آریا جوان

آخرين مطالب

نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1403 نگاه سیاسی

نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1403
  بزرگنمايي:

آریا جوان - باشگاه خبرنگاران / با توجه به در پیش بودن فرآیند آغاز انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نگاهی به کاندیداهای احتمالی این انتخابات انداختیم.
پس از اعلام خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، رهبر انقلاب در پیامی ضمن تفویض اختیارات رئیس‌جمهور به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، وی را موظف کرد تا با همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضاییه ترتیبی اتخاذ کنند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.
همان شب در جلسه سران قوا، تقویم انتخاباتی بین محمد مخبر رئیس قوه مجریه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه تصویب شد.
براساس تقویم انتخاباتی، آغاز فرآیند ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و تشکیل هیات‌های اجرایی از 10 خرداد به مدت پنج روز آغاز می‌شود سپس از 15 خرداد به مدت هفت روز زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان است و در 22 خرداد اسامی نامزد‌های تاییدصلاحیت شده توسط وزارت کشور اعلام می‌شود.
از 23 خرداد تا 6 تیر به مدت 15 روز نامزد‌ها برای تبلیغات وقت دارند و در 8 تیر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود همچنین در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود در 15 تیر انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری برگزار می‌شود که در مجموع تقویم انتخاباتی نشان می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم یک فرآیند سی روزه‌ای را طی می‌کند.
جریان‌های سیاسی که برای اینکه بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند در حال جمع‌بندی هستند تا در دومین انتخابات ریاست جمهوری که پس از شهادت رئیس‌جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود بتوانند نامزد موردنظر خود را به پاستور بفرستند.
امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال نامزدی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه روز هفتم خرداد افتتاحیه مجلس دوازدهم و انتخابات هیات رئیسه در هشتم خرداد را در پیش داریم اولویت و تمرکز این روز‌ها بر این دو رویداد مهم در مجلس است و این مساله انقدر مهم ست که باید در شرایط کنونی باکیفیت و دقت برگزار شود.
رسولی درباره ملاک‌های لازم برای انتخابات نیز بیان کرد: درشورای ائتلاف معتقدیم فردی که در 8 تیر قرار است وارد انتخابات شود، باید به مسائل و مشکلات امروز کشور آگاه باشد و سابقه نشان دهد که توانایی حل مشکلات کشور داشته و مرد این میدان است.
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب گفت این روز‌ها برخی در فضای مجازی به دنبال پروژه‌های مختلفی از تشبه سازی تا امضاسازی هستند تا خود را مطرح کنند که به نظرمی رسد با رسیدن به روز‌های ثبت نام و بعد اعلام نظر شورای نگهبان در فضایی شفاف بتوان به گزینه مطلوب شرایط موجود کشور نزدیک شد.
به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد که در انتخابات 96 و 1400 ردصلاحیت شده بود بار دیگر هوس رئیس‌جمهور شدن به سرش بزند و بار دیگر پا به میدان انتخابات بگذارد البته اگر شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کند.
علی اکبر جوانفکر مسئول رسانه‌ای رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حضور احمدی‌نژاد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد در حال بررسی هستند.
وی افزود: رئیس‌جمهور اسبق کشورمان هنوز تصمیمی درباره حضور در انتخابات نگرفته‌اند.
یکی دیگر از چهره‌های همیشگی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی است که گفته می‌شود او هم در حال بررسی برای حضور در انتخابات است.
جریان اصلاحات هم برای انتخابات ریاست جمهوری به تکاپو افتاده و این امر از حضور محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری مشهود بود. عارف که در انتخابات 92 به نفع روحانی کنار کشید سهم بسزایی در پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم داشت، اما عارف پس از حضور در مجلس دهم وقتی نتوانست به کرسی ریاست مجلس برسد در قامت یک چهره تاثیرگذار در مجلس ظاهر نشد و حالا حرف‌هایی از کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به گوش می‌رسد. گرچه وی در بین اصلاح‌طلبان مخالفان جدی دارد و شاید وی نتواند حمایت لیدر جریان اصلاحات را داشته باشد.
علیرضا خامسیان مشاور محمدرضا عارف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه کنش انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: درگذشت ناگهانی جناب آقای رئیسی، کشور را در وضعیت خاص و پیچیده‌ای قرار داه است که در این شرایط حساس همه دلسوزان ایران باید فارِغ از هرگونه اختلاف نظر‌های سیاسی با نگاه به منافع ملی اجازه ندهند روند اجرایی کشور با وقفه رو برو شود و از این منظر آقای عارف با رویکرد منافع ملی هرگونه کمکی برای برون رفت از وضعیت فعلی را برای خود فرض می‌داند.
وی افزود: اینکه شخص او چگونه در عرصه انتخابات نقش آفرین باشد مطمئنا با استفاده از خرد جمعی مشاورین خود تصمیم گیری می‌کند.
مشاور محمدرضا عارف گفت: آقای عارف هیچگاه ارتباطش را با اقشار مختلف جامعه قطع نکرده است و قاعدتا در مناسبت‌های این چنینی رجوع به ایشان بیشتر از گذشته است و البته طبیعی هم به نظر می‌رسد.
در بین اصلاح‌طلبان نام افراد دیگری مثل محسن هاشمی، علی طیب‌نیا، محمدجواد حق‌شناس، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی، اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و محمد شریعتمداری هم به گوش می‌رسد که باید دید در بین اصلاح‌طلبان کدام گزینه می‌تواند به‌عنوان کاندیدای اصلی جریان اصلاحات معرفی شود.
حزب و اعتدال و توسعه هم امروز جلسه خود برای نحوه حضور در انتخابات را برگزار می‌کند و باید دید از بین محمدباقر نوبخت 73 ساله، محمود واعظی 72 ساله و علی جنتی 75 ساله کدام‌یک به‌عنوان کاندیدا‌ی این حزب معرفی می‌شوند.
در بین اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم نام محمدجواد ظریف هم مطرح است، اما وی قبلا اعلام کرده است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود، اما درخصوص اینکه دوباره وزیر خارجه شود نظرش متفاوت است.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم یکی از اسامی است که نامش دهان به دهان چرخیده و به‌عنوان کاندیدای انتخابات مطرح می‌شود. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات گفت: من هم مانند شما شاهد صحبت‌هایی که در رسانه‌ها در این زمینه می‌شود هستم و درخواست‌هایی هم از گروه‌های مختلف در این زمینه شده است؛ اما طبعا به چند دلیل در این زمینه موضع واضحی در این زمینه اتخاذ نشده است.
وی ادامه داد: ابتدا اینکه مردم داغدار بوده و هستند و طبعا آداب اخلاقی ایجاب می‌کند پس از خاتمه عزاداری‌ها در این زمینه صحبت شود و موضوع دوم این است که یک منظر شخصی و یک موضع اجتماعی هم وجود دارد و انتخابات موضوعی نیست که بتواند فردی و تک روی درباره آن موضع گیری کرد؛ بنابراین باید گفتگو‌هایی انجام شود و در نهایت نتایج حاصل شود که در حال حاضر هیچ یک از اینها انجام نشده و گمانه زنی‌های رسانه‌ها در این زمینه صرفا سیاسی است.
وزیر ارتباطات دولت روحانی بیان کرد: باید مقداری صبر کرد تا مباحث سیاسی در این زمینه و شرایط مهیا شود و عزای عمومی خاتمه یابد و گفتگو‌ها صورت بگیرد تا تصمیم جامعی در این زمیه صورت بگیرد.
علی لاریجانی هم یکی از گزینه‌های محتمل انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم است وی که به‌دلیل ردصلاحیت در دوره پیش جنجال زیادی به پا کرده بود مجددا نامش به‌عنوان یکی از نامزد‌های انتخابات مطرح است البته تیم وی برای جلوگیری از اخبار کذب در خصوص کاندیداتوری در انتخابات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که اخبار دکتر علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی، «صرفاً و تنها» از طریق مجاری رسمی ایشان منتشر می‌شود.
نام برخی از چهره‌های نزدیک به شهید آیت‌الله رئیسی هم برای نامزدی در انتخابات به گوش می‌رسد که محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس قوه مجریه فعالیت می‌کند، علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ازجمله این افراد است.
سعید محمد یکی دیگر از افرادی است که در دولت شهید رئیسی دبیر شورای مناطق آزاد بود، اما سپس از این سمت کنار رفت. وی در انتخابات 1400 هم حضور داشت، اما در نهایت توسط شورای نگهبان صلاحیتش احراز نشد.
حسن خانلری مسئول رسانه‌ای سعید محمد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حضور وی در انتخابات گفت: سعید محمد در آینده برای حضور خود در انتخابات تصمیم گیری و اعلام خواهند کرد.
وی ادامه داد: انتخابات همواره مهمترین، بارزترین و قابل اندازه‌گیری‌ترین نوع مشارکت سیاسی افراد در عرصه سیاسی جامعه است. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخابات تجلی وحدت در عین کثرت بوده و مشارکت گسترده، تجلی دموکراسی در ذیل لوای اسلام را به معرض نمایش گذاشته است.
وی افزود: رئیس‌جمهور مطلوب همانی است که رهبری فرمودند 8 خصوصیت مدیریت، ایمان، عدالتخواهی و مبارزه با فساد، عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان، مردمی و امیدوار را داشته باشد و بتواند وفاق ملی و شخصیت بین‌المللی را توامان به ارمغان بیاورد. انتخابات همواره مهمترین، بارزترین و قابل اندازه‌گیری‌ترین نوع مشارکت سیاسی افراد در عرصه سیاسی جامعه است. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتخابات تجلی وحدت در عین کثرت بوده و مشارکت گسترده، تجلی دموکراسی در ذیل لوای اسلام را به معرض نمایش گذاشته است. دکتر محمد در آینده تصمیم گیری و اعلام خواهند کرد.
محسن رضایی یکی از حاضران همیشگی انتخابات که در دولت سیزدهم معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و دبیر ستاد اقتصادی دولت شد سپس ‌به‌عنوان دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب شد یکی از افرادی است که نامش همواره در انتخابات ریاست جمهوری شنیده شده است و در انتخابات 1400 بعد از شهید رئیسی نفر دوم انتخابات شد. حال باید دید آیا محسن رضایی دوباره با آن هزار تومانی معروف خود در انتخابات ظاهر می‌شود و یا قید حضور در این انتخابات را می‌زند.
نام‌های دیگر مثل پرویز فتاح، حسین دهقان، مسعود پزشکیان، سید شمس‌الدین حسینی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، حسین علایی، محمد صدر، علی مطهری، عزیز جعفری، محمد باقری، عباس آخوندی و علی شمخانی هم مطرح است که باید دید از دهم تا چهاردهم خرداد کدام‌یک از رجل سیاسی برای انتخابات نامزدی خود را اعلام می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1323526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت گوشی جدید HMD با طراحی مشابه نوکیا لومیا 920 لو رفت

نماز باشکوه عید قربان در خیابان های مسکو

«شرک» از کجا آمد و به شهرت رسید؟

زمان پخش سریال «یانگوم» در تلویزیون

انتقال قلی‌زاده به استقلال و پرسپولیس منتفی شد؟

فدراسیون تنیس به دنبال حضور بازیکنان دو رگه در تیم ملی

خاطره جالب هاشم بیگ‌زاده از طواف کردن آرش برهانی

برترین گل‌های دربی شهر منچستر

گل‌های برتر والنسیا در فصل 24-2023 لالیگا اسپانیا

طعنه تن‌هاخ به ساوت‌گیت؛ با سرنوشت انگلیس قمار کرد

بازی خاطره‌انگیز آژاکس - تاتنهام

تلاش فدراسیون برای برگزاری فینال جام حذفی در آزادی با VAR

ویترین احسان حا‌ج‌‌صفی در موزه باشگاه سپاهان

عجیب‌ترین شروط نقل و انتقالاتی در فوتبال ایران

نوجوانی مانند هوای بهاری است، مراقب باشید!

نامه آخوندی به رئیس قوه‌قضائیه درباره ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان

واکنش پزشکیان به اظهارات حاج منصور ارضی: من اگر دیوانه باشم، دیوانه مردمم نه دیوانه قدرت

علی خضریان مشاور منصوری در ستاد جلیلی شد

حضور سرپرست ریاست جمهوری در منزل حمید نوری

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

صخره ای در ساحل شمالی ایسلند شبیه دایناسور

صحبت های شنیدنی ستاره جدید سینما مقابل «فریدون جیرانی»

اعتراض تهیه‌کننده «کوچه ژاپنی‌ها» به حکومت سالن‌دارها

تیم ‌ملی والیبال رنگ و‌ بوی قهرمان جهان گرفت!

فلاح: سهمیه المپیک حاصل دو سال تمرین و دوری از خانواده بود

گل تماشایی علی پروین مقابل اکباتان در سال 1364 با ضربه ایستگاهی

برنامه کامل هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

واکنش جالب شایان مصلح به رقابت‌های یورو

هشدار به ایتالیا؛ این بازی آسان‌تان بود!

شرط سیتی برای بارسا؛ خرید اجباری این ستاره

شرط‌بندی میلیون دلاری روی کفش طلای رونالدو!

فریدون عباسی مسئول کمیته انرژی ستاد انتخاباتی جلیلی شد

قاضی‌زاده: مصمم به حمایت از قانون افراد دارای معلولیت هستیم

زاکانی: مقابله با کسانی که دنبال فساد اقتصادی هستند از مهمترین اهداف ماست

تقوی: جبهه انقلاب برای اجماع حرکت را شروع کرده است

حقیقت‌پور: شب قبل از تصویب برجام ادبیات اولیه آن با حضور زاکانی در دفتر رهبری کم و بیش نهایی شد

شاکری: نامزدها حق را به مردم بگویند

آتش‌سوزی‌های جنگلی در ایالت کالیفرنیای آمریکا و ترک هزاران نفر از منازل خود

جاده ای در دل صخره ها

تاثیرگذارترین سکانس سریال «لحظه گرگ و میش»

رحیم گیوی: گرایی ناراحت شکست برادرش بود

اولین تصمیم مهم اسطوره رئال مادرید در النصر!

سرمربی سابق ایران در اروپا قهرمان شد!

پروژه بارسلونا با سرمربی جدید

شماره 10 سپاهان جایی برای بازگشت به پرسپولیس ندارد

برگزاری جلسه شورای تامین استان قزوین برای فینال جام حذفی

رئیس فدراسیون والیبال فقط ژاپن را دوست نداشت!

دعوا در اردوی صربستان؛ این درام را تمام کنید!

نویدکیا با همه مهره‌ها علیه سپاهان

انتقاد سرمربی سابق تنیس از عملکرد ایران در دیویس کاپ