آریا جوان

آخرين مطالب

قالیباف: هر چقدر می‌توانیم برای پیشرفت کار دولت تسهیل‌گری انجام دهیم نگاه سیاسی

قالیباف: هر چقدر می‌توانیم برای پیشرفت کار دولت تسهیل‌گری انجام دهیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بارها به نمایندگان تأکید کردم که بار دولت، بار سنگینی است، هرچقدر می‌توانیم تسهیل‌گری برای پیشرفت کار دولت انجام دهیم تا مردم ذی نفع نهایی باشند. محمدباقر قالیباف در نشست با اعضای هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین با بیان اینکه تشکیل هیأت تطبیق مصوبات یکی از اصول قانون اساسی است که می‌تواند ضامن اجرای قانون باشد، افزود: بنده از روز اول خودم را مکلف دانستم که هر چه این جمع تصمیم گرفت، همان را مبنا قرار دهم و حتی توصیه‌ای هم نداشتم.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که موضوعات در هیأت تطبیق سیاست زده شود، ادامه داد: خدا را شاکریم که مسائل با دقت و به‌صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت تا امور به دور از هرگونه سیاست زدگی مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بارها به نمایندگان تأکید کردم که بار دولت، بار سنگینی است و هرچقدر بتوانیم تسهیل‌گری برای پیشرفت کار دولت انجام دهیم تا مردم ذی نفع نهایی باشند، باید انجام دهیم که از این دقت اعضای هیأت باید تشکر کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه این جلسه در دوره یازدهم آخرین جلسه‌ای است که برگزار می‌شود، از اعضای هیأت تشکر کرد و گفت: تشکر ویژه‌تری هم از کارگروه ویژه دارم که مصوبات خارج از دولت که به کارگروه ارسال می‌شد را بررسی می‌کردند تا تبعات حقوقی این مصوبات نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اولاً برای این موضوعات فوری که عمدتاً در شورای عالی اقتصادی و جلسات سران قوا اتخاذ می‌شد، قید زمانی در نظر گرفتیم و ثانیاً از دولت درخواست کردیم اگر به این مصوبه برای دائمی شدن نیاز دارد، لایحه به مجلس ارائه کند. اگر اجرای این مصوبات زمان بر باشد، بی قانونی در کشور ایجاد می‌کند.
قالیباف اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به لحاظ تخصصی روی موضوعات کار می‌کرد اما من می‌خواستم به لحاظ حقوقی نیز مصوبات خارج از دولت را مورد بررسی قرار دهند تا عارضه کمتری داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب هیأت تطبیق تصریح کرد: وقتی به ترکیب این هیأت نگاهی می‌اندازیم، در می‌یابیم که این جمع به حد کفایت صلاحیت اظهار نظرهای حقوقی در هر حوزه‌ای را دارد و موجب اعتبار مجلس است.
وی یادآور شد: به دوستان دولت و رئیس هیأت تطبیق نیز بارها گفته‌ام که تا جایی که می‌شود با هم گفت‌وگو داشته باشند و پس از حکم اولیه فرصت برای اصلاح داده شود و من حتی سلایق شخصی خودم در حد مدیریتی را هم اعمال نکردم و نظرم، نظر هیأت تطبیق بوده است.
در این نشست برخی از اعضای هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در سخنانی کوتاه به بیان نظرات خود پرداختند.
بررسی 2هزار و 690 مصوبه در مجلس یازدهم توسط هیأت تطبیق
در این نشست محسن اسماعیلی، رئیس هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین با اشاره به پایان دوره یازدهم مجلس گزارش مختصری از عملکرد هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارایه کرد و گفت: در دوره یازدهم 475 جلسه اعم از جلسات عمومی و کارگروه‌ها برگزار شد که 2690 مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و بررسی هیچ مصوبه‌ای در این هیأت به تأخیر نیفتاد.
وی یادآور شد: از 2690 مصوبه برای 710 مصوبه رأی مقدماتی صادر شد و برخی از این موارد وقتی به دولت ارجاع شد نسبت به رفع اشکال آن اقدام شد، ولی برخی که رفع ایراد نشد، منجر به صدور رأی نهایی از جانب رئیس مجلس شد که مجموعه این موارد که منجر به رأی نهایی شد، به 385 مورد رسید و 2161 مورد نیز اصلاً مشکلی نداشت و مورد تأیید قرار گرفت؛ یعنی 80 درصد مصوبات در ابتدا تأیید شده و نهایتا 14 درصد مغایر نهایی داشته‌ایم.
اسماعیلی ضمن تشکر از اعضا و کارشناسان و مشاوران هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین که با حداقل نفرات و صرف زمان تلاش بسیاری را با دقت صرف کردند، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره صورت گرفت این بود که تمامی مذاکرات انجام شده در هیأت تطبیق از زمان تأسیس به صورت صوت دیجیتال آماده شد و تمامی کاست‌های قدیمی جمع شد و در راستای شفافیت که شعار رئیس و نمایندگان این دوره مجلس بود، آرای رئیس مجلس ضمن اینکه در روزنامه رسمی منتشر می‌شد به صورت کتاب هم منتشر شد.
اسماعیلی تصریح کرد: از سوی دیگر باید شهادت دهم و بارها در جلسات دیگر نیز گفته‌ام که دکتر قالیباف حتی یک مورد در دوره‌ای که گذشت، در کار هیأت مداخله نکرد در حالیکه این حق قانونی رئیس مجلس است و هرچه هیأت رأی داد همان ابلاغ شد و این باعث شد که اقتدار هیأت و حرمت قانون حفظ شود.
وی با بیان اینکه تلاش ما این بود که گره‌ای در کار دولت ایجاد نشود، گفت: امیدواریم خداوند تلاش همه دوستان را بپذیرد و کارهایی که در هیأت صورت گرفت، سنت حسنه‌ای باشد که حرمت قانون در کشور حفظ شود.
هیئت «تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس» با استناد به فراز پایانی اصل138 قانون اساسی تشکیل شده است. وظیفه این هیئت، تطبیق همه مصوبات هیئت دولت با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. هیئت «تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس» هر مصوبه‌ای را که هیئت دولت مخالف قوانین تصویب کرده باشد، احصا و آن را به رئیس مجلس گزارش می‌کند. رئیس نهاد قانونگذاری نیز طبق تکلیف قانونی اصل 138 قانون اساسی، آن را به رئیس قوه مجریه ابلاغ می‌کند تا نسبت به اصلاح آن اقدام کند. دولت صرفاً 15روز فرصت دارد مصوبه‌‏ موردنظر را اصلاح کند، در غیر این صورت بر اساس ماده یک قانون مدنی، مصوبه دولت ملغی می‎شود.
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1313604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متز 0_1 پاری‌سن‌ژرمن؛ گل توسط سولر در دقیقه 7

متز 0_2 پاری‌سن‌ژرمن؛ گل توسط لی در دقیقه 12

پارادس اخراج شد؛ رم 0_0 جنوا

سکوت هیات مدیره پرسپولیس تا تغییرات احتمالی

آرتتا: کاری که سیتی کرد غیرقابل باور است

رویت دو مصدوم تراکتور در مجموعه آزادی

خلاصه بازی آاس رم 1 - جنوا 0

ژاوی هم هو شد هم تشویق!

احساساتی شدن پپ و صدای لرزان او حین صحبت درباره کلوپ

دعای جامعه ورزش برای سلامتی رئیس جمهوری

دعای همتی برای رئیس جمهور و همراهانش

مجلسی‌ها به سانحه بالگرد رئیسی واکنش نشان دادند

مک استودیو و مک پرو جدید احتمالاً تا اواسط 2025 معرفی نمی‌شوند

گوشی‌های پرچمدار اندرویدی احتمالاً گران‌تر می‌شوند

پریناز ایزدیار را بیشتر بشناسید

تهیه کننده جنجالی سریال «شهرزاد» به شبکه خانگی برمی گردد!

جرمی دوکو هواداران تیمش را هم دریبل می زند!

اشک های ترنت الکساندر آرنولد در مراسم خداحافظی و جدایی یورگن کلوپ از لیورپول

آرزوی سلامتی صفحه رسمی تیم ملی فوتبال برای رییس جمهور و تیم همراه

خلاصه بازی شفیلد یونایتد 0 - تاتنهام 3

ترس «گریلیش» از ترکیدن ناگهانی ترقه کاغذی مقابل صورتش در جشن قهرمانی منچسترسیتی

کلوپ خطاب به خبرنگاران: دلم برای‌تان تنگ می‌شود

یک مدافع و یک مهاجم در اختیار بدنساز پرسپولیس

آنچلوتی: قرار نیست در فینال سی‌ال 4 گل بخوریم!

تشویق مشترک کلوپ و هواداران لیورپول برای آخرین‌بار در آنفیلد به اجرا درآمد

گل روملو لوکاکو به جنوا

راز تربیت تک فرزند موفق، مستقل و مودب

واکنش مصر به سقوط بالگرد حامل «رئیسی»

دعای پزشکیان برای سلامتی ابراهیم رئیسی

ابراز نگرانی سوریه از سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران

ترکیه: تیم امدادی به ایران اعزام شده است

ونزوئلا: مادورو خبر مربوط به بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه بالگرد رئیس‌جمهور ایران

مراسم دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان در شهرهای مختلف

از دست نوشته حدادعادل برای رئیسی تا نگرانی مجید انصاری برای رئیس جمهور

رئیس هلال احمر: گروه‌های امدادی همچنان در حال جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور هستند

در پی حادثه برای بالگرد رئیس جمهور، هند با مردم ایران ابراز همبستگی کرد

واکنش روحانی به وقوع سانحه برای بالگرد رئیسی: صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند

بالگرد حامل رئیس‌ جمهور چه مشخصاتی داشت؟

دعای مردم جزیره کیش برای سلامتی رئیس جمهور و هیات همراه

میان‌رده قدرتمند جدید ریلمی نمایشگر 120 هرتز LTPO دارد

گلکسی S21 FE بی‌سروصدا یک اپلیکیشن مهم را دریافت کرد

حال و هوای متفاوت خادمان امام رضا(ع) هنگام آماده‌سازی سبدهای گل‌آرایی

ولادت عشق

نقاره‌زنی در شب میلاد امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

شیدا خلیق: تصمیم به ازدواج با کیوان مربوط به قبل از زودیاک است

زن مقید نمیخواد!

پیراهن باکلاس «سلنا گومز» در جشنواره کن 2024

محمدرضا گلزار تماشاگر مسابقات بسکتبال NBA در آمریکا

هانیه توسلی و باران کوثری در راه پاریس