آریا جوان

آخرين مطالب

بز «اَسمری» افغانستان؛ بزی شگفت‌انگیز که باهوش‌ترین بز جهان است خواندنی

بز «اَسمری» افغانستان؛ بزی شگفت‌انگیز که باهوش‌ترین بز جهان است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - بز اسمری به تطبیق‌پذیری و همه کاره بودن معروف است. این بز می‌تواند بار‌های سنگین را در مسیر‌های صعب‌العبور حمل کند و به همین دلیل این بز به عنوان یک حیوان بارکش معروف است و برای این هدف ایده‌آل است.

«اسمری» یک نژاد بزرگ بز است که منشا آن ولایت کنر افغانستان است. آن‌ها یک نژاد عمومی هستند و عمدتاً به عنوان حیوانات بارکش استفاده می‌شوند و برای گوشت و شیر آن‌ها را پرورش می‌دهند. آن‌ها به خوبی با شرایط محلی سازگار هستند و همین امر آن‌ها را به یک منبع مهم دام برای کشاورزان محلی تبدیل می‌کند.
به طور متوسط قد اسمری‌های نر به 70 سانتی متر و ماده‌ها به 53 سانتی متر می‌رسد که آن‌ها را بزرگتر از نژاد محبوب «وطنی» می‌کند.
وزن نر‌ها 50 تا 90 کیلوگرم، در حالی که ماده‌ها 45 تا 60 کیلوگرم وزن دارند. سر کوچک و گردن بلندی دارند. بز‌های اسمری عموماً سفید با گردن و شانه‌های سیاه هستند. نر و ماده هر دو شاخ را به اندازه‌ای بلند می‌کنند که به شانه هایشان برسد.
در یک دوره شیردهی 120 روزه، این نژاد 90 کیلوگرم شیر تولید می‌کند. آن‌ها سالانه 500-700 گرم فیبر پاشمینه تولید می‌کنند. موی بز اسمری به طور سنتی برای ساختن طناب و چادر استفاده می‌شود. 

آریا جوان


بز اسمری به تطبیق‌پذیری و همه کاره بودن معروف است. این بز می‌تواند بار‌های سنگین را در مسیر‌های صعب‌العبور حمل کند و به همین دلیل این بز به عنوان یک حیوان بارکش معروف است و برای این هدف ایده‌آل است. بز اسمری هم برای تولید شیر و هم برای تولید گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر این بز‌ها می‌توانند خودشان را با انواع مختلف شرایط آب و هوایی تطبیق دهند و حتی در شرایط کمبود منابع غذایی نیز رشد خوبی از خودشان نشان می‌دهند. 
بز اسمری به لحاظ اقتصادی صرفه خوبی برای دامداران منطقه افغانستان دارد. تقاضا برای شیر و گوشت بز اسمری در سطح جهانی در حال افزایش است و به همین دلیل کشاورزان و دامداران می‌توانند محصولات حاصل از بز اسمری را با قیمت‌های رقابتی در بازار بفروشند؛ بنابراین برای کسانی که به دنبال درآمدزایی و سودآوری بیشتر از پرورش بز هستند بز اسمری یک انتخاب بسیار عالی است. 

آریا جوان


تاریخچه و منشأ بز اسمری
بز اسمری با ویژگی‌های خاص و همه‌کاره‌بودنش دارای یک تاریخ شگفت‌انگیز است. ریشه این بز به استان «کُنَر» افغانستان بر می‌گردد و برای قرن‌هاست که بخش مهمی از دام دامداران منطقه به شمار می‌رود. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد ریشه و تاریخچه این بز شگفت‌انگیز وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که جوامع محلی برای نسل‌ها این بز را پرورش می‌دادند. طی سال‌ها رفت و آمد در مسیر‌های صعب‌العبور و گردنه‌ها باعث شده که این بز همراه خوبی برای کشاورزان و مزرعه‌داران و دامداران باشد. شیر و گوشت این بز دارای کیفیت بسیار خوبی است و به همین دلیل کشاورزان محلی اقداماتی را برای افزایش مرغوبیت گوشت و شیر این بز به کار برده‌اند. 
بز نژاد اسمری یک نژاد بسیار مستقل است و می‌تواند خودش را برای انواع مختلف شرایط آب و هوایی وفق دهد. این حیوانات کاملا اجتماعی هستند و به همین دلیل معمولا به صورت جمعی رفت و آمد می‌کنند و از این طریق احساس امنیت را به دست می‌آورند. مهمترین ویژگی بز اسمری هوش این حیوان است. آن‌ها توانایی حل مسئله دارند و سریع یادگیری می‌گیرند و این ویژگی باعث می‌شود که آموزش آن‌ها کار سختی نباشد چرا که قدرت یادگری ان‌ها بسیار بالاست. 
اگرچه بز اسمری رام و اهلی است و اما از طرف دیگر زمانی که بخواهد از بچه‌هایش مراقبت کند و یا از غذا و آب خودش محافظت کند ممکن است رفتار‌های وحشیانه از خود نشان دهد. هوش بالای آن‌ها باعث می‌شود که راحتتر بتوانند از دست شکارچیان فرار کنند. روحیه کنجکاوانه دارند و اطراف را می‌گردند تا بتوانند به شرایط محیطی خود مسلط باشند. 
عمر متوسط بز اسمری
اگر شرایط محیطی خوبی داشته باشند بز اسمری به طور متوسط بین 10 تا 15 سال می‌تواند عمر می‌کند. البته ناگفته نماند که شرایط محیطی، رژیم غذایی و سایر فاکتور‌های سلامتی در عمر متوسط این حیوان نقش دارد و می‌تواند از یکی به دیگری متواند متفاوت باشد. 
بز اسمری نه تنها به زیبایی معروف است بلکه همچنین به داشتن قیمت مناسب نیز شهرت دارد. قیمت متوسط یک بز اسمری بر اساس فاکتور‌های مختلفی می‌تواند متفاوت باشد. این فاکتور‌ها شامل سن، جنس و کیفیت‌های سلامتی حیوان است. در حالت کلی قیمت متوسط یک بز اسمری از 150 دلار تا 500 دلار نوسان دارد. 

آریا جوان


تولید مثل و پرورش بز اسمری
تولید مثل این حیوان نقش بسیار مهمی در افزایش جمعیت و تنوع این حیوان دارد. از طرف دیگر انتخاب دو حیوان نر و ماده از لحاظ کیفیت و سلامتی نیز نقش مهمی در کیفیت تولید مثل دارد. دوران بارداری یک میش ماده اسمری حدود 150 روز طول می‌کشد. برای افزایش کیفیت تولید مثل دامداران معمولا جفت‌گیری را به صورت کنترل شده‌ای انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها استفاده از روش تلقیح مصنوعی است.
این روش باعث می‌شود که نرخ تولید مثل موفقیت‌آمیز افزایش پیدا کند. از طرف دیگر کنترل منظم سلامتی حیوانات در دوران بارداری نیز اهمیت زیادی دارد. مهمترین موارد شامل کنترل سیکل گرما، رژیم غذایی مناسب، واکسیناسیون، کرم‌زدایی و افزایش مراقبت‌های بهداشتی در دوران زایمان است. 
نرخ باروری بز اسمری بسیار بالاست و سالی یک یا دوبار زایمان می‌کند. همین باعث می‌شود که چرخه عرضه این حیوانات در بازار و مزرعه متوقف نشود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1323082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی خداداد از شوخی بخش فان یورو

تادیچ: می‌توانستیم به انگلیس ضربه بزنیم

نحس است؛ لینه‌کر شعار معروف انگلیس را ممنوع کرد

معرفی برترین‌های فوتسال در هتل المپیک

دشان: کروس یک غول تمام عیار است!

حساب بلینگام با ستاره صربستان صاف شد

کری برای آلمان! ورزشگاه را مال خودمان می‌کنیم!

پیش بازی دیدار اتریش - فرانسه

بلینگام بهترین بازیکن دیدار انگلیس - صربستان شد

تمجید هری کین از بلینگام؛ او باورنکردنی است!

نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو 2024

شوت ولاهوویچ با واکنش دیدنی پیکفورد به کرنر رفت

نجات دروازه توسط هری کین که مانع از گلزنی صرب ها شد

گل‌ها و پاس‌گل‌های کیه‌زا در فصل 2023/24

خلاصه بازی صربستان 0-1 انگلیس

تشویق جود بلینگام توسط هواداران تیم ملی انگلیس با استفاده از آهنگ هی جود

برد خفیف سه‌شیرها در گام اول؛ انگلستان 1-0 صربستان

پزشکیان:دولت سوم روحانی نیستم/ دولتی که می‌اید دولت مسعود پزشکیان خواهد بود

دیالوگ جالب میان دانش‌جعفری و جلیلی در خصوص چاپ پول

کنسول بازی اختصاصی روسیه در دست ساخت است

کانسلو: در حقم بی‌عدالتی شد، خودم را اثبات می‌کنم

خوشحالی گل خاص بلینگام با حضور آرنولد

درگیری بلینگام و کوستیچ در دقیقه 24؛ صربستان 0-1 انگلیس

اشتباه ولاهوویچ و تک‌به‌تکی که واکر از دست داد؛ صربستان 0-1 انگلیس

صحنه مشکوک به پنالتی روی میتروویچ در دقیقه 59؛ صربستان 0-1 انگلیس

ضربه سر هری کین به تیر دروازه صربستان برخورد کرد

شبیه‌سازی بازی اسپانیا و کرواسی در یورو 2024

کدام قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل و iOS 18 احتمالاً همزمان با آیفون 16 عرضه نمی‌شوند؟

بازی چندنفره‌ Battle Vision Network برای کامپیوتر و موبایل معرفی شد؛ تریلر آن را ببینید

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت واردات آیفون رفرش

شوت میتروویچ خطرناک از کنار دروازه انگلیس به بیرون رفت

خداداد: بزرگترین اشتباهم رد پیشنهاد دورتموند بود

سرمربی دانمارک: گل دوم را نزدیم و خیلی بی‌حال بودیم

شروع قدرتمند در یورو؛ جود یورو را هم می‌خواهد

اریکسن: داستان من با یوروی قبلی متفاوت است

چشمم را بستم و فقط شوت زدم!

بدشانسی مضاعف صربستان؛ کاستیچ مصدوم شد!

رونمایی دختر پزشکیان از علاقه‌های پدرش

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

مشخصات کامل گوشی آنر X60i لو رفت

ریمستر بازی The Thing برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم معرفی شد

تا حالا خرگوش به این بزرگی دیده بودید؟

برخورد صاعقه به دو گردشگر در چین

جلوگیری یک اورانگوتان از تخریب خانه اش

استوری/ عیدتون مبارک

خیلی کنجکاو هستین!

قاپ باباشون رو دزدیدن

پیشنهاد معنادار رضا رشیدپور به رئیس صداوسیما

نامه مس به تاج؛ استادیوم فینال را عوض کنید!

سرمربی اسلواکی: بلژیک را دست‌کم نگیریم، آنها غولند