آریا جوان

آخرين مطالب

تغییرات هوشمندانه و جسورانه اوسمار بین دو نیمه بازی ورزش

تغییرات هوشمندانه و جسورانه اوسمار بین دو نیمه بازی
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ورزش 3 /تغییرات بین دو نیمه بازی پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان در نهایت منجر به تغییر نتیجه و عوض کردن یک شکست تلخ با بردی بزرگ و تاریخی شد تا اوسمار ویرا بار دیگر در کانون توجه قرار بگیرد.
 باور اینکه پرسپولیس با آن خط دفاعی مستحکم و دروازه بانی ملی پوش پیش چشم چیزی حدود 50 هزار تماشاگر خودی در ورزشگاه خانگی و مقابل تیمی از رده‌های انتهایی جدول فقط در یک نیمه سه گل دریافت کند محال بود و همه حاضران در استادیوم آزادی را مثل میلیون‌ها بیننده تلویزیونی شوکه کرده بود.
درست بعد از گل سوم استقلال خوزستان برخی نیمکت نشینان این تیم که با تاخیر به سمت زننده گل رفتند روی سر خود می‌زدند و باور نداشتند که چنین برد بزرگ و تاریخی فقط در یک نیمه رقم خورده است.
بعد از این گل خرد کننده و باورنکردنی خیلی از پرسپولیسی‌ها یاد آن باخت چهارگله مقابل استقلال اهواز در لیگ هفتم حرفه‌ای افتادند که مقابل تیم مجید جلالی در اهواز و با نتیجه 4 بر یک رقم خورد. درست بعد از آن باخت و اتفاقات عجیب و حاشیه‌هایش بود که پرسپولیس با افشین قطبی و اصلاحاتی که در تیمش انجام داد به مسیر قهرمانی برگشت و در نهایت با وجود کسر شش امتیاز در ثانیه‌های پایانی بازی فینال گونه مقابل سپاهان به شکلی دراماتیک قهرمان لیگ برتر شد.
آن فصل شکست تلخ و دردناک مقابل تیم آبی اهواز در شرایطی رقم خورد که جای بازگشت وجود داشت اما این بار و 16 سال بعد در فاصله دو هفته مانده به پایان فصل، باخت در خانه به احتمال بسیار قهرمانی را به باد می‌داد.
با این وجود اوسمار و کادرش که مثل همه اعضای تیم پرسپولیس و تماشاگران حاضر در ورزشگاه شوکه به نظر می‌رسیدند درست در نقطه بحرانی شروع به مدیریت بحران کرده و دنبال راهی برای فرار از این باتلاق بودند. بعد از گل سوم چهره بهت زده اوسمار که مشغول مشورت با دستیار معتمدش رافائل گونزالوس داسیلوا بود مشخص می‌کرد آنها تغییرات نیمه دوم را از همان زمان و با بحث‌هایی که بین خود مطرح می‌کنند، آغاز کرده‌اند.

با شروع نیمه دوم پرسپولیس با سه تغییر همزمان به زمین آمد. اوسمار در حرکتی شجاعانه و فوق العاده ریسکی دو هافبک تدافعی خود را از زمین بیرون کشید و یک هافبک با خصوصیاتی رو به جلوتر به زمین آورد. بیرون بردن توامان سروش رفیعی و مسعود ریگی احتمالا بهترین یا شجاعانه‌ترین تصمیم اوسمار در چهار ماه گذشته و از زمان حضورش در راس کادر فنی پرسپولیس بوده است.
غیر از اینها حضور وحد امیری در نقش مهاجم و ترمیم خط دفاعی با جایگزینی فرشاد فرجی توسط علی نعمتی دیگر تصمیمات و تغییرات مهم او بعد از آن نیمه فاجعه بار بود که همگی به شکلی باورنکردنی نتیجه داد
با حضور نعمتی خط دفاعی که کاملا بالا بازی می‌کرد و اساسا چیزی از آن باقی نمانده بود غیر از یک صحنه غافلگیر نشد هر چند ده نفره شدن حریف از دقیقه 58 به این مهم کمک بسیاری کرد. در عین حال محمد خدابنده لو به بهترین شکل ممکن انتقال سریع بازی از دفاع به حمله و بردن توپ به نیمه زمین حریف را انجام داد و تقریبا هیچ اشتباهی نداشت و سرانجام وحید امیری که یک پنالتی گرفت و گل سوم را پایه گذاری کرد تا او هم در این کامبک تاریخی نقش مهمی ایفا کرده باشد.
تغییرات اوسمار در بین دو نیمه بازی با استقلال خوزستان هم بموقع و سریع بود هم هوشمندانه هم شجاعانه چرا که او در آن لحظه نمی دانست که قرار است حریف ده نفره شود. از این رو بیرون بردن دو هافبک تدافعی و حضور یک هافبک رو به جلوتر با خصوصیات تدافعی کمتر به جای آنها و حضور دو مهاجم در عین اینکه وینگرها و عالیشاه در زمین باقی مانده بودند تغییراتی فوق العاده ریسکی به نظر می‌رسید که شاید هر مربی‌ای جرات و جسارت انجامش را نداشت چرا که روی دیگر قضیه سنگین‌تر شدن ابعاد فاجعه بود اما این ریسک جواب داد.
مهمتر از تغییرات اما مدیریت بحران در سخت ترین شرایط ممکن بود.اوسمار مربی خشک و سردی نیست.او هم احساسی است و مثل هر فرد دیگری متاثر از اتفاقات بازی و جو ورزشگاه تغییر حالت می دهد اما او در کنار همکارانش در کادر فنی موفق شد با تصمیمات درست و کنترل شرایط خودش و تیمش از دل جهنم داغ و سوزان که می‌توانست رویاهای میلیون‌ها پرسپولیسی را به باد دهد یک بهشت رویایی بسازد و تیمش را به قهرمانی امیدوار نگه دارد آن هم در شرایطی که دست بالاتر را برای رسیدن به این رویا داشته باشد.
با اتفاقات رقم خورده در بازی مقابل استقلال خوزستان، اوسمار لوس ویرا وجه دیگری از مربیگری خود را نشان داد؛ اینکه او در مواقع بحرانی قادر به کنترل شرایط خودش و تیمش خواهد بود و می‌توان روی این برزیلی حساب کرد.
با اینکه شانس و اقبال هم تا حدودی به کمکش آمد و اتفاقات بازی به نفعش رقم خورد اما از نقش پررنگ او ر این کامبک تاریخی نمی‌توان گذشت و حتما باید سهمی ویژه برای او در این برد بزرگ برداشت.
مرور تصاویر مربوط به شادی او بعد از گل چهارم و ثبت یک پیروزی و بازگشتی بزرگ احتمالا جزو جذاب‌ترین تصاویر این دیدار به یادماندنی است و شاید خود اوسمار هم با مرور این تصاویر باور نکند که در آن لحظات چه حس و حال فوق العاده‌ای داشته و چقدر باید از تغییرات هوشمندانه و کارسازش که منجر به این بازگشت استثنایی شد خوشحال و به خودش مغرور باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1323534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی رینگ ظاهراً با این قاب شارژ می‌شود

هوش مصنوعی به کمک صاحبان گربه‌ها می‌آید

نماهنگ «آرومم» بمناسبت عید قربان

عید قربان در غزه

لباس بی قواره دختر «آنجلینا جولی» در جایزه تونی!

حضور دو کوبل داوری و ناظر فنی ایران در رقابت‌های قهرمانی هندبال

شبیه‌سازی گل بلینگام به صربستان با عروسک لگو

طباطبایی بدون شکست در تورنمنت آواگیان ارمنستان

جلسه فوری با ستاره جنجالی وسط یورو!

عجیب‌ترین بازیکنی که در یورو دیدیم

ژاپن برای فینال لیگ ملت‌ها دندان تیز کرد

ستاره جدید لورکوزن: بارسلونا اولویتم نبود

لوکاکو آماده برای آغازی درخشان در یورو 2024

ایده هایی جذاب برای لذت بردن از تابستان با خانواده

تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و دعا برای نزدیک شدن پیروزی قطعی فلسطین توسط رهبر انقلاب

پرویز امینی: اگر لاریجانی بود منازعات انتخاباتی خیلی مدنی‌تر می‌شد

عیادت رهبر انقلاب از آیت‌الله مکارم شیرازی

نامزدهای انتخابات درباره رابطه با آمریکا باید چه‌کار کنند؟

حزب جمهوریت از پزشکیان حمایت کرد

اشک‌های یوسف سلامی هنگام صحبت درخصوص شهید رئیسی

پورمحمدی: عدالت‌خواهی، سابقه‌ای پاک و عاری از فساد می‌خواهد

معاون بانوان ستاد قاضی‌زاده‌ منصوب شد

توصیه تاجیک به تیم پزشکیان: وقت تنگ است، باید سریع خود را جمع و جور کنید

تریلر جدید بازی !Thank Goodness You’re Here را ببینید

اقامه نماز عید قربان در حرم مطهر علوی(ع)

تونی برندگانش را شناخت/ «هری پاتر» بهترین بازیگر موزیکال شد!

توضیحاتی مهم درباره جزئیات اولین مناظره تلویزیونی نامزدها

بررسی کم‌وکیف مجریانی که تا به امروز مناظره‌ها را گرداندند

فهرست 14 نفره تیم ملی والیبال برای دیدار برابر آمریکا

پدیده لیگ برتر: فکر می‌کردم تا 28 سالگی سرباز نیستم

توضیحات دژاگه از شکل رشد بازیکنان پایه در آلمان

هلند اولین حریف دختران ایران در قهرمانی جهان

سرمربی اسبق استقلال مفسر یورو 2024 می‌شود

انگلیس دیشب با این بازیکن 10 نفره بود!

سرمربی والیبال ایران: دو هفته سخت را پشت سر گذاشتیم

عبادی‌پور: لیگ ملت‌ها برای والیبال ایران تمام نشده است

پیام وداع ایکر براوو؛ خداحافظ رئال

رکوردشکنی ستاره جوان هلند در یورو2024

رئیس دیوان عالی و دادستان کل کشور در اجلاس بریکس

رئیس ستاد جلیلی: انصراف در کار نیست مگر آنکه...

شنیده‌های تسنیم از نامزدهای هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

واکنش کنعانی به پیام عید قربان بایدن: امپراتوری دروغ!

جدیدترین گوشی موتورولا با قابلیت‌های کاربردی و قیمتی مقرون‌به‌صرفه معرفی شد

رونمایی ال جی از نسل جدید تلویزیون‌های خود برای گیمرهای پولدار!

سرودن چند بیت در وصف امام رضا (ع)

انیمیشن تازه‌ «پیکسار» رکوردهای فروش سال 2024 را شکست

آخرین تمهیدات برای فینال جام حذفی

ستاره ناراضی بارسا جانشین طارمی در پورتو

ستاره انگلیس: یک سال برای این بازی کار کردم!

رفیعی: برای مبارزه با فساد در فوتبال، اول کمیته اخلاق اصلاح شود