آریا جوان

آخرين مطالب

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟ دختران

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / یکی از مهمترین راه‌هایی که ایده را به واقعیت تبدیل می‌کند انضباط شخصی است. انضباط شخصی توانایی انجام کارها در وقت مناسب است فارغ از اینکه آن کار را دوست داشته یا نداشته باشید.
مطابق آخرین تحقیقات، انسان‌ها به 90 درصد از اهدافشان نمی‌رسند تنها به 10 درصد از اهداف خود دست پیدا می‌کنند. یکی از پرسش‌های بنیادین این است که چرا انسان به اکثر اهداف خود نمی‌رسد و دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا می‌آورد و تسلیم می‌شود. چرا همه ما بارها مثلا تصمیم می‌گیریم لاغر شویم، سیگار را ترک کنیم، ورزش را شروع کنیم، تغییر شغل دهیم یا زبان بخوانیم. اما پس از چند هفته فتیله اراده ما نم می‌کشد و در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. درنهایت در چرخه معیوب غرق می‌شویم.
آیا برای اینکه این دچار چرخه باطل نشویم. باید بدانیم آیا روشی است که نطفه اهداف منعقد شده در ذهن، دچار مرگ زودرس نشود. چه اقداماتی باید برای رسیدن اهدافمان انجام دهیم و دستهایمان را به نشانه تسلیم بالا نبریم.
آیا واقعا راهی است تا ایده به واقعیت تبدیل شود. شاید یکی از مهمترین راهها، انضباط شخصی است. انضباط شخسی توانایی انجام کارها در وقت مناسب فارغ از اینکه آن کار را دوست داشته یا نداشته باشید است.
توانایی ایجاد انضباط شخصی رابطه گسست ناپذیری با کیفیت زندگی روزانه‌ ما دارد که می‌توان آن را با کمی برنامه‌ریزی و تکرار و تمرین به این مهارت حیات بخش دست یافت.
اما شاید دوستانی که عقل نقادی داشته باشند بگویند که اگر با با برنامه‌ریزی و تکرار و تمرین می‌توان به آن دست یافت. چرا 90 درصد اهداف انسان محقق نمی‌شود.
یکی از مهمترین دلیل ان این است انسان ذاتاً به دنبال راحتی است و در بخش ناخودآگاه‌اش علاقه‌ی زیادی به بی‌نظمی دارد ولی در بخش خودآگاهمان تمایل دارد همه‌چیز منظم و بر سر قانون باشد، پس یک جدال همیشگی میان بخش خودآگاه و ناخودآگاهمان جریان دارد. در واقع انضباط شخصی آگاه شدن از مقاومت ناخودآگاه و سپس غلبه بر آن مقاومت‌ها است.
بی‌تردید داشتن نظم و انضباط درونی و پایبندی به مقرراتی که خیلی وقت‌ها مطابق میلمان نیست، کار سختی است؛ بنابراین چرا باید این سختی را به جان بخریم؟ در این بخش می‌خواهیم به 5 مزیت نظم از درون اشاره کنیم که شما را متقاعد می‌کند برای شکل دادن آن اقدام کنید.
دستیابی به اهداف بلندمدت
بدون شک مهم‌ترین اثر انضباط درونی محقق ساختن اهداف شماست. کورت کوپمیر که بیش از نیم‌قرن درباره اصول موفقیت تحقیق کرده است، می‌گوید 999 اصل برای موفقیت و دستیابی به اهداف وجود دارد که من آنها را مطالعه کرده‌ام اما بدون نظم هیچ کدامشان تأثیری ندارند.
نظم افراد را قادر می‌سازد که به مسیری که برای رسیدن به اهدافشان طراحی کرده‌اند پایبند بمانند و در برابر خواسته‌هایی که آنها را از هدف دور می‌کنند، مقاومت کنند. تفکر کارآمد یکی از مهم‌ترین ابزارها برای دستیابی به این امر است. افرادی که منظم اعتماد به نفس، آرامش، شادی و استقلال بیشتری دارند و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند.
بازار
با نظم درونی مقاوم‌تر می‌شوید
دستیابی به نظم و انضباط از درون باعث می‌شود راحت‌تر به دیگران نه بگویید و بیشتر در برابر آنچه که شما را از هدف دور می‌کند، مقاومت کنید.
رفتارهای پخته‌تری از خود نشان می‌دهید
اگر احساس می‌کنید از لحاظ روحی شکننده شده‌اید و با یک تلنگر درهم می‌شکنید، نظم درونی به شما کمک می‌کند، افسار احساسات و هیجاناتتان را در دست بگیرید و تکانشی عمل نکنید.چرا که شما آموخته‌اید در هر شرایطی وضعیت روانی خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید طوفان‌های احساسی شما را از مسیر درست منحرف کند.
نظم درونی بیشتر، شادی بیشتر
شاید شادتر بودن برای بسیاری از ما تبدیل به یک رویا شده باشد. اما نظم می‌تواند به ما کمک کند دوباره شادی را بازیابیم. این کار بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد، اهدافمان را محقق می‌سازد و باعث می‌شود دیدگاه بهتری به خودمان داشته باشیم، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی شادتر باشیم.
شاید باور نکنید نظم فردی آنچنان در سیره امامان و اسلام اهمیت دارد که امیرالمومنین در آخرین لحظه حیات بدان سفارش کرد: «أُوصِیکُما وَ جَمیعَ وَلَدی وَ أَهلی وَ مَن بَلَغَهُ کِتابی بِتَقوَی اللَّهِ وَ نَظمِ أَمرِکُم» شما و همۀ فرزندان و عیال و هر که را نامه‌ام به دست او برسد سفارش می‌کنم به تقوای الهی و رعایت نظم در کارهایتان. یا حضرت امیر (ع) در حکمت 390 از کتاب نهج البلاغه شیوۀ درست مدیریت زمان را توضیح می‌دهند: لِلمُؤمِنِ ثَلاثُ ساعاتٍ فَساعَهٌ یُناجی فِیها رَبَّهُ وَ ساعَهٌ یَرُمُّ مَعایِشَهُ‏ وَ ساعَهٌ یُخَلّی بَینَ نَفسِها وَ بَینَ لَذَّتِها فِیما یَحِلُّ وَ یَجمُلُ
مؤمن وقت خود را در شبانه‌روز به سه بخش تقسیم می‌کند: بخشی را صرف مناجات با پروردگارش می‌کند، و قسمتی از آن به تأمین و اصلاح معاش زندگی خود مشغول است، و وقتی را نیز به استراحت و بهره‌گیری از لذّت‌های حلال و نیکو می‌گذراند.
در روایتی امام حسین (ع) از پدر بزرگوارش امیرمؤمنان (ع) می‌پرسد: پیامبر (ص) وقت خود را در منزل چگونه صرف می‌کرد؟ حضرت می‌فرماید:
[پیامبر اکرم] هنگامی که به خانه می‌آمد زمان خود را سه قسمت می‌کرد: یک بخش را برای [عبادت] خدا می‌گذاشت و بخشی را به خانوده‌اش اختصاص می‌داد و وقتی را نیز برای خود می‌گذاشت.
پی نوشت:
1. کتاب معجزه انضباط فردی اثر برایان تریسی 
2. نهج‌البلاغه، ص 421.
3. عیون اخبار الرّضا، ج 1، ص 317.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1305139/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این بازی جدید کابوس کالاف دیوتی می‌شود؟

تیم کوک: اپل مزایایی دارد که باعث برتری هوش مصنوعی آن نسبت به رقبا می‌شود

ساخت پروژکتور مقوایی با کمترین هزینه

خطر جاده های کوهستانی در فصل بهار

عکس/ وداع با پیکر مطهر شهید «حجت الله یوسفیه»

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران فیلم «تمساح خونی»

بنیامین بهادری یا چگونه آبروی خود را حراج کنیم؟

پیام ده‌روسی به لورکوزن: به کامبک اعتقاد داریم

حرف آخر استقلال؛ هفته پایانی باید با تماشاگر باشد

حامد لک یاد پرسپولیس افتاد

نگرانی بارسا؛ ستاره بایرن پولکی است

وضعیت مبهم آزمون برای بازی مقابل یوونتوس

کار آلگری در یوونتوس را تمام شده بدانید

مسن‌ترین بازیکن لیگ برای طلسم‌شکنی برگشت

جلسه ویژه برای ستاره ناراضی رئال؛ بمانم یا بروم

خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ اصرار به آیت‌الله برای کاندیداتوری در انتخابات

اعتراف ترسناک پیمان معادی

پاداش درخشش ستاره رئال؛ دوباره فیکس

استارت ستاره بایرن برای بازگشت مقابل رئال

جانشین خطیر مثل غریبه‌ها آمد و رفت

درخواست جالب ستاره جنجالی؛ دستمزدم را کم کنید

ترکیب الهلال برای نزدیک شدن به قهرمانی

بیانیه تند پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با سپاهان

7 ویژگی‌ مردانی که در انظار عمومی جذاب و پشت درهای بسته بی‌رحم هستند

روایتی متفاوت از سفر استانی قاضی‌القضات

تصاویری از لاریجانی و ناطق نوری در مراسم سالگرد شهید مطهری

نمایی زیبا از آب زلال و شفاف

حرکت جذاب این قایقران رو ببینید!

تلفیق هندی و تُرکی در «قطب شمال»

تنها بچه ای که هوتن شکیبا قربون صدقه اش میره!

اسماعیلی به فینال رفت،سلطانی و خطابی برنزی شدند

خانه تکانی اینتر در تابستان؛ 5 بازیکن می‌روند

حضور پیشکسوتان تیم ملی فوتبال در اردوی آزادکاران جوان

ژاوی: جیرونا در سطح تیم‌های لیگ قهرمانان است

وقتی به هیچ روشی نمیتونی بچه رو تو خونه نگهداری!

«خانه انقلاب» فهرست کاندیداهایش برای دور دوم انتخابات را اعلام کرد

بهادری جهرمی: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

درست کردن راحت ماده آتش زا برای روشن کردن آتش

آرتتا: باید با شتاب خوب آرسنال ادامه دهیم

بدترین خبر ممکن؛ احتمال غیبت کاپیتان یونایتد

5 پاس گل برتر هفته 34 سری آ 2023/24

ستاره تیم ملی: نه قرمز و نه آبی، من طرفدار تراکتورسازی هستم

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت: شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

روایت یک خبرنگار از دیدار معلّمان با رهبر انقلاب

برنامه‌های دولتی در گوگل پلی برچسب ویژه دریافت می‌کنند

امکان نمایش متن آهنگ‌ها در اسپاتیفای احتمالاً یک ویژگی مخصوص کاربران پریمیوم می‌شود

شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

صبوری یک‌ پدر به روایت تصویر

ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد