آریا جوان

آخرين مطالب

پیامبر اکرم(ص): خداوند متعال نسبت به دختران مهربان‌تر از پسران است دختران

پیامبر اکرم(ص): خداوند متعال نسبت به دختران مهربان‌تر از پسران است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خبرگزاری دانشجو / والدین باید متوجه باشند که با دختران با عطوفت و مهربانی بیشتری برخورد نمایند، چنانکه امام رضا (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می فرمایند: «خداوند متعال نسبت به دختران مهربان تر از پسران است.» 
انسان به آن خاطر که انسان است دارای حقوقی است و تربیت یکی از این حقوق و بلکه مهمترین آنهاست که پدران و مادران موظف به ادای این حق به صورت بسیار نیکو هستند. 
شرف و کرامت انسانی ایجاب می کند که او ساخته و پرورده شود و نیکو به عمل آید. حضرت امام سجاد(ع) در این مورد می فرمایند: «حق فرزندت بر تو این است که بدانی او از وجود توست. موظفی، فرزندت را با آداب و اخلاق پسندیده پرورش دهی. در طاعت و بندگی خداوند راهنمایی اش کنی. در رفتارت در تربیت فرزندت توجه کنی»
بنابراین اگر تربیت حقی برای انسانیت به حساب آید، ادای آن برای دختر ضروری تر است؛ زیرا که اگر زن تربیت شود مرد هم در دامان او تربیت خواهد شد.
روایات اسلامی در توصیه به تربیت دختران بسیار است. پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: «کسی که دختری دارد باید او را به بهترین نحو تربیت کند و غذای خوب و شایسته برایش فراهم کند و نعمت هایی که خداوند بر او ارزانی داشته را بر دخترش گوارا دارد و از او دریغ نورزد که چنین پدری در روز قیامت از آتش دوزخ نجات خواهد یافت»
مرحله اول زندگی یک زن که از تولد تا هفت سالگی است بسیار حساس و در زندگی تعیین کننده به حساب می آید. عمده ترین مراحل رشدی هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ شخصیتی دختر در این دوره پی ریزی می شود.

روانشناسان بر این باورند که اساس و شالوده شخصیت فرد تا سه سالگی ریخته می شود؛ از این رو این دوره زندگی زن از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و دوره های دیگر زندگی تا حدود زیادی از این دوره تاثیر می پذیرد.
یکی از اهداف مهم تربیتی دختران در این دوره توجه والدین به رشد جسمانی آنان می باشد. سفارش موکد اسلام به تغذیه نوزاد از شیر مادر و نقشی که تغذیه از شیر مادر در سلامت جسمانی کودک دارد، شایان توجه است. 
اهمیت تغذیه سالم دختر در دو سال نخست زندگی برای انجام وظایف آینده
همچنین سفارش قرآن کریم بر تکمیل دوره شیردهی تا دو سال و روایات متعدد دیگری در این زمینه موید این مطلب مهم می باشد. تاکید روی این نکته ضروری به نظر می رسد دختری که در دو سال نخست زندگی از تغذیه با شیر مادر محروم گردد، در دوره های دیگر زندگی دچار مشکلات جسمانی خواهد بود که به سبب محرومیت در این دوره می باشد؛ از این رو باید والدین به نقش تغذیه و رشد جسمانی کودک در این دوره توجه جدی نمایند؛ چرا که سلامت جسمانی زن در طول زندگی تا حدود بسیاری بسته به همین مسئله است.
از سوی دیگر با توجه به نقش مادری که قرار است دختران در آینده به عهده گیرند و وجود مسائلی چون دوران بارداری، زایمان و شیردهی، توجه به سلامت جسمانی دختران را جدی تر می نماید. یکی از مسائل تربیتی مهم در تربیت دختران در دوره اول زندگی رشد احساسی و درک عاطفی است.
اگر دختر به زمین خورد بلند کرده و نوازشش نمایید، ولی اگر پسر به زمین خورد بگذارید خودش بلند شود
از آن جایی که قرار است دختران امروز مادران موفق و کارآمد آینده باشند، از سوی دیگر با توجه به اینکه مادر در کانون خانواده محور عواطف و احساسات است، اگر مادر مهربان باشد و از احساس و درک بالای عاطفی برخوردار باشد، آن خانه سرشار از محبت و عطوفت و احساسات خواهد بود.
بر عکس اگر مادری از هر گونه احساس و عواطف عاری باشد، خانه به کانونی بدون روح و بدون محبت و عاطفه مبدل خواهد شد به همین جهت در آموزه های دینی این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است که اگر دختر به زمین خورد او را بلند کنید، لباسش را تکان دهید و او را نوازش نمایید، ولی اگر پسر به زمین خورد بگذارید خودش بلند شود.
خداوند متعال نسبت به دختران مهربان تر از پسران است
تفاوت در شیوه برخورد به سبب توجه دادن به این مسئله مهم است که دختران چون در آینده باید بتوانند با فرزندان همدلی و هم احساسی نمایند، باید در دوران کودکی با آنان همدلی و هم احساسی نماییم.
روایات متعدد، توجه والدین را به این مسئله جلب نموده که باید با دختران با عطوفت و مهربانی بیشتری برخورد شود. امام رضا (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می فرمایند: «خداوند متعال نسبت به دختران مهربان تر از پسران است.»
هر زنی در خانه به عنوان یک رئیس، تأثیرگذار است
در این زمینه یکی از روایت ها می گوید که هر زنی در خانه رئیس است؛ یعنی مسئولیت های چشمگیر و فوق العاده ای دارد که تاثیرگذار است.
سوال این است که آیا هر دختری که به دنیا می آید، رئیس به دنیا می آید؟ و در طرف مقابل هر مرد رئیس است؟ می گوییم نه، از ده ها هزار یا از هزاران و یا صد ها هزار نفر مرد یک نفر رئیس است. گاهی اوقات در بین هزار نفر یک نفر رئیس است و در چند میلیون یک نفر مرد رئیس است؛ یعنی هر مرد رئییس نیست ولی هر دختری رئیس به دنیا می آید. به خاطر اینکه وقتی که مادر خانواده شد، این جا به عنوان یک رئیس تاثیر گذار است و این معلوم است آیا تربیت یک رئیس خیلی مهم است و خیلی اهمیت دارد یا تربیت مثلاً یک فرد معمولی که مسئولیتهای معمولی به او واگذار می شود.
هر کس یک دختری را خوب تربیت کند، خداوند به او وعده هشت می دهد
این مسئله که از روایت بدست می آید و یا آن روایتی که می گوید: هر کس یک دختری را خوب تربیت کند خدا به خاطر آن تربیت خوب خداوند بهشت می دهد به پدر یا مادر. یا می گوید بهشت زیر پای مادران است، اینها حکایت از این دارد که بهشت نصیب شدن به خاطر تربیت خوب یک دختر، معنایش این است که دخترها حساس اند و تاثیرگذاری بیشتری دارند، محدودیت های بیشتری دارند و تاثیرگذاری های بیشتری دارد و بر همین اساس تربیتش اهمیت بیشتری دارد که اگر یک خانواده، یک پسر و یک دختر داشته باشد هر دو را یکسان و مطابق نیازشان تربیت بکند، ثواب تربیت دختر بیشتر از ثواب تربیت پسر است، به خاطر اینکه تربیت دختر سخت تر است.
اینکه می گوییم سخت تر است یا ارزش بیشتری دارد و یا باید توجه بیشتر داشته باشیم، محدودیت های دختر، مصونیت دختر و آسیب پذیری دختر نسبت به پسر فرق می کند. فرض کنید یک دختر وقتی حضور پیدا می کند در جامعه مثل دانشگاه و تحصیل و حضورش در جامعه، این محدودیت های زیادی، مصونیت های زیادی دارد و بر همین اساس نیاز به دانستنی ها و مهارت های تخصصی دارد.
دختر ریحانه است نه قهرمان
دختر که در جایگاه مادر است، بهشت زیر پای اوست یا در روایت آمده است: آنها ریحانه هستند، نه قهرمانند. شما تربیت قهرمان را با تربیت یک گلی زیبا نباید یکسان بدانید؛ یعنی یک گل زیبا تربیتش ظرافت می خواهد و حال اینکه یک قهرمان را در میدان دو می گویی بدو و یا مثلاً این وزنه های سنگین و تاکتیک ها را تمرین کن یعنی تربیت یک قهرمان با تربیت یک گل تفاوت دارد.
اینکه در روایات آمده است، دختر یا زن، جنسش ریحانه است نه جنس و ماهیت قهرمانانه، از امتیازات دختر است. اینها همه حکایت از این می کند که دخترها تربیت خاصی و اهمیت خاصی و ثواب بیشتری و تاثیرگذاری بیشتری دارد و متقابلاً هر کسی توجه نکند زیان بیشتر و دردسر بیشتر و آبروبری بیشتر و در روز قیامت بیشتر مواخذه می شود.
گشت و گذار دختران کوچک در دنیای تخیلات بیشتر از پسران است؛ به طوری که سنگ، اتومبیل ها، عروسک ها و حتی حیوانات عروسکی به صورت موجودات زنده برای آنها تلقی می شود. دختران در این دوره با عروسک های خود مثل یک موجود زنده رابطه تخیلی و رویایی برقرار می نمایند و با آنها صحبت می کنند.
از آن جایی که دختران بیش از پسران به انجام بازی های تخیلی علاقه مندند، از توانایی گسترده تری برای فهم عواطف برخوردار می گردند؛ از این رو یکی از عوامل تاثیرگذار در تفکر منطقی دختران، ایجاد فضای مناسب و امکانات و شرایط لازم برای انجام بازی های تخیلی و رویایی کودکانه خاص دختران است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1322890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی خداداد از شوخی بخش فان یورو

تادیچ: می‌توانستیم به انگلیس ضربه بزنیم

نحس است؛ لینه‌کر شعار معروف انگلیس را ممنوع کرد

معرفی برترین‌های فوتسال در هتل المپیک

دشان: کروس یک غول تمام عیار است!

حساب بلینگام با ستاره صربستان صاف شد

کری برای آلمان! ورزشگاه را مال خودمان می‌کنیم!

پیش بازی دیدار اتریش - فرانسه

بلینگام بهترین بازیکن دیدار انگلیس - صربستان شد

تمجید هری کین از بلینگام؛ او باورنکردنی است!

نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو 2024

شوت ولاهوویچ با واکنش دیدنی پیکفورد به کرنر رفت

نجات دروازه توسط هری کین که مانع از گلزنی صرب ها شد

گل‌ها و پاس‌گل‌های کیه‌زا در فصل 2023/24

خلاصه بازی صربستان 0-1 انگلیس

تشویق جود بلینگام توسط هواداران تیم ملی انگلیس با استفاده از آهنگ هی جود

برد خفیف سه‌شیرها در گام اول؛ انگلستان 1-0 صربستان

پزشکیان:دولت سوم روحانی نیستم/ دولتی که می‌اید دولت مسعود پزشکیان خواهد بود

دیالوگ جالب میان دانش‌جعفری و جلیلی در خصوص چاپ پول

کنسول بازی اختصاصی روسیه در دست ساخت است

کانسلو: در حقم بی‌عدالتی شد، خودم را اثبات می‌کنم

خوشحالی گل خاص بلینگام با حضور آرنولد

درگیری بلینگام و کوستیچ در دقیقه 24؛ صربستان 0-1 انگلیس

اشتباه ولاهوویچ و تک‌به‌تکی که واکر از دست داد؛ صربستان 0-1 انگلیس

صحنه مشکوک به پنالتی روی میتروویچ در دقیقه 59؛ صربستان 0-1 انگلیس

ضربه سر هری کین به تیر دروازه صربستان برخورد کرد

شبیه‌سازی بازی اسپانیا و کرواسی در یورو 2024

کدام قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل و iOS 18 احتمالاً همزمان با آیفون 16 عرضه نمی‌شوند؟

بازی چندنفره‌ Battle Vision Network برای کامپیوتر و موبایل معرفی شد؛ تریلر آن را ببینید

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت واردات آیفون رفرش

شوت میتروویچ خطرناک از کنار دروازه انگلیس به بیرون رفت

خداداد: بزرگترین اشتباهم رد پیشنهاد دورتموند بود

سرمربی دانمارک: گل دوم را نزدیم و خیلی بی‌حال بودیم

شروع قدرتمند در یورو؛ جود یورو را هم می‌خواهد

اریکسن: داستان من با یوروی قبلی متفاوت است

چشمم را بستم و فقط شوت زدم!

بدشانسی مضاعف صربستان؛ کاستیچ مصدوم شد!

رونمایی دختر پزشکیان از علاقه‌های پدرش

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

مشخصات کامل گوشی آنر X60i لو رفت

ریمستر بازی The Thing برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم معرفی شد

تا حالا خرگوش به این بزرگی دیده بودید؟

برخورد صاعقه به دو گردشگر در چین

جلوگیری یک اورانگوتان از تخریب خانه اش

استوری/ عیدتون مبارک

خیلی کنجکاو هستین!

قاپ باباشون رو دزدیدن

پیشنهاد معنادار رضا رشیدپور به رئیس صداوسیما

نامه مس به تاج؛ استادیوم فینال را عوض کنید!

سرمربی اسلواکی: بلژیک را دست‌کم نگیریم، آنها غولند