تحلیل رادیو ملی آمریکا درخصوص سقوط هلیکوپتر رئیسجمهور ایران
نگاه سیاسی
بزرگنمايي:
آریا جوان - انتخاب /حادثه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و چند مقام ارشد دولتی دیگر در روز یکشنبه جدیدترین سانحه بالگردی معروف در طی سالهای اخیر است.
اسکات نیومن در یادداشتی در پایگاه خبری رادیو ملی آمریکا، ان پی آر نوشت: حادثه سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و چند مقام ارشد دولتی دیگر در روز یکشنبه جدیدترین سانحه بالگردی معروف در طی سالهای اخیر است.
در ادامه این مطلب آمده است: برای خیلیها این سانحه یادآور مرگ کوبی برایانت، ستاره بازنشسته لیگ ان بیای آمریکا، به همراه دختر 13 ساله اش و چند تن دیگر در یک سانحه سقوط بالگرد است که چهار سال پیش اتفاق افتاد. در سال 2018 نیز ویچای سریوادهاناچرابها، تاجر تایلندی که مالک باشگاه فوتبال لسترسیتی انگلیس بود به همراه 4 نفر دیگر در یک حادثه سقوط بالگرد جان باخت. سال پیش از آن، تروی جنتری، ستاره موسیقی محلی آمریکا در یک سانحه دیگر در نیوجرسی کشته شده بود.
![آریا جوان](/)
جان گوگلیا، عضو سابق میز ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا معتقد است، به دلیل وجود سیستمهای اتوماتیک، اکثر هواپیماها از تبعات حواس پرتیهای لحظهای خلبانان مصون هستند، اما هدایت "بالگردها مستلزم تمرکز بسیار بالایی است... بنابراین گاهی اوقات خلبانان تمرکز خود را از دست میدهند و تبعات چنین حواس پرتیای شدید است.»
قدیمی بودن بالگرد سانحه دیده ایرانی
بالگردی که روز یکشنبه در آسمان ایران دچار سانحه شد، بل 212 بود که یک نسخه غیرنظامی دو موتوره از بالگرد هوی یو اچ 1 بود که در جریان جنگ ویتنام و در طی دهههای 1960 و 70 میلادی بسیار پر استفاده بود.
دادههای شبکه ایمنی هوانوردی که سوابق مربوط به سوانح هوایی پرندههای مختلف را ثبت و نگهداری میکند، نشان میدهد که بل 212 و نسخههای نظامی آن از سال 2017 تاکنون حدود 30 سانحه را تجربه کرده اند که 8 مورد از آنها منجر به مرگ سرنشینان شده است. بل 212 ایرانی احتمالا در دهه 1970 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده بود.
تحریمهای آمریکا و دشواری امکان تهیه تجیزات یدکی
پس از سرنگونی رژیم شاه، ایران همچنان به استفاده از بسیاری از هواپیماهای آمریکایی ادامه داده، اما به دلیل تحریمهای آمریکا در تامین قطعات یدکی این هواپیماها با دشواری مواجه بوده است.
جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان دولت ایران قبلا مدعی شده بود که ایران توانسته به خودکفایی صد درصدی در تامین قطعات یدکی هواپیما دست یابد، اما وی اشارهای به تامین قطعات بالگرد نکرده است.
در یادداشتی که توسط گالف اینترنشنال فوروم به قلم روزنامه نگار ایرانی، کوروش زیابری منتشر شده آمده است: «صنعت هوانوردی ایران به دلیل سالها بی توجهی، سرمایه گذاری پایین و تحریمهای طاقت فرسا آسیب دیده است» و اینکه «حوادث مکررا اتفاق میافتند و استانداردهای ایمنی حمل و نقل هوایی پیوسته کاهش یافته است.»
-
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷:۲۹
-
۴ بازديد
-
![](/images/komen.png)
-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1322226/