آریا جوان

آخرين مطالب

مترو دقیقاً 160 ساله شد شهرداری تهران

مترو دقیقاً 160 ساله شد
  بزرگنمايي:

آریا جوان - با نگاهی به تاریخچه احداث خطوط راه‌آهن ریلی زیرزمینی در سطح شهرهای جهان، به این نتیجه می‌رسیم که از زمان ابداع و به کارگیری شبکه مترو در کلانشهرهای پرجمعیت، مساله حمل و نقل درون شهری مسافران به شکل محسوسی سامان یافته و امروزه این سیستم حمل و نقلی پاک، سریع و ایمن به انتخاب اول بسیاری از مردم دنیا برای تردد روزانه در سطح شهرها تبدیل شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نخستین تلاشها برای بهره مندی از یک سیستم حمل و نقل عمومی که درگیر ترافیک جاری معابر درون شهری نشده و در عین حال از انرژی پاک برای تامین نیروی رانش آن استفاده شود، در انگلستان صورت پذیرفت. به این ترتیب دقیقاً 160 سال پیش یعنی ماه ژوئن سال 1863 میلادی، راه آهن نیمه زیرزمینی متروپولیتن در لندن به عنوان یک سامانه ریلی افتتاح شد. 5 سال بعد، خط ناحیه‌ای لندن به بهره‌برداری رسید و در سال 1890 میلادی، خط شمالی لندن راه‌اندازی شد.
آمریکایی‌ها با دو خط سبز و آبی شهر شیکاگو، در سال‌های 1892 و 1895 از این سیستم حمل و نقلی منتفع شدند. بعد نوبت به بوداپست مجارستان رسید که در سال 1896 صاحب یک خط مترو شود. خط مترو گلاسکو در سال 1896 به بهره برداری رسید و در ادامه فرانسوی ها سال 1900 میلادی در شهر پاریس از سیستم مترو بهره‌مند شدند.
جالب است بدانید که طی دوران جنگ جهانی اول، شهرهای لندن، شیکاگو،آتن، برلین، بوستون، بوئنوس آیرس، بوداپست، گلاسکو، هامبورگ، لیورپول، نیویورک، پاریس و فیلادلفیا دارای خط مترو با قطار برقی بودند.
در کشور ما نیز اولین تلاش‌ها برای تاسیس شرکت مترو به سال 1354 خورشیدی باز می‌گردد اما نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی 8 ساله باز می‌گردد. بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو تهران از سال 1377 آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآوردهای حاصل از شبیه سازی‌های ترافیکی نشان می‌دهد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراهها و معابر حمل و نقلی افزوده می‌شد. در اوج ترافیک، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو انجام می‌شود. غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره‌مند هستند.
در حال حاضر شبکه مترو تهران با حدود 270 کیلومتر طول و 150 ایستگاه، یکی از 20 مترو شاخص دنیا به لحاظ طول خطوط، تعداد ایستگاه‌ها، کیفیت ساخت و نگهداری به شمار می‌آید.
رتبه نخست این رده‌بندی به چینی‌ها تعلق دارد که طول خطوط مترو شهرهای مختلف آن در مجموع به حدود 4600 کیلومتر رسیده و در دهه گذشته پیشرفت شگرفی را در این زمینه تجربه کرده‌اند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1090414/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی