آریا جوان

آخرين مطالب

توضیح یکی از اعضای هیئت انتخاب فجر درباره غیبت برخی آثار؛ منبع قانونی داشتند! دخترونه پسرونه

توضیح یکی از اعضای هیئت انتخاب فجر درباره غیبت برخی آثار؛ منبع قانونی داشتند!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر / محمود گبرلو عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره انتخاب 33 فیلم بخش مسابقه توضیح داد و گفت: برخی فیلم‌ها با منع قانونی مواجه بودند.
پنجشنبه 20 دی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر توسط منوچهر شاهسواری دبیر این دوره اعلام شد که با واکنش‌هایی همراه بود.
اکتای براهنی کارگردان فیلم «پیر پسر» که برای حضور در این دوره ثبت نام کرده بود در فضای مجازی اعلام کرد که این فیلم علی‌رغم تایید هیئت انتخاب به جشنواره راه پیدا نکرده است.

محمود گبرلو یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره در صفحه مجازی خود یادداشتی منتشر کرد و درباره روند انتخاب آثار و برخی حواشی پیش آمده توضیح داد.
متن این یادداشت بدین شرح است: «از میان نود و دو فیلم، باید سی سه فیلم انتخاب می‌شد، قالب سینمایی یا ویدیویی هم مهم نبود، هر فیلمی که دبیرخانه در اختیار هیئت انتخاب قرار می‌داد باید دیده می‌شد. رعایت قوانین در حوزه اختیارات هیئت انتخاب نیست، مثل اینکه، فیلم اولی است یا دومی، یا اینکه فلان فیلمساز و یا تهیه کننده چند فیلم دارد و یا سال تولیدش مربوط به چه سالی است، همه در کنار هم دیده شدند، از روزی که اولین جلسه آشنایی و معرفی برگزار شد فیلم دیدن هم شروع شد. معمولاً از هشت صبح تا پاسی از شب روی پرده سینمای دفتر جشنواره، فیلم‌ها را دیدیم؛ حتی آنها که کامل نرسیده بودند!
ترکیب هیئت انتخاب، هفت سینماگر یا شیفته سینما با سابقه‌ای شناخته شده بودند که فیلم خوب دیدن و کلاً سینما برایشان حایز اهمیت بود. هر کدام در کار خودشان مهارت و تخصص لازم را داشتند، البته با همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که خودشان هم منکر نیستند. طبیعتاً افراد دیگری می‌توانستند باشند، اما قرعه به نام این جمع افتاده بود، تفاوت این جمع این بود که نگاه تخصصی، جایگزین نگاه مضمونی و گاه ایدئولوژیک شده بود، بازتاب‌های بیرونی هم اینگونه تفسیر می‌کرد، البته طبیعی است که هر کدام ایدئوژی خود را دارند و روی آن حساس و مصمم اند اما قرار گذاشتیم با ملاک و معیار از قبل تعیین شده، شروع نکنیم … مبنا بر این شد سروشکل فیلم، درست و جاندار باشد. قصه درست پرداخت شده باشد، نگاه و فرم جدید باشد، روایت محکم و دلنشین داشته باشد، نوآوری و خلاقیت ببینیم، تماشاگر را درگیر کند، عوامل، چه بازیگر چه فیلمبردار و یا دیگران، حرفه‌ای عمل کرده باشند و اینکه در تراز یک جشنواره معتبر باشند. قرار گذاشتیم به سازنده و سایر عوامل یا فلان کارگردان خوش نام یا فیلم اولی و فلان ارگان و سازمان توجه نکنیم، برایمان مهم بود فیلمساز چگونه توانسته ایده اش را در قالب یک فیلم خوب و قابل قبول و با نوآوری و خلاقیت به تماشاگر منتقل کند.
بعد از دیدن فیلم، هر یک یادداشت‌های خود را می‌نوشتیم، گاهی اظهار نظری می‌کردیم و یا برای درک بهتر، نکاتی را که دچار ابهام بودیم از یکدیگر سوال می‌کردیم اما نظر قطعی خودمان را در دفترچه‌ای که از همه پنهان بود یادداشت می‌کردیم، با دیدن برخی فیلم‌ها گاه خسته و گاه عصبانی می‌شدیم و با دیدن برخی فیلم‌ها لذت می‌بردیم و خستگی فیلم قبلی از تن مان بیرون می‌رفت.
بعد از چند روز که فیلم دیدن‌ها به پایان رسید، چند روز جلسه جمع بندی اولیه و بحث و گفتگو داشتیم، تا به جلسه نهایی رسیدیم و تصمیم سخت باید گرفته می‌شد. گاهی دبیر جشنواره در جلسات جمع بندی حضور داشت، آن هم برای ارایه توضیحات و رفع ابهامات. مثلاً پرسیدیم آیا تنوع ژانر و یا تنوع موضوع برایتان مهم است؟ می‌گفتند دلمان می‌خواهد جشنواره رنگارنگی داشته باشیم و یا برای همه سلیقه‌ها باشد اما اگر این مساله باعث بی عدالتی و اجحاف به یک فیلمی می‌شود از این نظر عبور کنید. یکی از عزیزان جشنواره مسئول جمع آرایی جدول نظریه‌ها بود، کار بسیار دلهره آوری بود، دلمان نمی‌آمد حاصل زحمت فیلمسازان را غربال کنیم تا به تعداد قانونی (سی و سه) برسیم. در وهله اول، فیلم‌هایی که سطح مورد نظر را نداشتند و اصلاً موافقتی با آن نبود، کنار گذاشتیم، رسیدیم به فیلم‌هایی که رای بالایی داشتند یعنی بدون استثنا هفت رای داشتند و اصلاً بحثی هم درباره شان نبود، آنها را انتخاب و نوبت به فیلم‌هایی رسید که شش رای داشتند، فرد مخالف و یا پنج نفر موافق، استدلال‌های خود را بیان می‌کرد سپس دوباره رای گیری می‌کردیم، این بار فیلم‌های رای بالا را انتخاب کردیم، باقیمانده فیلم‌ها را دوباره مخالف و موافق استدلال‌های خود را بیان کردند، کار این بار سخت‌تر شده بود، باید به گونه‌ای استدلال می‌آوردیم که دیگران اقناع شوند. پس از بحث و گفتگو، دوباره رای گیری کردیم. برخی فیلم‌ها که به رای بالایی نرسیدند، بنا بر قوانین رای گیری مرسوم، هر فیلمی که نصف به اضافه یک (چهار رای) و به بالا آورد را انتخاب و به بخش مسابقه اضافه کردیم. دو سه فیلم، هم‌سطح رای آوردند که دوباره بحث و استدلال آوردیم و دوباره بین آن چند فیلم، رای گیری کردیم تا در نهایت به سی و سه فیلم رسیدیم و آخرین فیلمی را که به یک رای نسبی رسیده بود برای رزرو گذاشتیم تا احیاناً اگر فیلمی، از لحاظ فنی، نرسید جایگزین شود.
در میانه راه اعلام کردند برخی فیلم‌ها که ظاهراً مورد پسند اکثریت اعضا هم بود مثل «پیر پسر»، «رکسانا» و «بی سروصدا» منع قانونی دارند و اشتباهاً برای دیدن در اختیار هیئت انتخاب قرار گرفته، خیلی دلمان سوخت چون یکی از این فیلم‌ها می‌توانست تحولی در سینمای ایران ایجاد کند اجبارا و با بی میلی از جدول انتخاب‌ها کنار گذاشتیم.
همچنین هیئت انتخاب پیشنهاد کرد برخی فیلم‌هایی که خارج از مسابقه قرار گرفتند و یا به‌خاطر منع قانونی انتخاب نشدند مثل «پیر پسر» و یا برخی فیلم‌های که طی سال‌های گذشته از حساسیت‌هایی برخوردار بودند و نمایش عمومی نداشتند مثل «قاتل و وحشی»، با موافقت سازندگاش در بخش ویژه ای به نمایش گذاشته شود.
اما در پایان؛ ما فیلم‌های ساخته شده‌ای که در جشنواره ثبت نام کرده بودند و دبیرخانه در اختیارمان گذاشته دیدیم، حتماً فیلم‌های دیگری هستند که ما ندیدیم. هیئت انتخاب براساس توان، مهارت و درایت خود انتخاب کرد.
تحلیل ام این است؛ اگر دیگران هم بودند، انتخاب شان، اکثر این فیلم‌های بخش مسابقه بود چون بستگی به سلیقه و نگاه افراد دارد. و دیگر اینکه واقعاً پذیرش عضویت در هیئت انتخاب کار دشوار و پر هیجان و پر استرسی است، ان شاءالله که توانسته باشیم به انصاف نزدیک شده باشیم.»
محمود گبرلو همراه با آرش خوشخو، منیر قیدی، سعید سهیلی، حسین کرمی، محمدرضا مصباح و رعنا آزادی‌ور اعضای هیئت انتخاب جشنواره چهل و سوم فیلم فجر را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1438823/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این گوشی‌های سامسونگ به اولین آپدیت ماهانه سال 2025 مجهز شده‌اند

بیان آیت الله جوادی آملی درباره شعر استاد شهریار

نمایی زیبا از ساحل خلیج فارس

ناراحتی شدید هادی عامل از مدیران شبکه افق: خدا دلشونو بشکنه!

تاثیر اعداد روی زندگی جناب خان

مارسکا: با توجه به تعداد شوت‌ها، مستحق برد بودیم!

قدرت‌نمایی لژیونر ایران در اروپا

کوجو پنجاه و ششمین خارجی تاریخ استقلال!

بنیامین فرجی: می‌خواهم دومین طلا را هم در تونس بگیرم

خیال یووه از خرید آرائوخو و موآنی راحت است

سرمربی بسکتبال: کار بزرگی انجام دادیم

پپ نزدیک بود اورتگا را بزند!

فاضلی: حاضرم خسارت وارده به میکروفن صداوسیما را پرداخت کنم

شرط عراقچی برای مذاکره هسته‌ای با دولت جدید آمریکا

انتقاد تندوتیز خالق اندروید از بیل گیتس و مایکروسافت

حکمت/ دیدار مستضعفان نشانۀ فروتنى است

تقویم تاریخ/ آغاز نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه

فال حافظ چهارشنبه 26 دی 1403

فال روزانه چهارشنبه 26 دی 1403

از تنوع موضوعی فیلم‌ها تا سرمایه‌گذاران ارگانی در «فیلم فجر» 43

محبی پرسپولیس را سورپرایز می‌کند!

سلطانی: پائز یک سر و گردن از والیبال ایران پایین‌تر بود

استقلال نه، سهرابیان در نساجی می‌ماند

رضایت موسیمانه از عملکرد بختیاری‌زاده

ترکیب منتخب نیم‌فصل لالیگا به انتخاب هوش مصنوعی!

اشلوت: نمی‌توانم بیشتر از این به تیم فشار بیاورم

کیف چرم سفید را چطور نو کنیم؟

پاسخ پزشکیان به ادعاهای مطرح شده علیه ترامپ؛ ایران برنامه‌ای برای ترور ندارد

مشاور امور روحانیت احمدی‌نژاد درگذشت

تفال/ دل می‌رود ز دستم صاحبدلان خدا را

زمان عرضه گلکسی S25 Slim حوالی اردیبهشت خواهد بود

فارست 1-1 لیورپول؛ اشلوت به روزهای سخت رسید

آتالانتا 1-1 یووه؛ مساوی دست از سر موتا برنمی‌دارد

خلاصه بازی برنتفورد 2 - منچسترسیتی 2

عامل: عاشق زندگی در ایران و مشهد هستم

عامل: با هیچ پولی گزارشگری کشتی را کنار نمی‌گذارم

واکنش دیدنی سلس روی شوت صلاح؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

برنتفورد 2-2 سیتی؛ بریس فودن هدر رفت!

چرا زمان گاهی سریع‌تر و گاهی کندتر می‌گذرد؟

دو موقعیت پیاپی برای شاگردان گاسپرینی؛ آتالانتا 0-1 یوونتوس

کادو و یادگاری جالب محسن کیایی برای هادی چوپان

بازگشت درخشان شاگردان فرانک؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

آکه ناجی پپ؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

گل اول لیورپول توسط دیوگو ژوتا در دقیقه 66

گل اول آتالانتا توسط متئو رتگی در دقیقه 78

موقعیت‌ عالی ژوتا؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

گل دوم چلسی به بورنموث روی ضربه آزاد دیدنی ریس جیمز

متس سلس دروازه را نجات داد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

توپ را از روی خط دفع کرد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

صحبت‌های گواردیولا با گواردیول بعد از پایان بازی برنتفورد و منچسترسیتی