دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
فناوری

وبسایت‌های بازی در سه‌ماهه‌ اول ۲۰۲۵ تقریبا ۱۳ درصد مطالب کمتری منتشر کرده‌اند

وبسایت‌های بازی در سه‌ماهه‌ اول ۲۰۲۵ تقریبا ۱۳ درصد مطالب کمتری منتشر کرده‌اند
آریا جوان - مجله دیجی کالا / بر اساس داده‌های «پرس انجین» (Press Engine)، ۱۳۵ وبسایت برتر در حوزه بازی‌های ویدیویی در سه‌ماهه‌ی اول سال میلادی جاری بیش از ۶۳۵ هزار مقاله ...
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مجله دیجی کالا / بر اساس داده‌های «پرس انجین» (Press Engine)، 135 وبسایت برتر در حوزه بازی‌های ویدیویی در سه‌ماهه‌ی اول سال میلادی جاری بیش از 635 هزار مقاله منتشر کرده‌اند.
این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2024، کاهش بیش از 13 درصدی یعنی بیش از 100 هزار مقاله کمتر را نشان می‌دهد. این آمار شامل نقد و بررسی‌ها، اخبار، راهنماها، مطالب تحلیلی و غیره می‌شود و وبسایت‌هایی از سراسر جهان را در بر می‌گیرد. بسیاری از این کاهش‌ها مربوط به سایت‌هایی بوده که محتوای آن‌ها بر پایه‌ی راهنماهاست، اما رسانه‌های بزرگ از جمله آی‌جی‌ان (IGN)، گیم‌اسپات (GameSpot)، فامیتسو (Famitsu) و یوروگیمر (Eurogamer) نیز کاهش چشمگیری داشته‌اند. پرس انجین ابزاری در حوزه روابط عمومی است که توسعه‌دهندگان و ناشران بازی از آن برای ارسال کد بازی‌ها و بیانیه‌های مطبوعاتی به پایگاه داده‌ای از روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا استفاده می‌کنند.
البته این کاهش تعداد مقالات تعجب‌آور نیست. طبق گزارش پرس انجین، در دو سال گذشته 2902 تماس مطبوعاتی از پایگاه داده این شرکت حذف شده‌اند. این افراد شامل خبرنگاران آماتور، پاره‌وقت و فریلنسر می‌شوند، اما در مجموع این امر نشان می‌دهد که تعداد افرادی که درباره بازی‌های ویدیویی می‌نویسند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است؛ چرا که تقریباً همه رسانه‌های اصلی حوزه بازی با اخراج نیرو مواجه شده‌اند.

آریا جوان


بازار
عوامل دیگری نیز بر کاهش تعداد مقالات بازی تأثیرگذار بوده‌اند، از جمله تمرکز بیشتر رسانه‌ها بر پوشش بازی‌های بزرگ که این تغییر جهت تحت‌تأثیر به‌روزرسانی‌های اخیر موتور جست‌وجوی گوگل صورت گرفته است. گارث ویلیامز (Gareth Williams)، بنیان‌گذار پرس انجین، می‌گوید: «با توجه به خروج گسترده خبرنگاران از این صنعت، کاهش مقالات قابل پیش‌بینی بود، اما از زمان به‌روزرسانی جدید گوگل، این روند بسیار سریع‌تر شده است. ناشران مستقل این به‌روزرسانی را اصلاً مفید نمی‌دانند و برخی سایت‌ها حتی به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. این اتفاق باعث بازنگری استراتژی‌های سئو شده و برخی از رسانه‌های بزرگ هم به سمت مدل‌های اشتراکی روی آورده‌اند. وقتی مخاطبان به سمت محتوای ارزشمند هدایت نمی‌شوند، ناشران هم دیگر روی محتوایی که سود تجاری ندارد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»
از نگاه صنعت، این تغییرات باعث شده‌اند که رسانه‌های حوزه بازی، پوشش خبری خود بر بازی‌هایی غیر از آثار AAA بزرگ را کاهش دهند و این موضوع چالش دیده‌شدن بازی‌های ساخته‌ شده توسط استودیوها و ناشران کوچک‌تر را تشدید می‌کند. ویلیامز اضافه کرد: «این افت در تعداد مقالات همزمان شده با کاهش مخاطبان در رسانه‌های تخصصی که این امر باعث رقابتی شدید بر سر محتوای پرترافیک یعنی مطالب مربوط به بازی‌های بزرگ شده و دیگر جای زیادی برای بازی‌های AA یا مستقل باقی نمانده است. یکی از پیامدهای ناخواسته این شرایط این است که هیچ‌گاه این‌قدر برای بازی‌های مستقل یا هر بازی دیگری سخت نبوده که بتوانند توجه رسانه‌ها را جلب کنند.»


نظرات شما