نیز در نوبت اکران هستند که به زودی معرفی خواهند شد و میتوانند به تقویت حس غرور و مقاومت کمک کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر شکل جنگ نسبت به دوران 8 سال دفاع مقدس، سینماگران برای پرداختن به موضوع مقاومت و دفاع مقدس باید چه رویکردی را در پیش بگیرند؟ توضیح داد: شکر خدا سینمای ما به دلیل پرداختن به موضوعات جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و همچنین به دلیل قرار داشتن در یک نبرد جهانی که بیش از 40 سال است، ادامه دارد (از جمله جنگ اقتصادی و تحریمها)، همواره رنگ و بوی مقاومت داشته است. نسلی از فیلمسازان در حوزههای مستند، سینمایی و کوتاه تربیت شدهاند که به خوبی این موضوعات را میشناسند و آثار ارزشمندی تولید میکنند اما این فیلمسازان نیازمند حمایت بیشتر توسط دستگاههای اجرایی هستند.
هوشیار در پایان متذکر شد: در 2 جشنواره اخیر فیلم فجر، تولیدات حوزه دفاع مقدس حضور پررنگی داشتند اما بسیاری از سازندگان این آثار از کمبود حمایت گلایه داشتند. به نظر میرسد این وقایع اخیر میتواند به جدیتر شدن حمایت مدیران فرهنگی و نظامی از این هنرمندان و آثارشان کمک کند.